Ljud från fläkt efter byte av gpu-fläktar

Permalänk

Ljud från fläkt efter byte av gpu-fläktar

Hej
Efter att fått hjälp av en bekant att byta grafikkortsfläktar (för att bli av med ett vobblande ljud)
har jag fått visst problem med att ena fläkten ger ifrån sig ett pipande ljud.
Tänker om någon sitter inne på vad det skulle kunna tänkas härleda till. Nya fläktarna fungerar väl i övrigt, bortsett från oregelbundna pipljudet under load.

https://www.youtube.com/watch?v=zR3flxpWGKU

Mvh

Permalänk
Moderator
Forumledare

@GöstaBerling: Det är svårt att avgöra exakt vad det är för ljud, kan vara spoltjut eller som du säger från fläktarna.

Vad är det för fläktar ni satt på?

Är det enbart under belastning som det låter eller även när fläktarna står still?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara fläkten du köpte som låter. Har handlat en del från t.ex GPUFanReplacement.com och är ganska säker på att en hel del fläktar är begagnade där. Jag fick hem 3st till ett strix 2080 ti där en av dom lät illa vid första uppstart. De skickade ut en ny likadan fläkt då utan något tjafs.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

tack! ja fläktarna köptes från aliexpress så inte omöjligt att det är dynga. Dock verkar det bara vara den ena fläkten som producerar ljudet. under idle låter det nästan ingenting, det kom nåt annat ljud en kort stund precis efter bytet men har inte hört det sedan dess. Det skrapande/pipande ljudet börjar låta mest i uppstart av fläktarna och låter oregelbundet när dom kör. efter ett tag upplever jag att ljudet blir av en lägre frekvens. Min bekant kollade så ingenting låg emot, eventuellt skulle den kunna sitta lite för nära skyddskåpan men det gick inte få dit på annat sätt.
Hittade tyvärr ingen annanstans man kunde köpa ersättningsfläktar.

Dessa är det
https://www.aliexpress.com/item/4000215150232.html

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Det kan mycket väl vara fläkten du köpte som låter. Har handlat en del från t.ex GPUFanReplacement.com och är ganska säker på att en hel del fläktar är begagnade där. Jag fick hem 3st till ett strix 2080 ti där en av dom lät illa vid första uppstart. De skickade ut en ny likadan fläkt då utan något tjafs.

jag får kanske pröva skicka efter nya då. beställde dom dessvärre för ett tag sedan men kostar ju inte så mycket.
Tack för info!
mvh

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är lagret det är fel på. Hade en fläkt som jag lyckades fixa genom att borra ett litet hål i mitten av fläktens baksida med hjälp av symaskinsolja. Man borrar bara upp plasten liksom. Sen får man antingen sätta tillbaka dekalen eller bara sätta en tejpbit över.

Prova GPUFanReplacement annars. Det är samma fabrikat på fläktarna som original och alla jag fått har haft korrekt dekaler på sig. Som sagt inga problem att få hjälp om nåt är dåligt vid leverans.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Du kan också prova att dra i fläkten. Ibland kan det hjälpa lite. Det är väl pinnen som går ner i fläktmotorn som rör sig upp och ner då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Skulle tro att det är lagret det är fel på. Hade en fläkt som jag lyckades fixa genom att borra ett litet hål i mitten av fläktens baksida med hjälp av symaskinsolja. Man borrar bara upp plasten liksom. Sen får man antingen sätta tillbaka dekalen eller bara sätta en tejpbit över.

Prova GPUFanReplacement annars. Det är samma fabrikat på fläktarna som original och alla jag fått har haft korrekt dekaler på sig. Som sagt inga problem att få hjälp om nåt är dåligt vid leverans.

mm jag har sett några videor på detta. med olja i hålet. stod ASUS på dessa också men behöver ju inte betyda nåt iofs.
Jag ska kika på gpufanreplacement.

mvh