Backblaze redovisar hårddiskars livslängd

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Backblaze monterar sina diskar i sina storagepoddar så är min åsikt att resultaten inte är relevanta för andra än de själva. Jag ÄR imponerad att hårddiskarna håller så pass bra i deras miljö med tanke på vad BB utsätter dem för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicken:

Har noterat att diskar som jag lagt i elektronik lådan för jag inte behöver dem längre har haft en hög felfrekvens när dem startas upp igen efter 5 år, dem har antingen inte startat eller haft många döda sektorer och sedan degraderat fort under några månader innan dem var helt oanvändbara dessa diskar har varit mekaniska så mekaniska diskar mår nog bra att vara i bruk om man vill att dem ska överleva.

Verkar konstigt, har inte märkt av detta själv. Vad tror du det beror att du får detta? Ligger de i en låda du rotar runt i eller?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Finns ju 3 tillverkare kvar idag. Samtliga har haft kassa serier etc.
Mest komiska är ändå folk som säger " har haft 1 disk från xx som gått sönder så jag köper aldrig det fabrikatet igen"

Snacka om "SMART error" i det resonemanget 😉

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Bra och intressant artikel!

Hittade en väldigt intressant bild kopplad till ämnet som kan vara värd att titta närmare på som kanske till och med skulle passa i en egen forumtråd. Efter alla år så finns det nu bara tre tillverkare kvar. WD, Seagate och Toshiba.

Wiki-källa

Permalänk

Ogillar Seagate. Tackålov fick jag en DOA. Kunde byta ut den direkt.

En av mina WD red har haft två icke reparabla sektorer i ett par år sol fortfarande fungerar väl. Har dock ingen viktig data på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Bra och intressant artikel!

Hittade en väldigt intressant bild kopplad till ämnet som kan vara värd att titta närmare på som kanske till och med skulle passa i en egen forumtråd. Efter alla år så finns det nu bara tre tillverkare kvar. WD, Seagate och Toshiba.

<Uppladdad bildlänk>

Wiki-källa

Jepp, de har ju köpt upp allt som finns. Det är väl så "end game" riskerar att se ut.

Och Toshiba fick i princip konstgjord andning av WD år 2012 för att blidka myndigheterna som skulle ta ställning till WDs köp av HGST ur ett konkurrensperspektiv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Hade två IBM Deathstars som dog för ~20(?) år sen. Men därefter har alla diskar fortsatt att fungera. Med det sagt så har de använts för lagring och bara spunnit upp när datorn startar för att snart gå ner i viloläge.

Samma här, två som dog exakt samtidigt med ett dödsklick. Fy vad less jag blev.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

du ska köra raid 1 ifall du ska spegla. raid 0 är bara jbod och är mycket mer osäkert än att bara har två oraidade diskar.

https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/raid-0-vs-ra...

Mja... JBOD är något annat än RAID 0. Men du har ändå rätt i att det inte är RAID 0 han borde köra.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Kommer ihåg tiden för många, många år sedan då vi inhandlade 20st 20MB och 10st 30MB Seagatediskar (ST225 och ST238). 100% felutfall inom 18 månader varav bara 2 inom garantitiden. Sedan dess har jag hållit mig och mina kunder borta från Seagate. En rasad disk av några hundra under drygt 40 år...

Permalänk

Har haft både Seagate och western digital som fallerat (blå serie). Hos bekanta, vet inte om diskarna inte gillar det användarmönstret varit 3 diskar som gått sönder (fixade ssd och efter det allt fungerar fint).

Har sälv en Seagate från runt 2012 1tb tror jag (var i samband med Seagate uppköp av samsung hhd avdelning). Så tror det kan vara en Seagate märkt samsung disk.

Kör 3 red diskar och har hittills inte fått några problem (3 och 4 tb diskar). Bedrövligt western digital försämrade dessa (är köpta innan förändringen (möjligen om någon är köpt innan detta uppdagades)).

Vet inte vad man ska köpa för diskar nu (om man ska köpa likvärdiga diskar från annan leverantör).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Haft WD, Toshiba, Seagate.
En seagate 1000gb "försvann". googlade och det visade sig att kunde fixa den med en torx skruvmejsel, några kablar och ringa upp hårddisken med putty eller något liknande program. gjorde det, den lever fortfarande. En Seagate 3tb dog för ett tag sen en annan hårddisk dog nyligen för ett par veckor sen, inte hundra på märket. Seagate har man alltså haft sämst erfarenhet av. 90% säker på att en av dom som dött är en ST3000DM001.

Permalänk
Medlem

Haha, hade nästa glömt av den årliga HDD bashen!

Statistik går ju att tolka på många vis, frågan är ju om det inte ligger en hel del i att statistiken knappast går att dra några egentliga slutsatser av annat än för just de scenarion som gäller för Blackblaze. Ingen vet ju hur hårt diskarna har plågats under de gånga åren. 10 år är ju som bekant en ganska lång period.

