Prisvärt TV ljud? (ca. 4000:-)

Permalänk

Prisvärt TV ljud? (ca. 4000:-)

Hej,

6 personer sitter och funderar på att skaffa ett prisvärt ljudsystem för ca.
4000:- till en utanför gruppen som överraskning men tyvärr lite knapert med
budget som ni säkert förstått, att spara och köpa senare är tyvärr heller inget
alternativ då vi har en deadline till början på Maj. Det är självklart att denna
budget är lite "lite" för Medelmåttigt till OK ljud men om det finns en chans
att hitta något som ev. går att bygga vidare på så vore det ju allra bäst.

OBS
Personen vi köper till är ingen "audiofil", men han skulle nog uppskatta att
systemet fungerar på ett balanserat sätt speciellt under action scener med
både tal och högt oväsen / explosioner händer på samma gång så inte det
ena tar över det andra så att säga.

Något som vi måste ha i åtanke är att platsen där TVn är placerad har
delvis ett snedtak och det går därför inte att placera allt för höga lådor på
ena sidan.

TV
Detta verkar vara av vikt om det är värt att skaffa en soundbar t.ex.
LG 55" C1 4K OLED TV (2021)
OLED55C14LB

Nedan följer några lösningar vi tittat på.

Soundbar
(ljudlimpa) - tveksam till denna typ av system, men kan övertalas.
LG S40Q

5.1 System
(Plug & Play BBY)
Sony HT S40R 5.1 kanals ljudsystem

5.1 Receiver inkl. 2 högtalare & ev. bas
Har ej hittat något som passar prisklassen.

Tackar ödmjukast till alla som ev. tar av deras tid för att hjälpa till.

Addendum.
Permalänk
Medlem

Har själv denna och nöjd. (amatör)

TCL

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av Zirgo:

Har själv denna och nöjd. (amatör)

TCL

Tack för ditt tips!
Jag är ingen expert alls på Atmos soundbars, vet du, eller känner du av någon stor ljudförändring på serier & film som inte stöjder tekniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Tack för ditt tips!
Jag är ingen expert alls på Atmos soundbars, vet du, eller känner du av någon stor ljudförändring på serier & film som inte stöjder tekniken?

Behövs t.ex Netflix Premium (179/mån) för få Atmos ljud/Dolby Vision (4K), alla filmer, serier har alltså inte detta ljudformat på Netflix Premium. Finns 4K/vanliga Blu ray filmer med Atmos ljud. Kör själv Dolby Atmos 5.1.2 men inte med "brödlimpa" utan med en 7.2 recvier som har stöd för Dolby Atmos 5.1.2 .

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Tack för ditt tips!
Jag är ingen expert alls på Atmos soundbars, vet du, eller känner du av någon stor ljudförändring på serier & film som inte stöjder tekniken?

Jag bytte från en soundbar som kostade cirka 1500:-
Till denna det vart ett stort lyft för mig.
Läs tester.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Sonos Beam. Lite dyrare än 4k men har du tur kan du hitta en begagnad.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk

Kanske en myt om Soundbars(ATMOS) som behöver motbevisning?
Om innehållet inte stödjer Atmos (beroende på soundbar) sedan kan göra att alla högtalare spelar upp samma ljud istället och därmed ger en sämre upplevelse som inte är värd priset.

Funderar också på hur mycket av upplevelsen som kan bli en besvikelse om taket är sluttande vid användning av en Soundbar som skjuter ljudet uppåt (ATMOS). Jag antar att de är skapade för 'normala' rum där ljudet kan studsa mot ett rakt tak, i detta fallet skulle ev. den ena uppåtriktade ljudkanalen studsa helt fel efter att ha träffat sne-taket?

Skrivet av seville57:

Behövs t.ex Netflix Premium (179/mån) för få Atmos ljud/Dolby Vision (4K), alla filmer, serier har alltså inte detta ljudformat på Netflix Premium. Finns 4K/vanliga Blu ray filmer med Atmos ljud.

Det var värdefullt att veta. Tack! Vi har Netflix Premium mfl.

Skrivet av Zirgo:

Läs tester.

Gör detta! Förresten, vad har du för TV?

Skrivet av wasdern:

Rekommenderar Sonos Beam. Lite dyrare än 4k men har du tur kan du hitta en begagnad.

Ska kollas upp! Du menar naturligtvis Gen 2 och inte Gen 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Kanske en myt om Soundbars(ATMOS) som behöver motbevisning?
Om innehållet inte stödjer Atmos (beroende på soundbar) sedan kan göra att alla högtalare spelar upp samma ljud istället och därmed ger en sämre upplevelse som inte är värd priset.

Funderar också på hur mycket av upplevelsen som kan bli en besvikelse om taket är sluttande vid användning av en Soundbar som skjuter ljudet uppåt (ATMOS). Jag antar att de är skapade för 'normala' rum där ljudet kan studsa mot ett rakt tak, i detta fallet skulle ev. den ena uppåtriktade ljudkanalen studsa helt fel efter att ha träffat sne-taket?

Det var värdefullt att veta. Tack! Vi har Netflix Premium mfl.

Gör detta! Förresten, vad har du för TV?

Ska kollas upp! Du menar naturligtvis Gen 2 och inte Gen 1?

Sony Bravia KE-75XH9096 (KD-75XH9096) 75" 4K

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Logitech Z906? På rea just nu för 2200:-, bl.a. på NetOnNet. Har ingen egen erfarenhet av det, men har läst många positiva recensioner när jag funderade på att skaffa dem till datorn innan jag landade i att fortsätta med hörlurar.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Mest för pengarna hittar du på rea förra årets modeller eller begagnat modellen betyg kollar du på rtings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Hej,

6 personer sitter och funderar på att skaffa ett prisvärt ljudsystem för ca.
4000:- till en utanför gruppen som överraskning men tyvärr lite knapert med
budget som ni säkert förstått, att spara och köpa senare är tyvärr heller inget
alternativ då vi har en deadline till början på Maj. Det är självklart att denna
budget är lite "lite" för Medelmåttigt till OK ljud men om det finns en chans
att hitta något som ev. går att bygga vidare på så vore det ju allra bäst.

OBS
Personen vi köper till är ingen "audiofil", men han skulle nog uppskatta att
systemet fungerar på ett balanserat sätt speciellt under action scener med
både tal och högt oväsen / explosioner händer på samma gång så inte det
ena tar över det andra så att säga.

Något som vi måste ha i åtanke är att platsen där TVn är placerad har
delvis ett snedtak och det går därför inte att placera allt för höga lådor på
ena sidan.

TV
Detta verkar vara av vikt om det är värt att skaffa en soundbar t.ex.
LG 55" C1 4K OLED TV (2021)
OLED55C14LB

Nedan följer några lösningar vi tittat på.

Soundbar
(ljudlimpa) - tveksam till denna typ av system, men kan övertalas.
LG S40Q

5.1 System
(Plug & Play BBY)
Sony HT S40R 5.1 kanals ljudsystem

5.1 Receiver inkl. 2 högtalare & ev. bas
Har ej hittat något som passar prisklassen.

Tackar ödmjukast till alla som ev. tar av deras tid för att hjälpa till.

Definitivt en ljudlimpa i den prisklassen. Viktigare med klart ljud i centerkanalen än "surround"-effekt.
Jag har inte använt TV-ljud på 30 år så det kanske är bra mycket bättre nu men tror ändå att en limpa för 4k ger ett rejält lyft.

Som tidigare nämnts är Rtings en bra källa. Om man av estetiska skäl etc inte vill ha subbas är denna en av de bästa enligt rtings.com
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6917654

Denna typ (bara limpa) blir ju såklart inte lika bra bas med men man slipper sladdar och/eller strul.

Senaste LG i den klassen med sub finns hos ComputerSalg för 4335:-
https://www.lg.com/se/ljud/lg-s75q

Jag hade valt denna helt klart den kan använda TVn egna högtalare för ett fylligare ljud.
https://www.rtings.com/soundbar/reviews/lg/s75q

Permalänk
Medlem

Denna vet jag dånar på bra för pengarna och är smidig iom att den har Google Assistant och Bluetooth.
https://www.power.se/tv-och-ljud/soundbars/lg-sp8ya-soundbar/...

Kan sen med gott resultat kompletteras trådlöst med
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4988657 som bakre högtalare.

Permalänk
Skrivet av Nachtgeist:

Logitech Z906? På rea just nu för 2200:-, bl.a. på NetOnNet. Har ingen egen erfarenhet av det, men har läst många positiva recensioner när jag funderade på att skaffa dem till datorn innan jag landade i att fortsätta med hörlurar.

Tack för tipset! Vi har läst lite om den också men vi beslutade oss för att det var värt att satsa på något närmre budget gränsen.

Skrivet av PeÖ:

Mest för pengarna hittar du på rea förra årets modeller eller begagnat modellen betyg kollar du på rtings.

Jättebra tips om rtings, det kan jag använda framöver själv också! Tack!

Skrivet av Mordekai:

Definitivt en ljudlimpa i den prisklassen. Viktigare med klart ljud i centerkanalen än "surround"-effekt.
Jag har inte använt TV-ljud på 30 år så det kanske är bra mycket bättre nu men tror ändå att en limpa för 4k ger ett rejält lyft.

Som tidigare nämnts är Rtings en bra källa. Om man av estetiska skäl etc inte vill ha subbas är denna en av de bästa enligt rtings.com
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6917654

Denna typ (bara limpa) blir ju såklart inte lika bra bas med men man slipper sladdar och/eller strul.

Senaste LG i den klassen med sub finns hos ComputerSalg för 4335:-
https://www.lg.com/se/ljud/lg-s75q

Jag hade valt denna helt klart den kan använda TVn egna högtalare för ett fylligare ljud.
https://www.rtings.com/soundbar/reviews/lg/s75q

Jättebra tips! Tack så mycket. Resterande parter ska fundera tills imorgon om den dyrare LG varianten.
Är t.o.m. beredd att gå in med lite extra kosing för att köpa denna variant.

Skrivet av Trebsor:

Denna vet jag dånar på bra för pengarna och är smidig iom att den har Google Assistant och Bluetooth.
https://www.power.se/tv-och-ljud/soundbars/lg-sp8ya-soundbar/...

Kan sen med gott resultat kompletteras trådlöst med
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4988657 som bakre högtalare.

Jättebra tips om LG's dyra variant till halva priset - verkligen prisvärt! Speciellt bra att det även gick att bygga ut med bakhögtalare som inte kostar 4000:- (Jag ser dig, BOSE). Tackar och bugar! Resterande parter ska fundera tills imorgon.

Stavelser
Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Kanske en myt om Soundbars(ATMOS) som behöver motbevisning?
Om innehållet inte stödjer Atmos (beroende på soundbar) sedan kan göra att alla högtalare spelar upp samma ljud istället och därmed ger en sämre upplevelse som inte är värd priset.

Funderar också på hur mycket av upplevelsen som kan bli en besvikelse om taket är sluttande vid användning av en Soundbar som skjuter ljudet uppåt (ATMOS). Jag antar att de är skapade för 'normala' rum där ljudet kan studsa mot ett rakt tak, i detta fallet skulle ev. den ena uppåtriktade ljudkanalen studsa helt fel efter att ha träffat sne-taket?

Det var värdefullt att veta. Tack! Vi har Netflix Premium mfl.

Gör detta! Förresten, vad har du för TV?

Ska kollas upp! Du menar naturligtvis Gen 2 och inte Gen 1?

Jag har en Gen 1, fungerar utmärkt. Bra bas i den trots att det bara är en soundbar. Det bästa med Sonos är det att det går att köpa till högtalare eftersom, så vill man utöka ljudsystemet kan man göra det senare!

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Sonos Beam gen 2. Sedan om han vill ha mer bas kan han bygga ut med en Sonos Sub Mini, perfekta kombon!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av wasdern:

Jag har en Gen 1, fungerar utmärkt. Bra bas i den trots att det bara är en soundbar. Det bästa med Sonos är det att det går att köpa till högtalare eftersom, så vill man utöka ljudsystemet kan man göra det senare!

Tack för tipset! Vi valde att gå vidare med en annan lösning längre upp, men jag ska själv ta och läsa på än mer om Sonos för min egen räkning längre fram.

Skrivet av Asssor:

Sonos Beam gen 2. Sedan om han vill ha mer bas kan han bygga ut med en Sonos Sub Mini, perfekta kombon!

Har tänkt att skaffa Sonos till mig själv längre fram, men det känns just nu otroligt segt att köpa något av den prisklassen när inkomsten verkligen är pressad. Som present så fick max 4500:- räcka, och där fick jag verkligen anstränga mig för att vinna över alla parter.

-

För övrigt så är ljudet beställt. Tack till alla som gav av sin tid men speciellt till @Trebsor som gav länken till en kanon deal.

Det blev alltså LG SP8YA* för 4499:- (nypris 9999:-) med möjlighet att bygga ut med bakre satelit-högtalare (LG-SPK8) för ca. 2000:- längre fram.

*LG SP8YA kommer förmodligen att utgå snart, men det kommer säkert nya erbjudanden snart till förra årets modell för den person som kommer hit och läser i framtiden.

tillägg.
Permalänk
Medlem

Jag kör en vanlig förstärkare och en baslåda via 3.5mm utgången på TVn, men slår mest igång den vid film/musik

Permalänk
Medlem

Jag har haft bra erfarenheter både hos mig själv men även med en kompis med soundbars från Samsungs HW-Q serie, har mest kört på dem kring 6k-prisklassen (inkl. baslåda) men varit väldigt nöjd.

T.ex. kanske Samsung HW-Q810A för 5000 kr vore något. Finns även på Elgiganten ifall den butiken finns i närheten ifall ni/personen inte blev nöjd så är det enkelt att lämna tbx.

Optimalt dock för ~4k är såklart något på rea eller ännu bättre begagnat som andra tipsat om redan. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Håller med Landmark90 om att Samsung HW-Q serie är nåt ni bör kika på.

Letade själv länge förra året efter ett system köpte ett HW-Q960A som lät bäst enligt mitt tycke.
https://www.samsung.com/se/audio-devices/soundbar/q950a-black...

Min personliga åsikt är att Sonos inte alls är värt pengarna, dovt trist ljud och kostar mycket pga namnet. Har flera polare som köpt det endast för att de redan haft ett antal högtalare runt om i husen.
Atmos upplevs inte alls lika bra som med tex Samsungs serier i högre klass. Jämför då med Sonos Arc och one eller era som bakre högtalare + sub förstås.
LG kan säkert vara bra, svårt i den prisklassen. Jag hade letat beggat!
Men smaken är som baken. otroligt svårt att veta vad någon annan gillar för ljudbild. Vissa vill endast ha dovt muller och vibrationer från en monster bas och andra vill ha detaljer.

Såg nu att ni beställt, Hoppas ni blir nöjda!

missade att det var inköpt redan
Permalänk
Medlem

LG SP8YA blir nog utmärkt, särskilt då det ska till en LG-TV.
Hoppas han blir supernöjd och grymt roligt initiativ av er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av famicomdisk:

Kanske en myt om Soundbars(ATMOS) som behöver motbevisning?
Om innehållet inte stödjer Atmos (beroende på soundbar) sedan kan göra att alla högtalare spelar upp samma ljud istället och därmed ger en sämre upplevelse som inte är värd priset.

Huruvida en Atmos-soundbar uppmixar annat material till fler kanaler är i princip alltid valbart med en inställning. Därför kommer de inte göra ljudet sämre vid vanlig 5.1- eller 7.1-signal.

Netflix döljer Atmos bakom ett dyrare abonnemang, men de flesta andra streamingtjänsterna gör det inte. Sedan har i princip alla 4K BluRays jag stött på haft Dolby Atmos också, så det är knappast ovanligt att det alternativet finns.

Kul att ni köpte en soundbar från det lite dyrare segmentet på rea. Det eller begagnat är det absolut bästa sättet att köpa en soundbar på, då de precis som TV-apparater rabatteras kraftigt när en ny modell är på gång.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Huruvida en Atmos-soundbar uppmixar annat material till fler kanaler är i princip alltid valbart med en inställning. Därför kommer de inte göra ljudet sämre vid vanlig 5.1- eller 7.1-signal.

Netflix döljer Atmos bakom ett dyrare abonnemang, men de flesta andra streamingtjänsterna gör det inte. Sedan har i princip alla 4K BluRays jag stött på haft Dolby Atmos också, så det är knappast ovanligt att det alternativet finns.

Kul att ni köpte en soundbar från det lite dyrare segmentet på rea. Det eller begagnat är det absolut bästa sättet att köpa en soundbar på, då de precis som TV-apparater rabatteras kraftigt när en ny modell är på gång.

Har bland annat köpt Blu ray filmen "Aquaman" med Atmos ljud på Citygross å dom säljer inte 4K Blu ray filmer vad jag vet. 4K Battleskip har DTS:X ljud.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har bland annat köpt Blu ray filmen "Aquaman" med Atmos ljud på Citygross å dom säljer inte 4K Blu ray filmer vad jag vet. 4K Battleskip har DTS:X ljud.

Ja, alla nya releaser har i princip Dolby Atmos eller möjligen DTS:X. Det finns vissa filmer med DTS:X, men de flesta soundbars som har stöd för Atmos har även stöd för DTS:X. Tyvärr hindrar många TV-apparater passthrough av DTS-formaten över eARC så det kräver i så fall att man kopplar in källan genom sin soundbar. Streamingtjänsterna kör alla enbart med Dolby-formaten senast jag kollade, vilket är anledningen till att TV-tillverkare slutat betala licensen för DTS.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q