Northvolt bygger fabrik i Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det finns säkerligen någon som är redo och betala för en sådan tjänst. Som blir väldigt nischad.

Håller du med att lönsamheten är avgörande och inte energidensitet?

Permalänk
Medlem

Man borde vänta med att elektrifiera samhället tills elbristen är bortbyggd med råge i Sverige/EU tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Håller du med att lönsamheten är avgörande och inte energidensitet?

Det går att driva en alldeles ny Volvo FH16 med en B18, om bilen ska endast rulla över en parkering till donkens drive-in med två personer i hytten, men i syfte som lastbil blir B18 rätt orkeslös för uppgiften.

Som ett autonom flygfarkost för såsom sjuktransport eller godstransporter i någon regi, där finns en trolig nytta för 100% batteridrift. Men det är en annan typ av farkost än det som diskuterades.

Ett gott halvdant försök är på gång, till eldrivet flygplan på större skala. Heart Aerospace ES-30. https://heartaerospace.com/es-30/
I nuläget är räckvidden inte bevisad, men med full kärra så antyds räckvidden vara 20mil på batteri, 40mil med hybrid. Antalet pax som rymmer i ES-30 är 30st. Med 25 pax kan räckvidden på hybriddrift utökas till 80mil, från 40mil. Teoretiskt.

Det vore grymt om Heart Aerospace lyckas mala ut en fungerande produkt, som inte begränsas nämnvärt vid väder såsom motvind. Dock utlovades en tillfullo eldriven kärra i början, vilket nyligen justerades till en hybrid och kärrans kapacitet utökades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Man borde vänta med att elektrifiera samhället tills elbristen är bortbyggd med råge i Sverige/EU tycker jag

Du vet att elektrifieringen kommer ske stegvis över ca två årtionden och att man kan göra dessa saker parallellt va, såsom varje annan gång någon ny teknisk innovation kraftigt ökat samhällets elförbrukning? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner en som flytt tyskland PGA jobb situationen, folk är verkligen som slavar där. När jag klagade på övertid och annat skrattade hon bara och sa att vi har ingen aning om hur bra vi har det här. Gör du inte som chefen säger sparkas du i tyskland och det är inte så mycket mer med det. Lagar kan kringgås lätt gjordes även där jag jobbade i sverige. Ville dom inte ha dig så fick du jobba på de värsta tänkbara ställena tills du helt enkelt gav upp och sa upp dig. Jag hamnade aldrig PGA det men har man jobbat där förstår man varför alla sa "vad har du gjort nu då?"

Nu snackar vi såklart inga IT jobb där man tjänar 50k+ i månaden som de flesta hur utan mer vanliga jobb som kass biträde eller som hon i mitt fall som jobbade som apotekare.

Inga problem att få folk i tyskland att jobba 12 timmar, dom skulle kanske till och med se det som ett bra jobb med tanke på hur det är där på arbetsmarknaden.

Har en kollega vars pojkvän bor i Tyskland. På hans förra arbetsplats så sket arbetsgivaren att betala ut delar av lönen och övertid. När han klagade så valde hen att bara rycka på axlarna och säga att om det inte passar så kan denne alltid söka ett annat jobb. Han jobbade som lagerarbetare och sedan kundservice.

Har noterat att många svenskar blir förvånade när de får höra att världen inte riktigt följer den svenska modellen när det kommer till arbetskyddslagar och liknande i de flesta fall.

Skrivet av HickeHiskelig:

Korruption inblandat… precis som vindkraftsparker

Vilken tur att du har inside-information i så fall? Då kan ju ta och anmäla det.

Skrivet av Alexraptor:

Det förutsätter dock att elbilar verkligen är framtiden, vilket jag ställer mig skeptiskt till.

