Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Konvertera en nätverksskrivare till USB ??? (och inte tvärt om 🤦‍♂️)

Permalänk
Medlem

Konvertera en nätverksskrivare till USB ??? (och inte tvärt om 🤦‍♂️)

Hej alla kloka Sweclockare!

Jag jobbar på en skola som har en biblioteksskrivare där eleverna behöver kunna skriva ut från sina Chromebooks.
Det nätet eleverna använder tillåter inte utskrifter över nätverket, så i dagsläget lägger eleverna sina dokument på USB-minnen som de pluggar in i skrivaren för att skriva ut. Detta resulterar i många försvunna USB-minnen och en väldigt trött USB-port på skrivaren.😢

OBSERVERA ATT SKRIVAREN INTE GÅR ATT ANSLUTA TILL MED USB-KABEL RAKT AV (tro mig, hade det gått hade jag gjort så för länge sedan...) USB-porten där USB-minnen ansluts kan endast läsa av filer från ett lagringsmedium, och såvitt jag kunnat forska mig till går det inte att få skrivaren att tolka en dator ansluten till porten som ett lagringsmedium plug n' play (utan att installera drivrutiner eller programvara på datorerna, vilket inte är ett alternativ då det handlar om 1000+ enheter samt att det inte är hållbart med en hackig-DIY-lösning i vår miljö).

Min fråga är därmed;

Finns det något bra sätt eleverna kan skriva ut från sina Chromebooks genom att ansluta till skrivaren via en sladd (USB-C, typ), som i sin tur leder till en liten skrivarserver eller liknande som ligger på rätt nät, med en upprättad anslutning till skrivaren- så att det tekniskt sett är den som begär utskrift från skrivaren via nätverket, bara att filen som skrivs ut överförs till skrivarservern via USB-kabel från en Chromebook.

*TLDR; Jag vill konvertera en nätverksskrivare till USB, men den har ingen USB-port. (OBS. inte USB-skrivare till nätverksskrivare, tvärtom alltså.)

Visste inte riktigt vart jag skulle placera tråden, men misstänkte att denna kategori skulle locka några kunniga sinnen samt att min misstanke är att man kommer behöva någon typ av printserver för att ordna detta hur som helst, så det kändes lämpligt!🙂

Rop på hjälp borttaget /Vzano, Mod
Permalänk
Rekordmedlem

Det låter nästan mer som ett nätverksproblem, varför kan inte skrivaren vara på det nät eleverna har tillgång till, är det risk att de skriver ut för mycket om den går att nå via nätverk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det är meningen att eleverna ska ha möjligheten att skriva ut så är väl detta ändå föremål för skolans IT-ansvarig?

Om du kan komma åt nätverket som skrivaren ligger på och installera en skrivarserver, vad förhindrar eleverna från att ansluta sina datorer till samma nätverk och få direkt tillgång till skrivaren?

Permalänk
Medlem

Låter som en jobbig och kanske omöjligt workaround på att man inte fixar nätverket. Har eleverna tillåtelse att skriva ut på skrivaren så ska den självklart gå att nå via nätverket. Fokusera på det problemet istället.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Låter som en jobbig och kanske omöjligt workaround på att man inte fixar nätverket. Har eleverna tillåtelse att skriva ut på skrivaren så ska den självklart gå att nå via nätverket. Fokusera på det problemet istället.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter nästan mer som ett nätverksproblem, varför kan inte skrivaren vara på det nät eleverna har tillgång till, är det risk att de skriver ut för mycket om den går att nå via nätverk ?

Förstår att det låter som man gör det mer komplicerat än vad det behöver vara.

Skolan vill helt enkelt inte ha den tillgänglig över nätverket för att förhindra att folk skriver ut massa saker i onödan. När utskrift skett med USB, och eleven därmed varit på plats vid skrivaren, så har det gått mycket mer ansvarsfullt till. Folk har inte skrivit ut sådant som inte är okej, man har inte lämnat kvar massa utskrifter som man skrivit ut i onödan, samt att personal finns tillgänglig att hjälpa till om det behövs.

Permalänk
Medlem

Som workaround kan du koppla in en USB-förlängsningssladd.
Då sliter man ut den istället för USB-porten på skrivaren.

Annars kan du kanske funka med ett USB-C -> Ethernet adapter som används på ett separat nät.
Adaptern kan såklart bli stulen, men..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jockes97:

Förstår att det låter som man gör det mer komplicerat än vad det behöver vara.

Skolan vill helt enkelt inte ha den tillgänglig över nätverket för att förhindra att folk skriver ut massa saker i onödan. När utskrift skett med USB, och eleven därmed varit på plats vid skrivaren, så har det gått mycket mer ansvarsfullt till. Folk har inte skrivit ut sådant som inte är okej, man har inte lämnat kvar massa utskrifter som man skrivit ut i onödan, samt att personal finns tillgänglig att hjälpa till om det behövs.

På många skolor och företag har men ett system där man måste aktivera utskriften vid skrivaren tex genom nfc eller en kod, kanske det vore nått passande . "Pin to print" finns på många kontorsskrivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mycket förstående till problemet och då särskilt situationen som uppstår när eleverna får tillgång till nätverksskrivare...

Vår lösning är att det finns datorer som eleverna kan logga in på nära skrivaren och de datorerna är de enda som går att skriva ut ifrån då de har en annan policy på sig. Eleverna kan enkelt nå sina dokument och liknande eftersom dessa ligger i molnet och vi får översikt över eleverna som skriver ut.

Jobbar just nu på att få in Papercut eller liknande lösning så att elever kan skriva ut via kod och bara ett visst antal kopior per tidsperiod.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |