Har en 5år gammal Philips TV android eller är "smart-tv"?

Permalänk

Har en 5år gammal Philips TV android eller är "smart-tv"?

Min kära bror har fått streamingtjänster via sin TV-leverantör och i och med det behöver han en TV som har appar.

Han är extremt orolig av sig så skulle jag be han om modellnummer över telefon så är det sannolikt att han inte sover på dagar. Det tog månader innan han skaffade BankID. Lära ta hjälp av syrran för att det skulle genomföras. Så tech-phobia is REAL.

Så jag frågar er vad som är sannolikt att han har.

Vet att han har en Philips 40". Kommer inte ihåg om det är ambi-light eller sånt på den. Men TVn är ungefär 4-6år, kommer inte ihåg exakt.

Kan man ha sån tur så det är android på den som, kanske, går att uppdatera?

Jag hade en LG för några år sen som var "smart-tv". Men den var seg så in i helvete. Så jag hoppas att hans är snabbare.

Hade Philips Android TV för länge sen? Eller nå hemmasnickeri?

Tänkte bara om ni kunde ge några sannolika grejor så jag enklare kan styra han i rätt riktning. Han missar ju jävligt många serier osv. Han älskar crim osv.

Sjukt otydligt men jag tror ni fattar vad jag vill

Permalänk
Medlem

Sjukt otydligt? Tänk på att tråden behöver en fråga om den ska ha något diskussionsvärde.

Finns absolut Philips TVs (TP Vision) från 2017-2018 med Android TV, men det kommer typ vara baserat på Android 6.0. En Android TV som inte uppdaterats är förmodligen inte användbar till något när det gäller appar.

Minimum för att diskutera är modellnamn/beteckning på TVn.

Philips har också Saphi.

Det går inte att säga något eller hålla dig i handen. Någon måste titta fysiskt och utvärdera.

Låter som onödiga tankar då TV-leverantörerna har boxar med Android TV på som du kan köra Google Play och alla streamingappar i.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Låter som onödiga tankar då TV-leverantörerna har boxar med Android TV på som du kan köra Google Play och alla streamingappar i.

I detta fallet så är det inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Min kära bror har fått streamingtjänster via sin TV-leverantör och i och med det behöver han en TV som har appar.

Han är extremt orolig av sig så skulle jag be han om modellnummer över telefon så är det sannolikt att han inte sover på dagar. Det tog månader innan han skaffade BankID. Lära ta hjälp av syrran för att det skulle genomföras. Så tech-phobia is REAL.

Så jag frågar er vad som är sannolikt att han har.

Vet att han har en Philips 40". Kommer inte ihåg om det är ambi-light eller sånt på den. Men TVn är ungefär 4-6år, kommer inte ihåg exakt.

Kan man ha sån tur så det är android på den som, kanske, går att uppdatera?

Jag hade en LG för några år sen som var "smart-tv". Men den var seg så in i helvete. Så jag hoppas att hans är snabbare.

Hade Philips Android TV för länge sen? Eller nå hemmasnickeri?

Tänkte bara om ni kunde ge några sannolika grejor så jag enklare kan styra han i rätt riktning. Han missar ju jävligt många serier osv. Han älskar crim osv.

Sjukt otydligt men jag tror ni fattar vad jag vill

Finns Chromecast Google TV (Android) med 4K eller utan. När HBO Max hade erbjudandet för 45 kr/mån, så fanns inte min TV (4K Panasonic, ingen Android TV), så jag köpte en 4K Chromecast Google TV å installerade HBO Max appen å det funkar jättebra. Kommer med följade förinstallerade appar: Netflix, Prime, Youtube/Music, Apple TV. Säkert glömt nån app. Har själv installerat Viaplay, SVT play. Sitter en HDMI stump på pucken å kräver alltså att TV:n har en HDMI port å Wi - Fi.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

Beroende på vilken Philips det handlar om kommer det vara ha olika ODM-tillverkare och olika Philips kan ha olika system, inklusive sådant som inte är Android eller en SAPHI-varianten utan någon alldeles udda OEM. En del lågpismodeller har varit allt annat än Philips i funktion och ursprung förutom varumärket på kartongen.

