Bilproblem - Knakande ljud Peugeot 307

Permalänk

Bilproblem - Knakande ljud Peugeot 307

Tjo

Jag behöver hjälp med att debug'a min Peugeot 307 -06 i och med att jag inte har råd med att lämna in den för det. Jag besiktade den för ca 8 månader sen utan anmärkningar och "bra att veta"-grejs.

Senaste 2 veckorna har jag börjat upptäckt ett knakande ljud framifrån när man kör i extremt låga hastigheter. Det låter typ som skeppen i Pirates of the Caribbean.

Ska låna ett fälgkors i övermorgon och kolla så de dragit åt bultarna ordentligt, men det känns inte som att det skulle kunna vara det. Fast man kan ju aldrig riktigt veta.

Det är lite lurigt att försöka återskapa problemet ibland men....

* Står man still och gör fullt utslag på ratten fram och tillbaka så knakar det inte.
* När man åker i typ 1-20km/h så knakar det som mest. Räcker att man börjar rulla så låter det. Fast inte alltid. Ju saktare man kör desto mer låter det.
* Åker man på typ tvättbräda i skogen så knakar det inte.
* Åker man 25+ km/h och rattar som en galning så knakar det inte heller.
* Provat att bromsa mjukt, hårt och allt däremellan men inget...

Enda fel som jag känner till är att det gnisslar lite då och då från ena bromsskivan bak. Misstänker att bromsklossen tar i, eller att nötta kanten tar i lite då och då. Men det luktar inte broms efter man har kört rätt mycket och bromsskivorna ser blanka och fina ut.

Har inte mer kompetens än de flesta så det är lite lurigt. Och hade det varit någon bussning eller sånt som börjat bli nött så hade de väl sagt till på bilprovningen att det kanske behöver bytas framöver. Men å andra sidan så har de väl haft fel förr.......

Vad tror ni att det är? Inte så sugen och lämna in då man inte har råd. Är säkert inget jättestort problem men man vill ju gärna fixa till det om det är något lagom enkelt.

Permalänk
Medlem

Testa sätt ner båda händerna rakt ovanför hjulen och tryck ner, testa fjädringen och kolla om du kan återskapa ljudet.
Testa detta både med hjulen rakt fram och maximalt vridna åt båda håll, det skulle kunna avslöja något stag eller bussning i länkarm t.ex.

Det verkar som ljudet hör ihop med rotationen av hjulen, det kan vara ett hjullager. De brukar brumma och vara konstanta dock och avta eller öka om man svänger kraftigt höger-vänster. Men det finns ju olika grader av trasighet.

Är det en konstant frekvens? som följer hastigheten eller är det lite som den vill oavsett fart

Om det går, försök filma med telefonen så du får med ljudet. Då blir det lättare att identifiera

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Spindelled kanske?

Permalänk
Avstängd

Min spontana tanke är krängningshämmarna, det brukar börja "gneka" när de börjar ta slut, men inte sällan långt innan de är slut också. När jag jobbade på Volvo var det ett återkommande problem på helt nya bilar, någon (chef antar jag) hörde problemet eller fick höra det från någon, sen stoppade de alla bilar från att levereras tills problemet var löst, vilket innefattade jobbiga åtgärder med att slipa ner gummigrejer och så, tills någon annan chef fick nog och sen släppte man problemet. Detta hände typ varannat år eller så. Det var ju inget fel mer än justs ljudet egentligen.

Permalänk
Medlem

Säger som HCP avslutar, har du möjlighet fånga upp ljudet så kan det bli enklare få en idé vad det kan vara. Vad som för dig kan vara ett knakande ljud kan för någon annan vara något annat. Min första instinkt var en dålig drivknut men det brukar märkas när man svänger, inte när man kör rakt fram så låter inte så troligt.

Kan dock referera till det snajk skriver. Jag har själv på min bil såväl gnek som klonk och jag vet det är bussningarna på krängningshämmarstaget. Det låter mest vid låga hastigheter över t.ex. farthinder och större ojämnheter i vägen. Märks inte alls vid högre hastigheter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Knakar det om du sakta kör framåt och svänger fullt åt något håll? Då är det drivaxeln på någondera sida.

Permalänk
Medlem

Drivknutar kan låta, men då brukar det vara värre om man svänger rejält, typ kör i en snäv cirkel och kanske mer knack o dyl än gnek, men man vet ju aldrig.

