Är det lönt för mig med ett 1080ti att prova på mining?

Permalänk
Medlem

Är det lönt för mig med ett 1080ti att prova på mining?

Okej - skratta inte nu... en dum tanke. Använda datorn som uppvärmning av arbetsrummet i vinter genom att mina nån kryptovaluta. Skall jag ändå sitta här och häcka på dagarna så kan ju datorn lika gärna göra nån nytta och dra in några kronor.

1) Är det ens lönt med mitt grafikkort?
2) I så fall - vilken valuta?

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag är inte insatt, men krypto har ju krashat på sistone, och elpriset i sverige är svinhögt. Det lär inte löna sig hur du än gör

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolle:

Okej - skratta inte nu... en dum tanke. Använda datorn som uppvärmning av arbetsrummet i vinter genom att mina nån kryptovaluta. Skall jag ändå sitta här och häcka på dagarna så kan ju datorn lika gärna göra nån nytta och dra in några kronor.

1) Är det ens lönt med mitt grafikkort?
2) I så fall - vilken valuta?

Du kommer inte tjäna någonting alls på krypto.

Däremot om du normalt värmer med direktverkande el och kan stänga av denna eller har bra termostater (så att du inte gör det varmare inne än tidigare) så är ju datorn "gratis" att köra eftersom all el omvandlas till värme.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolle:

Okej - skratta inte nu... en dum tanke. Använda datorn som uppvärmning av arbetsrummet i vinter genom att mina nån kryptovaluta. Skall jag ändå sitta här och häcka på dagarna så kan ju datorn lika gärna göra nån nytta och dra in några kronor.

1) Är det ens lönt med mitt grafikkort?
2) I så fall - vilken valuta?

Nej inte längre, din elräkning kommer vara högre än det du får ut. Du är 1-2 år försent ute.

Du kan alltid kolla whattomine.com och fylla i ditt kort och ditt elpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej inte längre, din elräkning kommer vara högre än det du får ut. Du är 1-2 år försent ute.

Du kan alltid kolla whattomine.com och fylla i ditt kort och ditt elpris.

Tack för alla snabba svar!

Kollade sajten. Förde in grafikkortet och kw/h-priset. Det blev många nollor på den lönsamheten enligt uträkningen! Problem var att det BARA var nollor... 😁

edit: Gjorde visst helt fel. Gjorde om det och fick det här resutlatet: https://imgur.com/7pvRWKr

Känner att jag är lite "iknowsomeofthesewords.gif" just nu. Hjälp? Vad tittar jag på?

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Mjolle:

Tack för alla snabba svar!

Kollade sajten. Förde in grafikkortet och kw/h-priset. Det blev många nollor på den lönsamheten enligt uträkningen! Problem var att det BARA var nollor... 😁

edit: Gjorde visst helt fel. Gjorde om det och fick det här resutlatet: https://imgur.com/7pvRWKr

Känner att jag är lite "iknowsomeofthesewords.gif" just nu. Hjälp? Vad tittar jag på?

Har du knappat in rätt elpris där? 2kr/khw låter billigt. Jag hade en elräkning på 903 kronor nu i september, på 188kwh förbrukat. Enligt eon betalar jag 308 öre/kwh, men delar jag bara 903kr med 188 så blir det ju 4:80 per kilowatttimme.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har du knappat in rätt elpris där? 2kr/khw låter billigt. Jag hade en elräkning på 903 kronor nu i september, på 188kwh förbrukat. Enligt eon betalar jag 308 öre/kwh, men delar jag bara 903kr med 188 så blir det ju 4:80 per kilowatttimme.

Njaeoe... KANSKE!

1 okt går jag över till timspotpris. Har 0,78 kr/kWh idag, men HOPPAS att snittet blir runt 2 kr i oktober. Bor i hus på landet så förbrukningen är mycket högre än lägenhet, men nästa vecka installeras lite smart styrning som verkar trycka ned förbrukningen en hel del.

Så 2 kr/kWh hoppas jag att snittet landar på. Verkar det lönsamt då med mining? Om jag ändå sitter och använder datorn dagarna i ända kunde den ju passa på att leverera lite värme till arbetsrummet - istället för ett extra element!

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Medlem

Du ska komma ihåg att Ethereum går över till PoS inom en vecka och då inte längre kommer gå att minea, vilket gör att all hashrate som finns där ska fördela ut sig på annat och kommer troligtvis stöka till det och sänka lönsamheten ytterligare.

Vill du testa fram till dess så kolla nicehash, det är det enda alternativet där du kommer hinna få en utbetalning på ett 1080ti innan övergången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Du ska komma ihåg att Ethereum går över till PoS inom en vecka och då inte längre kommer gå att minea, vilket gör att all hashrate som finns där ska fördela ut sig på annat och kommer troligtvis stöka till det och sänka lönsamheten ytterligare.

Vill du testa fram till dess så kolla nicehash, det är det enda alternativet där du kommer hinna få en utbetalning på ett 1080ti innan övergången.

Aha, så efter en vecka är Ethereum uteslutet? Finns det nåt annat intressant man kan minea? Tänker mig att det skulle vara nåt som funkar över hela vintern typ

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Medlem

Ah precis, ETC (Ethereum Classic) kommer fortfarande gå att minea, samt en hel drös andra småcoins. Men det är helt omöjligt att säga om någon av dem kommer vara lönsamma förrän efter allt som händer på Ethereums Merger har lagt sig. Så att kolla Whattomine lite då och då efter att det har hänt är ett tips

Ps, Den kommer hända runt den 15e september (kan variera lite på några dagar pga. network hashrate just de närmsta dagarna inpå)