Så att ordna en separat spelare som du har full kontroll över hur den konfigureras låter som den vettiga lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Min kära bror har fått streamingtjänster via sin TV-leverantör och i och med det behöver han en TV som har appar.

Han är extremt orolig av sig så skulle jag be han om modellnummer över telefon så är det sannolikt att han inte sover på dagar. Det tog månader innan han skaffade BankID. Lära ta hjälp av syrran för att det skulle genomföras. Så tech-phobia is REAL.

Så jag frågar er vad som är sannolikt att han har.

Vet att han har en Philips 40". Kommer inte ihåg om det är ambi-light eller sånt på den. Men TVn är ungefär 4-6år, kommer inte ihåg exakt.

Kan man ha sån tur så det är android på den som, kanske, går att uppdatera?

Jag hade en LG för några år sen som var "smart-tv". Men den var seg så in i helvete. Så jag hoppas att hans är snabbare.

Hade Philips Android TV för länge sen? Eller nå hemmasnickeri?

Tänkte bara om ni kunde ge några sannolika grejor så jag enklare kan styra han i rätt riktning. Han missar ju jävligt många serier osv. Han älskar crim osv.

Sjukt otydligt men jag tror ni fattar vad jag vill

Köp en Apple TV till killen och kör allt därifrån. Han behöver sannolikt aldrig använda sin TV fjärr och allt bara funkar på ett enkelt sätt.
Det är sannolikt ingen 4K TV så det räcker men den billigare Apple TV varianten.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Köp en Apple TV till killen och kör allt därifrån. Han behöver sannolikt aldrig använda sin TV fjärr och allt bara funkar på ett enkelt sätt.
Det är sannolikt ingen 4K TV så det räcker men den billigare Apple TV varianten.

Om man har Apple TV. Kan man knappa in sina Telenor uppgifter för att logga in på Paramount+, nå annat, info i den? Han har nog Telenor bredband+TV. Gamla bredbandsbolaget. Osäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Köp en Apple TV till killen och kör allt därifrån. Han behöver sannolikt aldrig använda sin TV fjärr och allt bara funkar på ett enkelt sätt.
Det är sannolikt ingen 4K TV så det räcker men den billigare Apple TV varianten.

Dock får man skapa ett iTunes konto/Appleid, köpa en HDMI kabel å en laddare till Siri. Blir billigare med en Chromecast, bara att koppla in å ladda ner apparna som man vill ha å fixa betalningen. Har själv en 4K Apple TV å för att Apple TV:n bättre då den har HDMI 2.1 (min 4K ATV 32GB har det iallafall). Fick med laddning kabel. Använder min TV:s fjärr istället för Siri.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Telenor Stream App finns att hämta till Apple TV
Har ett lågt användarbetyg men har uppdaterats efter det så kanske fungerar bättre nu
https://apps.apple.com/se/app/telenor-stream/id1165060878

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Om man har Apple TV. Kan man knappa in sina Telenor uppgifter för att logga in på Paramount+, nå annat, info i den? Han har nog Telenor bredband+TV. Gamla bredbandsbolaget. Osäker

Apple TV är inte Android utan IOS nånting. Netflix, Disney+, SVT Play, Viaplay kör jag även på ATV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Be honom ta kort på klisterlappen bakom tv'n, så brukar jag göra med teknofober

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

I detta fallet så är det inte så.

Alla TV-leverantörer har en box med Android TV att erbjuda. Du får vara lite konstruktiv.

Vill du ha en box till skaffa en Chromecast med Google TV för ~450 kr.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att gissa sig till vad han kan ha baserat på den lilla info, men eftersom jag uppfattar frågan som sådan så tänkte jag bara dela med mig av vad jag själv har, som är ungefär i samma tidsspann (5 år):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4724715

Det är visserligen en 55", men det finns säkert 40" varianter runt samma period.
Den har Ambi-light och är Android.
Den köptes på rea när priset var typ 6,990 eller så från Elgiganten för ungefär 5 år sedan.

Den fungerar fortfarande bra, men jag har alltid tyckt att den varit lite smått seg att reagera i menyer, inte mycket men 0,5-1 sekund eftersläp eller så.