Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kraftfullare alternativ till tryckluft på burk för rengöring av dator?

Permalänk

Jag har precis beställt en sån här efter att jag ledsnat på att engångsburkarna med luft tar slut så snabbt.

https://www.kickstarter.com/projects/kicajetfan/kica-jetfan-c...

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steinmarkh:

Jag har precis beställt en sån här efter att jag ledsnat på att engångsburkarna med luft tar slut så snabbt.

https://www.kickstarter.com/projects/kicajetfan/kica-jetfan-c...

Intressant. Verkar helt klart väldigt användbar.
Hur mycket blir det totalt med frakt och tull/moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Olja och vattenfria?

Skrivet av mrqaffe:

Definitivt oljefria, har man väldigt fuktig luft där de står kan man montera på en fuktavsskiljare men det brukar normalt annars bara behövas om man ska måla.

Precis. Ska man enbart använda den för att blåsa rent elektronik så ska man montera på någon form av vattenavskiljare.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kollat på handhållen blås med för rengöring. Nån tipsade om denna. Inte testat själv men ska nog köpa en så småningom
https://www.actionking.se/prylar/dammblasare-kompressor-sladd...

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Intressant. Verkar helt klart väldigt användbar.
Hur mycket blir det totalt med frakt och tull/moms?

Betalat 720 kr hittills men inte fått den levererad än, så vet inte om eller hur mycket tull/moms det blir.

Visa signatur

| MB: Asus ROG Strix B550-F | CPU: AMD Ryzen 9 5900x | CPU-Kylare: Corsair H100i
| GPU: GeForce RTX 3080 | RAM: Crucial Ballistix 32GB 3600 MHz
|SSD:
WB Black SN850X 1TB
| Chassi: Corsair Obsidian 450D | PSU: Corsair RM850 | OS: Windows 11 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Olja och vattenfria?

Viktigt att dränera tanken efter varje användning eftersom luftfuktigheten från ingående luft kondenseras i tanken vid användning. Av samma skäl är det även viktigt att hänga upp slangar och munstycken man använder i ett uppvärmt utrymme (inomhus eller motsvarande) så att de kan torka mellan användningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...

Liten, tyst och enkel. jag har den i verkstaden, har blåst rent ett par datorer med den utan bekymmer. Fördelen är att du även kan använda den till andra saker.

Jag skulle hellre lägga till ~150 kr och köpa en Metabo Basic 160-6 W OF (601501000) istället för Biltemas.

https://www.amazon.se/Metabo-601501000-Kompressor-Basic-Storl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle hellre lägga till ~150 kr och köpa en Metabo Basic 160-6 W OF (601501000) istället för Biltemas.

https://www.amazon.se/Metabo-601501000-Kompressor-Basic-Storl...

Den låter betydlig mer än min vilket jag värderar högt. Låter den som en vanlig stor kan man lika gärna köpa en sådan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den låter betydlig mer än min vilket jag värderar högt. Låter den som en vanlig stor kan man lika gärna köpa en sådan.

Tror inte man ska stirra sig blind på siffrorna när man jämför en Metabo mot en random kinatillverkad. 900W vs 550W motoreffekt kommer ju påverka tiden det var tar för den att fylla tanken ganska markant antagligen. Skulle inte förvåna mig om den "mer högljudda" Metabo-kompressorn låter mindre i verkligheten bara p.g.a. bättre metod för bullermätningen.

1261 kr mot 1099 kr för Biltemas känns inte svårt att välja mellan för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tror inte man ska stirra sig blind på siffrorna när man jämför en Metabo mot en random kinatillverkad. 900W vs 550W motoreffekt kommer ju påverka tiden det var tar för den att fylla tanken ganska markant antagligen. Skulle inte förvåna mig om den "mer högljudda" Metabo-kompressorn låter mindre i verkligheten bara p.g.a. bättre metod för bullermätningen.

1261 kr mot 1099 kr för Biltemas känns inte svårt att välja mellan för mig i alla fall.

Inget vi vet om man inte äger båda. Köp en metabo så får vi jämnföra helt enkelt 👍

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Viktigt att dränera tanken efter varje användning eftersom luftfuktigheten från ingående luft kondenseras i tanken vid användning. Av samma skäl är det även viktigt att hänga upp slangar och munstycken man använder i ett uppvärmt utrymme (inomhus eller motsvarande) så att de kan torka mellan användningarna.

