Permalänk
Medlem

Strul vid grafikkortsbyte

Hej!
Jag försökte precis att sätta in ett 3080 ti i min dator med följande specs:
AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor, NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, 32 gb RAM (Corsair DDR4-3200), Corsair CX750M 750W

Datorn fastnade i en loop av att starta om sig själv och aldrig ge någon signal till skärmen. Därför stängde jag av strömmen och bytte tillbaka till det gamla grafikkortet. Dock kvarstår exakt samma problem. Jag har försökt plocka ut och sätta in ram. Plocka ut batteri ut och och sätta in moderkortet för en reset av bios. Problemet kvarstår dock. Datorn beter sig likadant med eller utan något grafikkort i. Jag ska streama på FZ ikväll och behöver därför desperat idéer om hur jag kan felsöka vidare.

Tack på förhand och allt gott,
Wakkaah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Hej!
Jag försökte precis att sätta in ett 3080 ti i min dator med följande specs:
AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor, NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, 32 gb RAM (Corsair DDR4-3200), Corsair CX750M 750W

Datorn fastnade i en loop av att starta om sig själv och aldrig ge någon signal till skärmen. Därför stängde jag av strömmen och bytte tillbaka till det gamla grafikkortet. Dock kvarstår exakt samma problem. Jag har försökt plocka ut och sätta in ram. Plocka ut batteri ut och och sätta in moderkortet för en reset av bios. Problemet kvarstår dock. Datorn beter sig likadant med eller utan något grafikkort i. Jag ska streama på FZ ikväll och behöver därför desperat idéer om hur jag kan felsöka vidare.

Tack på förhand och allt gott,
Wakkaah

Har du prövat en annan nätdel?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har du prövat en annan nätdel?

Mvh

Menar du en helt ny psu? Har ingen extra liggandes. Men är det inte märkligt att den jag har skulle sluta funka helt plötsligt för att man provar ett annat kort?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Wakkaah:

Menar du en helt ny psu? Har ingen extra liggandes. Men är det inte märkligt att den jag har skulle sluta funka helt plötsligt för att man provar ett annat kort?

Bara för att försöka allt så kan du ju testa att byta PCI-slot till ett annat och se om det hjälper att få grejerna att fungera

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Felsäkert läge? Bootbar linux-usb (knoppix till exempel)

Permalänk
Medlem

Hur lyser debug-LED:s under loopen? Samma sak i andra PCIe-sloten?

Var datorn strömlös (inte bara avstängd) när du plockade ur batteriet? Skulle prova att kortsluta clear CMOS-headern med datorn helt strömlös en längre stund (och spamma strömbrytaren några gånger för att ladda ur kondensatorer så mycket som möjligt).

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Som sagt går det inte ens att starta upp datorn utan komponenter. Den startar om sig själv efter ca 10 sekunder. Har provat ammat pci-slot redan. Tyvärr samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Som sagt går det inte ens att starta upp datorn utan komponenter. Den startar om sig själv efter ca 10 sekunder. Har provat ammat pci-slot redan. Tyvärr samma resultat.

Kommer du in i BIOS/UEFI ifall du kopplar bort SSD/HDD?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Kommer du in i BIOS/UEFI ifall du kopplar bort SSD/HDD?

Nope. Eftersom den startar om konstant kommer jag inte å bios. Ingen skillnad när jag byter tillbaka till mitt gamla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hur lyser debug-LED:s under loopen? Samma sak i andra PCIe-sloten?

Var datorn strömlös (inte bara avstängd) när du plockade ur batteriet? Skulle prova att kortsluta clear CMOS-headern med datorn helt strömlös en längre stund (och spamma strömbrytaren några gånger för att ladda ur kondensatorer så mycket som möjligt).

Ska kolla om jag kan se debug led. Tror de är lite gömda under min fläkt. 😂

Japp. Datorn var strömlös och utan batteri. Håller just nu på med en längre strömlös period samt blåser ut eventuellt dam för att det inte ska ligga något skräp å störa någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Menar du en helt ny psu? Har ingen extra liggandes. Men är det inte märkligt att den jag har skulle sluta funka helt plötsligt för att man provar ett annat kort?

Om du har nära till någon form av butik, Webhallen, Netonnet, Inet, etc så hade jag nog köpt och testat en ny nätdel, även om det är osannolikt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

(Tack till alla som försöker hjälpa. Stressad kille här 😂 men väldigt tacksam för alla förslag.)

Permalänk
Medlem

Här finns videoexempel på vad som händer.
https://vimeo.com/766954900

Debug led vid ram lyser fast gul en stund men slocknar.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Wakkaah:

Här finns videoexempel på vad som händer.
https://vimeo.com/766954900

Debug led vid ram lyser fast gul en stund men slocknar.

Dum fråga men har du testat att montera om ramstickorna? Kanske råkat få sig en liten stöt vid montering

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Dum fråga men har du testat att montera om ramstickorna? Kanske råkat få sig en liten stöt vid montering

Inte alls en dum fråga. Jag har provat stickorna en och en och flyttat runt i olika slots med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Nytt experiment. Jag tog ut all ram och startade datorn med grafikkortet i. Då slutar den starta om. Kan Detta vara en ledtråd?

Jag är helt övertygad om att jag inte slagit till något i datorn. Var väldigt försiktig när jag bytte kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Nytt experiment. Jag tog ut all ram och startade datorn med grafikkortet i. Då slutar den starta om. Kan Detta vara en ledtråd?

Jag är helt övertygad om att jag inte slagit till något i datorn. Var väldigt försiktig när jag bytte kort.

Onekligen mysko. Ser inte riktigt hur byte av grafikkort skulle kunna leda till RAM-problem utan katastrofal ESD-skada eller något i den stilen. Gav inget resultat med längre clear CMOS? Skulle som sagt prova att kortsluta clear CMOS-headern också bara för att, så att det inte är någon spänning kvar i några kondensatorer eller något.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Nytt experiment. Jag tog ut all ram och startade datorn med grafikkortet i. Då slutar den starta om. Kan Detta vara en ledtråd?

Det är normalt beteende när man försöker starta datorn utan RAM att den bara drar igång fläktarna men inte faktiskt bootar. Så det säger tyvärr inte särskilt mycket annat än att datorn får ström, vilket vi ju redan vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Nytt experiment. Jag tog ut all ram och startade datorn med grafikkortet i. Då slutar den starta om. Kan Detta vara en ledtråd?

Jag är helt övertygad om att jag inte slagit till något i datorn. Var väldigt försiktig när jag bytte kort.

Prova igen att bara köra en sticka i A2. Låt den boota om några gånger och se om det inte hoppar igång.

Du var försiktig och har inte gjort några ändringar än bytt GPU men det skadar inte att trycka till alla kontakter en gång bara för att. CPU 8/MOBO 24/CPU Fan/GPU.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Prova igen att bara köra en sticka i A2. Låt den boota om några gånger och se om det inte hoppar igång.

Du var försiktig och har inte gjort några ändringar än bytt GPU men det skadar inte att trycka till alla kontakter en gång bara för att. CPU 8/MOBO 24/CPU Fan/GPU.

Ska prova detta och återkommer.
Jag har redan tryckt till alla kontakter i moderkortet samt försökt känna så att inget ska sitta löst. Har till och med varit å känt att alla kablar sitter ordentligt i PSU.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma bekymmer för ett tag sen. Men då låste sig datorn mitt i en installation.
Efter en omstart så var den i konstant loop. Spelade ingen roll vad jag gjorde.

Testade CPU, minne, grafikkort i en annan dator. Den startar. Provar med en annan CPU i min, samma fel.

Var mitt moderkort som var kass, efter lämnat in hos Inet.

Har du möjlighet så testa med en annan CPU, tyvärr låter det som din moderkort har gett upp =(

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Prova igen att bara köra en sticka i A2. Låt den boota om några gånger och se om det inte hoppar igång.

Du var försiktig och har inte gjort några ändringar än bytt GPU men det skadar inte att trycka till alla kontakter en gång bara för att. CPU 8/MOBO 24/CPU Fan/GPU.

Ingen tur. Har låtit den stå någon minut. Det klickar vidare på samma vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag hade samma bekymmer för ett tag sen. Men då låste sig datorn mitt i en installation.
Efter en omstart så var den i konstant loop. Spelade ingen roll vad jag gjorde.

Testade CPU, minna, grafikkort i en annan datorn. Den startar. Provar med en annan CPU i min, samma fel.

Var mitt moderkort som var kass, efter lämnat in hos Inet.

Har du möjlighet så testa med en annan CPU, tyvärr låter det som din moderkort har gett upp =(

Känns det inte märkligt att moderkortet skulle gå sönder av att man pluggar in ett nyy grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Ska prova detta och återkommer.
Jag har redan tryckt till alla kontakter i moderkortet samt försökt känna så att inget ska sitta löst. Har till och med varit å känt att alla kablar sitter ordentligt i PSU.

Ett tillägg också; Nu har du ju redan provat "gamla" kortet också men om det har en "BIOS switch/prestanda-switch" på grafikkortet så kan du prova flippa den.

Jag menar.. funkar ingenting kan man lika gärna testa allt..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Känns det inte märkligt att moderkortet skulle gå sönder av att man pluggar in ett nyy grafikkort?

Mig då, installerade programvara Office. Var inte ens och petade i datorn.. =/
Allt kan hända med elektronik.

Testa med en annan CPU om du har möjlighet, eller plocka ut din och sätt i en annan.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Ett tillägg också; Nu har du ju redan provat "gamla" kortet också men om det har en "BIOS switch/prestanda-switch" på grafikkortet så kan du prova flippa den.

Jag menar.. funkar ingenting kan man lika gärna testa allt..

Tyvärr ingen skillnad Men du har rätt. Prova kan man ju!

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inga komponenter liggande som jag prova med. Men jag antar att det blir nästa steg.

Permalänk
Avstängd

Har du någon överklock? XMP?
Provat att nolla bios med clear CMOS jumpern eller tagit ur batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Tyvärr ingen skillnad Men du har rätt. Prova kan man ju!

Är det en eller två PCI-E kablar från PSU?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Ta ut grafikkortet o kolla så inte PCIe-porten på moderkortet är skadat.
Prova med PCIe-porten under.