Intel Arc A750 besegrar Geforce RTX 3060

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc A750 besegrar Geforce RTX 3060

Inför bred lansering av Arc-familjen tar Intel till orda och visar vad mellanklassmodellen Arc A750 mäktar med när drivrutiner och spelen funkar som bäst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande!! Tänk om dom dammar till med en 1000lapp billigare i pris vs prestanda vs nvidia!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur bra drivrutinerna kan optimeras på Linux-sidan där de är open source.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Drivrutinerna som sagt var. Sen så får man hoppas det inte kostar sjortan, byxor, strumpor och underkläder vid lansering samt en njure eller två.
Var det inte runt 2070 det pratades om innan lansering men det har ju gått lite tid sedan dess. Mycket vatten under många broar.
Får de till drivrutinerna blir det nog bra. Framföralt för iGPU delen som jag tycker var lite sisådär sist jag använde den.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Får hoppas det blir bra, personligen känner jag dock att allt herr Shrout har att säga bör tas med lite salt...

Permalänk
Medlem

Onekligen imponerande utveckling.

Det vore ju spännande med tre företag som leap-froggar varandra.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte Intel kommer kunna producera så många som efterfrågas om dem blir prisvärda, inte ens om dem är helt ointressanta för kryptogrävning. Det är dock bra om de kommer ut så snart som möjligt så att konkurrensen kan börja driva ner priserna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Spännande!! Tänk om dom dammar till med en 1000lapp billigare i pris vs prestanda vs nvidia!

$349 ryktas det om för A750, vilket låter lovande. Tyvärr blir glädjen nog inte särskilt långvarig då Geforce 4000-serien lär sopa mattan med Arc. Hade Intel lyckats få ut Arc förra året så hade det nog blivit en succé, men nu vette fan. Kommer nog bli kort som sitter i diverse färdigbyggda speldatorer, men jag tror inte på någon större succé bland entusiaster som bygger egna datorer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känner mig sugen om priset är rätt. Då har jag en gaming dator av AMD, Nvidia och Intel hemma 😄
Utgår ifrån att SweClockers har test jämfört 290x!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Får hoppas det blir bra, personligen känner jag dock att allt herr Shrout har att säga bör tas med lite salt...

Att de lyckats med 3060 nivå känns ju dock rimligt. Lär vara mycket knas med gamla spel och drivrutiner i början men vem spelar sånt 😄

Permalänk
Medlem

Drömmen om en dator med AMD CPU och Intel GPU kommer allt närmare

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tar deras benches med en nypa salt om man jämför hur de brukar fula sig med jämförelser på cpu-sidan?

Är dessa siffror den kylare som sitter på eller är de gjorda med ett stort aggregat? Osv

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tänk om det skulle behövas nya optimerade drivrutiner till ljudkortet varje gång det släpptes en ny låt, allt för att inte skapa jitter och frysningar i den avsedda upplevelsen.

För en som inte förstår sig på det här med programmering (så tycker jag utvecklingen på grafiksidan är helt skev), behöver det verkligen vara på detta viset?

Permalänk
Medlem

Men den verkar kräva mer effekt, flera RTX 3060 har ju bara 1 styck 8 pin kontakt medan denna har 8+6 pin.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Skulle de lyckas få det här kortet att leverera prestanda på den här nivån är det väl ändå helt okej för att vara första generationen? Hade inte väntat mig att de skulle stångas med Nvidia/AMD första generationen och ska de ta marknadsandelar lär det vara genom att sälja till OEM med förlust i början. Jag skulle också kunna tänka mig att köpa om pris/prestanda låg rätt.

Blir spännande att se hur generation 2, 3 och vidare presterar och drivrutiner mognat. Intel lär ha djävulskt mycket pengar att plöja ner i R&D.

Edit: De får plus i kanten för att de påpekar vad alla (okej - de som är något insatta) vet och nämner att testet är optimerat för att ge så bra resultat som möjligt.

