Nästa Grand Theft Auto ska sätta ny standard för spelbranschen

Permalänk
Melding Plague

Nästa Grand Theft Auto ska sätta ny standard för spelbranschen

Många väntar med spänning på vad Rockstar kokar ihop som efterträdare till seglivade GTA V. Företaget förklarar att ambitionsnivån är skyhög.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ny branschstandard för pay to win? Tragiskt att deras huvudfokus blivit multiplayer. GTA-serien är inte en gång som det varit.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt låga förväntningar då de numera bara bryr sig om online-biten.
Ge oss i så fall ett riktigt maffigt Single Player med minispel lika fantastiska som de i Yakuza och för guds skull, modernisera spelkontrollen.
Att behöva spamma en knapp för att kunna sprinta känns inte längre modernt.

Och ta tillbaka den fantastiska fysiken som de använde i GTA IV.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Mitt minne var att när GTA 4 & 5 kom så var många besvikna på grafiken inte var bättre. Jag gissar också att folk kommer bli lite besvikna på denna detalj när det gäller GTA 6. Däremot gillade folk det andra, men spelen på PC var väl buggiga i början om jag minns rätt.

Ett dilemma med spel är dock efter varje ny version så vill användarna ha fler funktioner. Det är inte alls konstigt. Problemet är att dessa funktioner kan ta bort det roliga från spelet.
Vissa hävdar t.ex. att första Sim City är bäst för det är så enkelt och mer rakt på. Detsamma med C&C spelen, de första är väldigt enkla och tydliga regler.

Nå jag tror allt Rockstar tänker till för alla användare. Vissa använder tycker det är skitroligt att med sin gubbe gå på gym, äta, klippa gräsmattan, diska etc. Andra vill bara skippa såna delar utan att ens gubbe för det får sämre kondition eller något.

Och framtiden är multiplayer, det är där de kan tjäna mycket pengar. Jag själv körde igenom GTA5 och knappt testade multiplayer. Jag tror att det för väldigt många kommer bli raka motsatsen och bland de som spelar GTA 5 idag så är det nog multiplayer.

Det jag gillar med singelplayer är att spela The AsHole ibland. Alltså det är skitroligt att göra dumma saker i GTA 5 bara för att man kan. Hade motståndaren varit en riktigt användare så hade den skickat bann request direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har väldigt låga förväntningar då de numera bara bryr sig om online-biten.
Ge oss i så fall ett riktigt maffigt Single Player med minispel lika fantastiska som de i Yakuza och för guds skull, modernisera spelkontrollen.
Att behöva spamma en knapp för att kunna sprinta känns inte längre modernt.

Och ta tillbaka den fantastiska fysiken som de använde i GTA IV.

Mmm. GTA V- ser rätt tråkigt ut.
https://www.youtube.com/watch?v=--L5rvDYQNs

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

GTA har alltid varit offline, en fri värld där man kan göra vad man vill. Tror inte de som följt serien länge kommer vara så intresserade av framtiden av den. Såklart är det bättre pengar i mikrotransaktioner och prenumererationer, förstår varför de ändar sig. Synd bara att de inte kan kalla det nya för ett nytt namn och hålla liv i det som många redan tyckte om

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag är så grovt taggad på GTA 6 (SP, orkar inte MP) att jag inte vet var jag ska ta vägen, men visst är det sur trend som pågår just nu, att det ska ta 10+ år att utveckla en AAA-titel.

Liksom, GTA5 finns nu på tre konsol-generationer (visst, i slutet av en generation, och i början av nuvarande, men ändå)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, de har nog rätt. För det blir förmodligen en ny branschstandard för mtx och p2w mekanismer.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
AKA AudioBamse

Såg denna artikel från Gamereactor tidigare:
https://www.gamereactor.se/nyheter/1075893/Rykte+GTA+VI+blir+...

