Permalänk
Medlem

Köpråd ny Platta

Hallå! Vår gamla surfplatta har gett upp, är på jakt efter en ny. Budgeten ligger mellan 1500-3000. Vad ska man satsa på? Vår förra var en Lenovo Tab M10 FHD plus. Tacksam om man får några tips

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab A8 10.5 (2021) köpte jag under rean. Annars finns även Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2022) men där finns lite problem med skärmen, har man otur kan man få ett dålig exemplar som har light breed från skärmen. Båda dessa är budget, största fördelen är att man får uppdateringar som fungerar till Samsung.

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde i annan tråd så hade även vi Tab M10 Plus (gen2) tidigare, men pekskärmen hade en tendens till att bli segare och segare tills det blev helt omöjligt att spela på plattan, löste sig delvis genom att starta om plattan stup i kvarten. Till slut blev det att jag köpte en Galaxy Tab S6 Lite Wifi (2022) efter att ha kollat på flertalet Youtube jämförelser med andra plattor och modeller. Prismässigt så faller den in under 3000kr och känns grymt snabb och kvalitativ för sitt pris. Jag kollade även på Galaxy Tab A-serien, men jag tycker att de inte håller sig riktigt lika bra, eller att de har gjort avkall på kritiska saker som drar ner upplevelsen i stort.

Galaxy Tab S6 Lite har dessutom stöd för Samsung Dex, kanske lite nisch och så men ändå. Om du kopplar blåtandstangentbord och mus till plattan så går den faktiskt att jobba lite på med skrivbords-liknande upplevelse i Android.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung Galaxy Tab A8 på mellandagsrean för 1390 kr. Samsung fyller ju tyvärr plattan med skräpmjukvara men det verkar hyfsat smidigt att låsa upp bootloadern och installera en fullt fungerande ren android på denna modell.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.