Får ingen bild mellan dator och skärm. Dock mellan laptop och skärm!?

Permalänk
Medlem

Får ingen bild mellan dator och skärm. Dock mellan laptop och skärm!?

Så jag har köpt en ny dator. Killen som byggde ihop den åt mig skickade denna bild:

https://i.imgur.com/nvPCOEs.jpg

Som ni ser så fungerar hans skärm med min dator. Men det gjorde inte min skärm, när jag tog hem datorn och kopplade samman båda. Har en Asus PG329Q.

Saken är den att jag har en dator #2, nämligen en laptop. Och den laptopen får perfekt bild med min Asus skärm, så jag tror inte det är skärmen som är problemet. Men om det är datorn, så hur fick han bild men inte jag? Är det jag som inte kopplar tillräckligt med kablar? Så vitt jag vet så behövs bara två kablar för att få en bild: powerkabel till dator från vägguttag samt HDMI-kabel (eller DP-kabel) mellan dator och skärm. Båda två har jag.

Dessutom har jag bytt ut HDMI-kabel mot DP kabel för att se om det är någon skillnad men det är det inte. Jag har även bytt ut mot en annan HDMI-kabel som jag har till min TV och som jag vet fungerar bra, men även den ger ingen bild.

Jag har kopplat DP-kabeln till GPU:n och inte till moderkort då jag inte har ett integrerat grafikkort på min CPU.

https://i.imgur.com/ASh5vht.jpg

Jag funderade sedan om han hade monterat grafikkortet lite väl högt så kanske kabeln inte får bra kontakt vid ingångarna. Bilden nedan visar vad jag menar.

https://i.imgur.com/QGx4gvF.jpg

Men om så är fallet borde väl hans skärm inte ha fungerat?

Så jag försöker lösa detta så gott jag kan under helgen och om inte så kontaktar jag honom nu på måndag. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att kabeln går hela vägen in, så att det är lite tight vid portarna borde inte vara något problem om så är fallet. Men något kan mycket väl ha hänt i frakten av datorn, så det kan vara en bra idé att öppna datorn och se till att t.ex. grafikkortet verkligen är nedtryckt i PCIe-porten ordentligt och att alla kablar sitter som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ser ut som att kabeln går hela vägen in, så att det är lite tight vid portarna borde inte vara något problem om så är fallet. Men något kan mycket väl ha hänt i frakten av datorn, så det kan vara en bra idé att öppna datorn och se till att t.ex. grafikkortet verkligen är nedtryckt i PCIe-porten ordentligt och att alla kablar sitter som de ska.

Ok. För någon som vet väldigt lite om datorer, hur säkert är det? Tänker på t.ex. statisk electricitet? Måste jag ha något särskilt kit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ok. För någon som vet väldigt lite om datorer, hur säkert är det? Tänker på t.ex. statisk electricitet? Måste jag ha något särskilt kit?

Inte så länge som du låter bli att peta på komponenterna på kretskorten, att trycka ner t.ex. grafikkortet är lugnt så länge som du bara trycker på ovansidan. Samma gäller kablar, så länge som du bara rör vid själva kabeln så är det inget problem.

Men om du ändå vill skydda dig mot statisk elektricitet så är det ett ESD-armband som gäller, kan köpas i vilken dator/elektronikbutik som helst. Det fästes i någon ledande del (d.v.s. ej målad utan ren metall) av t.ex. chassit och din arm, sen kan du peta bäst du vill i datorn.

Permalänk
Medlem

Ok har lokaliserat problemet. @perost's gissning var korrekt att det varit något med kablarna. Det verkar vara något antingen vid nätagget eller vid sidan av datorlådan. Jag tryckte igen alla och startade om datorn och då fungerade det. Dock verkar det något ostabilt. Testade starta om och då var skärmen svart igen. De två senaste omstarterna så har det fungerat.

Så det känns lite ostabilt men jag tror mig iaf veta vad problemet är nu. Kan det varit så att han som byggt datorn gjort ett dåligt jobb att säkra kablarna? Hur som helst, så tackar jag för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så det känns lite ostabilt men jag tror mig iaf veta vad problemet är nu. Kan det varit så att han som byggt datorn gjort ett dåligt jobb att säkra kablarna? Hur som helst, så tackar jag för hjälpen.