Vad är alternativen i dags läget? Folk har ju försökt finna "The next big thing" till elbilar i decennier men har inte lyckats för en eller annan anledning. I värsta fall blir ju elbilar något som är bra nog till väntan på nästa stora hopp inom utveckling. Problemet är att man inte kan låta en hel industri stå still bara för att man väntar på ett genombrott inom bränsleproduktion. För då hamnar man antingen efter eller så stagnerar samhället helt. Så oberoende hur skeptisk du är så kommer elbilar vara "framtiden" ett bra tag tills andra bättre lösningar har mognat. Det är helt enkelt en del av processen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har en kollega vars pojkvän bor i Tyskland. På hans förra arbetsplats så sket arbetsgivaren att betala ut delar av lönen och övertid. När han klagade så valde hen att bara rycka på axlarna och säga att om det inte passar så kan denne alltid söka ett annat jobb. Han jobbade som lagerarbetare och sedan kundservice.

Har noterat att många svenskar blir förvånade när de får höra att världen inte riktigt följer den svenska modellen när det kommer till arbetskyddslagar och liknande i de flesta fall.

Vad är alternativen i dags läget? Folk har ju försökt finna "The next big thing" till elbilar i decennier men har inte lyckats för en eller annan anledning. I värsta fall blir ju elbilar något som är bra nog till väntan på nästa stora hopp inom utveckling. Problemet är att man inte kan låta en hel industri stå still bara för att man väntar på ett genombrott inom bränsleproduktion. För då hamnar man antingen efter eller så stagnerar samhället helt. Så oberoende hur skeptisk du är så kommer elbilar vara "framtiden" ett bra tag tills andra bättre lösningar har mognat. Det är helt enkelt en del av processen.

Precis hon berättade samma sak att lön och övertid var det inte alltid så noga med att betala ut dessvärre.

Angående elbilar är batterierna problemet innan det är löst kommer vi inte mycket längre nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Angående elbilar är batterierna problemet innan det är löst kommer vi inte mycket längre nu.

Du är medveten om att trenden är att batteriutvecklingen går framåt varje år, och att det förra året såldes ca 8 miljoner elbilar globalt (10% av nybilsförsäljningen) och därmed nästan 3 gånger så många som år 2020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Förändrar inte det faktum att batterier är den största begränsningen idag...inte mycket har hänt med batterierna på många år. Litium batterierna kom år 1972. Dom är uråldriga o h där finns det inte mer att hämta om man inte gör radikala förändringar. Dom försöker men batterierna de får fram beskrivs bäst som små bomber.
Ett nygammalt batteri som kommit nu när man fått till kemin är järnlufts batteriet. Det är teknik från 2021 och inte 1972.
Där kan det finnas potential. Jag själv väntar med spänning på vad ett eventuellt natrium batteri kan bjuda på.

Litium batterier har gått från 0.42 mj/kg till 0.74 mj/kg har jag för mig. Bensin ligger på 68 mj/kg.
Batterier är väldigt dåliga på det dom gör, men de är dom enda som genom en kemisk reaktion kan omvandla den direkt i realtid till användbar el.

Nu när alla vill ha bättre batterier och alla industrier pumpar in mängder av pengar borde något bättre snart komma...om det är kemiskt möjligt. Järnlufts batteriet är stationärt och lämpar sig dåligt i tex bilar som det ser ut nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Förändrar inte det faktum att batterier är den största begränsningen idag...inte mycket har hänt med batterierna på många år. Litium batterierna kom år 1972.

Inget hade kunnat vara mer fel. Litiumjonbatterier är 90% billigare per kwh än för ca 15 år sen. Den volymetriska energidensiteten är nästan 10 gånger högre jämfört med 2008. Den gravimetriska energidensiteten har mer än dubblerats på 10 år. Dessutom kommersialiserades det först 1991..

Citat:

Dom försöker men batterierna de får fram beskrivs bäst som små bomber.

Intressant? För nyligen så gick världens största batteriföretag CATL ut med att man kommer massproducera en cell med 66% högre energidensitet än vad som finns på marknaden just nu, dvs 500wh/kg eller 1.8 MJ/kg? För ett sånt stort företag att komma ut med den finns den en lång historia av labbande och kvalitetstestande i bakgrunden. Bombstadiet är för länge sedan passerat.

Citat:

Där kan det finnas potential. Jag själv väntar med spänning på vad ett eventuellt natrium batteri kan bjuda på

Resten av samhället, inklusive bilindustrin stoppar däremot inte utveckling i väntan på några mirakel.

Citat:

Litium batterier har gått från 0.42 mj/kg till 0.74 mj/kg har jag för mig. Bensin ligger på 68 mj/kg.
Batterier är väldigt dåliga på det dom gör, men de är dom enda som genom en kemisk reaktion kan omvandla den direkt i realtid till användbar el.

Bensin ligger på 42 MJ/kg. Har du tur så kan du nyttja ca max en tredjedel av del, dvs 14 MJ/kg, eftersom resten slängs bort som spillvärme. En elektrisk drivlina har i regel över 90% i verkningsgrad, vilket ger lite spillvärme och vilket också är varför många elbilar saknar grillar eller har fejkade såna. Dessutom kan elbilar samla in rörelseenergin genom regenerativ bromsning, vilket både sparar på de vanliga bromsarna men också minskar gapet än mer när det gäller effektiv energidensitet.

Citat:

Nu när alla vill ha bättre batterier och alla industrier pumpar in mängder av pengar borde något bättre snart komma...om det är kemiskt möjligt. Järnlufts batteriet är stationärt och lämpar sig dåligt i tex bilar som det ser ut nu.

Ja, det är korrekt, järnluftsbatteriet lämpar sig mycket riktigt dåligt för det. Ja, industrin jobbar kontinuerligt på förbättring, men det är inget som hindrar industrin från att fortsätta växa i nuläget.

1.8 istället för 1.6, 0.5 * 3.6
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Inget hade kunnat vara mer fel. Litiumjonbatterier är 90% billigare per kwh än för ca 15 år sen. Den volymetriska energidensiteten är nästan 10 gånger högre jämfört med 2008. Den gravimetriska energidensiteten har mer än dubblerats på 10 år. Dessutom kommersialiserades det först 1991..

Intressant? För nyligen så gick världens största batteriföretag CATL ut med att man kommer massproducera en cell med 66% högre energidensitet än vad som finns på marknaden just nu, dvs 500wh/kg eller 1.8 MJ/kg? För ett sånt stort företag att komma ut med den finns den en lång historia av labbande och kvalitetstestande i bakgrunden. Bombstadiet är för länge sedan passerat.

Resten av samhället, inklusive bilindustrin stoppar däremot inte utveckling i väntan på några mirakel.

Bensin ligger på 42 MJ/kg. Har du tur så kan du nyttja ca max en tredjedel av del, dvs 14 MJ/kg, eftersom resten slängs bort som spillvärme. En elektrisk drivlina har i regel över 90% i verkningsgrad, vilket ger lite spillvärme och vilket också är varför många elbilar saknar grillar eller har fejkade såna. Dessutom kan elbilar samla in rörelseenergin genom regenerativ bromsning, vilket både sparar på de vanliga bromsarna men också minskar gapet än mer när det gäller effektiv energidensitet.

Ja, det är korrekt, järnluftsbatteriet lämpar sig mycket riktigt dåligt för det. Ja, industrin jobbar kontinuerligt på förbättring, men det är inget som hindrar industrin från att fortsätta växa i nuläget.

Volymen är rätt irrelevant om vikten är desamma. Vikten är största problemet inte volymen. Dessutom finns det redan batterier i prototyp stadie som kan utgöra balkar mm vilket gör volymen helt irrelevant. Det är energi per kilo som är viktigt.
Regenerativ bromsning ger rätt lite, i många fall tjänar man mer på att frirulla.
Jag tror på det när CATL batteriet finns på hyllan och kan testas av andra än deras egna tekniker eller betalda sådana. Alla tillverkares påståenden brukar vara grovt saltade.
Natrium batteriet är nog nästa steg inom batterier och inget mirakel. Kemin för dagens batterier är svår att få tag på och skadlig att bryta fram.
Den som beskrev nya prototyp litium batterier som små bomber är världens främste batteri forskare. Kan ta fram hennes namn senare, ligger i säng nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Volymen är rätt irrelevant om vikten är desamma. Vikten är största problemet inte volymen. Dessutom finns det redan batterier i prototyp stadie som kan utgöra balkar mm vilket gör volymen helt irrelevant. Det är energi per kilo som är viktigt.

Ja, det är det som kallas gravimetrisk energidensitet, och den har mer än dubblerats de senaste 10 åren som jag skrev.

Citat:

Jag tror på det när CATL batteriet finns på hyllan och kan testas av andra än deras egna tekniker eller betalda sådana. Alla tillverkares påståenden brukar vara grovt saltade.

Ja, det stämmer. Men troligtvis kommer de oberoende testerna landa ungefär i det snåret. Världens största batteritillverkare har inte alls samma incitament att ljuga som en startup på jakt efter risksökande investerare har.

Citat:

Kemin för dagens batterier är svår att få tag på och skadlig att bryta fram.

Det finns batterier på marknaden idag som kallas litiumjärnfosfat. Dessa innehåller varken nickel och kobolt, där det senare är förknippat med brytning i Kongo. Kobolt används i den vanligaste kemin NCM/NCA, men proportionerna har minskat genom åren och finns på andra ställen än i Kongo, t.ex Australien. Hälften av världens litium bryts idag också i Australien. Den typen av brytning sker i dagbrott likt de flesta andra metaller och inte på ett särskilt anmärkningsvärt sätt heller.

Citat:

Den som beskrev nya prototyp litium batterier som små bomber är världens främste batteri forskare

Det mesta där man förpackar mycket energi tätt kan vara en bomb. Bensin har högre energidensitet än TNT, och kan explodera under rätt förhållanden. Låter farligt. Så varför exploderar det inte i våra tankar? Ja, för att har designat tanken till att inte skapa de förhållanden som ger en explosionsrisk. Klart som fan att energitäta prototyper kan smälla i labbet. Vem bryr sig? Det viktiga är att de inte smäller i produktionsbilar, vilket är ytterst sällsynt. MSB släppte nyligen en rapport på ämnet där man konstaterade att brandincidenter både är ovanligare och ifrågasatte att de i regel skulle vara farligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Ja, det är det som kallas gravimetrisk energidensitet, och den har mer än dubblerats de senaste 10 åren som jag skrev.

Ja, det stämmer. Men troligtvis kommer de oberoende testerna landa ungefär i det snåret. Världens största batteritillverkare har inte alls samma incitament att ljuga som en startup på jakt efter risksökande investerare har.

Det finns batterier på marknaden idag som kallas litiumjärnfosfat. Dessa innehåller varken nickel och kobolt, där det senare är förknippat med brytning i Kongo. Kobolt används i den vanligaste kemin NCM/NCA, men proportionerna har minskat genom åren och finns på andra ställen än i Kongo, t.ex Australien. Hälften av världens litium bryts idag också i Australien. Den typen av brytning sker i dagbrott likt de flesta andra metaller och inte på ett särskilt anmärkningsvärt sätt heller.

Det mesta där man förpackar mycket energi tätt kan vara en bomb. Bensin har högre energidensitet än TNT, och kan explodera under rätt förhållanden. Låter farligt. Så varför exploderar det inte i våra tankar? Ja, för att har designat tanken till att inte skapa de förhållanden som ger en explosionsrisk. Klart som fan att energitäta prototyper kan smälla i labbet. Vem bryr sig? Det viktiga är att de inte smäller i produktionsbilar, vilket är ytterst sällsynt. MSB släppte nyligen en rapport på ämnet där man konstaterade att brandincidenter både är ovanligare och ifrågasatte att de i regel skulle vara farligare.

Din länk snackade om volymen fortfarande oavsett vad du skriver?

Tester kommer troligtvis hamna där, hur vet man det? Inga andra världsledande bolag brukar ljuga? brukar inte Intel eller amd som är bland de största på sina områden ljuga?
Vill man ha mest energidensitet så är det inte järnlitium batterier man vill ha utan de andra typerna, de sitter i telefoner och bilar idag och ingen vill ha sämre järntypen skulle jag tro.
Idag vet vi att de är farligare, kemiska bränder som är svårare att släcka brukar vara farligare som dessutom kan generera mycket högre temperaturer. Vi har där jag jobbar dyr och specialiserad släck utrustning för just batterier. till allt annat fungerar pulver mycket bra.

Forskaren heter kristina edström och enligt henne har litium som den ser ut idag nått sin ände. Målet för att öka energi densiteten är att få in mer litium och då blir de direkt ostabila "som små bomber".
Brukar vara så med tekniker med 50 år på nacken man kommer till en punkt där det inte går mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Din länk snackade om volymen fortfarande oavsett vad du skriver?

Nej? Jag skrev att kostnaden sjunkit med 90%, den volymetriska energidensiteten har ökat med 10 gånger och den gravimetriska energidensiteten har mer än dubblerats de senaste 10-15 åren? Vilket är energi per viktenhet?

Citat:

Tester kommer troligtvis hamna där, hur vet man det? Inga andra världsledande bolag brukar ljuga? brukar inte Intel eller amd som är bland de största på sina områden ljuga?

Det kan de göra, men inte ens Intel och AMD blåljuger särskilt ofta. Det finns inte riktigt samma incitament för ett marknadsledande företag att göra det som en startup då man troligtvis redan har tilliten av större, stabilitetssökande investerare. Att ta risken och medvetet blåljuga i en sån position kan förstöra ens rykte med ens kunder så nej, det är inte så troligt att CATL skulle blåljuga om det. I värsta fall finns det lite "halvsanningar" inblandade. T.ex hur AMD säger att RDNA 3 presterar 50% bättre än föregående generation och så är det närmare 33% i genomsnitt och endast 50% i vissa tester.

Citat:

Vill man ha mest energidensitet så är det inte järnlitium batterier man vill ha utan de andra typerna, de sitter i telefoner och bilar idag och ingen vill ha sämre järntypen skulle jag tro.

Delvis korrekt, men utvecklingen står inte stilla med den heller och energidensiteten per viktenhet har ökat där med.

Citat:

Målet för att öka energi densiteten är att få in mer litium och då blir de direkt ostabila "som små bomber".
Brukar vara så med tekniker med 50 år på nacken man kommer till en punkt där det inte går mer.

Intressant, men som sagt, trenden tidigare är att energidensiteten har dubblerats per viktenhet de senaste 10 åren, vilket knappast kommer ta tvärstopp nästa år. Visst kommer en platå nås, men vi är inte där än. Jag letade rätt på ursprungscitatet - hon pratar specifikt om litium-luftbatterier:

Citat:

Vad är då nästa steg? Bakom hörnet finns en hel rad nya typer av batterier varav vissa haussats i medierna under många år. Ett exempel är de lätta och kraftfulla så kallade litium-luft-batterierna, där mängden lagrad energi skulle kunna ökas 5 till 10 gånger jämfört med dagens bästa batterier. Men trots många år av utveckling befinner de sig fortfarande på forskningsstadiet.

– Ingen har lyckats bemästra dem. Litium-luft-batterierna är så reaktiva att de är som små bomber, säger Kristina Edström, som inte tror att litium-luft-batterier kommer att sitta i elbilar inom överskådlig framtid.

https://fof.se/artikel/2019/2/myten-om-superbatteriet/

Hela kontexten är att de snackar om ett batteri som har energidensitet som mer eller mindre motsvarar bensin minus energiförluster, vilket är en ökning med mer än 20 gånger på packnivå vs idag. Det är inget som jag tror heller kommer hända inom kort, om ens alls. Troligtvis vad som behövs för att elektrifiera t.ex flygplan. Men för bilar, lastbilar och annat landburet behövs inte den typen av energidensitet per vikt. En dubblering skulle man komma väldigt långt på, då man antingen kan minska batteripakets vikt med ca 200-300 kg eller att realistisk räckvidd kommer upp i 700-800 km (WLTP minus 20%). Man sparar minst 100 kg på att inte ha en förbränningsmotor med växellåda, så även om batteriets energidensiteten i slutändan för skulle platåa på 4 gånger lägre än effektiv energidensitet för bensin (14 MJ/kg efter energiförluster) så skulle det knappt märkas sett till vikt och räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Nej? Jag skrev att kostnaden sjunkit med 90%, den volymetriska energidensiteten har ökat med 10 gånger och den gravimetriska energidensiteten har mer än dubblerats de senaste 10-15 åren? Vilket är energi per viktenhet?

Det kan de göra, men inte ens Intel och AMD blåljuger särskilt ofta. Det finns inte riktigt samma incitament för ett marknadsledande företag att göra det som en startup då man troligtvis redan har tilliten av större, stabilitetssökande investerare. Att ta risken och medvetet blåljuga i en sån position kan förstöra ens rykte med ens kunder så nej, det är inte så troligt att CATL skulle blåljuga om det. I värsta fall finns det lite "halvsanningar" inblandade.

Delvis korrekt, men utvecklingen står inte stilla med den heller och energidensiteten per viktenhet har ökat där med.

Intressant, men som sagt, trenden tidigare är att energidensiteten har dubblerats per viktenhet de senaste 10 åren, vilket knappast kommer ta tvärstopp nästa år. Visst kommer en platå nås, men vi är inte där än. Jag letade rätt på ursprungscitatet - hon pratar specifikt om litium-luftbatterier:

https://fof.se/artikel/2019/2/myten-om-superbatteriet/

Hela kontexten är att de snackar om ett batteri som har energidensitet som mer eller mindre motsvarar bensin minus energiförluster, vilket är en ökning med mer än 20 gånger på packnivå vs idag. Det är inget som jag tror heller kommer hända inom kort, om ens allt. Men för bilar, lastbilar och annat landburet behövs inte den typen av energidensitet per vikt. En dubblering skulle man komma väldigt långt på, då man antingen kan minska batteripakets vikt med ca 200-300 kg eller att realistisk räckvidd kommer upp i 700-800 km (WLTP - 20%). Man sparar minst 100 kg på att inte ha en förbränningsmotor med växellåda, så även om batteriets energidensiteten i slutändan för skulle platåa på 4 gånger lägre än effektiv energidensitet för bensin (14 MJ/kg efter energiförluster) så skulle det knappt märkas sett till vikt och räckvidd.

Uppfattade det som att det var dagens batterier det var svårare att få in mer litium i.

På konument sidan har vi inte märkt av så mycket. Vägde mitt gamla mobil batteri av li ion teknik från 2004 med 830 mah. Tyvärr hade det ett plast hölje som lägger på ett par gram. Vägde sedan min mormors mobil batteri som hon förstört efter ett år.
Batteri från 2004 830mah med plast hölje= 21 gram
1 år gammalt batteri av samma typ med 800mah= 17 gram.
Har lite andra batterier jag ska undersöka men misstänker samma resultat.

Lasbilsägare är mest intresserade av hur mycket de kan lasta och hur mycket de rullar. Lastbilar vi hade gick dygnet runt med olika förare som bytte av varandra. Knökfullt lastade och gick mellan gbg,stlm och umeå. Att stanna i timmar och ladda hade inte fungerat. Men i städer kan det gå men att offra lastvikt för batteri drift är inte populärt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På konument sidan har vi inte märkt av så mycket. Vägde mitt gamla mobil batteri av li ion teknik från 2004 med 830 mah. Tyvärr hade det ett plast hölje som lägger på ett par gram. Vägde sedan min mormors mobil batteri som hon förstört efter ett år.
Batteri från 2004 830mah med plast hölje= 21 gram
1 år gammalt batteri av samma typ med 800mah= 17 gram.
Har lite andra batterier jag ska undersöka men misstänker samma resultat.

Är det samma spänning på batterierna? Om batterierna har lite olika komposition kan spänningen vara lite olika. Om det nyare batteriet har högre spänning så kommer energiinnehållet vara högre. Men även, det är inte alltid en sån förändring når alla segment på konsumentmarknaden heller.

Citat:

Lasbilsägare är mest intresserade av hur mycket de kan lasta och hur mycket de rullar. Lastbilar vi hade gick dygnet runt med olika förare som bytte av varandra. Knökfullt lastade och gick mellan gbg,stlm och umeå. Att stanna i timmar och ladda hade inte fungerat. Men i städer kan det gå men att offra lastvikt för batteri drift är inte populärt.

Lastbilar inom EU behöver troligtvis bara en räckvidd på ca 400-500 km utan större viktpenaliteter och kunna laddas upp på en lunch då max 4 timmars körning är tillåtet. I USA och Kanada kommer det dock vara betydligt svårare. Tesla Semi ska tydligen redan kunna köra 800 km lastad, så det är en bit på vägen. Får se när oberoende tester av räckvidden kommer senare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Är det samma spänning på batterierna? Om batterierna har lite olika komposition kan spänningen vara lite olika. Om det nyare batteriet har högre spänning så kommer energiinnehållet vara högre. Men även, det är inte alltid en sån förändring når alla segment på konsumentmarknaden heller.

Lastbilar inom EU behöver troligtvis bara en räckvidd på ca 400-500 km utan större viktpenaliteter och kunna laddas upp på en lunch då max 4 timmars körning är tillåtet. I USA och Kanada kommer det dock vara betydligt svårare. Tesla Semi ska tydligen redan kunna köra 800 km lastad, så det är en bit på vägen. Får se när oberoende tester av räckvidden kommer senare i år.

Samma spänning är det. Ska nog börja väga andra batterier också och se om hur mycket det skiljer från olika tids epoker. Trodde batterier med över 15 år mellan sig skulle skilja mer? Kan det vara så att man använder en billigare/äldre teknik på konsument saker?

Där jag jobbade så kördes de 4 timmar och sedan byttes de av av en annan chaufför som fortsatte. Ibland var det 2 chaufförer som körde om vartannat. Vi får se hur räckvidden blir och hur snabbt de laddar och vad dom orkar/kan lasta. Vi hade lastbilar som kom från italien och körde via finlad av någon konstig anledning? Båtar kanske inte tar emot de här riktiga bjässarna med släp?
Batteri lastbilar funkar kanske i storstäder? Kört ett par hantverksbilar med batteri i stockholm. 10 mil var räckvidden och alla ställen man var på hade ladd plats specifikt för dessa bilar och då funkade det även om det blev svettigt om ladd platsen var trasig ibland.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Samma spänning är det. Ska nog börja väga andra batterier också och se om hur mycket det skiljer från olika tids epoker. Trodde batterier med över 15 år mellan sig skulle skilja mer? Kan det vara så att man använder en billigare/äldre teknik på konsument saker?

Mest troligt. Så gör ju t.ex bilindustrin idag med chip. Man behöver inte ha de senaste noderna utan sparar pengar på att hålla sig till äldre noder.

Citat:

Batteri lastbilar funkar kanske i storstäder? Kört ett par hantverksbilar med batteri i stockholm. 10 mil var räckvidden och alla ställen man var på hade ladd plats specifikt för dessa bilar och då funkade det även om det blev svettigt om ladd platsen var trasig ibland.

Volvo FH Electric kommer lite längre än så, 340 km kom man i ett oberoende test: https://insideevs.com/news/562510/volvo-fh-electric-truck-tes...

Inte riktigt där än för att kunna användas för annat än regionala transporter, men en klar förbättring mot runt 100 km som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tyskland lägger ner all sin kärnkraftproduktion, mitt under en rådande energikris, och ska sedan ha en stor batterifabrik. What is wrong with this picture?

Ja men det är ju uppenbart, har man en batterifabrik kommer den ju täcka behovet av el i landet. 😄

...yes dis is joke

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Tesla Semi ska tydligen redan kunna köra 800 km lastad, så det är en bit på vägen.

Har du någon oberoende källa på det?

Permalänk
Medlem

Jo så att

Gud vad många balkongbiologer och köksbordsingenjörer det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är antingen dyrare affärer här, eller oetiska och geopolitiskt farliga satsningar i en diktatur som varken bryr sig om mänskliga rättigheter eller miljö.

Här säkrar man både Sveriges och Europas framtid och så ska det klagas att frihet kostar lite extra pengar...

Nu helt plötsligt så är mänskliga rättigheter intressanta, en klen tröst till gruvarbetarna i Kongo, när det faktiskt bara pekar uppåt för kinesernas levnadsstandard.
Sluta citera CNN pls. Nu lyfte jag upp lobbying bland politiker och det är orimligt att man rättfärdigar korruption och pekar fingret åt öst hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nu helt plötsligt så är mänskliga rättigheter intressanta, en klen tröst till gruvarbetarna i Kongo, när det faktiskt bara pekar uppåt för kinesernas levnadsstandard.
Sluta citera CNN pls. Nu lyfte jag upp lobbying bland politiker och det är orimligt att man rättfärdigar korruption och pekar fingret åt öst hela tiden.

Argumentationsfel. Jag har aldrig sett på eller läst CNN.

//Block

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Mest troligt. Så gör ju t.ex bilindustrin idag med chip. Man behöver inte ha de senaste noderna utan sparar pengar på att hålla sig till äldre noder.

Volvo FH Electric kommer lite längre än så, 340 km kom man i ett oberoende test: https://insideevs.com/news/562510/volvo-fh-electric-truck-tes...

Inte riktigt där än för att kunna användas för annat än regionala transporter, men en klar förbättring mot runt 100 km som du säger

Nått är nog lite mysko. Har nu testat 2 st av mina ryobi batterier. Båda på 4 Ah och båda på 18 volt. Den ena kommer från 2013 och är laddat till ca 80% den andra kommer från 2019 och är laddat till 100%
Gamla = 722 gram
Nya= 721 gram
Har även 2 st 1.3 Ah batterier, lika är det där. Ett från 2013 och ett från 2019, samma Ah och volt.
Nya = 420 gram
Gamla = 430 gram
Skiljer lite mer men ladd statusen är helt okänd, båda laddar men är för gamla/billiga för att ha en indikator lampa på hur laddade dom är.

Får se hur de står sig när de kommer ut och ska kämpa mot diesel lastbilarna. I städerna går det säkert rätt bra.

Så jag undrar verkligen vilka batterier som blivit så mycket bättre när det i mitt fall inte verkar vara någon skillnad alls? Får se om jag börjar bryta upp riktigt gamla grejer och kikar
Gjorde ett examens arbete om just detta så det är ett intressant ämne.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Har du någon oberoende källa på det?

Nej, och därför säger jag "tydligen" i väntan på oberoende testdata som bekräftar detta, vilket tydligen ska släppas i september: https://insideevs.com/news/665498/first-tesla-semi-independen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nått är nog lite mysko. Har nu testat 2 st av mina ryobi batterier. Båda på 4 Ah och båda på 18 volt. Den ena kommer från 2013 och är laddat till ca 80% den andra kommer från 2019 och är laddat till 100%
Gamla = 722 gram
Nya= 721 gram
Har även 2 st 1.3 Ah batterier, lika är det där. Ett från 2013 och ett från 2019, samma Ah och volt.
Nya = 420 gram
Gamla = 430 gram
Skiljer lite mer men ladd statusen är helt okänd, båda laddar men är för gamla/billiga för att ha en indikator lampa på hur laddade dom är.

Får se hur de står sig när de kommer ut och ska kämpa mot diesel lastbilarna. I städerna går det säkert rätt bra.

Så jag undrar verkligen vilka batterier som blivit så mycket bättre när det i mitt fall inte verkar vara någon skillnad alls? Får se om jag börjar bryta upp riktigt gamla grejer och kikar
Gjorde ett examens arbete om just detta så det är ett intressant ämne.

Det är nog framförallt de battericeller som köps av kunder som lägger stora pengar på att ha celler av den högsta kalibern, t.ex bilindustrin och kanske många mobiltillverkare. Produktionslinor samt forskning och utveckling behöver amorteras. Kan man återanvända samma teknik länge utan problem blir det billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Det är nog framförallt de battericeller som köps av kunder som lägger stora pengar på att ha celler av den högsta kalibern, t.ex bilindustrin och kanske många mobiltillverkare. Produktionslinor samt forskning och utveckling behöver amorteras. Kan man återanvända samma teknik länge utan problem blir det billigare

Måste vara det annars ljuger dom jäklarna. Får väll vänta några år till och se hur det ligger till, får jag samma resultat med ett batteri från låt säg 2030 så kommer jag på allvar börja undra vad som händer.
Ska sluta slänga äldre litium celler...eller väga dom innan jag kastar dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.