Japp! Bildas faktiskt förvånansvärt mycket vatten i lufttanken. När jag kör min Jula-kompressor i garaget (till bilen, verktyg etc.) så bildas det några deciliter kondensvatten i tanken. Tänker man lacka datorlådan, så är det väldigt viktigt att både tömma tanken samt ha vattenavskiljare.

Köpte i våras en tankfri kompressor på Claes, som kompressor att ha "hemma" och inte i garaget. (Dvs. en "kompletteringskompressor".) Fylla på cykeln etc. Har den också för att blåsa ur datorerna.
Funkar bra, trots att den saknar tank. Den här är det.

Men skulle jag enkom köpa något för att blåsa datorer med, skulle jag köpt en elektrisk "datorblåsare", ungefär som Adamant gjorde. Han blev nöjd. (Fast han köpte fel spänning, så köp inte från USA bara! Adamant har en firma som lagar datorer.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tänker man lacka datorlådan, så är det väldigt viktigt att både tömma tanken samt ha vattenavskiljare.

Om man försöker lackera utan vattenavskiljare så blir det inte datorchassi utan ur!

Misstänker att det är lite halvsvårt att montera en vattenavskiljare på en sån Metabo-kompressor jag länkade ovan eftersom de behöver sitta hyfsat vertikalt och allt på kompressorn är inbyggt bakom en kåpa, så det kan kanske vara en dealbreaker där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om man försöker lackera utan vattenavskiljare så blir det inte datorchassi utan ur!

Misstänker att det är lite halvsvårt att montera en vattenavskiljare på en sån Metabo-kompressor jag länkade ovan eftersom de behöver sitta hyfsat vertikalt och allt på kompressorn är inbyggt bakom en kåpa, så det kan kanske vara en dealbreaker där?

Du kan montera diverse avskiljare på "slangen". Kompressorn i sig behöver inte ha funktionen.
Men för att blåsa bort damm från datorer har jag under årens lopp (30+) använt både dammsugare (i blås och sugläge) samt vanliga kompressorer. Har aldrig råkat ut för ett endaste missöde.

GIVETVIS "toutchar" man inte komponenterna fysiskt med varken dammsugarmunstycket eller kompressorns munstycke. Man håller minst en halv decimeter ifrån MOBO etc. så man inte blåser bort/dammsuger upp komponenter.

Tror att det här med rädslan för statisk elektricitet är gravt överskattad, där tillverkarna av "specialverktyg" har påverkat marknaden mycket. För de tjänar pengar på att tuta i oss att det är farligt och "avancerat" att göra burken dammfri med utrustning vi redan äger och har.
(Lite som Apple faktiskt, det är "för farligt för medelsvensson att öppna en apple-burk.)..

Kul grejer jag spontant tänker på nu i skrivande stund:
Grej nummer ett: Der Bauer har en katt som ligger på moderkortet när han överklockar. Steve på GN har också katter på sin arbetsbänk. Själv har jag bara grannens snälla katt som alltid dyker upp när jag ska skruva på mina datorer.. Äger ingen katt själv beroende på faran med statisk elektricitet. Grundskolans fysiklektioner hade som exempel att gnida ett kattskinn mot en bakelit eller ebonit-stav. Blev stora gnistor!

LTT försökte med han den rolige elektrikern "Electroboom" försökte förstöra RAM-minnen som galningar. Minns jag rätt, lyckades de inte förstöra så mycket.

LTT+Electroboom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du kan montera diverse avskiljare på "slangen". Kompressorn i sig behöver inte ha funktionen.

Nej det vet jag också. Jag har hunnit uppdatera mig lite i ämnet sen jag skrev det inlägget också, och det bästa är att ha vattenavskiljare så nära förbrukaren som möjligt. Lösningen blir nog att sätta avskiljaren på kanten av arbetsbänken och koppla på en 5-meters spiralslang till kompressorn, för då hinner luften svalna och mer av vattnet kondensera för att kunna fångas i avskiljaren.

Sen ska jag inte lackera med min överhuvudtaget utan pyssla med diverse renblåsning och kanske möjligen köra något luftdrivet verktyg, så det är nog inget problem på det hela taget.

Permalänk
Medlem

Köp en riktig kompressor för hemmabruk.
Jag har denna i nedan länk. Extremt tyst, vibrerar bara och har gott om kraft till det mesta man gör hemma. Oljefri också.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Köp en riktig kompressor för hemmabruk.
Jag har denna i nedan länk. Extremt tyst, vibrerar bara och har gott om kraft till det mesta man gör hemma. Oljefri också.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Bra tips! 60 dB är ju en jäkla skillnad i ljudnivå, om än för drygt 700 kr mer.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett denna video (på tyska) och sett hur uselt konstruerad Metabo-kompressorn är på insidan (visas vid 50:53) så är jag glad att jag aldrig hann köpa en. Rena kinakonstruktionen med ett fint varumärke målat på utsidan, kanske föga förvånande då den är tillverkad i just Kina.

Metabo Basic 160-6 W OF är faktiskt betydligt uslare konstruerad än Biltema SOL6 på flera viktiga punkter som jag inte var medveten om innan jag gjort lite mer research. 😶

Det blir en Stanley Fatmax DST 101/8/6 från Jula. Att den enbart producerar 59-60 dB vid drift är trots allt ett starkt köpargument, och att den väger dubbelt så mycket spelar ingen roll eftersom jag inte tänker bära runt på den. Tack för all input, alla i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Efter att ha sett denna video (på tyska) och sett hur uselt konstruerad Metabo-kompressorn är på insidan (visas vid 50:53) så är jag glad att jag aldrig hann köpa en. Rena kinakonstruktionen med ett fint varumärke målat på utsidan, kanske föga förvånande då den är tillverkad i just Kina.

Metabo Basic 160-6 W OF är faktiskt betydligt uslare konstruerad än Biltema SOL6 på flera viktiga punkter som jag inte var medveten om innan jag gjort lite mer research. 😶

Det blir en Stanley Fatmax DST 101/8/6 från Jula. Att den enbart producerar 59-60 dB vid drift är trots allt ett starkt köpargument, och att den väger dubbelt så mycket spelar ingen roll eftersom jag inte tänker bära runt på den. Tack för all input, alla i tråden.

Den är mycket tystare i verkligheten än vad du föreställer dig, använder den i lägenhet och den hörs knappt.
Jag köpte min här i länken nedan. Levererades supersnabbt på 3 dagar.
https://www.harald-nyborg.se/stanley-kompressor-1-0-hk.html

Stanley Blåspistol här
https://www.verkter.se/catalogsearch/result/?q=Bl%C3%A5spisto...

Gul spiralslang här för att matcha (OCD?)
https://www.amazon.se/gp/product/B0119GBING/ref=ppx_yo_dt_b_a...

tillägg, Släpp alltid ut luften med kranen som är lätttillgänglig på undersidan för att förhindra att tanken rostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast är den bra och inte något Amazon skit? Vet hur mycket skit Amazon kränger.

Den är helt godkänd till användningsområdet.
Ett par fördelar över en klumpigare kompressor är:
Smidig.
Lågt ljud.
Lättförvarad.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Annars har du ju denna som du kan fylla själv med cykelpump:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukt...

Jag blev nyfiken och köpte denna.

Den har för lågt tryck när man trycker av för att vara användbar till elektronik.
Luften tar också slut på ett par sekunder.

Rekommenderas ej.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med riktig kompressor (med tank) sedan början 90-talet, suveränt att kunna pumpa bil & MTB-däck, blåsa rent allt (även datorer), använda div luftdrivna verktyg som mutterdragare vid hjulbyten på bil, spikpistol, slipmaskin, färgspruta, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Köper man Stenley kompressorn som Jula medlem kostar den just nu 999:-. Ett riktigt bra pris. Komplettera med en bra vattenavskiljare. Gärna filtermaskor på max 5 µm. Egen erfarenhet. Hade ett filter med 20 µm maskor och det släppte igenom för mycket fukt för att min finbläster skulle funka. (Kör med en släpbar kompressor med 50 l tank.)

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpRange:

Jag blev nyfiken och köpte denna.

Den har för lågt tryck när man trycker av för att vara användbar till elektronik.
Luften tar också slut på ett par sekunder.

Rekommenderas ej.

Pumpade du upp den till 6bar?
Det är ju däromkring luft på burk som man köper ligger på och volymen i denna är större...

Skulle vara att de kör gaser som komprimeras till vätska och på så sätt får mer kapacitet...

Men fan va trist! Har kompressor men den är stor som fan så funderade på denna också som man bara fyller på.

Trist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Efter att ha sett denna video (på tyska) och sett hur uselt konstruerad Metabo-kompressorn är på insidan (visas vid 50:53) så är jag glad att jag aldrig hann köpa en. Rena kinakonstruktionen med ett fint varumärke målat på utsidan, kanske föga förvånande då den är tillverkad i just Kina.

Metabo Basic 160-6 W OF är faktiskt betydligt uslare konstruerad än Biltema SOL6 på flera viktiga punkter som jag inte var medveten om innan jag gjort lite mer research. 😶

Det blir en Stanley Fatmax DST 101/8/6 från Jula. Att den enbart producerar 59-60 dB vid drift är trots allt ett starkt köpargument, och att den väger dubbelt så mycket spelar ingen roll eftersom jag inte tänker bära runt på den. Tack för all input, alla i tråden.

Där ser man, min lilla SOL6 slog "fina" metabo kompressorn alltså

Du blir nog nöjd med den från jula, säkert något liknade som biltema varianten jag har.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Köpte denna för något år sedan och den funkar skitbra till att blåsa rent, fylla luft, driva dykertpistol m.m.. Jättetyst och oljefri.

Tyst? Kan en kompressor vara tyst?
Min lilla låter något fruktansvärt. En Stanley med tank.
Men om den verkligen är tyst blir jag också intresserad. Har du någon referens du kan jämnföra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Tyst? Kan en kompressor vara tyst?
Min lilla låter något fruktansvärt. En Stanley med tank.
Men om den verkligen är tyst blir jag också intresserad. Har du någon referens du kan jämnföra med?

65dB är förhållande vis tyst för en kompressor.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Observera att den som kostar 999 kr på Jula är inte den tysta varianten, utan en annan som är kraftfullare men bullrigare, 97db. Den tysta kostar 1999 kr där.

Rekommenderas vattenavskiljare ifall man bara ska ha den till att blåsa rent dator och radiatorer?

Jag försökte leta lite billigare priser. Den finns för 1290 på https://www.puuilo.se/stanley-fatmax-kompressor-6-l-1-hp-750-...
och som tidigare nämnts här i tråden 1399kr hos https://www.harald-nyborg.se/stanley-kompressor-1-0-hk.html

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Pumpade du upp den till 6bar?

Pumpade till 6.8 bar.
Skruvade också isär mekanismen men ser inget uppenbart sätt att öka flödet.

Permalänk
Skrivet av JumpRange:

Jag blev nyfiken och köpte denna.

Den har för lågt tryck när man trycker av för att vara användbar till elektronik.
Luften tar också slut på ett par sekunder.

Rekommenderas ej.

Finns en anledning till att den inte fungerar med luft. Står dessutom i beskrivningen av produkten.
"fylls med t.ex. smörjmedel, bromsrengöring, rostlösare eller andra medel och vätskor"
Så denna flaska är till för vätskor och inte enbart luft.

/Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Där ser man, min lilla SOL6 slog "fina" metabo kompressorn alltså

Du blir nog nöjd med den från jula, säkert något liknade som biltema varianten jag har.

Byggkvalitet verkar åtminstone varit prioriterat hos Biltema. Jag vet inte om du kollade videon jag länkade men Metabo-modellen jag tittade på först hade gummislang från kompressorn till tanken (där används normalt kopparrör p.g.a. värmen), ett helt öppet vevhus (oskyddade lager/kompressorblock), intagsfilter som består av ett stålnät som bara blockerar typ skruvar från att sugas in.

Den Stanley Fatmax DST 101/8/6 jag köpte kostar visserligen betydligt mer än Biltema, men 59 dB under drift gör den klart trevligare att ha inomhus. Sen föredrar jag ofta hörselskydd (alltid ögonskydd!) när man blåser ändå, men grannarna slipper höra kompressorns smatter.