Underpresterande RX 6800 + R7 3700X?

Permalänk
Medlem

Underpresterande RX 6800 + R7 3700X?

Hejsan,

Jag har nyligen uppgraderat min GPU till en RX 6800 och har en R7 3700X samt 32gb 3000mhz ram. På Horizon Zero Dawn ultra och high settings i 1440p så presterar min dator sämre jämfört med RX 6800 benchmarks men även med en Youtube video där någon har precis samma gpu (bortsett från märke) och cpu. Jag får ungefär 15-20 FPS mindre än videon som har samma gpu och cpu på ultra settings. I videon så fick personen avg 90 fps medan enligt AMD ReLive så hade jag 72 avg fps.

Vad kan detta bero på? Jag är 'oroad' att min gpu eller cpu har problem (de är båda begagnade men från pålitliga säljare).
På HZD så är min gpu under 99-100% load och är ~70C medan min CPUs använding är runt 30%. På gratis 3DMark Time Spy benchmarken så stod det att min gpu presterar top 41% medan min cpu presterar i bottom 14%. Jag vet inte hur jag ska felsöka, så jag ger information och hoppas på att någon mer kunnig kan ge förslag 3 😅

I princip försöker jag ta reda på om det faktiskt är något fel med min dator eller om den presterar som den ska.

Edit: Min cpu kör på 40-50%, vet ej om jag såg fel först eller om användningen ökade efter att jag aktiverade Smart Access Memory i bios. Verkar även fått en betydlig FPS boost efter att jag aktiverade Smart Access Memory.

fel info
Permalänk
Medlem

Kör du minnena i docp? Och vilken frekvens kör du infinity fabric i?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kör du minnena i docp? Och vilken frekvens kör du infinity fabric i?

Jag har ingen aning vad detta betyder. Jag minns att jag aktiverade xmp när jag skaffade mitt nya ram dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Jag har ingen aning vad detta betyder. Jag minns att jag aktiverade xmp när jag skaffade mitt nya ram dock.

D.O.C.P. är AMDs motsvarigheten till xmp (xmp är för Intel).

Kolla i bios eller i cpu-z eller hwinfo vilken minnefrekvens, lantens och infinity fabric allt körs i.

Har du kollat temp på cpu? Så den inte klockar ner pga för hög temp?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

D.O.C.P. är AMDs motsvarigheten till xmp (xmp är för Intel).

D.O.C.P är ett begrepp som Asus har hittat på för sina AMD-plattformar. Andra moderkortstillverkare kallar det för XMP även för AMD-processorer.

TS: Ryzen är känt för att påverkas av klockfrekvens och timing på RAM. När 3000-serien var ny hävdade AMD att sweet spot för pris/prestanda var runt 3600 MHz CL 16. Dividera den första siffran (3600) med den andra (16) så får du ett grovt mått på minnesprestandan, högre är bättre.

Infinity fabric är en intern buss i processorn vars klockfrekvens påverkar prestandan. Den kör på normalt på halva minneshastigheten och går sällan att få upp väsäntligt högre än 1800 MHz, men går ofta att få dit. Om man kör på 3600 MHz-minnen så ligger man därför som lekman tillräckligt nära optimal prestanda. Du kör antagligen på 1500 MHz, vilket ju är lägre än 1800 MHz...

Om det är minnesprestandan som är problemet för dig? Ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

D.O.C.P är ett begrepp som Asus har hittat på för sina AMD-plattformar. Andra moderkortstillverkare kallar det för XMP även för AMD-processorer.

Sant, och EOCP kallar Gigabyte det. Men ja, det är samma sak innan AMDs egna motsvarighet nu lanseras med 7000-serien 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34