Permalänk
Medlem

Scam? Privat nummer

Hej.
Fick idag ett samtal från ett dolt nummer " Privat nummer ".
En kvinna sa att hon ringde från ett företag , hörde inte riktigt vilket men det lät som någon engelskt.
Kvinnan prata svenska och sa att dom hade hittat olagliga nerladdningar på min dator. Sen la jag på, ringde till polisen för att höra vad man ska göra. Men då dom inte har ett nummer eller något annat att gå på så tyckte dom att man bara ska lägga på luren. Hon sa att dom förmodligen va ute efter något och att man aldrig ska svara JA på deras frågor. Nu gick det ju inte så långt, någon annan som har fått detta samtal?
Jag betalar för Disney,HBO,Prime och Netflix och har Spotify. Så jag vet att detta inte kan stämma.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Officiell jultomte

Hehe. Det här är till 99% en busringning. Hon säger som följande:
"Hallå, hej det här är Andrea Larsson och jag ringer från Rosen and the brothers anti-piracy department, eftersom vi har upptäckt några olagliga nedladdningar från dina enheter"

Låter det bekant?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Avstängd

100 % scam eller någon som driver med dig

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Hehe. Det här är till 99% en busringning. Hon säger som följande:
"Hallå, hej det här är Andrea Larsson och jag ringer från Rosen and the brothers anti-piracy department, eftersom vi har upptäckt några olagliga nedladdningar från dina enheter"

Låter det bekant?

Skrivet av Lagerlöf:

100 % scam eller någon som driver med dig

Ja det va typ något sådant , hörde inte riktigt företagsnamnet.
Tänkte bara skriva det här så att ingen kanske går på det oavsett vad dom är ute efter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Kvinnan prata svenska och sa att dom hade hittat olagliga nerladdningar på min dator.

Hittat på din dator, har de gjort dataintrång?
Jag skulle säga 99% scam, 1% ett knepigt företag/advokatbyrå. Det finns såna som har skickat ut hotbrev.
Men ser man statistisk, om det finns ett företag/advokatbyrå som ringer upp folk så borde fler rapportera in samma sak, precis som folk gjorde med hotbreven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hittat på din dator, har de gjort dataintrång?
Jag skulle säga 99% scam, 1% ett knepigt företag/advokatbyrå. Det finns såna som har skickat ut hotbrev.
Men ser man statistisk, om det finns ett företag/advokatbyrå som ringer upp folk så borde fler rapportera in samma sak, precis som folk gjorde med hotbreven.

Det va en arbetskollega som skicka från en busringningsapp. Jag fråga han då han titta konstigt på mig och kissa nästan ner sig 😀
Jag fick höra meddelandet igen och det va exakt som @Moseby skrev i första inlägget.
Så denna tråd kan tas bort om admin vill.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition