Square Enix lanserar Forspoken – först ut med Directstorage

Permalänk
Melding Plague

Square Enix lanserar Forspoken – först ut med Directstorage

Det magispäckade actionrollspelet debuterar Microsofts lagringsgränssnitt till PC, men stöd är begränsat till Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det finns väl ingen AMD Ryzen 5 5800X?

Permalänk
Medlem

900. Det var lite saftigt för ett spel som många har sågat.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av dragge183:

Det finns väl ingen AMD Ryzen 5 5800X?

Haha, morgonhjärna som utgick efter bilden. Men det har du rätt i, jag har korrigerat vår text till 7, för något annat kan det ju inte vara

Permalänk
Medlem

Direct storage är förmodligen inte samma lösning som på Series konsolerna och absolut inte samma som till PS5.
Spelets data mellanlandar fortfarande i RAM, vilket verkar märkligt(även i DS1.1).

Som artikeln nämner så får man inte de största fördelarna med tekniken i Forspoken heller då spelet kör DS 1(har man sagt innan), som inte använder sig av grafikkortet för att sköta komprimering.

Jag är rädd att den stora massan missar kompromisserna som görs än så länge och dömer ut tekniken, som har potentialet att kunna bli revolutionerande.

Kollar man på Digital Foundrys video så tar det mindre än en halv sekund att ladda sparfil på PS5 och i värsta fall upp till lite under 4 sekunder. Jag misstänker att PC versionen kan bli betydligt slöare, om de inte lyckas lösa det med RAM som buffert på något sätt istället, som såklart kräver väldigt mycket RAM och inte blir en optimal lösning.

En annan sak som är lite spännande är att tekniken även ska kunna spara systemprestanda, så det ska bli intressant att se hur mycket mer de lyckas få ut framöver.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fearnox:

Direct storage är förmodligen inte samma lösning som på Series konsolerna och absolut inte samma som till PS5.
Spelets data mellanlandar fortfarande i RAM, vilket verkar märkligt(även i DS1.1).

Som artikeln nämner så får man inte de största fördelarna med tekniken i Forspoken heller då spelet kör DS 1(har man sagt innan), som inte använder sig av grafikkortet för att sköta komprimering.

Jag är rädd att den stora massan missar kompromisserna som görs än så länge och dömer ut tekniken, som har potentialet att kunna bli revolutionerande.

Kollar man på Digital Foundrys video så tar det mindre än en halv sekund att ladda sparfil på PS5 och i värsta fall upp till lite under 4 sekunder. Jag misstänker att PC versionen kan bli betydligt slöare, om de inte lyckas lösa det med RAM som buffert på något sätt istället, som såklart kräver väldigt mycket RAM och inte blir en optimal lösning.

En annan sak som är lite spännande är att tekniken även ska kunna spara systemprestanda, så det ska bli intressant att se hur mycket mer de lyckas få ut framöver.

Ah, jag visste faktiskt inte att det var bekräftat att det endast är Directstorage utan komprimeringshjälp från grafikkortet, även om det låter lite bekant nu när du säger det. Tråkigt att man inte valt att implementera det, det blir ju betydligt mindre intressant utan, men å andra sidan kanske det blev klart på tok för sent för att vara aktuellt att få med det. Då blir det nog att vänta till nästa spel med stöd eller eventuell uppdatering innan det går att dra några egentliga slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

900. Det var lite saftigt för ett spel som många har sågat.

900 tycker jag är saftigt ändå. Det finns så många spel att välja på så det är i princip helt onödigt att köpa vid launch utan vänta en stund på 50% rabatt...
Förr (konsol-tiden 90-tidigt 2000) fanns det såklart många spel men det var ganska få som var bra. Då fanns även resale-möjlighet med fysiska kopior.

Om jag inte får fnatt och "hype" så väntar jag alltid för jag har en tillräcklig backlog att köra ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon rimlig anledning till att Dynamic Refresh Rate endast funkar på Windows 11?
Eller är det samma skitsnack som vanligt? Dvs, att det funkar precis lika fint på windows 10 men att funktionen är låst där?

Permalänk
Medlem

Ni får 399kr, max. Fyfan att ta 900kr för ett halvbra spel.

Hur kommer det sig att man låser DS till W11, trots uttalat stöd till W10? Förstår inte riktigt den delen...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

900. Det var lite saftigt för ett spel som många har sågat.

7/10 - Helt ospelbart!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SuperSverker:

Ni får 399kr, max. Fyfan att ta 900kr för ett halvbra spel.

