Batterimetallen litium kan giftklassas

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ämnet kallas natrium i svenskan, och många andra språk för den delen.

Sorry, har kollat för mycket på engelska sidor..

Svenska företaget Altris har en ny teknologi som verkar lovande. https://www.altris.se/

Altris finns på listan över Sveriges bästa teknikstartups 2021:
https://www.nyteknik.se/startup/33-listan-2021-det-har-skilje...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jovisst. Själv var/är jag väldigt förtjust i NiMh-batterier. Tycker den "teknologin" bara var på besök hos oss. Vet egentligen inte varför den batterikemin anses vara dålig idag. Kör fortfarande NiMh-AA-batterier i prylar som tar AA. Får 5x bättre livslängd jämfört alkaliska. Vad jag vet är NiMh inte "giftiga" som exempelvis NiCa-batterierna var/är. (NiMh ersatte NiCa på 90-talet).

Huvudorsaken torde vara energidensiteten. Detta är elbilarnas hela problem fortfarande, då de blir tunga och ändå har kortare räckvidd än en motsvarande bil med förbränningsmotor. Elbil är inte ens en ny idé, utan i stort sett lika gammal som andra koncept, men det är först nu som batterierna blivit tillräckligt dugliga för att åtminstone ge någorlunda räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Undrar om det också gäller medicin? För många med diverse diagnoser relaterat till olika typer av psykisk ohälsa är lithium den medicin som fungerar bäst. Så att förbjuda det skulle öka lidandet för många.

Jobbar inom psykiatrin, med affektiva sjukdomar, där den primära behandlingen är just litium. Giftklassning skulle inte påverka medicinen något, då det finns väldigt mycket dokumenterad erfarenhet samt evidens för litium som läkemedel. Detta är nog främst för den icke-medicinska litiumindustrin

Äter man litium så är det OK så länge man håller sig inom en viss läkemedelskoncentration i blodet. Dock är det, precis som tidigare nämnt, så att patienter får problem i varierande omfattning med njurarna över tid, och får förstorade bisköldkörtlar. Detta monitorerar vi genom njur- och hormonsblodprover regelbundet, så att vi kan justera dosen litium för att fördröja förloppet. Skulle det nå en viss punkt så byter vi till något annat preparat som inte innehåller litium (rent generellt är dessa sämre).

Vid graviditeter brukar vi försöka med att i alla fall reducera dosen litium, i syfte att reducera risken för fosterskador. Många klarar inte sig utan litium, så det blir en välavvägd risk man får ta. Dock är jag helt säker på att de "graviditetsdoseringar" vi ger, är mycket högre än utsläppen från fabrikerna. Men å andra sidan, blir det ju en kännbar ökning av missfall/fosterskador rent epidemiologiskt då det är så många som utsätts för en låg risk. Hursom så håller jag med om att man bör reducera mängden litium som sipprar ut i naturen. Inte påläst kring just detta med fabrikerna.

Och en liten fun fact... Litium-exponering i låga doser har i studier visat sig skydda mot demens. Så jag och ett par läkarkollegor äter en tablett om veckan

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jovisst. Själv var/är jag väldigt förtjust i NiMh-batterier. Tycker den "teknologin" bara var på besök hos oss. Vet egentligen inte varför den batterikemin anses vara dålig idag. Kör fortfarande NiMh-AA-batterier i prylar som tar AA. Får 5x bättre livslängd jämfört alkaliska. Vad jag vet är NiMh inte "giftiga" som exempelvis NiCa-batterierna var/är. (NiMh ersatte NiCa på 90-talet).

Litiumjon har högre energidensitet, dvs mindre batterier för samma effektutag, inga minneseffekter och betydligt längre självurladdningstid än NiMh, så det var därför man bytte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Litiumjon har högre energidensitet, dvs mindre batterier för samma effektutag, inga minneseffekter och betydligt längre självurladdningstid än NiMh, så det var därför man bytte.

Känner till det. Är väl viktigt i små prylar .
Senaste typen av nimh har dock nästan ingen själurladdning.
Vad jag vet så är nimh inte giftiga, självklart ska man inte äta upp dom .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Känner till det. Är väl viktigt i små prylar .
Senaste typen av nimh har dock nästan ingen själurladdning.
Vad jag vet så är nimh inte giftiga, självklart ska man inte äta upp dom .

Nickel är cancerframkallande så kan säkert klassas som giftigt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Nickel är cancerframkallande så kan säkert klassas som giftigt det också.

Ja, i princip är väl allt giftigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jobbar inom psykiatrin, med affektiva sjukdomar, där den primära behandlingen är just litium. Giftklassning skulle inte påverka medicinen något, då det finns väldigt mycket dokumenterad erfarenhet samt evidens för litium som läkemedel. Detta är nog främst för den icke-medicinska litiumindustrin

Äter man litium så är det OK så länge man håller sig inom en viss läkemedelskoncentration i blodet. Dock är det, precis som tidigare nämnt, så att patienter får problem i varierande omfattning med njurarna över tid, och får förstorade bisköldkörtlar. Detta monitorerar vi genom njur- och hormonsblodprover regelbundet, så att vi kan justera dosen litium för att fördröja förloppet. Skulle det nå en viss punkt så byter vi till något annat preparat som inte innehåller litium (rent generellt är dessa sämre).

Vid graviditeter brukar vi försöka med att i alla fall reducera dosen litium, i syfte att reducera risken för fosterskador. Många klarar inte sig utan litium, så det blir en välavvägd risk man får ta. Dock är jag helt säker på att de "graviditetsdoseringar" vi ger, är mycket högre än utsläppen från fabrikerna. Men å andra sidan, blir det ju en kännbar ökning av missfall/fosterskador rent epidemiologiskt då det är så många som utsätts för en låg risk. Hursom så håller jag med om att man bör reducera mängden litium som sipprar ut i naturen. Inte påläst kring just detta med fabrikerna.

Och en liten fun fact... Litium-exponering i låga doser har i studier visat sig skydda mot demens. Så jag och ett par läkarkollegor äter en tablett om veckan

Lithium är också behandling mot vissa psykiska sjukdomar. Fast då ska man givetvis dosera medlet noga, och inte "äta upp ett batteri" eller liknande..

Kan tänka mig att en "giftighetsförklaring" av ämnet i fråga kan orsaka att man måste ta hand om avfallet bättre, vilket är bra. Går sannolikt att återvinna in absurdum, till nya batterier. Är väl en "bristvara", då metallen utvinns under vidriga omständigheter i Afrikanska diktaturer med barnslavar som arbetskraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jobbar inom psykiatrin, med affektiva sjukdomar, där den primära behandlingen är just litium. Giftklassning skulle inte påverka medicinen något, då det finns väldigt mycket dokumenterad erfarenhet samt evidens för litium som läkemedel. Detta är nog främst för den icke-medicinska litiumindustrin

Äter man litium så är det OK så länge man håller sig inom en viss läkemedelskoncentration i blodet. Dock är det, precis som tidigare nämnt, så att patienter får problem i varierande omfattning med njurarna över tid, och får förstorade bisköldkörtlar. Detta monitorerar vi genom njur- och hormonsblodprover regelbundet, så att vi kan justera dosen litium för att fördröja förloppet. Skulle det nå en viss punkt så byter vi till något annat preparat som inte innehåller litium (rent generellt är dessa sämre).

Vid graviditeter brukar vi försöka med att i alla fall reducera dosen litium, i syfte att reducera risken för fosterskador. Många klarar inte sig utan litium, så det blir en välavvägd risk man får ta. Dock är jag helt säker på att de "graviditetsdoseringar" vi ger, är mycket högre än utsläppen från fabrikerna. Men å andra sidan, blir det ju en kännbar ökning av missfall/fosterskador rent epidemiologiskt då det är så många som utsätts för en låg risk. Hursom så håller jag med om att man bör reducera mängden litium som sipprar ut i naturen. Inte påläst kring just detta med fabrikerna.

Och en liten fun fact... Litium-exponering i låga doser har i studier visat sig skydda mot demens. Så jag och ett par läkarkollegor äter en tablett om veckan

Japp. Har närstående med bipolär sjukdom så är hyfsat insatt i hur det funkar vet också vilket jävla helvete det är om man inte kan eller vill ha lithium. Andra mediciner kan funka ganska bra under en period men så en dag, Poof! Effekten är som bortblåst och man får börja om med ny medicin, nya utvärderingar, dosering och allt vad det är.

Sen är det klart att lithium inte är svaret på allt för alla. Man går upp i vikt, får vara noga med kosten, får inte ta NSAID och massa annat krångel men de flesta tycker ändå det är värt det för att det stabiliserar så bra vid rätt koncentration. Men ja.. Väldigt off topic. Är såklart bra om folk som inte behöver exponeras får i sig så lite som möjligt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Lithium är också behandling mot vissa psykiska sjukdomar. Fast då ska man givetvis dosera medlet noga, och inte "äta upp ett batteri" eller liknande..

Kan tänka mig att en "giftighetsförklaring" av ämnet i fråga kan orsaka att man måste ta hand om avfallet bättre, vilket är bra. Går sannolikt att återvinna in absurdum, till nya batterier. Är väl en "bristvara", då metallen utvinns under vidriga omständigheter i Afrikanska diktaturer med barnslavar som arbetskraft?

Blir ju helt annan hantering och större krav på skydd i gruvor och fabriker. Om nu Europa ska bli mer självförsörjande så lär det behövas gruvdrift och att bygga in skydd från början blir klart billigare än att behöva göra det om 20 år, förutom förstås häldoaspekten för de som jobbar med det. Tex asbest blev ju en dyr historia i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Blir ju helt annan hantering och större krav på skydd i gruvor och fabriker. Om nu Europa ska bli mer självförsörjande så lär det behövas gruvdrift och att bygga in skydd från början blir klart billigare än att behöva göra det om 20 år, förutom förstås häldoaspekten för de som jobbar med det. Tex asbest blev ju en dyr historia i längden.

Jovisst, speciellt dyrast för de som blev sjuka och förlorade livet.
Tror det är bra att man är försiktig.

Just asbest marknadsfördes som ett "undermaterial" på 1950-talet etc:
https://www.youtube.com/watch?v=tug_E9YKye0

Oftast tar det ett antal år innan man inser farligheterna..

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Detta är bara en av flera anledningar jag anser att hoppet på en hållbar omställning, ligger i teknologier som kan utvinna bränsle från atmosfäriskt koldioxid. På så sätt behöver vi inte "bygga nytt" och kassera miljarder med fordon globalt, utan kan fortsätta att nyttja dem med fossilfri bensin.

Det finns fler problem än koldioxid med förbränningsmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är det någon bil som ska få skattelättnader så är det Etanol.

Att jag kör Saab 9-3 har ingenting med den åsikten att göra.😑

Förstår inte varför etanol inte prioriteras, en lättare omställningen än att endast satsa på eldriven teknik

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Förstår inte varför etanol inte prioriteras, en lättare omställningen än att endast satsa på eldriven teknik

Etanol tillverkas av biomaterial. Konkurrerar med livsmedelsodling.
Gällande batterier för datorer etc. kan man förmodligen driva dessa med bränsleceller som går på etanol. Men är lite långsökt, för kräver såvitt jag förstår öppen låga för att alstra ström. Å andra sidan finns det ju "fickvärmare" som inte bränner upp brallorna, och som går på etanol. Men kanske en dålig combo ändå, med tanke på att CPU behöver kylas, inte värmas upp ytterligare av en brinnande bränslecell i mobilen eller i laptopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det finns fler problem än koldioxid med förbränningsmotorer.

Nämn en energikälla som inte på något sätt är problematiskt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Förstår inte varför etanol inte prioriteras, en lättare omställningen än att endast satsa på eldriven teknik

Man kan ju tycka det men f*n vet hur dom som bestämmer tänker.

Tycker dock att det är ännu konstigare att man inte satsar mer på vätgas. Å andra sidan krävs det ju fortfarande ädelmetaller etc till batterier om man vill utveckla vätgasdrift (om jag fattat rätt).

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Och en liten fun fact... Litium-exponering i låga doser har i studier visat sig skydda mot demens. Så jag och ett par läkarkollegor äter en tablett om veckan

Intressant! Vilken veckovis dos motsvarar det som ni tar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Intressant! Vilken veckovis dos motsvarar det som ni tar?

Lithionit 42mg, 1 tablett per vecka

En pyttedos jämfört med våra patienter som i genomsnitt tar 5 tabletter per dag.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Lithionit 42mg, 1 tablett per vecka

En pyttedos jämfört med våra patienter som i genomsnitt tar 5 tabletter per dag.

Du kan väl inte mena att ni som läkare självmedicinerar receptbelagd medicin? Det var nog bland det mer oseriösa jag hört. Skriver ni ut till allmänheten som också tycker de behöver gå på en pyttedos för att hålla demensen borta eller vad?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Du kan väl inte mena att ni som läkare självmedicinerar receptbelagd medicin? Det var nog bland det mer oseriösa jag hört. Skriver ni ut till allmänheten som också tycker de behöver gå på en pyttedos för att hålla demensen borta eller vad?

Man kan ju verkligen undra, speciellt som studien @XFTality länkar till endast har 548 patienter som exponerats för litium.
Så med det lilla underlaget kan felmarginalen bli väldigt stor. Statistiska spridningen torde vara i området +/-30%, taget mellan tumme och pekfinger...

Gruppen exponerad för litium
9.7% Demens
6.8% Alzheimer
2.6% Blodkärlsdemens

Grupp utan exponering (här var gruppen stor, så värdena är troligen rätt snäva)
11.2% Demens
8.1% Alzheimer
2.6% Blodkärlsdemens

Rätt skrämmande, och absolut inte konstigt att en del av läkarkåren anses som kvacksalvare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Man kan ju verkligen undra, speciellt som studien @XFTality länkar till endast har 548 patienter som exponerats för litium.
Så med det lilla underlaget kan felmarginalen bli väldigt stor. Statistiska spridningen torde vara i området +/-30%, taget mellan tumme och pekfinger...

Gruppen exponerad för litium
9.7% Demens
6.8% Alzheimer
2.6% Blodkärlsdemens

Grupp utan exponering (här var gruppen stor, så värdena är troligen rätt snäva)
11.2% Demens
8.1% Alzheimer
2.6% Blodkärlsdemens

Rätt skrämmande, och absolut inte konstigt att en del av läkarkåren anses som kvacksalvare.

Hoppas verkligen det inte är representativt för yrkesgruppen som helhet att fabricera egna användningsområden åt sig själva för de mediciner de jobbar med.

Oerhört dåligt omdöme, att dessutom basunera ut att det är fler kollegor som gör samma sak. Saknar ord för hur dumt det är. I och med detta blir det rimligt att anta ett liknande upplägg hos de som jobbar med andra sorters medicin med sidoeffekter man vill åt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Du kan väl inte mena att ni som läkare självmedicinerar receptbelagd medicin? Det var nog bland det mer oseriösa jag hört. Skriver ni ut till allmänheten som också tycker de behöver gå på en pyttedos för att hålla demensen borta eller vad?

Det är en självklarhet att vi läkare kan förskriva receptbelagda läkemedel till oss själva, så länge det inte är narkotikaklassat med vissa undantag, ex. hostmedicin, så länge det bara är någon enstaka gång.

Vi som faktiskt tar tabletten en gång i veckan, har demens i släkten (far, farfar, farmor för min del). Så länge det bygger på beprövad erfarenhet, och patienten (oss själva) förstår riskerna med behandlingen. Det är ju såklart inte så att vi skriver ut detta till patienter. För vår del har vi en pågående studie om just litium och demensprevention, där vi kan se en statistiskt signifikant skillnad med samt utan litium.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Lithionit 42mg, 1 tablett per vecka

En pyttedos jämfört med våra patienter som i genomsnitt tar 5 tabletter per dag.

Tack! Jätteintressant. Det finns också t ex Swanson Lithium Orotate som har 5 mg per tablett om man vill mikrodosera mer högfrekvent.

För alla skeptiker i tråden som är intresserade av ett alternativt perspektiv så skulle jag föreslå följande artikel:
"Should We All Take a Bit of Lithium?" på New York Times

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det är en självklarhet att vi läkare kan förskriva receptbelagda läkemedel till oss själva, så länge det inte är narkotikaklassat med vissa undantag, ex. hostmedicin, så länge det bara är någon enstaka gång.

Vi som faktiskt tar tabletten en gång i veckan, har demens i släkten (far, farfar, farmor för min del). Så länge det bygger på beprövad erfarenhet, och patienten (oss själva) förstår riskerna med behandlingen. Det är ju såklart inte så att vi skriver ut detta till patienter. För vår del har vi en pågående studie om just litium och demensprevention, där vi kan se en statistiskt signifikant skillnad med samt utan litium.

Tack för sakligt och bra svar. Nu förstår jag upplägget bättre.

Bra med studier och forskning kring demens, har också allt för nära anhöriga som drabbats och det är verkligen inget roligt.

Lycka till med studien!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Elbilar lär ju förbjudas snart och kallas miljövidriga.
Precis samma väg som etanolbilen och alla andra miljöbilar gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Tack för sakligt och bra svar. Nu förstår jag upplägget bättre.

Bra med studier och forskning kring demens, har också allt för nära anhöriga som drabbats och det är verkligen inget roligt.

Lycka till med studien!

Tack, kommer att behövas

Kan förstå att det känns udda att vi förskriver läkemedel trots att det inte finns indikation. Men det ska sägas att det sker överallt inom läkarkåren med goda resultat, exempelvis förskrivs Olanzapin, ett anti-psykotiskt psykiatriskt läkemedel, ut regelbundet i lågdos till patienter som lider av illamående, exempelvis efter cytostatika-kurer vid cancerbehandlingar. Även här är det en biverkan som utnyttjas, och användningsområdet har inte fått någon officiell indikation. Men av erfarenhet och de studier som finns, så fungerar det extremt effektivt mot illamående, bättre än "riktiga" läkemedel mot illamående.

Dessutom använder vi i Sverige komiskt nog en massa "dåliga första generationens allergitabletter" mot ångest samt insomni, såsom Propavan. Finns knappt några studier på det, och det används i princip aldrig utanför Sverige för dessa indikationer. Men vi vet att dessa biverkningar är extremt effektiva hos patienter i behov av dessa. Så i Sverige är det, trots det extremt svaga evidensläget, ett av de mest förskrivna preparaten mot ångest och insomni.

Så länge man försöker vara saklig med sina förskrivningar, så är det inte några fel med det. Vi är rent allmänt sett väldigt försiktiga med dessa typer av off-label-förskrivningar, varje gång man tillämpar dessa får man väga fördelar kontra risker noggrant och se till att det är ett informerat val som patienten själv tar. Flexibilitet i förskrivning, baserat på nya rön eller erfarenhet, ger oss möjlighet att förbättra behandlingen för individer. Detta, innan socialstyrelsen har skapat en indikation. Vilket brukar ta alltför många år...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Man får ju in massor med pengar på skatter relaterade till fossila bränslen. När vi slutar använda dem så måste ju pengarna in på annat håll. Får se hur glada elbilsfanatikerna blir när de får börja skatta satan så fort de sätter på vattenkokaren hemma.

Tror nog det blir kilometerskatt på elbilar i framtiden... Att lägga på 2-3 sek/kwh mer i skatt med dagens redan höga elpris torde inte gå. Då industrin lär vara undantagen pga konkurrensskäl så kommer det även bli problem med att folk laddar "svart" på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Tror nog det blir kilometerskatt på elbilar i framtiden... Att lägga på 2-3 sek/kwh mer i skatt med dagens redan höga elpris torde inte gå. Då industrin lär vara undantagen pga konkurrensskäl så kommer det även bli problem med att folk laddar "svart" på jobbet.

Det är därför det är ett krav inom eu att alla nya bilar måste vara uppkopplade, för lite mer övervakning och de lär nog lätt använda det för att beskatta folket lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tror nog det blir kilometerskatt på elbilar i framtiden... Att lägga på 2-3 sek/kwh mer i skatt med dagens redan höga elpris torde inte gå. Då industrin lär vara undantagen pga konkurrensskäl så kommer det även bli problem med att folk laddar "svart" på jobbet.

Det var argumentet när det var kilometerskatt på dieselbilar, enklare administration och folk kunde inte tjäna lika mycket på att tanka på företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Huvudorsaken torde vara energidensiteten. Detta är elbilarnas hela problem fortfarande, då de blir tunga och ändå har kortare räckvidd än en motsvarande bil med förbränningsmotor. Elbil är inte ens en ny idé, utan i stort sett lika gammal som andra koncept, men det är först nu som batterierna blivit tillräckligt dugliga för att åtminstone ge någorlunda räckvidd.

Inte bara energidensiteten... Även livslängden i kalendertid är mycket sämre än li-jon.
Minns när vi hade NiMh i mobiltelefonerna, de blev kass på rätt kort tid. På jobbet hade vi faktisk blybatterier i de trådlösa telefonerna ett tag. Hade klart bättre livslängd än NiMh.