Trevligt att arbetsplatsen på Rockstar tydligen har blivit mer seriös och omtänksam mot anställda, och det ser ut som att dem strävar efter en allmänt snällare ton. Blir intressant att se hur / om detta påverkar GTA VI, för egen del tycker jag att GTA V var lite "för mycket" även om själva gameplayet var bra och roligt, GTA VI kanske blir lite "snällare" vilket jag skulle uppskatta

Permalänk
Keeper of Traditions

Får hoppas att det blir mer än bara en walking simulator som RDR2 var...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag är så grovt taggad på GTA 6 (SP, orkar inte MP) att jag inte vet var jag ska ta vägen, men visst är det sur trend som pågår just nu, att det ska ta 10+ år att utveckla en AAA-titel.

Liksom, GTA5 finns nu på tre konsol-generationer (visst, i slutet av en generation, och i början av nuvarande, men ändå)

Håller med dig, men samtidigt är det uppfriskande med företag som gör riktigt bra spel, till skillnad från titlar som tex Assassins Creed, Far Cry, Watch Dogs (vafan hände Ubisoft?), Call of Duty och Battlefield (tyvärr) som bara tillverkas för en sak: Pengar.

Har aldrig köpt så lite spel som 2021 och 2022. Storföretagen måste satsa lite och våga nytt, som vi har sagt i flera år nu..

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Såg denna artikel från Gamereactor tidigare:
https://www.gamereactor.se/nyheter/1075893/Rykte+GTA+VI+blir+...

Trevligt att arbetsplatsen på Rockstar tydligen har blivit mer seriös och omtänksam mot anställda, och det ser ut som att dem strävar efter en allmänt snällare ton. Blir intressant att se hur / om detta påverkar GTA VI, för egen del tycker jag att GTA V var lite "för mycket" även om själva gameplayet var bra och roligt, GTA VI kanske blir lite "snällare" vilket jag skulle uppskatta

Hmm, om GTA6 blir en PK-smörja är det tveksamt om man ens orkar spela det.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert vara en marginel skillnad med grafiken så spelet blir tillgängligt för dem flesta.

Permalänk
Medlem

Hur orkar folk bry sig innan det ens finns en video från spelet i fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hmm, om GTA6 blir en PK-smörja är det tveksamt om man ens orkar spela det.

Det kommer det såklart inte. Det är GTA-spelen. De är vana vid att trampa på tår.
Däremot så kommer de slå uppåt istället för att slå neråt, som bra satir bör göra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Hmm, om GTA6 blir en PK-smörja är det tveksamt om man ens orkar spela det.

Tveksamt att ett GTA skulle vara en, vad du kallar, ”PK-smörja”. Tror dom kan lyckas riktigt bra med att skapa en samhällssatir och samtidigt tona ner de mest grabbiga delarna från tidigare spel. Det vore ju rätt kul att se hur dom skulle skriva en kvinnlig spelbar karaktär!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Ge mig GTA 6 där dom är på Mars under kalla kriget så blir jag glad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det kommer det såklart inte. Det är GTA-spelen. De är vana vid att trampa på tår.
Däremot så kommer de slå uppåt istället för att slå neråt, som bra satir bör göra.

Skrivet av nikwhatsup:

Tveksamt att ett GTA skulle vara en, vad du kallar, ”PK-smörja”. Tror dom kan lyckas riktigt bra med att skapa en samhällssatir och samtidigt tona ner de mest grabbiga delarna från tidigare spel. Det vore ju rätt kul att se hur dom skulle skriva en kvinnlig spelbar karaktär!

Jag tror han har rätt går bland annat att läsa i den länkade artikeln hur "I rapporten beskriver Schreier också hur Rockstar under de senaste åren har vidtagit flera "politiskt känsliga åtgärder", till exempel att ta bort skämt om transpersoner från Grand Theft Auto V och att slopa ett spelläge med brottslingar mot poliser i GTA Online efter mordet på George Floyd år 2020". Så "Tjuv och polis" är förbjudet numera? Man får inte skämta om vissa grupper?

