Diskmaskin krånglar efter fasbortfall

Permalänk
Medlem

Diskmaskin krånglar efter fasbortfall

Vår gamla IKEA (=Whirlpool) diskmaskin (10+ år) vägrar fungera. Den startar normalt, men ger felsignal efter ett tag och bara surrar därefter utan att nåt händer. När jag öppnar luckan finns det inget vatten inne, indikeringslampor visar "Vattenstoppsanordningen har trätt i funktion" enligt bruksanvisning. Att stänga av elen till den för några minuter nollar bara felkoden. Nästa start => samma problem.

Förmodligen gillade den inte eventuell underspänning i samband med bortfallen fas i elcentralen. Finns det något man kan testa/kolla själv, t.ex är vissa komponenter på kretskortet extra känsliga för underspänning? Att köpa nytt kort till en gammal apparat verkar hutlöst dyrt.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat slangar? Kollat diskmaskinsavstängningen på kranen.. Kan ju vara ren otur bara att den varnar i samband med andra saker.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Vattenpumpen?

Permalänk
Medlem

Låter inte som ett pump fel men aldrig fel att kolla endå. Så gör rent den ordenligt.
Att det kom med fasbortfall tyder på att något kan ha gått sönder.

Googla på felkoden brukar ge mer svar, alternativt maila whirpool och fråga vad man kan göra eller vad felet är.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag glömde berätta, att före fasfel fungerade apparaten fint. Nu när elen är fixad, fungerar den inte.
Angående själva felindikationen är bruksanvisningen ganska lakonisk: "Stäng av maskinen och tillkalla en servicefirma."

Tydligen tror maskinen, att det finns vatten på bottenplatta (därav felkoden "Vattenstoppsanordningen har trätt i funktion"). Oftast finns där en flöte som aktiverar mikrobrytare, om vattennivån stiger. Min teori är, att kretskortet tolkar brytares tillstånd felaktigt eftersom nåt pajade på kortet när spänningen var för låg.

Permalänk
Medlem

Har du provat att tömma ur den där vattenuppsamlingen? Brukar vara ett fat på baksidan där man kan suga upp allt vatten med en svamp. Prova även att pilla på den där flottören så att den säkert rör sig och inte har fastnat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har du dragit ur maskinen och inspekterat rent visuellt att allt är riktigt?

Hade en maskin där pumpen börjat fukta och det sögs upp i all gammal skit och damm som låg där under och läckageskyddet larmade.

Det behövdes inte många droppar faktiskt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.