Batterimetallen litium kan giftklassas

Permalänk
Melding Plague

Batterimetallen litium kan giftklassas

Litium-jon-batterier finns i elbilar, telefoner och datorer, men hanteringen kan komma att skärpas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit ett bra beslut, även om det troligen kommer driva upp priser på allt ännu mer.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Avstängd

Förberedande inför ett förbud så att vi kan "tvingas" att köpa nya bilar igen.
"Hoppsan, nu är din miljöbil plötsligt en miljöbov."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BMac:

Förberedande inför ett förbud så att vi kan "tvingas" att köpa nya bilar igen.
"Hoppsan, nu är din miljöbil plötsligt en miljöbov."

Jag kör en etanolbil, det är ingen som tvingat mig att byta.

Det finns inga miljöbilar, bara bilar som är mindre eller mer skadliga för miljön. Och det är ett relativt mått, ju äldre en bil blir desto bättre blir nyare bilar allt eftersom tekniken går framåt. Helt i sin ordning.

Permalänk
Medlem

Ptja, det är väl tveeggat på sitt sätt. Det är förstås bra att skydda de som arbetar med det, men samtidigt ger man en enorm konkurrensfördel till Kina och andra länder som totalt skiter i arbetarskydd. Det blir helt enkelt en prioriteringsfråga.

Undrar i övrigt hur mycket av den manuella hanteringen som kan undvikas genom automatisering?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lithium är väl redan läkemedelsklassat? Det är sedan länge känt att Litium kan ge fosterskador, står på läkemedlen och i Fass.

Permalänk

Jag ser det lite som en semidebatt för lågintelektuella argument. Det jag menar med detta är att man försöker få något att vara en viss sak, har man väl lyckas få denna sak vara detta så kan man drösa med en massa andra argument. Som är fildelning stöld? Varför är denna fråga så känslig, jo för om det är stöld så kan man dra till alla stöldargument. Samma sak med om något kan räknas som diskriminering.

Och i det aktuella fallet vill man få litium kan giftklassas, för då kan man ösa på med argument emot alla gifter istället för att argumentera emot bara litium.

I framtiden både tror och hoppas jag på att dagens litiumbatterier kommer bli förbjudna av många anledningar som brandfarlighet, men man måste idag vara pragmatisk. Att förbjuda litiumbatterier idag är lite som att gå 20år tillbaka i tiden för mycket teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lithium är väl redan läkemedelsklassat? Det är sedan länge känt att Litium kan ge fosterskador, står på läkemedlen och i Fass.

Begreppet "litium" i läkemedelssammanhang avser ett antal specifika litiumsalter, och givet sammanhanget är det förstås också mycket kontrollerad dosering det är frågan om. Det är inte riktigt jämförbart med svårkontrollerad exponering vid batteriproduktion.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det här är den biten som det talas ganska lite om, dvs. alla batterier i elbilar och liknande. Miljöpåverkan och vart det utvinns t.ex.

Key minerals
The price of cobalt increased 63% in 2021 to average $51,000/tonne. Similarly, lithium carbonate prices rose 58% to average $11,000/tonne. So far in 2022, mineral prices have continued to surge.
Lithium production rose sharply by 27%, Cobalt output was up by only 4%.

https://www.bp.com/en/global/corporate/energy-economics/stati...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Undrar om det också gäller medicin? För många med diverse diagnoser relaterat till olika typer av psykisk ohälsa är lithium den medicin som fungerar bäst. Så att förbjuda det skulle öka lidandet för många.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Är man orolig för konkurrens från länder som skiter i skador på människor har man en svår argumentation framför sig. Men ska man gynna inhemsk (EU) produktion får man väl beskatta hanteringen även i senare led. Tillverkare eller importör får pytsa in en hanteringsavgift som ska täcka återvinning etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Undrar om det också gäller medicin? För många med diverse diagnoser relaterat till olika typer av psykisk ohälsa är lithium den medicin som fungerar bäst. Så att förbjuda det skulle öka lidandet för många.

Är väl inte något snack om förbud utan snarare att giftklassa det?

Många mediciner är ju giftiga. Därför de kräver recept och rekommenderad mängd? Så ser inte problemet där heller.

Permalänk
Medlem

Om nu litium är så giftigt så är det rätt självklart de ska klassas därefter.
Att tänja på de reglerna för att "öka konkurrenskraften" eller "underlätta hanteringen" håller inte när vi snackar sån massproduktion - vi behöver ta vårt ansvar för planeten och för oss själva.

För den som vill ha lite perspektiv på något delvis relaterat, kolla upp Veritasiums video om hur mycket blyad bensin har ställt till med:

(lång och lite omständlig men bra video!)
Den fick iallafall upp ögonen för mig vad som händer när man tänjer på gränserna så långt det går i vinstsyfte.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Så total kollaps av industri eller mer skatt? mums

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det här är den biten som det talas ganska lite om, dvs. alla batterier i elbilar och liknande. Miljöpåverkan och vart det utvinns t.ex.

https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2022/02/global-lithium-production.jpg

Key minerals
The price of cobalt increased 63% in 2021 to average $51,000/tonne. Similarly, lithium carbonate prices rose 58% to average $11,000/tonne. So far in 2022, mineral prices have continued to surge.
Lithium production rose sharply by 27%, Cobalt output was up by only 4%.

https://www.bp.com/en/global/corporate/energy-economics/stati...

Australien verkar ju ändå stå för en stor del, tror dom har rätt ok arbetsvillkor.
Men tycker ändå det är klokt att det lyfts upp, pratar vi fosterskador och att en expertis anser att det är farligt så kanske vi ska lyssna på experterna.

