Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Dessa fungerar nästan garanterat inte. För de första har de ett minsta spänningsfall på 3volt, alltså måste man ha minst 15volt in för att få 12volt ut. Dessutom klarar de max 2ampere, vilket skulle innebära att datorn får dra max 2ampere*12V=24watt, och då har man inte ens tagit med effektförluster i beräkningen...

Och vad gäller zenerdioder skulle det inte heller fungera. De skulle brinna upp direkt, om man inte köper überfeta dioder, och då menar sådana som väger flera kilo... Det enda rätta är att använda DC/DC konverter, om nu inte datorn fungerar direkt på bilens spänning.

Men jag har ju en dc > dc konverter inbygd i datorlådan. problemet är att den bara klarar 11.4V~12.6V . och ett bilbatteri kan ge mer och mindre. Vad e det för dc > dc konverter jag ska ha då ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Dessa fungerar nästan garanterat inte. För de första har de ett minsta spänningsfall på 3volt, alltså måste man ha minst 15volt in för att få 12volt ut. Dessutom klarar de max 2ampere, vilket skulle innebära att datorn får dra max 2ampere*12V=24watt, och då har man inte ens tagit med effektförluster i beräkningen...

Och vad gäller zenerdioder skulle det inte heller fungera. De skulle brinna upp direkt, om man inte köper überfeta dioder, och då menar sådana som väger flera kilo... Det enda rätta är att använda DC/DC konverter, om nu inte datorn fungerar direkt på bilens spänning.

Stämmer bra, tyvärr börjar jag tappa bort all ellära jag "lärt" mig.

Zenerdioden skulle nog väga flera kilo och kosta en hel del

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apbot
Men jag har ju en dc > dc konverter inbygd i datorlådan. problemet är att den bara klarar 11.4V~12.6V . och ett bilbatteri kan ge mer och mindre. Vad e det för dc > dc konverter jag ska ha då ?

Du behöver(eventuellt) en DC/DC som tar spänningen i bilen och konverterar den till 11,4-12,6V. Spänningen i en bil varierar en hel del, särskilt om man har ett gammalt trött batteri. Från kanske 8-9V när starten går runt, och upp till 14,9V när generatorn jobbar. Generallt kan man säga att man bör ha åtminstone 14V i en normal bil när motorn är igång.

Permalänk
Medlem

hoppas du får till de

Skulle väldigt gärna se en bild av de när allt är klart

Visa signatur

Internet är som ett stort bibliotek, men med en full bibliotekarie.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apbot
Eh jasså det tycker du ?. var jag som skapa tråden och den handlade inte om hur man får en disk att funka i en båt.

Det är bara att inse att kraven för PC-montage i bil och båt är ganska lika elektriskt sett. Till viss del är de lika mekaniskt sett eftersom även bilen utsätter hårdvaran för mekaniska påfrestningar som inte förekommer i byggnader.

I en båt är fukten ett problem, men temperaturen är ofta et mindre problem. I en bil är det nästan tvärtom, man måste lista ut om datorn verkligen fungerar även varma sommardagar i en bil utan AC där temperaturen med lätthet kan nå 60° om solen ligger på och bilen står still.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Du behöver(eventuellt) en DC/DC som tar spänningen i bilen och konverterar den till 11,4-12,6V. Spänningen i en bil varierar en hel del, särskilt om man har ett gammalt trött batteri. Från kanske 8-9V när starten går runt, och upp till 14,9V när generatorn jobbar. Generallt kan man säga att man bör ha åtminstone 14V i en normal bil när motorn är igång.

Sen är ju frågan om inte PSU:n fungerar utmärkt även på 14 V. Man kan ha en spänningsvakt som fördröjer påslaget tills spänningen når en viss nivå, och även bryter om spänningen når under en viss nivå för att undvika att batteriet urladdas om man glömmer datorn på.

För mindre krävande tillämpningar som GPS-navi och MP3-uppspelning bör man fundera på att underklocka datorn. Man bör räkna ut hur mycket hastighet man verkligen behöver för de aktuella tillämpningarna och inte ha högre, för att hålla effektförbrukningen så låg som möjligt.

Permalänk
Medlem

jag har också en fundering på att köpa ett sånt där nätagg och bygga en mp3dator i bilen.

det jag oroar mig för är spänninsfall vid start och att jag drar ur batteriet när jag inte har motorn på.

vad tror ni om detta (se bifogad fil)

2st bilbatterier som är ihopkopplade med kraftiga dioder, hittade på ett par i elfa som klarade 40A det borde räcka för att både ladda batteriet och att driva datorn.

ett bilbatteri har en kapacitet på ~60AH med den där kopplingen så dubblar jag kapaciteten och drar inte ur dom lika fort om jag spelar utan att ha motorn igång.

generatorn laddar bägge batterierna, men dioderna gör att det inte går nån ström åt andra hållet, därmed så undkommer jag ett spänningsfall när jag startar bilen

jag kopplar datorn till batteri 2.

enligt mig skulle det funka, men det kommer säkert nån elektroniksnubbe och klagar....

om ni har funderingar på funktionen, SÄG DET!
vill ha info om mitt kopplade innan jag börjar.

//
Jonne

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
jag har också en fundering på att köpa ett sånt där nätagg och bygga en mp3dator i bilen.

det jag oroar mig för är spänninsfall vid start och att jag drar ur batteriet när jag inte har motorn på.

vad tror ni om detta (se bifogad fil)

2st bilbatterier som är ihopkopplade med kraftiga dioder, hittade på ett par i elfa som klarade 40A det borde räcka för att både ladda batteriet och att driva datorn.

ett bilbatteri har en kapacitet på ~60AH med den där kopplingen så dubblar jag kapaciteten och drar inte ur dom lika fort om jag spelar utan att ha motorn igång.

generatorn laddar bägge batterierna, men dioderna gör att det inte går nån ström åt andra hållet, därmed så undkommer jag ett spänningsfall när jag startar bilen

jag kopplar datorn till batteri 2.

enligt mig skulle det funka, men det kommer säkert nån elektroniksnubbe och klagar....

om ni har funderingar på funktionen, SÄG DET!
vill ha info om mitt kopplade innan jag börjar.

//
Jonne

Tja, teoretiskt sett fungerar det. Några små detaljer måste man dock tänka på.
För det första, en vanlig alternator (generator) i en bil lämnar ut åtminstone 55 Ampere, ofta betydligt mera. Så om det ena batteriet är helt tomt kommer det inte räcka med en 40A diod. Detta kan dock lösas med två eller flera dioder kopplade i parallell.
För det andra får man inte glömma att det alltid finns ett visst spänningsfall över dioder, vanligen mellan 0,5V och upp mot närare 1V. Detta är det inte säkert att du kommer ha ont av i realiteten, det som kan hända är att batteriet aldrig laddas helt fullt.

Edit: Dessutom räcker det att ha dioder mellan de poistiva polerna, till jorden behövs ingen.

Permalänk
Medlem

Konstruera en batterivakt som slår av spänningen till datorn om batterispänningen sjunker under en viss nivå i mer än en inställd tid. Nivån bör läggas så att man med säkerhet vet att bilen kan startas. Är man riktigt avancerad kan man lägga till temperaturkompensation som korrigerar för dålig startprestanda i kall väderlek.

Edit: Dubbla elsystem med separata batterier för startkrets och förbrukare används flitigt på motorbåtar av den lite större kalibern. Således bör det finnas en hel del att läsa om hur sådana elsystem är konstruerade.

Permalänk
Medlem

jadå självklart kommer det läggas upp bilder på bygget.
Här är ialf 1 bild på bilen som allt ska in i.
Nej det är ej min.. farsans MONSTERTRUCK

www.apbot.com/bilen1.jpg

Permalänk
Medlem

Jo.. men du kan inte koppla det DC-DC nätagget från DB.com dirket till cigg-utaget eller batteriet..

Du måste först stabilisera det till 12V ~5A... det är inte så svårt med några spolar och kondensatorer, samt några regulatorer...

Permalänk
Medlem

mada jo jag vet det nu.. ska försöka be nån polare fixa det dära till mig..
enda probbet verkar vara att det inte går att köpa regulator på 12v 5amp i sverige (?)
har letat som en tok, inte ens elfa har ju

den jag tror att jag behöver är denna LM1084IT-12
och finns på http://www.national.com/pf/LM/LM1084.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Tja, teoretiskt sett fungerar det. Några små detaljer måste man dock tänka på.
För det första, en vanlig alternator (generator) i en bil lämnar ut åtminstone 55 Ampere, ofta betydligt mera. Så om det ena batteriet är helt tomt kommer det inte räcka med en 40A diod. Detta kan dock lösas med två eller flera dioder kopplade i parallell.
För det andra får man inte glömma att det alltid finns ett visst spänningsfall över dioder, vanligen mellan 0,5V och upp mot närare 1V. Detta är det inte säkert att du kommer ha ont av i realiteten, det som kan hända är att batteriet aldrig laddas helt fullt.

Edit: Dessutom räcker det att ha dioder mellan de poistiva polerna, till jorden behövs ingen.

tack för svaret!

generatorn i 740n lämna max 70A så lite fetare dioder behövs nog, kollade i bibeln nu och hittade dioder på upp till 250A
fanns också lite mindre, blir nog en på 85A skulle jag tro.

man får väl koppla på en laddare till batteriet när man kommer hem

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apbot
mada jo jag vet det nu.. ska försöka be nån polare fixa det dära till mig..
enda probbet verkar vara att det inte går att köpa regulator på 12v 5amp i sverige (?)
har letat som en tok, inte ens elfa har ju[/url]

Valfri regulator med en eller ett par extra effekttransistorer tillagda för ökat strömuttag går att använda.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan stacka tex 78:or så det är lugnt med strömen.

Dock har de ett min spänningsfall på 1.5v eller så, så inspäningen i reggen måste vara högre än 12v. Dock kanske bruken går på 10.5v. Det är bara drygt 10% för lite (som brukar vara tolleransen).

Apbot, jag orkar inte bygga något dc/dc agg till dig, har inte tid tyvär. Flyttar söderut om 3v.
Blev ombädd att svara så jag har inte läst igenom tråden, utan bara sista sida.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

tack ändå marcus.
ha det bra där i söden?
får be polaren bygga nån tjofräs mackapär då