Hur kommer det sig att man låser DS till W11, trots uttalat stöd till W10? Förstår inte riktigt den delen...

Microsoft har ju tidigare nämnt att DS kommer att ha prestandafördelar i 11 pga allmänna förändringar i lagringshantering. Med tanke på hur lite DS 1.0 verkar hjälpa till i tidiga exempel så kanske det tom är så att det knappt är lönt med DS1.0 i Windows 10 (beroende på titel osv).

Om det då krävs någon separat path per operativsystem så kanske det bara var slöseri på tid att fixa det för win10 om det ändå inte gjorde någon praktisk skillnad.

Bara teorier förstås.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Direct storage är förmodligen inte samma lösning som på Series konsolerna och absolut inte samma som till PS5.
Spelets data mellanlandar fortfarande i RAM, vilket verkar märkligt(även i DS1.1).

Som artikeln nämner så får man inte de största fördelarna med tekniken i Forspoken heller då spelet kör DS 1(har man sagt innan), som inte använder sig av grafikkortet för att sköta komprimering.

Jag är rädd att den stora massan missar kompromisserna som görs än så länge och dömer ut tekniken, som har potentialet att kunna bli revolutionerande.

Kollar man på Digital Foundrys video så tar det mindre än en halv sekund att ladda sparfil på PS5 och i värsta fall upp till lite under 4 sekunder. Jag misstänker att PC versionen kan bli betydligt slöare, om de inte lyckas lösa det med RAM som buffert på något sätt istället, som såklart kräver väldigt mycket RAM och inte blir en optimal lösning.

En annan sak som är lite spännande är att tekniken även ska kunna spara systemprestanda, så det ska bli intressant att se hur mycket mer de lyckas få ut framöver.

Spelet har ovanlig höga krav på just RAM.

Permalänk
Medlem

Är systemkraven skrivna i papyrus? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ah, jag visste faktiskt inte att det var bekräftat att det endast är Directstorage utan komprimeringshjälp från grafikkortet, även om det låter lite bekant nu när du säger det. Tråkigt att man inte valt att implementera det, det blir ju betydligt mindre intressant utan, men å andra sidan kanske det blev klart på tok för sent för att vara aktuellt att få med det. Då blir det nog att vänta till nästa spel med stöd eller eventuell uppdatering innan det går att dra några egentliga slutsatser.

Hittade detta på forum för 7 dagar sedan
"According to Alex of DF, it uses Direct Storage 1.0 which as far as I know does offer storage to GPU transport but it doesn't allow for in-GPU decompression which PS5 and Xbox can do.

So it could make minimal differences on PC."
Vet inte vilken video hen refererar till dock.

Sedan så säger PCMAG:

"However, it’ll be up to game creators to adopt the technology. So far, only one upcoming PC game, the action RPG title Forspoken, has publicly announced it’ll adopt DirectStorage 1.0. The game was originally supposed to release this month, but it’s been delayed to January."

Lite svårt att hitta flera självklara referenser, men DS demot(Sweclockers artikel) som kom för pressen förra året körde DS 1.0.

Utvecklaren själv har väl inget att tjäna på att gå ut med vilken version som används i marknadsföringen, men det kommer säkert fram snart, ifall det in gjort det än. Skulle nog säga att förmodligen så har DS 1.0 använts, i alla fall.

Permalänk
Musikälskare

Sjukt pris, väntar på rean

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För 900kr så bör det inte bara vara ett 10/10-spel, det ska fanken också vika min tvätt, ta ur diskmaskinen och natta mina barn.

900 spänn, pfffft.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Verkar kosta 849kr på epic så man måste inte betala steampriset om man gillar PC. Och 649kr om man köper på skiva till PS5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fearnox:

Hittade detta på forum för 7 dagar sedan
"According to Alex of DF, it uses Direct Storage 1.0 which as far as I know does offer storage to GPU transport but it doesn't allow for in-GPU decompression which PS5 and Xbox can do.

So it could make minimal differences on PC."
Vet inte vilken video hen refererar till dock.

Sedan så säger PCMAG:

"However, it’ll be up to game creators to adopt the technology. So far, only one upcoming PC game, the action RPG title Forspoken, has publicly announced it’ll adopt DirectStorage 1.0. The game was originally supposed to release this month, but it’s been delayed to January."