Permalänk
Medlem

Bra att myndigheterna har koll på sådant här så man förhoppningsvis slipper upprepandet av gamla misstag, som just blyad bensin, DDT, PCB, et cetera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag kör en etanolbil, det är ingen som tvingat mig att byta.

Det finns inga miljöbilar, bara bilar som är mindre eller mer skadliga för miljön. Och det är ett relativt mått, ju äldre en bil blir desto bättre blir nyare bilar allt eftersom tekniken går framåt. Helt i sin ordning.

Det är sant. Tror att styret missade dessa bilar i sin skatteplanering

Permalänk
Medlem

Detta är bara en av flera anledningar jag anser att hoppet på en hållbar omställning, ligger i teknologier som kan utvinna bränsle från atmosfäriskt koldioxid. På så sätt behöver vi inte "bygga nytt" och kassera miljarder med fordon globalt, utan kan fortsätta att nyttja dem med fossilfri bensin.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Varför nu? Litium är ju inte direkt ett nytt ämne

Permalänk
Medlem

Man har länge vetat om att bly är farligt men ändå fortsätter man att använda blybatterier. Vet man om att något är giftigt kan man lära sig att hantera det på ett säkert sätt och ändå fortsätta att ha nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag kör en etanolbil, det är ingen som tvingat mig att byta.

Det finns inga miljöbilar, bara bilar som är mindre eller mer skadliga för miljön. Och det är ett relativt mått, ju äldre en bil blir desto bättre blir nyare bilar allt eftersom tekniken går framåt. Helt i sin ordning.

Alla bilar med förbränningsmotorer på 300Hk eller mer och en vikt under 1500Kg är miljöbilar. De bidrar positivt till människors miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det är sant. Tror att styret missade dessa bilar i sin skatteplanering

Är det någon bil som ska få skattelättnader så är det Etanol.

Att jag kör Saab 9-3 har ingenting med den åsikten att göra.😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför nu? Litium är ju inte direkt ett nytt ämne

Jaa du, att det handlar om något vi redan känner till det med extremt många politiska beslut. I många fall decennier efter att vi känner till konsekvenserna.

Litium-utvinningen och litium-föroreningar har ökat enormt på sistone och överlag har folk inte upplevt det som ett tillräckligt stort problem för att giftklassa ämnet trots att det är giftigt.

Men nu när vi allt mer ser tydliga konsekvenser så höjs det fler och fler röster för att göra något åt det och då blir det aktuellt med en eventuell giftklassning.

Att giftklassa giftiga ämnen som orsakar så väl stora personskador och stora miljöskador känns som en självklarhet tycker jag...

Permalänk
Inaktiv

Om man som jag haft gamla batterier i soppor, speciellt gulaschsoppa, kan man fortsätta med detta eller vad menas med att det är giftigt?

Permalänk
Medlem

Ska vi gissa att OPEC / Mellanöstern står bakom rapporten / ny forskning inom Litiums skadlighet

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Ska vi gissa att OPEC / Mellanöstern står bakom rapporten / ny forskning inom Litiums skadlighet

...

Om vi är inne på konspirationsteorier ligger det väl närmare till hands att flera länder vill öka sitt skatteunderlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om nu litium är så giftigt så är det rätt självklart de ska klassas därefter.
Att tänja på de reglerna för att "öka konkurrenskraften" eller "underlätta hanteringen" håller inte när vi snackar sån massproduktion - vi behöver ta vårt ansvar för planeten och för oss själva.

För den som vill ha lite perspektiv på något delvis relaterat, kolla upp Veritasiums video om hur mycket blyad bensin har ställt till med:
https://www.youtube.com/watch?v=IV3dnLzthDA

(lång och lite omständlig men bra video!)
Den fick iallafall upp ögonen för mig vad som händer när man tänjer på gränserna så långt det går i vinstsyfte.

Visste du att småplan fortfarande körs på blyat bränsle, Avgas 100LL?

"Den innehåller dock mycket mer bly än gammaldags blyad bil-bensin."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygbr%C3%A4nsle

Bara i USA är det flera hundra tusen såna som puttrar runt.

Edit: Det togs upp i videon på slutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om nu litium är så giftigt så är det rätt självklart de ska klassas därefter.
Att tänja på de reglerna för att "öka konkurrenskraften" eller "underlätta hanteringen" håller inte när vi snackar sån massproduktion - vi behöver ta vårt ansvar för planeten och för oss själva.

För den som vill ha lite perspektiv på något delvis relaterat, kolla upp Veritasiums video om hur mycket blyad bensin har ställt till med:
https://www.youtube.com/watch?v=IV3dnLzthDA

(lång och lite omständlig men bra video!)
Den fick iallafall upp ögonen för mig vad som händer när man tänjer på gränserna så långt det går i vinstsyfte.

I princip en kopia av "A clean room" avnittet från "Cosmos a space time odyssey" från 2014.
Animeringar och allt.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Alla bilar med förbränningsmotorer på 300Hk eller mer och en vikt under 1500Kg är miljöbilar. De bidrar positivt till människors miljö.

Miljön för människor i Kairo, till exempel, är enastående just eftersom där finns så många bilar som matchar din beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför nu? Litium är ju inte direkt ett nytt ämne

Nej!
Det har snarare med användning och exponering.
Ökad användning ökar exponeringen flerfallt, viket @warh0g visar i sitt inlägg.
#19689680

Analogt så kan man säga att vi alltid har haft en viss naturlig radioaktiv bakgrundstrålning, så varför skulle en härdmälta eller flera vara något problem. Det är ju ändå bara en radioaktiv strålning...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!