Permalänk
Medlem

Även om de levererar på den här nivån, och är prisvärda, så är jag fortfarande skeptisk till att de kommer leverera en jämförbar upplevelse till andra saker. Hur presterar de i 5 år gamla spel (eller ännu äldre), fungerar de ens att spela alls? Hur fungerar de i Linux?

Tror det helt klart kommer vara värt att vänta på generation två

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli riktigt intressant. Med hemmamining numera en sorglig parentes i historieböckerna och en global ekonomisk kolaps runt hörnet kan ingen av de tre heller ta ut ockerpriser längre så för konsumenter verkar en guldålder stunda. Det blir köparnas marknad igen

(Hoppas jag!)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Drömmen om en dator med AMD CPU och Intel GPU kommer allt närmare

Eller en Nvidia CPU och en Intel GPU

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Samt drar mycket mer ström..
Inte imponerad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här börjar bli riktigt intressant. Med hemmamining numera en sorglig parentes i historieböckerna och en global ekonomisk kolaps runt hörnet kan ingen av de tre heller ta ut ockerpriser längre så för konsumenter verkar en guldålder stunda. Det blir köparnas marknad igen

(Hoppas jag!)

Har hellre höga priser än ”global ekonomisk kolaps runt hörnet”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tänk om det skulle behövas nya optimerade drivrutiner till ljudkortet varje gång det släpptes en ny låt, allt för att inte skapa jitter och frysningar i den avsedda upplevelsen.

För en som inte förstår sig på det här med programmering (så tycker jag utvecklingen på grafiksidan är helt skev), behöver det verkligen vara på detta viset?

Känns som att jag behöver det till mitt SB-Z. Varje ny HAL uppdatering i windows. Finns regfiler för att ändra tillbaks timingsen som tur är. Men spel, mp3or och filmer kan få jitter eller för att slippa att högtalarna byter plats då man kör DTS Connect och DD Live.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har hellre höga priser än ”global ekonomisk kolaps runt hörnet”.

Problemet är företagens, inte konsumenternas. Det är ju uppenbart att det går ypperligt fint att göra god vinst även med normala priser, och vi ska inte behöva ta smällen för att AMD, Intel och Nvidia nu har mentaliteten att slår man inte rekort kvartal efter kvartal så går det dåligt.

Med de höga priserna som har varit så finns det ju liksom ingen mellanklass längre och det är klart att det är fel på systemet när det är så.

Men oavsett vad du eller jag tycker så kommer kollapsen. Centralbankerna runt om i världen har dragit i handbromsen för sent så priserna på sådant man behöver, typ mat och boende, har skenat bortom kontroll, så vi konsumenter lär ju skratta gott åt dem när de försöker få oss att betala 8K för ett "mellanklasskort" nästa gång.

Poängen är att vi konsumenter förtjänar normala eller låga priser efter många svåra år nu, och det finns flera faktorer som talar för att det blir så. Nu när miners knappt finns så kan de inte längre ha mentaliteten "Jamen fuck you jävla gamer om du inte vill köpa! Det är bara för oss att sälja till miners istället!", och att den möjligheten nu är borta älskar jag. Det är det bästa som hänt på flera år. Rätt åt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tänk om det skulle behövas nya optimerade drivrutiner till ljudkortet varje gång det släpptes en ny låt, allt för att inte skapa jitter och frysningar i den avsedda upplevelsen.

För en som inte förstår sig på det här med programmering (så tycker jag utvecklingen på grafiksidan är helt skev), behöver det verkligen vara på detta viset?

Tycker att det där blir en ganska skev jämförelse, något förinspelat jämfört med något som genereras dynamiskt.
I så fall blir väl jämförelsen något mer relevant om vi tänker oss att din musik levereras som MIDI eller motsvarande och det ibland krävs handpåläggning att få din synth att spela upp en låt korrekt.

Men om vi släpper problemen med jämförelsen så är det ju så att i något slags idealvärld så implementerar hårdvarutillverkaren hårdvara+drivrutiner som har perfekt stöd i för en given standards APIer, och att spelen sedan använder dessa APIer på ett 100% korrekt och optimalt sätt, och allting bara funkar.

I verkligheten är det dock väldigt komplext, från båda sidor. Olika möjliga lösningar kommer fungera olika bra, ibland gör folk fel, vissa kombinationer av saker kanske inte fungerar som de ska, osv.

Och sedan då, vilket nog inte ska försummas, så finns det ju andra drivkrafter än vad som är rätt rent principiellt som påverkar ett Nvidia eller AMD (eller Intel snart).
De vill ju inte få en massa dålig PR i samband med att en "viktig" speltitel släpps, så om det är saker som de kan optimera så kan de ju gå in och göra det för att maximera hur bra deras hårdvara fungerar, oavsett om det i ovan nämnda idealvärld är riktigt rätt att det är de som ändrar saker på sin sida.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker att det där blir en ganska skev jämförelse, något förinspelat jämfört med något som genereras dynamiskt.
I så fall blir väl jämförelsen något mer relevant om vi tänker oss att din musik levereras som MIDI eller motsvarande och det ibland krävs handpåläggning att få din synth att spela upp en låt korrekt.

Men om vi släpper problemen med jämförelsen så är det ju så att i något slags idealvärld så implementerar hårdvarutillverkaren hårdvara+drivrutiner som har perfekt stöd i för en given standards APIer, och att spelen sedan använder dessa APIer på ett 100% korrekt och optimalt sätt, och allting bara funkar.

I verkligheten är det dock väldigt komplext, från båda sidor. Olika möjliga lösningar kommer fungera olika bra, ibland gör folk fel, vissa kombinationer av saker kanske inte fungerar som de ska, osv.

Och sedan då, vilket nog inte ska försummas, så finns det ju andra drivkrafter än vad som är rätt rent principiellt som påverkar ett Nvidia eller AMD (eller Intel snart).
De vill ju inte få en massa dålig PR i samband med att en "viktig" speltitel släpps, så om det är saker som de kan optimera så kan de ju gå in och göra det för att maximera hur bra deras hårdvara fungerar, oavsett om det i ovan nämnda idealvärld är riktigt rätt att det är de som ändrar saker på sin sida.

Förstår vad du säger, men grejen varför vi har bland annat DirectX är väl typ detta? Vi ser ju inte ny mikrokod varje gång det släpps ett nytt program…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är företagens, inte konsumenternas. Det är ju uppenbart att det går ypperligt fint att göra god vinst även med normala priser, och vi ska inte behöva ta smällen för att AMD, Intel och Nvidia nu har mentaliteten att slår man inte rekort kvartal efter kvartal så går det dåligt.

Med de höga priserna som har varit så finns det ju liksom ingen mellanklass längre och det är klart att det är fel på systemet när det är så.

Men oavsett vad du eller jag tycker så kommer kollapsen. Centralbankerna runt om i världen har dragit i handbromsen för sent så priserna på sådant man behöver, typ mat och boende, har skenat bortom kontroll, så vi konsumenter lär ju skratta gott åt dem när de försöker få oss att betala 8K för ett "mellanklasskort" nästa gång.

Poängen är att vi konsumenter förtjänar normala eller låga priser efter många svåra år nu, och det finns flera faktorer som talar för att det blir så. Nu när miners knappt finns så kan de inte längre ha mentaliteten "Jamen fuck you jävla gamer om du inte vill köpa! Det är bara för oss att sälja till miners istället!", och att den möjligheten nu är borta älskar jag. Det är det bästa som hänt på flera år. Rätt åt dem.

Det förklarar inte hur det är bra för konsumenterna med en global ekonomisk kris, jag ser det enkom negativt. När priserna skenar på det väsentliga, lägger man väl inte pengar på ”billig” gejminghårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Förstår vad du säger, men grejen varför vi har bland annat DirectX är väl typ detta? Vi ser ju inte ny mikrokod varje gång det släpps ett nytt program…

Ja, DirectX, Vulkan osv ger ju ett standardiserat ramverk att jobba mot istället för att alla spel ska ha specifikt stöd för varje specifikt grafikkort, osv.
Och i teorin så gör alla inblandade allting rätt och helt optimalt, och allt bara fungerar utan justeringar.

