Permalänk
Medlem

Komprimerad luft

Hej, hur använder jag "gas duster" för bästa resultat, dvs avstånd och eventuellt annat, tack!

Permalänk
Medlem

Antar att du menar för rengöring.

Själv har jag slutat med tryckluft på burk. Jag köpte mig en liten laddbar sak på Biltema som är bättre på alla vis.

Avstånd? Ca 7cm?
Användning? Rikta mot det område du ska blåsa rent och se till att inga fläktar börja snurra. (viktigt)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Antar att du menar för rengöring.

Själv har jag slutat med tryckluft på burk. Jag köpte mig en liten laddbar sak på Biltema som är bättre på alla vis.

Avstånd? Ca 7cm?
Användning? Rikta mot det område du ska blåsa rent och se till att inga fläktar börja snurra. (viktigt)

Okay. Vad är bättre "sak" för rengöring enligt dej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

https://www.komplett.se/product/1189559/datorutrustning/konto...

Funkar topp.

Permalänk

Jag har aldrig testat den, men brorsan har en sådan.
Ändå åker han 1.5 mil för att blåsa rent datorn ibland med min lilla kompressor.

Permalänk
Hedersmedlem

Den var rätt dyr va? Jag gillar också tanken på en återanvändbar variant.
Menee... det blir svårt med den prislappen kan jag tycka.
Jag köpte en burk tryckluft på inet för 29 spänn. Sure - de var på rabatt då.

Men ja - 1290 spänn - det motsvarar 44 st sådana burkar spray innan det går jämt upp. Mer än en livstid av rengöringsburkar ;). Men även om de kostat 100 spänn burken så är det 13 burkar in. Det är säkert 20-30 års rengöringar.

Dont get me wrong. Jag tycker tryckluft på burk är en dyr och slösig engångsprodukt. Ser gärna andra lösningar där jag med.
Men gärna inte ännu dyrare kanske hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Tack för tipset trots knappt 1300:-👈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Jag har aldrig testat den, men brorsan har en sådan.
Ändå åker han 1.5 mil för att blåsa rent datorn ibland med min lilla kompressor.

På tal om kompressorer, se till att det är en oljefri om ni ska använda en sån, ett generellt råd.

Skrivet av Söderbäck:

Men ja - 1290 spänn - det motsvarar 44 st sådana burkar spray innan det går jämt upp. Mer än en livstid av rengöringsburkar ;). Men även om de kostat 100 spänn burken så är det 13 burkar in. Det är säkert 20-30 års rengöringar.

Dont get me wrong. Jag tycker tryckluft på burk är en dyr och slösig engångsprodukt. Ser gärna andra lösningar där jag med.

Ja för 30-40% av priset hade jag köpt direkt. Men för en pryl man knappt använder....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det finns inga genvägar till det perfekta…!

https://ojanpera.se/sortiment/verktyg/verktyg-och-maskiner/tr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

👉 Elektrisk luftpump, laddbar. 👈

Jag tejpade fast ett rör på ca 6cm på den stora pipen för att lättare rikta luftströmmen och komma åt överallt.
Har laddat den en gång sedan jag köpte den. Den bara går och går.
Ett av mina bästa köp faktiskt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kanske en sån här rackare passar?
https://www.ebay.com/itm/154947995474?hash=item24139ec752:g:Z...

EDIT: hitta den här också, verkar ändå helt okej för det priset.
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/biltvattstillbehor/fo...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Hej, hur använder jag "gas duster" för bästa resultat, dvs avstånd och eventuellt annat, tack!

Använd luft på burk stötvis för bäst effekt. För vid användning kommer burken och innehållet att kylas ned, vilket gör att manicken tappar sitt tryck. Burken bör också användas i ett vertikalt läge, det vill säga botten plant mot golvet. Det är för att undvika skjuta ut innehållet som flytande.

Annars så fungerar luft på burk riktigt bra. Väldigt effektivt metod att rengöra finstilta grejer.

Permalänk
Medlem

Om man redan har batteri från Ryobi kan jag verkligen rekommendera denna. Helt fantastisk till det mesta i hemmet. Inga problem att blåsa rent även täta radiatorer. Kanon till bilen också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

En sådan här kanske? 500Watt funderat på å köpa en själv Verkar billig å effektiv iaf
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09T2XX783/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, vadfan... brukar själv gå ett par hundra meter ner till närmsta mack och köpa en burk med tryckluft. Det gör jag kanske en gång om året. Så en token däringa pryl ta 13 år innan jag börjar gå med vinst...

