Transport av TV, vad får man göra?

Permalänk
Medlem

Transport av TV, vad får man göra?

Ska köpa en 75" TV men har ett problem. Hissen hos mig är bara 140cm djup. Längden på emballaget är å andra sidan 180cm. Vilket innebär att jag inte får in den i hissen. Ser då två alternativ.

1) vända på TV så att den står sidan och fösa in den i hissen på det sättet.

2) bära upp den i en spiraltrappa med TVn så vinklad ca 45°.

Vad är mitt bästa val?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Gäller väl mer plasma än LED/LCD?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Gäller väl mer plasma än LED/LCD?

Kan vara bra att veta. Det är en LED/LCD.

Med alternativ 1 menar jag att man ställer TV på "höjd"sidan. Har kollat på unboxing videor och den har bra med frigolit på sidorna.

Någon som testat båda varianterna? Eller haft att TV gått sönder?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går väl även att ta bort emballaget innan du ska in i hissen med den så lärt den bli minst 5 cm mindre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bökat in oled ställd på sidan i hiss flera gånger.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett av många exempel på hur faktoider uppstår.

Problemet med att lägga ned en TV handlade om plasma för 10–20 år sedan där de inte skulle läggas ned glassidan uppåt eftersom det tunga glaset på en 42:a eller en – för tiden – gigantiskt och svindyr 50-tummare kunde bukta nedåt och skada själva panelstrukturen. Då var detta ett problem när man lade in sin nya plasma i bakluckan och körde hem till gården på rangliga vägar. Glas och kartong intakt men bilden wonky.

Detta minns man svagt att någon varnat för. Minns varningen men inte omständigheterna.

Idag är det plastfilter och instruktionerna är i många fall att montera TV:n liggandes mot en plan yta. TV:n pallar att ligga ned om du måste. Fast du behöver kanske inte köra rally? Kanske inte ska lägga dina hantlar ovanpå en liggande TV-kartong?

För transport, tänk transport från fabrik i Kina till butikerna med olika omlastningar via båt, flygplan, tåg och lastbil är emballaget byggd för att vara stående som piktograferna på kartongen instruerat. På högkant kommer det inte absorbera lika mycket vibrationer och stötar. Liggandes är det sällan inte mer än enbart kartong och i bästa fall tunn frigolit som skyddar panelen. Detta är viktigt för transporten från Kina till butiken.

När du ska in i en hiss eller är det självklart inga problem att tillfälligt ta den på högkant. Ställa den på snedden i baksätet eller liknande. Men låt bli att sparka hårt mot sidan som det står "FRONT" på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ett av många exempel på hur faktoider uppstår.

Problemet med att lägga ned en TV handlade om plasma för 10–20 år sedan där de inte skulle läggas ned glassidan uppåt eftersom det tunga glaset på en 42:a eller en – för tiden – gigantiskt och svindyr 50-tummare kunde bukta nedåt och skada själva panelstrukturen. Då var detta ett problem när man lade in sin nya plasma i bakluckan och körde hem till gården på rangliga vägar. Glas och kartong intakt men bilden wonky.

Detta minns man svagt att någon varnat för. Minns varningen men inte omständigheterna.

Idag är det plastfilter och instruktionerna är i många fall att montera TV:n liggandes mot en plan yta. TV:n pallar att ligga ned om du måste. Fast du behöver kanske inte köra rally? Kanske inte ska lägga dina hantlar ovanpå en liggande TV-kartong?

För transport, tänk transport från fabrik i Kina till butikerna med olika omlastningar via båt, flygplan, tåg och lastbil är emballaget byggd för att vara stående som piktograferna på kartongen instruerat. På högkant kommer det inte absorbera lika mycket vibrationer och stötar. Liggandes är det sällan inte mer än enbart kartong och i bästa fall tunn frigolit som skyddar panelen. Detta är viktigt för transporten från Kina till butiken.

När du ska in i en hiss eller är det självklart inga problem att tillfälligt ta den på högkant. Ställa den på snedden i baksätet eller liknande. Men låt bli att sparka hårt mot sidan som det står "FRONT" på.

Tack för de goda råden, då känner jag mig tryggare.
Blir postnord leverans fram till porten, högkant in i hissen och sedan är den framme.

Hoppas denna tråd hjälper andra i liknande situationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ett av många exempel på hur faktoider uppstår.

Problemet med att lägga ned en TV handlade om plasma för 10–20 år sedan där de inte skulle läggas ned glassidan uppåt eftersom det tunga glaset på en 42:a eller en – för tiden – gigantiskt och svindyr 50-tummare kunde bukta nedåt och skada själva panelstrukturen. Då var detta ett problem när man lade in sin nya plasma i bakluckan och körde hem till gården på rangliga vägar. Glas och kartong intakt men bilden wonky.

Detta minns man svagt att någon varnat för. Minns varningen men inte omständigheterna.

Idag är det plastfilter och instruktionerna är i många fall att montera TV:n liggandes mot en plan yta. TV:n pallar att ligga ned om du måste. Fast du behöver kanske inte köra rally? Kanske inte ska lägga dina hantlar ovanpå en liggande TV-kartong?

För transport, tänk transport från fabrik i Kina till butikerna med olika omlastningar via båt, flygplan, tåg och lastbil är emballaget byggd för att vara stående som piktograferna på kartongen instruerat. På högkant kommer det inte absorbera lika mycket vibrationer och stötar. Liggandes är det sällan inte mer än enbart kartong och i bästa fall tunn frigolit som skyddar panelen. Detta är viktigt för transporten från Kina till butiken.

När du ska in i en hiss eller är det självklart inga problem att tillfälligt ta den på högkant. Ställa den på snedden i baksätet eller liknande. Men låt bli att sparka hårt mot sidan som det står "FRONT" på.

Så man skulle våga köpa en 65" och ha liggandes i bilen och köra 13 mil hem utan problem?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så man skulle våga köpa en 65" och ha liggandes i bilen och köra 13 mil hem utan problem?

Ja.
Den har garanterat redan slängts runt på olika lager på vägen till Sverige.

Det där med att inte lägga dom ner gällde som sagt gamla plasma TV.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ett av många exempel på hur faktoider uppstår.

Problemet med att lägga ned en TV handlade om plasma för 10–20 år sedan där de inte skulle läggas ned glassidan uppåt eftersom det tunga glaset på en 42:a eller en – för tiden – gigantiskt och svindyr 50-tummare kunde bukta nedåt och skada själva panelstrukturen. Då var detta ett problem när man lade in sin nya plasma i bakluckan och körde hem till gården på rangliga vägar. Glas och kartong intakt men bilden wonky.

Detta minns man svagt att någon varnat för. Minns varningen men inte omständigheterna.

Idag är det plastfilter och instruktionerna är i många fall att montera TV:n liggandes mot en plan yta. TV:n pallar att ligga ned om du måste. Fast du behöver kanske inte köra rally? Kanske inte ska lägga dina hantlar ovanpå en liggande TV-kartong?

För transport, tänk transport från fabrik i Kina till butikerna med olika omlastningar via båt, flygplan, tåg och lastbil är emballaget byggd för att vara stående som piktograferna på kartongen instruerat. På högkant kommer det inte absorbera lika mycket vibrationer och stötar. Liggandes är det sällan inte mer än enbart kartong och i bästa fall tunn frigolit som skyddar panelen. Detta är viktigt för transporten från Kina till butiken.

När du ska in i en hiss eller är det självklart inga problem att tillfälligt ta den på högkant. Ställa den på snedden i baksätet eller liknande. Men låt bli att sparka hårt mot sidan som det står "FRONT" på.

Definitivt inte instruktionen till min Panasonic OLED att lägga den ned e dyl:
https://www.manualslib.com/manual/1437715/Panasonic-Tx-55fz95...

Med det sagt så hade jag lådan stående lutande på ena hörnet på kortsidan för att få in den i hissen då jag var ensam då den levererades dit där den står. Lådan är åt helsike för klumpig och tung för att kunna bära den själv. Jag fick den iaf in på första avsatsen så att jag kunde släpa den in i 30-talshissen och vidare.

Min gamla 32” LCD använde jag nästan som jongleringskägla däremot.

Permalänk
Medlem

Hade TVn på sidan och den har klarat sig bra. Inga skador. Väldigt bra bild också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Hur bred är hissen? Om den är en rektangel, dvs raka sidor, så behöver den bara vara ca 115 cm bred för att 180 cm ska rymmas diagonalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Bra tråd.

Jag undrar hur blir det med en (75”) som inte får plats liggandes på bredden i bilen och inte ståendes på höjden.

V70 (2010), 75” och 1 timmas bilfärd med motorväg.

Har räknat ut att tvpaketets långsida/kant skulle ligga mot lastgolvet på ena sidan bilen (hö/vä) och vara ca. 42 cm över på andra sidan. (alltså mot bil”-väggen”, vet dock ej om den då ligger an mot sidan av utbuktande bilvägg eller från ovan.)

Kan den halvligga i vinkel?
(an mot eller an på sidoväggen)

Permalänk
Medlem

Beställ hemleverans till dörr.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Beställ hemleverans till dörr.

Dessvärre inte möjligt. Har redan försökt.

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

Bra tråd.

Jag undrar hur blir det med en (75”) som inte får plats liggandes på bredden i bilen och inte ståendes på höjden.

V70 (2010), 75” och 1 timmas bilfärd med motorväg.

Har räknat ut att tvpaketets långsida/kant skulle ligga mot lastgolvet på ena sidan bilen (hö/vä) och vara ca. 42 cm över på andra sidan. (alltså mot bil”-väggen”, vet dock ej om den då ligger an mot sidan av utbuktande bilvägg eller från ovan.)

Kan den halvligga i vinkel?
(an mot eller an på sidoväggen)

En liten bump för helgens läsare.

(Eller bör jag starta en ny tråd?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

En liten bump för helgens läsare.

(Eller bör jag starta en ny tråd?)

Det är förbjudet att bumpa trådar. Men nu är det ju gjort o fortsatte med mitt svar oxå. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Det är förbjudet att bumpa trådar. Men nu är det ju gjort o fortsatte med mitt svar oxå. XD

Tack för info.! Tog en kik i forumreglerna.
Haha.