Hjullager som nämndes brukar bli värre i högre fart och i vissa hastighetsintervall (ungefär som obalanserade hjul), även om det kan mola i lägre.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Min spontana tanke är krängningshämmarna, det brukar börja "gneka" när de börjar ta slut, men inte sällan långt innan de är slut också. När jag jobbade på Volvo var det ett återkommande problem på helt nya bilar, någon (chef antar jag) hörde problemet eller fick höra det från någon, sen stoppade de alla bilar från att levereras tills problemet var löst, vilket innefattade jobbiga åtgärder med att slipa ner gummigrejer och så, tills någon annan chef fick nog och sen släppte man problemet. Detta hände typ varannat år eller så. Det var ju inget fel mer än justs ljudet egentligen.

Antar du menar stabilatorstaget i änden på krängningshämmaren? Det brukar "klonka" när de är slut.

Eller menar du bussningen mellan krängningshämmaren och kaross? Aldrig hört några ljud ifrån en sådan även efter 40k+ mil.

Rent spontant tänker jag drivknut. Men det låter inte riktigt rätt heller enligt ts beskrivning.

Permalänk

Nu gav ju många rätt så bra ideer, men det KAN vara så att det är topplagringen i fjädertornen som är lite torra också. Du kommer åt dom från motorrummet. Det är hålen uppe i vardera hörn där det oftast sitter med 3 mutter. I mitten där är topplagringen. Jag hade själv liknande på min bil, så jag tog en krypolja och sprutade på en del, sen blev det knäpptyst.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk

Tack för alla tips!

Jag har tagit en pilsner så jag återkommer om 2-3 dagar om jag lyckas fånga det på film och prova era tips!

Permalänk
Medlem

Upplevde ett knackande ljud, när jag nyligen bytt till sommarhjul och inte hunnit efterdra.
Några hade skruvat ur sig på ett hjul, ljudet försvann när jag dragit åt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Antar du menar stabilatorstaget i änden på krängningshämmaren? Det brukar "klonka" när de är slut.

Eller menar du bussningen mellan krängningshämmaren och kaross? Aldrig hört några ljud ifrån en sådan även efter 40k+ mil.

Rent spontant tänker jag drivknut. Men det låter inte riktigt rätt heller enligt ts beskrivning.

Personen menar stabilatorsstaget, men kärt barn har många namn.
Brukar själv kalla det k-stag

Bussningarna mellan kaross och kräningshämmaren kan skapa oljud, men det är oftast vid ojämnt vägunderlag när det rör sig i framvagn. Det har man bytt en del gånger p.g.a att de är utslitna och spruckna.

Håller med dig om att det kan vara en drivknut, funderar även på om det kanske skulle kunna vara lagret som sitter på den längre drivaxeln som är utslitet och skapar oljudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tjo

Jag behöver hjälp med att debug'a min Peugeot 307 -06 i och med att jag inte har råd med att lämna in den för det. Jag besiktade den för ca 8 månader sen utan anmärkningar och "bra att veta"-grejs.

Senaste 2 veckorna har jag börjat upptäckt ett knakande ljud framifrån när man kör i extremt låga hastigheter. Det låter typ som skeppen i Pirates of the Caribbean.

Ska låna ett fälgkors i övermorgon och kolla så de dragit åt bultarna ordentligt, men det känns inte som att det skulle kunna vara det. Fast man kan ju aldrig riktigt veta.

Det är lite lurigt att försöka återskapa problemet ibland men....

* Står man still och gör fullt utslag på ratten fram och tillbaka så knakar det inte.
* När man åker i typ 1-20km/h så knakar det som mest. Räcker att man börjar rulla så låter det. Fast inte alltid. Ju saktare man kör desto mer låter det.
* Åker man på typ tvättbräda i skogen så knakar det inte.
* Åker man 25+ km/h och rattar som en galning så knakar det inte heller.
* Provat att bromsa mjukt, hårt och allt däremellan men inget...

Enda fel som jag känner till är att det gnisslar lite då och då från ena bromsskivan bak. Misstänker att bromsklossen tar i, eller att nötta kanten tar i lite då och då. Men det luktar inte broms efter man har kört rätt mycket och bromsskivorna ser blanka och fina ut.