Svårt att säga, att saker lossnar är sällsynt men det kan hända p.g.a. t.ex. vibrationer när datorn fraktas. Men det kan förstås hända att någon kabel var dåligt itryckt och mer känslig.

Att datorn inte startade om ordentligt är förstås inte bra, men om det bara hände en gång så är det troligtvis inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Ok har lokaliserat problemet. @perost's gissning var korrekt att det varit något med kablarna. Det verkar vara något antingen vid nätagget eller vid sidan av datorlådan. Jag tryckte igen alla och startade om datorn och då fungerade det. Dock verkar det något ostabilt. Testade starta om och då var skärmen svart igen. De två senaste omstarterna så har det fungerat.

Så det känns lite ostabilt men jag tror mig iaf veta vad problemet är nu. Kan det varit så att han som byggt datorn gjort ett dåligt jobb att säkra kablarna? Hur som helst, så tackar jag för hjälpen.

Glapp alltså, det du kan göra är att se till så att grafikkortet är fastskruvat, det kan även hjälpa att staga upp (eller hänga upp med snöre) grafikkortet med en plast eller träbit ( ej metall), då hörnet där man ofta kopplar in kablarna lätt kan hänga ner lite på grund av grafikkortets tyngd. Alternativt kan du lägga datorn på sidan så att porten som grafikkortet sitter i, vetter uppåt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Glapp alltså, det du kan göra är att se till så att grafikkortet är fastskruvat, det kan även hjälpa att staga upp (eller hänga upp med snöre) grafikkortet med en plast eller träbit ( ej metall), då hörnet där man ofta kopplar in kablarna lätt kan hänga ner lite på grund av grafikkortets tyngd. Alternativt kan du lägga datorn på sidan så att porten som grafikkortet sitter i, vetter uppåt.

Jag tror inte det är GPU:n. Jag plockade bort sidopanelen och allt satt ordentligt. Däremot tror jag kablarna till nätagget och olika kablar som sitter på höger sida i chassit ("bakom" moderkorett och "bakom" fästplåten) är dåligt igensatta. Det hela känns lite ostabilt för att på ungefär 10 försök så har 3 slutat med ingen bild.

Jag testade att ta bort sidopanelen och tryckte igen alla kablar. Då fungerade det felfritt men då låter ju också datorn mer (samt mer damm) så det känns inte som en permanent lösning. Jag tror helt enkelt att det var en dålig kablering av montören. Alternativt att jag kanske måste fixa ett nytt chassi (har ett be quiet Silent Base 601) men det kanske blir overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag tror inte det är GPU:n. Jag plockade bort sidopanelen och allt satt ordentligt. Däremot tror jag kablarna till nätagget och olika kablar som sitter på höger sida i chassit ("bakom" moderkorett och "bakom" fästplåten) är dåligt igensatta. Det hela känns lite ostabilt för att på ungefär 10 försök så har 3 slutat med ingen bild.

Jag testade att ta bort sidopanelen och tryckte igen alla kablar. Då fungerade det felfritt men då låter ju också datorn mer (samt mer damm) så det känns inte som en permanent lösning. Jag tror helt enkelt att det var en dålig kablering av montören. Alternativt att jag kanske måste fixa ett nytt chassi (har ett be quiet Silent Base 601) men det kanske blir overkill.

Kontrollera så att ingen kabel åker in i något fläkt, det låter förjävligt och kan rycka ut eller skada kabeln...eller för den delen fläktbladen. Om det är kablar som inte klickar fast, så kan man använda en bit eltejp för att hjälpa dem att hålla sig på plats.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kontrollera så att ingen kabel åker in i något fläkt, det låter förjävligt och kan rycka ut eller skada kabeln...eller för den delen fläktbladen. Om det är kablar som inte klickar fast, så kan man använda en bit eltejp för att hjälpa dem att hålla sig på plats.

Tack, ska tänka på det!