Hp Color Laserjet MFP 182n, går ej att skriva ut kartong och tjockare papper med luckan öppen i bak?

Permalänk
Medlem

Hp Color Laserjet MFP 182n, går ej att skriva ut kartong och tjockare papper med luckan öppen i bak?

Hej

Jag får inte till det, jag försöker skriva ut 224 grams papper och 300 grams papper. Dessa ska bli julkort, men jag får inte till det med luckan i bak på skrivaren, när jag öppnar den får jag felkod 02 och den försvinner inte för ens jag stänger luckan igen. Så här har det inte varit på någon annan skrivare som jag haft att det inte går att att skriva ut med luckan öppen i bak för att slippa få papperstugg med tjockare papper.

Har jag köpt för billig skrivare eller är det något galet fel med detta?

En lösning vore att modifiera kontakten i bak på skrivaren så den inte detekterar om luckan i bak är öppen eller inte. Men det känns som en absolut sista utväg.

Jag ringde HP-support men de hade aldrig hört talas om detta, jag kan nämna att det funkar på en MFP 282/283 skrivare.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Hittade detta bland specifikationerna:

Medievikt som stöds

60 till 163 g/m² (obestruket/matt, rekommenderas), upp till 175 g/m²-vykort och 200 g/m² HP Matte är dock tillåtet i drivrutinen
60 till 163 g/m² (bestruket/glättat, rekommenderas), upp till 175 g/m²-vykort och 220 g/m² HP Glossy är dock tillåtet i drivrutinen.

Medievikt (fack 1)

60 till 163 g/m² (obestruket/matt, rekommenderas), upp till 175 g/m²-vykort och 200 g/m² HP Matte är dock tillåtet i drivrutinen
60 till 163 g/m² (bestruket/glättat, rekommenderas), upp till 175 g/m²-vykort och 220 g/m² HP Glossy är dock tillåtet i drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men har den ens någon inmatning fram annat än lådan? Min Brother, som inte säger att man kan använda så tjockt/tungt papper som du vill ha i manualen (kan ju gå ändå), bygger på att man både öppnar fram och bak för att få rak pappersbana. Det finns alltså ett mindre manuellt fack i luckan fram ovanför papperslådan för att åstadkomma detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen aning, men har den ens någon inmatning fram annat än lådan? Min Brother, som inte säger att man kan använda så tjockt/tungt papper som du vill ha i manualen (kan ju gå ändå), bygger på att man både öppnar fram och bak för att få rak pappersbana. Det finns alltså ett mindre manuellt fack i luckan fram ovanför papperslådan för att åstadkomma detta.

Det du hänvisar till kallas ofta för MP (multi-purpose) tray. De brukar ha högre tolerans för tjockare papper just tack vare det du skriver (rakare pappersbana så att papperet inte behöver böjas/kurvas runt i maskinen).

Ibland tar sådant papper sig igenom maskinen ändå, men man kanske får sämre resultat på själva utskriften då fusern får kämpa lite mer med att bränna fast tonern på papper utanför spec.

Modellen i fråga har inget sådant, utan det som @Kalasis skriver gäller troligen (tyvärr).

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Ja det är en multi-tray skrivare jag borde ha köpt. Synd att jag inte tog reda på detta tidigare. Tack alla för alla kloka svar!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.