Blinkande vertikal svart linje på skärm vid 120Hz men inte 100Hz

Permalänk
Medlem

Blinkande vertikal svart linje på skärm vid 120Hz men inte 100Hz

Hej,

Min skärm har nyligen fått ett störande problem. Översta raden/raderna på skärmen blinkar svart, vilket är himla jobbigt. Det verkar även ha en tendens att börja blinka snabbare och snabbare.

Jag har provat olika kablar (både USB-C till DP och HDMI-kablar) och det är likadant på båda ingångar. Jag har även provat två olika datorer (M1 Mac Mini samt äldre Windows 11 PC) med samma resultat. Jag har också testat olika uppdateringsfrekvenser utan skillnad.

Efter ytterligare felsökning så verkar det som att problemet endast uppstår när man aktiverar "överklockning" från 100Hz till 120Hz i skärmens egna menyer. Tror ni sådant kan gå på garantin? 100Hz fungerar som vanligt, men inte 120Hz. Skärmen såldes förstås med 120Hz som försäljningsargument men kallas "överklockning" i skärmens meny.

Har någon varit med om något liknande? Edit: Skärmen är en Acer Predator Z35P.

Videoklipp av problemet:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det låter ju som ett garantiärende. Du har exkluderat samtliga andra komponenter och därav borde det vara skärmen det är fel på. Jag skulle kontakta försäljaren och be att få den reparerad/ersatt! Borde inte heller vara svårt att visa problemet, då det känns som om felet lär bestå även i test i butik!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Är 120Hz ett overclock så kan det nog bli svårt att få garanti, brukar ju vara någon klausul att det kan uppstå vissa artifakter. Men är ju värt att kolla upp ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

"overclock" på skärm = utnyttja överbliven bandbredd som finns där enligt specifikationer och främst låta marknadsföringen rida på buzzwords som just överklockning. Men också för att friskriva sig något från att inte alla källor klarar att nå till specens högsta möjliga bandbredd på det sätt skärmens kretsuppsättning önskar.

@nu1mlock skriver inte vad det är för skärm – lite av Swec-syndrom när det kommer till frågor om skärmproblem...

100 och 120 tyder dock på att det är en UW 3440x1440-skärm där 100 Hz är möjligt enligt vanlig gräns i vanliga kretsuppsättningar som går upp till defacto-gränsen 18 Gbps. HBR2-hastigheten i DP tillåter ≈21 Gbps och kan få in 120 Hz i 3440x1440. Men inte alla källor, särskilt äldre grafikkort, klarar den bandbredden över DP.

På det kan det komma problem med snäva toleranser i skärmens kretsuppsättning gör att vissa grafikkort lyckas och andra misslyckas för att deras utsignal skickas större toleranser. Grafikkortet klarar bandbredden utan problem, men skärmen är för kinkig på exakt signalutformning, exempelvis hur stora jitternivåer som tillåts. Effekterna på bilden varierar men typiskt är att problemen som uppstår inträffar när man kör högsta möjliga frekvens, men inte när man kliver ned ett par snäpp i frekvens. Återigen ett sätt för tillverkaren att friskriva sig något mot eventuella problem. Har man möjligheten kanske det fungerar utmärkt att köra 118 Hz och flimmer uppstår vid 120 Hz.

Fast när skärmen marknadsförs som 120 Hz-kapabel och (förmodligen) utan tydlig specifikation om exakt vilka källor som lever upp till de kraven, då kan man ifrågasätta om produkten håller vad den lovar. Orkar man ta kampen, reklamera gärna. Förr eller senare kanske vi får ärligare specar från tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"overclock" på skärm = utnyttja överbliven bandbredd som finns där enligt specifikationer och främst låta marknadsföringen rida på buzzwords som just överklockning. Men också för att friskriva sig något från att inte alla källor klarar att nå till specens högsta möjliga bandbredd på det sätt skärmens kretsuppsättning önskar.

@nu1mlock skriver inte vad det är för skärm – lite av Swec-syndrom när det kommer till frågor om skärmproblem...

100 och 120 tyder dock på att det är en UW 3440x1440-skärm där 100 Hz är möjligt enligt vanlig gräns i vanliga kretsuppsättningar som går upp till defacto-gränsen 18 Gbps. HBR2-hastigheten i DP tillåter ≈21 Gbps och kan få in 120 Hz i 3440x1440. Men inte alla källor, särskilt äldre grafikkort, klarar den bandbredden över DP.

På det kan det komma problem med snäva toleranser i skärmens kretsuppsättning gör att vissa grafikkort lyckas och andra misslyckas för att deras utsignal skickas större toleranser. Grafikkortet klarar bandbredden utan problem, men skärmen är för kinkig på exakt signalutformning, exempelvis hur stora jitternivåer som tillåts. Effekterna på bilden varierar men typiskt är att problemen som uppstår inträffar när man kör högsta möjliga frekvens, men inte när man kliver ned ett par snäpp i frekvens. Återigen ett sätt för tillverkaren att friskriva sig något mot eventuella problem. Har man möjligheten kanske det fungerar utmärkt att köra 118 Hz och flimmer uppstår vid 120 Hz.

Fast när skärmen marknadsförs som 120 Hz-kapabel och (förmodligen) utan tydlig specifikation om exakt vilka källor som lever upp till de kraven, då kan man ifrågasätta om produkten håller vad den lovar. Orkar man ta kampen, reklamera gärna. Förr eller senare kanske vi får ärligare specar från tillverkarna.

Pinsamt - jag är ju väl medveten om att det nästan är poänglöst att be om hjälp utan att nämna vilken produkt det faktiskt gäller. Mitt fel!

Skärmen är en Acer Predator Z35P och mycket riktigt är det en UW 3440x1440.

När jag provade dom olika kablarna och olika datorerna så testade jag både DP (USB-C till DP) och HDMI. Mac Mini M1 provade jag 60Hz, 85Hz, 100Hz och 120Hz med DP samt snabb inkoppling av HDMI (utan att tänka på Hz), men den gamla Windows-datorn hade bara HDMI och kördes i 60Hz.

Felet var kvar oavsett vilken frekvens jag använde så länge skärmens egna meny var inställd på "överklockning" till 120Hz. När jag stängde av "överclockningen" så skärmens uppdateringsfrekvens begränsas till max 100Hz så försvann felet. Jag går förstås miste om dom sista 20Hz, tyvärr.

När jag kikar på kvittot så köptes skärmen 2019-09 så det har alldeles snart gått tre år. Jag kanske ska ta ett snack med Elgiganten och se vad som dom säger. Acer påstår sig dessutom ha tre års garanti på modellen.

Tack för den lite mer ingående förklaringen!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nu1mlock:

Felet var kvar oavsett vilken frekvens jag använde så länge skärmens egna meny var inställd på "överklockning" till 120Hz. När jag stängde av "överclockningen" så skärmens uppdateringsfrekvens begränsas till max 100Hz så försvann felet. Jag går förstås miste om dom sista 20Hz, tyvärr.

Ah, det är ju helt klart steget närmare reklamation ifall "overclock:ON" ger samma fel oavsett vilken källa och bildfrekvens från den källan du kör.