Kraschande drivrutiner och dator

Permalänk

Kraschande drivrutiner och dator

Hej!

Jag har från en tid tillbaka börjat få problem med att grafikkortets drivrutin kraschar sporadiskt. Frekvensen har ökat och nu kraschar ibland hela datorn till omstart.

Jag har varit i kontakt med AMD som rekommenderat uppdatering av chipset, drivrutin av grafikkort samt bios fw. Efter att ha testat dessa saker förutom bios (vill inte flasha då jag tvivlar på att felet ligger där) har jag inte fått någon framgång.

Skulle egentligen vilja göra en RMA men vet inte vad felet ligger, så jag vänder mig till sweclockers forum, har ni någon aning vad som kan vara felet. får ibland efter drivrutinkrasch felmeddelande om att minnet är slut.

Mitt grafikkort är ett Radeon 5700 och vid fysiskt inspektion kan jag inte se några konstigheter, temperaturerna är också inom marginalerna.

Permalänk
Medlem

Har du testat sånt här:

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-601

låter som nå skit ligger kvar mellan ominstallationerna. Kanske finns andra såna appar men principen är densamma.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Har du testat sånt här:

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/gpu-601

låter som nå skit ligger kvar mellan ominstallationerna. Kanske finns andra såna appar men principen är densamma.

Hej!

Ja, det har jag testat, både DDU och AMDs clean up. AMD rekommenderar nu en flash av bios som sagt och det vill jag egentligen inte genomföra i onödan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för modermodem?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har en OEM version eller en version av drivrutinen som installerats från Windows update?
Ladda ner senaste från AMD och installera den manuellt via enhetshanteraren.

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Vad har du för modermodem?

Jag har ett MSI b450i

Skrivet av si3rra:

Kan det vara så att du har en OEM version eller en version av drivrutinen som installerats från Windows update?
Ladda ner senaste från AMD och installera den manuellt via enhetshanteraren.

Ne så är det nog inte, har som sagt laddat ner senaste från AMD, både chipset och display drivers

En sak jag märker när den kraschar är att den uppfattar det som att jag inte har tillräckligt med RAM, oklart om det är VRAM eller RAM, men kan inte köra några applikationer som kräver en del efter en krasch, bara omstart löser biffen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Hej!

Ja, det har jag testat, både DDU och AMDs clean up. AMD rekommenderar nu en flash av bios som sagt och det vill jag egentligen inte genomföra i onödan.

En uppdatering av bios kanske kan vara aktuellt ändå. Vad har du version idag?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

när du installerar om kör du med DDu för o renssa allt från de gamla drivrutinerna ...har sett att det kan ställa till det om man inte gör det o helst o felsäkert läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

En sak jag märker när den kraschar är att den uppfattar det som att jag inte har tillräckligt med RAM, oklart om det är VRAM eller RAM, men kan inte köra några applikationer som kräver en del efter en krasch, bara omstart löser biffen.

Kan du möjligen ha minskat ner det virtuella minnet?
(Pagefile.sys)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Jag har ett MSI b450i

Ne så är det nog inte, har som sagt laddat ner senaste från AMD, både chipset och display drivers

En sak jag märker när den kraschar är att den uppfattar det som att jag inte har tillräckligt med RAM, oklart om det är VRAM eller RAM, men kan inte köra några applikationer som kräver en del efter en krasch, bara omstart löser biffen.

såg en youtube video där han gick igenom mer noggrant hur man installerar om grafikkort korrekt för har man windows 10 eller 11 så kommer windows direkt vid uppstart hitta basic lämplig drivrutin tills man installerar en ny, denna kan ge problem. Han tipsade om att använda DDU eller liknande för att sedan starta upp datorn i felsäkert läge, alternativt dra ur internetsladden och installera med redan nedladdad version till den nyaste, ha den på usb-minne eller ladda ner innan för så fort du sätter i sladden så kommer windows update försöka hitta basic drivrutin.

Värt att testa om du inte vill prova biosuppdatering.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Valonen:

En uppdatering av bios kanske kan vara aktuellt ändå. Vad har du version idag?

Jag gjorde tillslut en bios-flash och det gick bra, men dessvärre kvarstår problemet.