Lite svårt att hitta flera självklara referenser, men DS demot(Sweclockers artikel) som kom för pressen förra året körde DS 1.0.

Utvecklaren själv har väl inget att tjäna på att gå ut med vilken version som används i marknadsföringen, men det kommer säkert fram snart, ifall det in gjort det än. Skulle nog säga att förmodligen så har DS 1.0 använts, i alla fall.

Att demon var i 1.0 hade jag koll på, men jag tyckte det lät då som att de jobbade på fler optimeringar för att förbättra resultatet. Men tillsammans med det du hittade där låter det givet att det är 1.0 som gäller även i slutversionen, synd att det stannade där. Jag slänger in en uppdatering gällande det

Permalänk
Medlem

Rekommenderat 3070 för 1440 p i 30 fps Lool det kräver verkligen hårdvara .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Haha, morgonhjärna som utgick efter bilden. Men det har du rätt i, jag har korrigerat vår text till 7, för något annat kan det ju inte vara

Skulle vara roligt om ni testar spelet med massa olika grafikkort då spelmotorn verkar kräva ruggigt mycket . Även fortnite med unreal5 motorn hade varit kul och se vad det kräver .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

7/10 - Helt ospelbart!

Med tanke på att ett 10-tal har gett det 4-5/10 och ingen har fått recensera det på PC så kommer jag fortsätta vara skeptisk. 900 är väldigt mycket för ett pc-spel. Men visst 68/100 på metacritic borde vara ett skapligt spel. Om man ignorerar betygsinflationen i spelvärlden.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ottoblom:

Skulle vara roligt om ni testar spelet med massa olika grafikkort då spelmotorn verkar kräva ruggigt mycket . Även fortnite med unreal5 motorn hade varit kul och se vad det kräver .

Det står helt klart på min "vill göra"-lista, om inte för att prova på Directstorage. Jag kan inte lova något just nu, men kommer åtminstone kika på möjligheten att göra någon form av Forspoken-test

Permalänk
Medlem

Inte något man vill betala varken stora eller små pengar för efter att sett recensionerna. Synd då spelet visuellt kanske kan vara en upplevelse.
Testas kanske när Square patchar bort denuvo.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Med de där systemkraven kommer många få en ganska begränsad spelupplevelse. GTX 1060 och 4C/8T minimum för 720p/30. Dessa eller likvärdiga komponenter är vad en stor del av alla spelare ännu sitter på.

Permalänk
Medlem

offtopic men.
900 för ett si sådär-spel som dessutom har klent med innehåll.wow.
gpu för 25k känns inte så dyrt längre om man tänker på hur kostnaden på spel ökat medans kvalitet sjunkit. överlag då.

Dock kul att det börjar röra sig lite i krav och nya tekniker. så vi på sikt får en utveckling i upplevelsen

Permalänk
Medlem

Läste att storyn räcker hela 8h om man fokuserar på den... Aldrig att det blir ett köp.

Permalänk

Testade förövrigt demot på ps5 och spelet känns totalt meh, det ser mer coolt ut än vad det är. Kontrollerna är smått horribla också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

900 tycker jag är saftigt ändå. Det finns så många spel att välja på så det är i princip helt onödigt att köpa vid launch utan vänta en stund på 50% rabatt...
Förr (konsol-tiden 90-tidigt 2000) fanns det såklart många spel men det var ganska få som var bra. Då fanns även resale-möjlighet med fysiska kopior.

Om jag inte får fnatt och "hype" så väntar jag alltid för jag har en tillräcklig backlog att köra ändå.

Håller med, känns meningslöst att köpa vid release. Många spel blir billigare inom en månad till och med! Jag brukar vänta på minst 50% REA men oftast köper jag runt typ 75%~.

Och jag har över 200 spel på EPIC game store som jag enbart klickat hem när det är gratis och hittat flera pärlor där som Prey och the wolf among us.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

För 900kr så bör det inte bara vara ett 10/10-spel, det ska fanken också vika min tvätt, ta ur diskmaskinen och natta mina barn.

900 spänn, pfffft.

För 900 spänn kan jag vika tvätten, tömma diskmaskinen och natta både dig och ungarna. Men bara en gång vardera! Jag är dessutom en 10/10 hyvens människa 👍

OT: Ja, helt sjuka priser på vissa spel nu för tiden. T.om vissa PC-versioner spårar ur helt prismässigt, som sagt.

Permalänk
Medlem

30 fps vid 1440p, är det med raytracing och utan DLSS?