Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Låg volym men bara i spel

Permalänk
Medlem

Låg volym men bara i spel

Modermodem: ASUS Maximus XII Hero

Problem: Låg volym i alla spel.

Testat:

  • Volym i VLC (film & musik) väldigt bra.

  • I ljudkortets och windows test är volym väldigt bra. I Windows egna ljudinställningar kan man se hur högt volymen spelas. I spel toppar den knappt 25%. I film och musik närmare 100%.

  • 100% volym i Windows (volume mixer), 100% volym inne i spel, maximal boost i Realtek Audio Console.

  • Headphones valda i Realtek Audio Console. Testat koppla in fram/bak. Fram eftersom ASUS tydligen bara har hörlursampen där. Fram ger lite mer mellanregister, men ingen mer volym.

  • Stängt av/satt på enhancements.

  • Testat de med moderkortet medföljande DTS-mjukvarorna, spatial sound etc.

Inget gör någon skillnad i spel. Jo, stänger jag av all boost så hör man knappt något alls.

Hörlurar: Skräp, SHP2500 från Philips. Testat med ett par andra, ännu skräpigare lurar, och på dem är volymen bra, men ingen bas.

Fipplat med: Allt känns uttömt.

Inte fipplat med: Rekommenderades på någon sida att inte köra med Nahimic service eftersom den gör dator och spel instabila. Så stängt av denna. Kan därför inte ändra settings i ASUS medföljande ljudmjukvaror.

Så, min tanke är, har jag köpt en dud? Anledningen till att jag valde ASUS Maximus XII Hero var den inbyggda hörlurs-ampen. Den verkar ju snarare vara en dämpare?

Någon som har några rekommendationer? Köpa externt ljudkort tänker jag på, men det svider lite. Har en gammal hemmabioförstärkare som dammar i en skrubb, kan det vara lönt att skaka liv i den bara för att kunna höra bättre i spelen, känns som lite overkill?

Permalänk
Medlem

En uppdatering: Installerade viruset Sonic Studio som använder sig av Nahimic - det uppför sig som ett virus. Stänger du av tjänsten i services så lägger den till sig själv att starta igen i task scheduler. Bara att googla på Nahimic problems och njuta. Vilket fall som helst, installerade eländet.

I Sonic Studio kan man lägga till ytterligare ett lager "boost", eller Smart Volume som de kallar det, som egentligen bara haussar ljud med låg volym och kapar topparna så allt låter för djävligt (ursäkta uttrycket). Detta löser problemet med 'låg volym' i spel. Men kvalitén är bortåt skogen till så det går inte att använda denna lösning om man inte vill att öronen ska förvandlas till sopkärl. Nu är det alldeles säkert så att mina kassa 32Ohms-lurar kan ligga bakom grundproblemet - men de fungerar utmärkt på två andra maskiner utan något fippel.

Kommer aldrig mer köpa ett moderkort utifrån dess ljudegenskaper. Totalt värdelöst! Ner i Sverkers soptunna med dem!

Så, problemet är olösligt utan att köpa något nytt. Tråden kan stängas för min del.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha speaker konfiguration som 5.1 eller 7.1?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Moderator
Forumledare

@underd0g76: Dum fråga men när du starar ett spel så startar ju även en egen ljud-slider.
Är den maxad med?

Är slidern för steam (eller motsvarande) också max?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Moderator

Kanske är en longshot men kollat att du inte har några konstiga inställningar för Communications? Tänker att spel med VOIP och dylikt kanske triggar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Du råkar inte ha speaker konfiguration som 5.1 eller 7.1?

Nix, trodde också det var något sådant. Men det är stereo.

Skrivet av NordhNet:

@underd0g76: Dum fråga men när du starar ett spel så startar ju även en egen ljud-slider.
Är den maxad med?

Är slidern för steam (eller motsvarande) också max?

Allt är på max. Alla spel, Steam, system, högtalarna. I Realtek Audio Console är allt på max. Måste ha Sonic Studio installerat och sätta igång deras boost för att det ska fungera. Sonic Studio har förinställningar för spel, musik, film etc. Som förinställt är boost (smart sound) i programmet på för musik och film och av för spel. Jag kan ställa in boost på för spel och stänga av programmet och Nahimic-tjänsten och boosten är kvar även efter reboot med Nahimic-tjänsten fortfarande avstängd. Tar man sen bort programmet helt så är det kört, då går den tillbaks till någon default och boostar inte i spel längre. Fanns tips om att man ska bocka för disable all enhancements i en enhancement-fliken under inställningarna för högtalarna i gamla kontrollpanelen för att bli kvitt problemet. Den möjligheten finns inte och har aldrig funnits med mitt moderkorts Realtek-drivar. Skulle tippa att det är där skon klämmer.

Skrivet av Daemon:

Kanske är en longshot men kollat att du inte har några konstiga inställningar för Communications? Tänker att spel med VOIP och dylikt kanske triggar.

https://i.imgur.com/7A9YW4t.png

Japp, har kollat det, trodde också på något sådant eftersom det märkligt nog bara sker i spel. Tack för tipset dock.

Missade en massa svar!