Skrivet av Lauge:

när du installerar om kör du med DDu för o renssa allt från de gamla drivrutinerna ...har sett att det kan ställa till det om man inte gör det o helst o felsäkert läge

Använde DDU, i felsäkert, ingen framgång.

Skrivet av FatherOfThree:

Kan du möjligen ha minskat ner det virtuella minnet?
(Pagefile.sys)

Har kört på att låta windows bestämma virtuella minnet, men testat manuellt också utan framgång.

Skrivet av Mattiiss:

såg en youtube video där han gick igenom mer noggrant hur man installerar om grafikkort korrekt för har man windows 10 eller 11 så kommer windows direkt vid uppstart hitta basic lämplig drivrutin tills man installerar en ny, denna kan ge problem. Han tipsade om att använda DDU eller liknande för att sedan starta upp datorn i felsäkert läge, alternativt dra ur internetsladden och installera med redan nedladdad version till den nyaste, ha den på usb-minne eller ladda ner innan för så fort du sätter i sladden så kommer windows update försöka hitta basic drivrutin.

Värt att testa om du inte vill prova biosuppdatering.

Som ovanstående, DDU har använts och jag har av och ominstallerat drivrutinerna enligt rekommendationer. Ingen framgång.

Känns som jag kommer behöva lämna in kortet för service och då står man utan kort vilket är ett problem, funderar nästan på att köpa nytt kort men det är ju inte riktigt läge för det just nu.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19729147" userid="115099" name="Robbsternius"]
Jag gjorde tillslut en bios-flash och det gick bra, men dessvärre kvarstår problemet.

Jag har samma problem, dator låser sig, enda är hålla in start knappen
till dator stänger av.
Efter omstart är allt ok.
Detta har hänt ett 10 tal gånger sedan Juli.
Händer aldrig i spel bara i Windows miljön + YouTube.

Pratade med Inet dem förslog ominstallation av Windows 11.
Har inte orkat detta ännu.
Skall nu testa AMD clean up.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört AMD clean up.
Uppgraderat MSI BIOS.
Väntar med spänning och se om detta hjälper.🤔
Återkommer när jag vet mer.

Svar från Inet ger mej en utväg om inget hjälper, Tack Inet
Det du kan göra som en sista utväg är att installera om datorn från grunden med nytt operativsystem och nya drivrutiner.
Om det inte löser problemet så behöver grafikkortet in för garanti
.

Återkommer + svar från Inet
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Tråkigt att höra att du fått stå ut med liknande. Jag tror att en omformatering står på sin plats, men drar mig för det, för känns inte som att alla problem kan lösas med en omformatering.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fortsätter att krascha cirka 25 gånger sedan installation 2022-06-28
Krascher sker i Windows 11 pro & Youtube & Origon Bejeweled 3.
Aldrig i Steam-spel & Gamepass-spel.
Undrar om det är ett Måndags ex jag fått.
Kortet går svalt & tyst.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av Zirgo:

Uppdatering:

Fortsätter att krascha cirka 25 gånger sedan installation 2022-06-28
Krascher sker i Windows 11 pro & Youtube & Origon Bejeweled 3.
Aldrig i Steam-spel & Gamepass-spel.
Undrar om det är ett Måndags ex jag fått.
Kortet går svalt & tyst.

Tråkigt att höra att omformatering inte löste det för dig alls. För min del löste omformateringen de värsta problemen, men krascher och skumma saker sker fortfarande sporadiskt, men det är hanterbart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Om drivrutinen kraschar.
Räcker det med "Ctrl + shift + win + B"
Behöver alltså inte starta om dator.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

En tanke. Kan det inte vara det där gamla problemet med att hårdvaruaccelerering i webbrowser + AMD-grafikkort som spökar? Eftersom det aldrig händer när du kör Steam/spel.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

En tanke. Kan det inte vara det där gamla problemet med att hårdvaruaccelerering i webbrowser + AMD-grafikkort som spökar? Eftersom det aldrig händer när du kör Steam/spel.

Fick tips om detta förut så det är avstängt i Chrome, men hjälper inte.
Många av krascher sker utan Crome.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850