I mina öron låter det nästan som att man blandar en del äpplen och päron här för diskarna är i många fall inte direkta konkurrenter utan mer unika för sina ändamål.

T.ex: framhåller man att HGST HMS5C4040BLE640 diskarna har haft en lägre AFR än Seagate diskarna ur serien ST4000DM000. Båda från 2013. För ett ögonblick kan det ju se väldigt självklart ut vilken som presterat bäst när man tittar på AFR.

Men för just den grafen verkar det saknas något där, för det står inte Enterprise vs. Consumer, vilket är de respektive diskmodellernas indelning.
Man jämför alltså företags- med konsument modell även där.

HGST/Western Digital's HMS5C4040BLE640 är en datacenter disk (MegaScale-serien) från 2013, gjord för 24/7 drift, med 3-5 års garanti från tillverkaren. (Har för mig att de kortat ner garantitiden på senare år eller om de delat in den i nivåer beroende på vad problemet gäller.)

Seagate's ST4000DM000 är en desktop disk (f.d. Barracuda-serien) från 2013, som ej är rate:ad för 24/7 drift, med 2 års garanti från tillverkaren.

Dessutom, som de flesta känner till, blir ju en disk oftast inte bättre med åren och HGST diskarna ser ju i grafen ut att ha mindre än hälften(!) av "dagar i drift" jämfört med Seagate disken. Trots att diskarna troligtvis används i just datacenter sammanhang hos Blackblaze (24/7 drift) som Desktop disken inte är avsedd för i första hand.

Sett till det är ju i så fall ST4000DM000 serien fullkomligt enastående som fortfarande presterar nästan 10 år efter lansering, eller c:a 5 gånger längre än garantiperioden sträcker sig.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Just ST3000DM001 har man ju erfarenhet av eftersom vi hade en hel drös med dem (säkert 10-12 stycken) på jobbet, som alla gick sönder ungefär samtidigt och på samma sätt, med fler och fler skadade sektorer tills de blev helt oläsliga.

Annars känns det inte som det skiljer jättemycket mellan märken utan verkar mest bero på tur/otur. Har en ST4000DM000 köpt i augusti 2013 som fortfarande snurrar i min Synology.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

När det fösta 8TB-diskarna gjorde intåg så har AFR-värdena minskat mot tidigare 4-4.5% för Seagate och WD (och under 2% för HGST) till idag häpnadsväckande lågt kring och under 1% AFR för alla 3 leverantörerna - dvs. Seagate, HGST (Toshiba) och HGST (WD).

Med andra ord alla diskussioner mellan olika disktillverkares kvaliteer i historien gäller knappast idag längre - de är ungefär lika bra och det är mer en statistisk utfall om man har oturen med disk som fallerar i förtid.

WD-RED har man fifflat runt med både SMR-diskar och att angivna varvtalet inte stämmer överens med uppmätta varvtalet (dvs man får en 7200 RPM-disk fast man valde WD-RED för att det angavs 5400 RPM i förhoppning om tystare disk) - även om diskarna är bra (iom. HGST-diskar i praktiken) så kan det vara tveksamt att vilja köpa WD-diskar i och med hur företaget agerar mot kunderna idag.

Och vill ni ha exempel på riktigt dåliga diskar så sök på WD60EFRX (WD-RED) i Blackblazes listor, och sedan på WD-RED 3 och 1.5TB diskar - det blev aldrig några mängder av dem använda hos blackblaze av goda skäl.

Seagates Ironwolf-serie har jag hört väldigt lite gnäll om och verka fungera bra för de flesta - Toshibas N300 serie hade kvalitetsproblem ett tag men verkar vara överspelat idag.

Om man Jämför med diskar tillverkad från mitten av 80-talet och 90-talet så är dagens hårddiskar helt sanslöst bra kvalitet idag där man på en 4 disk RAID i princip inte behöver räkna med någon kraschad disk inom 5 år, och på en 8 disk-RAID max en disk - medans en disk på 90-talet var man glad om de höll längre än 2 år - och inte många kvar av dem efter 3 år...

På jobbet finns en gammal burk (mätdator) med en Seagate desktop-disk som nu troligen passerat 100000 timmar - bara för att det är desktopdisk och är påslagen 24/7 innebär inte att det automatiskt att det få kortare fungerande kalendertid gentemot en desktop-disk som slås av och på var arbetsdag under många år - troligen håller disken som alltid är igång längre än den som man stänger av och startar hela tiden.

Den mätdatorn kommer troligen att bytas till ny för att det mesta i fläktväg mm. håller på att ge upp på riktigt - men det är inte disken eller några tecken på att den är på gång att havererar som driver på utbytet, snarare att allt runt om denna är mer på väg att ge upp än disken själv