Helt ärligt, dra åt helvete med den skiten...

Finns dock en nackdel med luft på burk. Ibland kan det komma ut lite fukt när man blåser rent. Den aspekten gillar jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en liten (helst tyst) kompressor med tank för den kan man ha till mer än att bara blåsa ren datorn, typ pumpa allt (även slanglösa cykeldäck om den har tank) och man kan driva mindre luftverktyg eller såna som inte kräver mycket kontinuerligt luftflöde.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså, ni har gått från tryckluft på burk till kompressor på två sekunder.
Tror ni folk är gjorda av pengar eller ens har lust att lägga pengar på en kompressor för att blåsa rent datorn??
En kompressor är en fin grej att ha i ett lägenhetskomplex med, om en vill bli av med lägenheten dvs.

Luftpumpen jag länkar kostar 249kr. Det är dyrare än en burk tryckluft, men en helt rimlig kostnad då den ersätter nya köp helt för en lång tid framöver.

Visa signatur

Permalänk

Instämmer. Köpte mig en sån där tidigare i höstas på rea då jag insåg att det går fort att tjäna in de ca 900 kr jag betalade om man har ett par datorer som man blåser rent titt som tätt då tex Inets egen "luft på burk" ju kostar en hundring/styck.

Funkar för övrigt perfekt att använda när man städar och behöver komma åt damm bakom element, etc
Skitbra grej helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/37-3622_xl_1.jpg

👉 Elektrisk luftpump, laddbar. 👈

Jag tejpade fast ett rör på ca 6cm på den stora pipen för att lättare rikta luftströmmen och komma åt överallt.
Har laddat den en gång sedan jag köpte den. Den bara går och går.
Ett av mina bästa köp faktiskt.

Låter den mycket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en liten (helst tyst) kompressor med tank för den kan man ha till mer än att bara blåsa ren datorn, typ pumpa allt (även slanglösa cykeldäck om den har tank) och man kan driva mindre luftverktyg eller såna som inte kräver mycket kontinuerligt luftflöde.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Kliar lite i köpfingrarna, hade en rätt smidig men högljudd kompressor tidigare som tyvärr lagt av.
60db och omdömena på Jula-ditot låter ju riktigt bra.
Exkl. munstycken och slang dock antar jag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Låter den mycket?

Som en liten liten dammsugare haha.
Den är inte tyst, men så farligt är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som en liten liten dammsugare haha.
Den är inte tyst, men så farligt är det inte.

Kanske ska införskaffa en då

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en sladdlös lövblåsare från Makita. Fungerar utmärkt för att blåsa rent burken med.

Sladdlös Lövblåsare från Amazon.se

Skämt åsido 🤣, om du använder tryckuft för att rengöra datorn med så se till att hålla fast alla fläktar så dom inte spinner hejdlöst. Gjorde själv misstaget för många år sedan i ett iCafe och fick byta ut alla fläktar i ett dussintals datorer. Fläktarna i nätaggen kan man hålla fast med en blyertspenna eller sugrör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Alltså, ni har gått från tryckluft på burk till kompressor på två sekunder.
Tror ni folk är gjorda av pengar eller ens har lust att lägga pengar på en kompressor för att blåsa rent datorn??
En kompressor är en fin grej att ha i ett lägenhetskomplex med, om en vill bli av med lägenheten dvs.

Luftpumpen jag länkar kostar 249kr. Det är dyrare än en burk tryckluft, men en helt rimlig kostnad då den ersätter nya köp helt för en lång tid framöver.

De väsnas inte mer än en dammsugare om du väljer en tyst modell.

Skrivet av Daemon:

Kliar lite i köpfingrarna, hade en rätt smidig men högljudd kompressor tidigare som tyvärr lagt av.
60db och omdömena på Jula-ditot låter ju riktigt bra.
Exkl. munstycken och slang dock antar jag.

Sånt brukar man få köpa till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen burken som inhandlades på webbhallen utfördes på enkelt maner och bra resultat levererades.🥇