Nikwhatsup, du skriver att de ska skapa samhällssatir men de tar ju bort denna satir. Vilken grupp uppåt ska de slå mot, medelklassens vita män?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vice City är nog fortfarande min favorit vad gäller staden, karaktärerna, kulturella referenser, musik, etc...
Därför hoppas jag verkligen på 60-, 70- eller kanske 80-talet (igen).

Sen om de behåller "spela flera karaktärer" från GTAV, återgår till en karaktär, eller låter spelar göra sin egna, där har jag inga jättestarka preferenser.

Vad gäller MP bryr jag mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

GTA har alltid varit offline, en fri värld där man kan göra vad man vill. Tror inte de som följt serien länge kommer vara så intresserade av framtiden av den. Såklart är det bättre pengar i mikrotransaktioner och prenumererationer, förstår varför de ändar sig. Synd bara att de inte kan kalla det nya för ett nytt namn och hålla liv i det som många redan tyckte om

Jag spelar inte särskilt mycket, men GTA-serien har varit en favorit sen 3:an. GTA 5 har varit kul både i SP och MP, tyvärr började intresset svalna när Rockstar inte fått bort fuskare som sabbar hela spelet, och sen skulle aldrig oppressor ha släppts, det har tagit bort det roliga i spelet när folk bara åker runt och dödar andra på dem, särskilt i ett uppdrag man gör med crew och en person kan ta ut hela crewet på ett par minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag tror han har rätt går bland annat att läsa i den länkade artikeln hur "I rapporten beskriver Schreier också hur Rockstar under de senaste åren har vidtagit flera "politiskt känsliga åtgärder", till exempel att ta bort skämt om transpersoner från Grand Theft Auto V och att slopa ett spelläge med brottslingar mot poliser i GTA Online efter mordet på George Floyd år 2020". Så "Tjuv och polis" är förbjudet numera? Man får inte skämta om vissa grupper?

Nikwhatsup, du skriver att de ska skapa samhällssatir men de tar ju bort denna satir. Vilken grupp uppåt ska de slå mot, medelklassens vita män?

Tjuv och polis togs bort då pga det hade varit extremt okänsligt då, det var alltså ett ”event” som togs bort, inte ett helt permanent spelläge.

Samhällssatir som slår neråt är inte kul, varför tycker du det är roligt att driva med samhällsgrupper som redan lider? Enda anledningen till att man tycker det är kul att driva med t.ex. transpersoner på ett osmakligt sätt är ju för att man inte tycker om personer i den samhällsgruppen till att börja med.

För mig finns det mycket mer värde att driva med t.ex. kändiseliten, rika, samhället i stort eller andra företeelser som jag själv kan anknyta till med självdistans. Så för att svara på din fråga, ja det är en bra idé att driva med vita medelklassmän bland annat. Eller menar du att du skulle ta illa upp av det?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ny branschstandard för pay to win? Tragiskt att deras huvudfokus blivit multiplayer. GTA-serien är inte en gång som det varit.

Håller helt med, körde GTA V när det var nytt på PC och det var väldigt bra... Speciellt singelplayer, installerade det förra året med gruppen... Det var, ja hur ska man säga... Flygande bilar/motorcyklar med raketer etc etc och massa annat jäkla skit.

Får se om Rockstar håller det dem lovar, ett bra spel och inte en kassako enbart.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Samhällssatir som slår neråt är inte kul, varför tycker du det är roligt att driva med samhällsgrupper som redan lider?

Men det är väl vad GTA alltid har gjort? Knarkare, gängmedlemmar på samhällets botten, trailer trash, rednecks, hillbillies... det finns väl inte en enda grupp GTA inte har drivit gäck med?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Sötast

Mina predictions:

Bakgrund

GTAV gjordes mer tillgängligt än GTA4 med en story som var lättare och följa och lite mer fartfyllt för att locka lite fler spelare till serien (casuals). Inget fel i detta. Rockstar har ju vid varje ny version lagt till och tagit bort diverse content för att försöka hitta nya sätt att spela spelen och ta bort vissa element som kanske för många tyckte var tråkigare.

"Problemet" för oss oldies blir nu att Online-delen fullständigt exploderade och har dragit in fantastiska mängder pengar. Det kan få vilket företag och eller person att byta motivationer illa kvickt. Speciellt då man börjar se över hur man kunde gjort ännu mer pengar.

Vad man nu kunde gjort
Med tanke på de praktiskt sett obegränsade guldkassorna så borde man funderat på att splitta serien helt. GTA Story och GTA Online för att kunna driva dessa kreativt på helt olika vis av ev två olika studios eller teams just för att kunna gå all in i sitt content utan att behöva tänka på hur det ena påverkar det andra. Man skulle t.om kunna ha olika branches med olika spelstilar för olika typer av content. Futuriskt, historiskt etc. Why not?

Nästa titel [scared]

Framtiden jag spår är en helt annan.

Politiskt sett så kan man nog tjäna mer pengar om man blir ett gulligare företag utåt som inte vill trampa allt och alla på tårna. Som det ser ut idag så är hela världen överkänslig och allergisk emot ens det minsta skämt eller alternativ eller [ev faktabaserat korrekt] tanke.

Det är enormt modernt att tycka synd om andra grupper och vara deras social justice warriors och att försöka rädda dem från alla andra onda människor som gör narr av dem. [Egen uppfattning: Humor är humor, oavsett hur den 'slår'. Finns inget rätt eller fel och inga som bör skyddas mer än andra]

Gameplay mässigt så var casual en hit, det drevs sedan mot highly casual / fantasy och blev ännu större. Det är alltså framtiden för GTA. Hur annars skall man lösa det? Vågar man släppa en mer dyster titel igen med story fokus och eventuellt bli av med en majoritet av sina inkomster? Tveksamt.

Att behålla systemkraven snarlika till tidigare titel är mest troligt motiverande, det är ingen nyhet att de flesta storspelen med störst mängd spelare kan spelas på en potatis, bara logik.

Att släppa ett spel som ser enormt fräscht/roligt ut, men egentligen inte har några större förändringar samt är anpassat åt dess nuvarande kundbas (online) är det ekonomiskt smartaste valet.

Egna önskningar
Jag skulle nog uppskatta en lite mer rå och realistisk upplevelse som inte har beergoggles på sig genom hela. (humor är alltid välkommet, men inte i varannan mening kanske).
Storyfokuserad gameplay med eventuella konsekvenser av sina val. Kanske en karaktär som sitter riktigt i skiten pga sina livsval samt inre faktiskta känslor (Tänk nacho ifrån better call saul eller karaktärer ur äldre mafia-esque filmer)
Varför inte utforska lite mer av de där 80% av kartan som spelet aldrig riktigt har utnyttjat? naturområden, suburbs etc)

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av nikwhatsup:

Samhällssatir som slår neråt är inte kul, varför tycker du det är roligt att driva med samhällsgrupper som redan lider?

Håller med, jag gillar inte heller satir mot människor som lider / har lidit. Personligen har jag t.ex. väldigt svårt för skämt om judar och förintelsen som en del skojar om, jag tycker hela den historien var så fruktansvärd hemsk att jag har mycket svårt för skämt om det.

Däremot så tror jag att man är ute på mycket djupt vatten om man ska börja tala om för andra vad som är "kul" och inte och vad andra får och inte får säga. Jag tror man måste acceptera att människor är olika och har olika humor, men det viktiga är att man aldrig påtvingar någon humor som inte vill.

Jag spelade aldrig igenom hela GTA V för det blev alldeles för grovt för mig, jag mådde på riktigt lite dåligt av det. Men jag hade friheten att inte fortsätta spela, och det var det viktiga. Men jag har fortfarande respekt för dem som gillar GTA V och spelade igenom hela spelet, för jag tycker att dem som gillar det ska få spela det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Får hoppas att det blir mer än bara en walking simulator som RDR2 var...

det var det väl inte ? kände mig inte låst alls utan man kan ju spela helt fritt massa sidouppdrag o liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Men det är väl vad GTA alltid har gjort? Knarkare, gängmedlemmar på samhällets botten, trailer trash, rednecks, hillbillies... det finns väl inte en enda grupp GTA inte har drivit gäck med?

