Fractal Design North – trävligt möter stiligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Hur fungerar det med luftförsörjningen till Strix:en, det ser instängt ut?

Nu kör jag mesh inte TG-versionen så luft dras väl in dels från sidan. Men en av 140mm fläktarna i fronten skjuter in luft framifrån under kortet så bör inte vara ett problem tänker jag.

Det går sällan över 60 grader vid spelande

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar...
<Uppladdad bildlänk>

Lust att berätta hur du fick plats med den? Gjort några modifikationer?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Lust att berätta hur du fick plats med den? Gjort några modifikationer?

Japp, fick kapa bort lite på övre främre fläktplatsen, i övrigt inga modifikationer utan bara tillägg av recirkulationsskydd (för att hindra "rundgång" och några distanser.
Se projekttråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702331-fractal-design...

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på ett North (mesh) chassi i stort sätt enbart på grund av designen.
Har tänkt bygga en ny burk med ett RX 7800 XT tillsammans med en 7800X3D CPU.

Hur hade ni kylt systemet för att få det att gå så tyst som möjligt? montera fläktar på sidan? AIO eller luft? Har aldrig använt mig av AIO kylare innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Är riktigt sugen på ett North (mesh) chassi i stort sätt enbart på grund av designen.
Har tänkt bygga en ny burk med ett RX 7800 XT tillsammans med en 7800X3D CPU.

Hur hade ni kylt systemet för att få det att gå så tyst som möjligt? montera fläktar på sidan? AIO eller luft? Har aldrig använt mig av AIO kylare innan.

7800x3d drar inte så mycket ström så en lyftkylare bör funka fint. Annars lär en 240 aio i toppen på chassit sitta fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

7800x3d drar inte så mycket ström så en lyftkylare bör funka fint. Annars lär en 240 aio i toppen på chassit sitta fint.

Klickade hem en burk med massa Blackweek rabatter från inet. Bad dem montera 240aio kylaren i toppen, får se hur det går.
Om det inte går, antar jag att de vill montera den i fronten.
Hur blir det då? Kommer den fortfarande putta ut luften? Tar man då in luft med 2x 140mm fläktar i toppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Klickade hem en burk med massa Blackweek rabatter från inet. Bad dem montera 240aio kylaren i toppen, får se hur det går.
Om det inte går, antar jag att de vill montera den i fronten.
Hur blir det då? Kommer den fortfarande putta ut luften? Tar man då in luft med 2x 140mm fläktar i toppen?

240 Aio i toppen ska passa fint. Då kör man den som utblås.

Sätter man den i rronten kör man normalt sett som insug. Grafikkortet blir aningen varmare då men det är rätt marginellt, några grader handlar det om.

Permalänk
Medlem

Är väldigt intresserad av detta chassi då den utseendemässigt hade passat perfekt hos mig.
Men hur jag än vrider och vänder så blir det aldrig bra och man får kompromissa.
Hade chassit bara varit liiite större så hade det fungerat.

Vill gärna se en uppdaterad version i framtiden där man har stöd för 280mm radiator i toppen och lite mer spelrum för RAM minnena.
Samt något längre så man även får plats med radiator i fronten med långa grafikkort.
Behöver egentligen inte växa så mycket totalt sett.

Får hoppas på en XL version även om de tenderar att bli för stora istället

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har i dagarna byggt klart min burk med ett North mesh panelen.

240 Arctic Freezer II i taket
Asus b650e-f
Kingston 6000Mhz Fury 2x16GB
7800x3d
7900xtx
2x Be quiet silent 4 140mm fläktar i front och 2x på sidan och 1x 120mm bak.

Lite tight men allt fick plats och är knäpptyst i idle. Håller på att ställa fläktkurvorna nu men än så länge är jag supernöjd.

Två av skruvarna på taket fick skippa brickorna för att locket skulle kunna skjutas på utan våld.