Den andra sidan av samma mynt är väl just att den här typen av abstraktionslager helt i mjukvara innebär att det finns ytterligare rörliga delar som det går att pilla på.
Och i och med att det finns mycket större praktiska möjligheter att göra optimeringar/fixar (ibland applikationsspecifika) i grafikkortsdrivrutinerna än i en processors mikrokod så pillas det också hela tiden, eftersom det finns ekonomiska drivkrafter att få den egna hårdvaran att se så bra ut som möjligt.

På CPU-fronten har man inte möjlighet att jobba reaktivt på samma sätt, men om man på något sätt hade kunnat göra det så skulle det förmodligen sett likadant ut där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, DirectX, Vulkan osv ger ju ett standardiserat ramverk att jobba mot istället för att alla spel ska ha specifikt stöd för varje specifikt grafikkort, osv.
Och i teorin så gör alla inblandade allting rätt och helt optimalt, och allt bara fungerar utan justeringar.

Den andra sidan av samma mynt är väl just att den här typen av abstraktionslager helt i mjukvara innebär att det finns ytterligare rörliga delar som det går att pilla på.
Och i och med att det finns mycket större praktiska möjligheter att göra optimeringar/fixar (ibland applikationsspecifika) i grafikkortsdrivrutinerna än i en processors mikrokod så pillas det också hela tiden, eftersom det finns ekonomiska drivkrafter att få den egna hårdvaran att se så bra ut som möjligt.

På CPU-fronten har man inte möjlighet att jobba reaktivt på samma sätt, men om man på något sätt hade kunnat göra det så skulle det förmodligen sett likadant ut där.

Okej, tack för att du orkar förklara för en lågbegåvad. 👍😊

Permalänk
Medlem

Som Gamers Nexus konstaterade häromdan i sin recension av Arc A380 så är problemet fortfarande att Intel bokstavligen ligger decennier efter den erfarenhet som Intel och AMD ackumulerat med sina grafikdrivrutiner, vilket visar sig genom att de presterar dåligt med speltitlar som inte är väldigt sentida (som de som visas i artikeln). GTA V på DX11 var ett sånt exempel på ett titel som GN tog upp, där prestandanivån är mycket sämre relativt nyare titlar.

Det ligger även i linje med vad jag förutsåg, att Intel skulle ha svårigheter att fylla i alla mjukvarumässiga luckor på kort tid som närmast nybörjare i ett segment de inte ens försökt vara med i på flera decennier. Den som köper ett grafikkort från Intel kommer alltså sannolikt att bli beta-testare för alla äldre speltitlar i dagsläget, och har svårt att tro att det är någonting som kommer lösas inom en snar framtid -- inte minst p.g.a. att incitamenten för att optimera för äldre speltitlar sjunker för varje dag som går.

Jag tror personligen att väldigt ojämn prestanda beroende på speltitel inte kommer att gå hem hos kunderna.

Permalänk
Medlem

Åter igen, Intel behöver inte slå några kort på fingrarna denna lanseringen.
Vad dom behöver är att få ut kort med rätt pris som fungerar som dom ska.
Det räcker.

Då erkänner vi att vi har tre aktörer och väntar på nästa serie som naturligtvis kommer vara mycket bättre.
Det är viktigare med få underkända omdömen än många entusiastiska då korten inte kommer att ställas mot AMD och Nvidia i ren fps.
Men dåliga omdömen glömmer vi inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ska inte dessa kort lanseras samtidigt som 4060? Borde de inte jämföra med dessa istället för ett 1.5 år gammalt Nvidia kort?
Men det är ju svårt när det inte släppts engineering samples av båda.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop