Det beror på!
Det finns tangentbord (och i alla fall några filco gör detta vad jag vet, dock ej vilka) som använder sig av en passiv ps/2 adapter.
Dvs den omvandlar bara usbkontakten till en ps/2 kontakt och sedan känner tbords kontrollern av detta och slår av usb och kör på ps/2 vilket gör att det är ett vanligt ps/2 tbord.
Så ingen begränsad nkey rollover som många usb tbord har.
MEN det finns även aktiva ps/2 adaptrar vilket tar en usb signal och omvandlar det till ps/2 både elektriskt och kontakten.
Detta gör att OM tbordet har tex en begränsning på hur många tangenter som kan tryckas ned samtidigt i usb läge så följer det med till ps/2 med.
Detta händer INTE om det är en passiv ps/2 adapter.
Och sen beror det ju på den aktiva adaptern vissa är troligen extremt snabba, andra kan nog ta en hel del tid på sig och typ 10-20ms latens finns det nog en del som har, och ännu troligare är nog att dom har ganska ojämn latens med, dvs kan ha höga spikar.
Sen beror det även på moderkortet!
Det är tyvärr väldigt vanligt idag att ps/2 kontakterna visserligen tar imot ps/2 signaler MEN omvandlar dom till usb och skickar allt över usb internt.
Vilket gör att man vinner inget på att använda ps/2 vs usb på dessa kort.
Är det två skilda ps/2 kontakter dvs en för mus o en för tbord så är det troligen lugnt men är det en kombinerad kontakt så är det ganska stor risk dock inte 100%.
Och att hitta någon som helst info om vad moderkorten FAKTISKT gör är omöjligt att hitta tyvärr i alla fall om man talar yngre kort än 5-10år.
ps/2 är i sig ett snabbare gränssnitt/protokoll än usb då det dels ligger MYCKET närmare hårdvaran/cpu än usb samt att det är betydligt mindre trafik/skrikande enheter på ps/2 än usb.
Och med skrikande menar jag att varje usb enhet som läggs till ständigt skriker här är jag/här är jag och med enhet menar jag ALLT som usb hubb/switch/usb-c kablar med elektronik i sig för snabbladdning/osv/osv, tex hubbar finns det rätt många inbyggda på moderkortet redan från start.
Och för varje enhet som ansluts så till usb så ökar trafik/skrikandet vilket gör att latensen ökar dvs hur lång tid det tar för varje enhet att få och att skicka data.
Är det ett problem?
Nja i dom allra flesta fall nej, men om du är en pro spelare av tex csgo och du sitter med 240hz monitor och spelar i absolut minst 240fps och du har en otrolig känsla för minimal latens i input så skulle du troligen märka en minimal skillnad.
För det är inte ovanligt att man kan se tex 5-10ms latens över usb och kan ha högre spikar och det är med ganska få saker anslutna.
Tex om du spelar i 120hz så är 8ms en frame, 16ms är två vilket en del personer kan känna av.