Alla de grupper du nämner här kommer fortfarande att drivas med. Det som ska censureras bort (för det är vad de gör) är vissa skyddade grupper. Vilket är synd i min mening, de har funnits där för att göra spelvärlden lite mer levande och autentisk.

Den nya standarden för spelbranschen kommer att vara att det är väldigt fult att stjäla andras bilar, så alla bilar du inte köpt i spelet kommer att vara låsta från att användas. Men du kommer att kunna köpa, för riktiga pengar, en liten låda i spelet som kan innehålla ett kit för att låsa upp dessa bilar med. De kommer att kallas loot-boxes. Smart va?

Skämt åsido, förmodligen kommer GTA 6 ha raytracing fullt ut i en väldigt stor och öppen spelvärld som kanske mer kommer påminna om den vi såg i GTA:San Andreas. Skillnaden verkar vara att de kommer att släppa de övriga städerna efter hand, som DLC, så en ständigt växande spelvärld. Förhoppningsvis blir spelet mer likt GTA 4, lite mer allvarligt, men med tanke på att Rockstar tappat stora namn (Benzies, en av Houser-bröderna och Lazlow) kanske man bör ha förväntingarna på singleplayer-läget lite på sparlåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Håller med, jag gillar inte heller satir mot människor som lider / har lidit. Personligen har jag t.ex. väldigt svårt för skämt om judar och förintelsen som en del skojar om, jag tycker hela den historien var så fruktansvärd hemsk att jag har mycket svårt för skämt om det.

Däremot så tror jag att man är ute på mycket djupt vatten om man ska börja tala om för andra vad som är "kul" och inte och vad andra får och inte får säga. Jag tror man måste acceptera att människor är olika och har olika humor, men det viktiga är att man aldrig påtvingar någon humor som inte vill.

Jag spelade aldrig igenom hela GTA V för det blev alldeles för grovt för mig, jag mådde på riktigt lite dåligt av det. Men jag hade friheten att inte fortsätta spela, och det var det viktiga. Men jag har fortfarande respekt för dem som gillar GTA V och spelade igenom hela spelet, för jag tycker att dem som gillar det ska få spela det.

Absolut, håller helt med och jag tycker i grova drag att man får skämta om mycket beroende på vem det kommer från etc, så länge man kan ta kritiken och en diskussion om det också. Mitt inlägg var en reaktion på den tyvärr allt för vanliga utgångspunkten hos människor som försöker dölja sina människovärderingar i skämt och/eller genom att påvisa vår yttrandefrihet, vilket jag fick en känsla av från vissa medlemmar i tråden.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HazZarD:

det var det väl inte ? kände mig inte låst alls utan man kan ju spela helt fritt massa sidouppdrag o liknande.

Man gjorde ju inget annat än sprang från punkt A till punkt B. Kändes som att de bara ville fokusera på att göra det så realistiskt som möjligt, och samtidigt ta död på hela spelglädjen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Sötast
Skrivet av nikwhatsup:

Absolut, håller helt med och jag tycker i grova drag att man får skämta om mycket beroende på vem det kommer från etc, så länge man kan ta kritiken och en diskussion om det också. Mitt inlägg var en reaktion på den tyvärr allt för vanliga utgångspunkten hos människor som försöker dölja sina människovärderingar i skämt och/eller genom att påvisa vår yttrandefrihet, vilket jag fick en känsla av från vissa medlemmar i tråden.

Detta måste jag säga att jag tycker låter ganska knepigt dock.

Får man endast säga ett skämt om man är beredd på att hålla en diskussion om det?
Hur kommer det sig och varför står man i någon form av skuld till någon annan för att man skämtat om något/någon/på någons bekostnad?

Du har ju valet att citera mig och besvara mig. Det är inte förväntat, oavsett om jag skämtar om dig och din mor eller ej!

Sålänge inga brott har begåtts så är det ju upp till var och en att dra personliga gränser och hur man hanterar dem (själv)