Batterimetallen litium kan giftklassas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Huvudorsaken torde vara energidensiteten. Detta är elbilarnas hela problem fortfarande, då de blir tunga och ändå har kortare räckvidd än en motsvarande bil med förbränningsmotor. Elbil är inte ens en ny idé, utan i stort sett lika gammal som andra koncept, men det är först nu som batterierna blivit tillräckligt dugliga för att åtminstone ge någorlunda räckvidd.

Idag ligger vi väl runt 1kg bensin är lika med 20kg batterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Idag ligger vi väl runt 1kg bensin är lika med 20kg batterier?

Ligger där runt, men med en skillnad, när bensinen är förbrukad så är den förbrukad, medans batteriet finns kvar så jämför du bilens livslängd så vinner batteriet ändå

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att alla våra framtida barn kommer säga; dags att "ladda" bilen. Vår planet hänger i sista tråden just nu.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Ligger där runt, men med en skillnad, när bensinen är förbrukad så är den förbrukad, medans batteriet finns kvar så jämför du bilens livslängd så vinner batteriet ändå

Absolut!

Och även om du laddar din elbil med 100% gammal kolkraft så är det bara runt 50% så stor klimatpåverkan som en ny effektiv bensinmotor. Visst har bilen i sig en större miljopåverkan så det tar några år innan det "lönar sig". Så elbilar är väldigt mycket bättre än förbränningsmotorer.

Och dom allra flesta bilresor klarar sig med råge på elbilsräckvidder vi har idag.

Det är flyg och långväga lastbilar där vi kanske inte har någon bra teknologi idag eller inom den närmsta framtiden.

En sak som jag förvånas lite över att det inte pratas om alls är batteri-kassetter eller något liknande.
En kör in på en mack och byter batterier helt enkelt, på samma sätt som en kanske gör hemma om en har laddningsbara batterier.

Skrivet av s3ns3n:

Jag hoppas verkligen att alla våra framtida barn kommer säga; dags att "ladda" bilen. Vår planet hänger i sista tråden just nu.

Jag hoppas våra framtida barn mest kommer säga; dags att ta tåget/spårvagnen/tunnelbanan/cykeln/gå.

Bilcentrerad infrastruktur är ineffektiv, dyr och dålig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Absolut!

Och även om du laddar din elbil med 100% gammal kolkraft så är det bara runt 50% så stor klimatpåverkan som en ny effektiv bensinmotor. Visst har bilen i sig en större miljopåverkan så det tar några år innan det "lönar sig". Så elbilar är väldigt mycket bättre än förbränningsmotorer.

Och dom allra flesta bilresor klarar sig med råge på elbilsräckvidder vi har idag.

Det är flyg och långväga lastbilar där vi kanske inte har någon bra teknologi idag eller inom den närmsta framtiden.

En sak som jag förvånas lite över att det inte pratas om alls är batteri-kassetter eller något liknande.
En kör in på en mack och byter batterier helt enkelt, på samma sätt som en kanske gör hemma om en har laddningsbara batterier.

Jag hoppas våra framtida barn mest kommer säga; dags att ta tåget/spårvagnen/tunnelbanan/cykeln/gå.

Bilcentrerad infrastruktur är ineffektiv, dyr och dålig!

Vad gäller transporter hade vi en lösning redan för typ 70 år sen, men istället för att bygga ut järnvägen så låter man den förfalla. Istället vill politiker bygga en höghastighetsnana mellan några få orter, vars värde är högst oklart då ingen utom politikerna ser behovet av den.

Vad gäller biltrafik så har du i grunden helt rätt, de flesta klarar sin vardag på att ladda hemma och endast i undantagsfall ladda offentligt.
Vad gäller bytestationer var det på tal ganska ordentligt för några år sen, men det är nästan omöjligt att komma bort från nackdelarna.
De kan i stort delas in i 3 kategorier
1 säkerheten, en brand i en bytestation skulle vara lokal katastrof.
Bilar byggda för att byta batteri skulle bli tyngre då batteriet idag ingår i bilens struktur. Mm
2. Tekniskt/ekonomiskt. Det behövs en rejäl mängd mer batterier än det finns bilar, batterier som kommer användas förhållandevis lite, lagring och hantering blir knepig och kostar mycket i förhållande till behovet.
Utveckling blir dessutom svårare då man behöver firmor som håller på med utbyten med sig i samband med biltilverkarna.
3. Ägandemässiga problem, inte så kul att ha köpt en bil med ett nytt batteri och få ett 5 år gammalt när man byter.

I förhållande till detta är det enormt billigt att bygga ut laddnätverken och skulle kunna gå rejält fort med bara ett politiskt beslut om att företag som sätter upp laddare åt sina anställda får rätt att sälja laddning på ledig tid.

Jag hoppas också på utbyggd kollektivtrafik även utanför städerna, där jag bor är det obefintlig på helger och vissa orter även i veckorna.
Jag tror också att i en framtid kommer bilismen att ändras, med självkörande bilar så kan de användas effektivare och det kan bli fördelaktigt att tex vara med i bilpooler eller dela bil med grannen osv.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Bilcentrerad infrastruktur är ineffektiv, dyr och dålig!

Kanske, men den är flexibel vilket är det som väger absolut tyngst för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är det någon bil som ska få skattelättnader så är det Etanol.

Att jag kör Saab 9-3 har ingenting med den åsikten att göra.😑

2016 -> https://e360.yale.edu/features/the_case_against_ethanol_bad_f....

2022 -> https://www.reuters.com/business/environment/us-corn-based-et...

Problemet är bla den extremt låga energidensiteten i exempelvis rapsfält, solceller på samma yta ger ca 100ggr mer energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

2016 -> https://e360.yale.edu/features/the_case_against_ethanol_bad_f....

2022 -> https://www.reuters.com/business/environment/us-corn-based-et...

Problemet är bla den extremt låga energidensiteten i exempelvis rapsfält, solceller på samma yta ger ca 100ggr mer energi.

Ethanol från majs är en dålig idé då man får ut så lite energi av det, men etanol på sockerbetor är mycket effektivare. (Tex Brasilien har ju kört stenhårt på etanol i årtionden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ethanol från majs är en dålig idé då man får ut så lite energi av det, men etanol på sockerbetor är mycket effektivare. (Tex Brasilien har ju kört stenhårt på etanol i årtionden)

Brasilien är väl iofs inget föregångsland när det gäller hållbart jordbruk, speciellt inte om Bolsanaro får sina drömmar uppfyllda.

Det är så mycket problem med framställning och förbränning av etanol utöver att det som sagt vore ca 100ggr mer enerieffektift att ha solceller på samma yta. Stenålders, partiklar, ineffektivt.

Med det sagt är det ju inte helt lätt att jämföra då förvisso produktion av el kan vara 100% co2-fri men lagringen är fortfarande vare sig gratis eller förlustfri.

I framtiden ser jag mest fram emot att färdas helt tyst på såväl land som vatten. Stockholm (alla städer) kommer få en helt annan karaktär.

Skulle gärna slippa alla dieselavgaser också.

EDIT;
Etanollagring är inte förlustfri men bättre än bensin och diesel är jag rätt säker på. Etanollösningar förlorar 1-1,6% per år om lagrad i glasbehållare i rumstemperatiur. Fortfarande betydligt bättre än något batteri men misstänker sämre än vätgas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag hoppas våra framtida barn mest kommer säga; dags att ta tåget/spårvagnen/tunnelbanan/cykeln/gå.

Bilcentrerad infrastruktur är ineffektiv, dyr och dålig!

Jag håller med dig!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

2016 -> https://e360.yale.edu/features/the_case_against_ethanol_bad_f....

2022 -> https://www.reuters.com/business/environment/us-corn-based-et...

Problemet är bla den extremt låga energidensiteten i exempelvis rapsfält, solceller på samma yta ger ca 100ggr mer energi.

Låter vettigt. Odlingsmark och effekten av mängden spannmål som redan nu utarmar marken är ett stort problem utan att E85 blir det huvudsakliga drivmedlet.

Det konstiga är att motorn ger mer effekt med E85 än med 95okt. Drar dock mer under normal körning. Är väl det som är ett av problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Låter vettigt. Odlingsmark och effekten av mängden spannmål som redan nu utarmar marken är ett stort problem utan att E85 blir det huvudsakliga drivmedlet.

Det konstiga är att motorn ger mer effekt med E85 än med 95okt. Drar dock mer under normal körning. Är väl det som är ett av problemen.

Anledningen till att du får mer effekt är att du kan öka kompression och laddtryck pga att etanol är ett mindre effektivt bränsle, det krävs mer etanol för att få en stor smäll.
Därför behövs mer inblandning av etanol i bränsle/luftblandningen, men i gengäld kan du komprimera det hårdare utan problem (kallat spikningar i trimvärlden)
Vi säger du har en 1-cylindrig motor som kan ta in 1 Liter bränsle/luftblandningen per varv, med bensin kan du komprimera tex 10x atmosfär, med etanol kan du istället komprimera 13x atmosfär högre tryck ger mer effekt, men (rent hypotetiska värden) bensin behövs 10% för att få en explosion men etanol behövs 15% för att få samma explosion, det ger fortfarande mer effekt pga trycket, men drar mer brännbart ämne. Man kan gå runt det med bensin genom att höja oktan, men det ger större utsläpp.
Dragsters har i åratal använt metanol just för man kan öka kompression/laddtryck.
Både bensin och etanol/metanol har sina för och nackdelar, sprit får problem när det är kallt, bensin får problem med spikningar och självantändning.
Diesel och andra sidan skulle vara effektivare än båda i vardagslag om inte alla fokuserade på effekt utan på vridmoment istället.
El ger faktiskt båda du har effekt och vrid direkt från 0 varv.