Har inte mer kompetens än de flesta så det är lite lurigt. Och hade det varit någon bussning eller sånt som börjat bli nött så hade de väl sagt till på bilprovningen att det kanske behöver bytas framöver. Men å andra sidan så har de väl haft fel förr.......

Vad tror ni att det är? Inte så sugen och lämna in då man inte har råd. Är säkert inget jättestort problem men man vill ju gärna fixa till det om det är något lagom enkelt.

Garanterat drivknutarna som är på G att ge upp, du kan provocera fram ljudet om du styr fullt åt antingen höger eller vänster och kör sakta framåt.

Permalänk

Ger de verkligen upp efter bara 14k mil?

Permalänk
Medlem

Låna ett fälgkors? Du har väl grejer att plocka av och på hjul i bagaget tillsammans med reservdäck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Ger de verkligen upp efter bara 14k mil?

Det är inte omöjligt, damaskerna vid drivknutarna kan vara skadade och därmed har grus och vatten kommit in och påskyndat förslitningen.

Permalänk
Rekordmedlem

Om hjulen sitter ordentligt, dvs inget skit mellan dem och navet och korrekt fastskruvade så hade jag nog lyft upp framänden så hjulen är i luften och kollat att de roterar mjukt och tyst för lager och bromsar och bromssköld kan ju låta om de är dåliga och sedan hade jag bänt och dragit i allt i framvagnen för att försöka hitta nått som glappar eller låter på annat sätt. Det kan vara värt att söka efter glapp både med hjulen på och av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utan att ha hört ljudet så skulle jag ändå satsat på drivknutarna.
Det brukar vara väldigt tydligt på tex parkeringsplatser där man kör väldigt sakta och samtidigt svänger.

Loss med hjulet och kolla kring drivknutarna.
Besiktningen brukar dock påpeka trasiga damasker.

Byta drivknutarna är inga konstigheter. Antingen delar du knuten från axeln och sätter dit en ny men det brukar inte vara jättedyrt med en helt ny drivaxel komplett med både inte och ytter knut.
Men nu pratar jag om man köper dem själv och letar lite.

Annats brukar piratskeppsljud från framvagnen vara tydliga när man står still och svänger och då brukar det bero på andra saker.

Permalänk
Medlem

Håller med ovan talare att det är drivknutarna som är slut.

Jag hade en Peugeot 307 för en massa år sedan
och den bilen är gjord av vax i framvagnen.
Alla damasker och gummidetaljer börjar rasa redan efter 5-6 år

Delarna är billiga, tror jag köpte drivknutar för några hundringar för 10 år sedan och lite annat, blev typ 1500kr, för båda sidor men jag gjorde arbetet själv.

Finns bra YT Videos hur man går tillväga

https://www.youtube.com/watch?v=8zLnLKvgWBM

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Håller med ovan talare att det är drivknutarna som är slut.

Jag hade en Peugeot 307 för en massa år sedan
och den bilen är gjord av vax i framvagnen.
Alla damasker och gummidetaljer börjar rasa redan efter 5-6 år

Delarna är billiga, tror jag köpte drivknutar för några hundringar för 10 år sedan och lite annat, blev typ 1500kr, för båda sidor men jag gjorde arbetet själv.

Finns bra YT Videos hur man går tillväga

https://www.youtube.com/watch?v=8zLnLKvgWBM

Knappt värt att byta drivknutar idag, bättre byta hela drivaxeln.

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag hade en Peugeot 307 för en massa år sedan
och den bilen är gjord av vax i framvagnen.

Inte förvånande då bromsskivorna är gjorda av Marie-kex Så aldrig mer Peugeot även om det är samma plattform och delar som "alla andra bilar".

Sen bor jag i lägenhet så jag har varken verktyg eller plats där jag kan mecka. Men tack för filmen i alla fall. Kan vara intressant och se vad som måste göras så man kan få en uppfattning av vad som är ett rimligt pris vid byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tack för alla tips!

Jag har tagit en pilsner så jag återkommer om 2-3 dagar om jag lyckas fånga det på film och prova era tips!

Hur går det med filmen?

Permalänk

Trots att det knappt gick att dra åt bultarna nåt, så blev det även knakar när man vrider på ratten vid stillastående

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Trots att det knappt gick att dra åt bultarna nåt, så blev det även knakar när man vrider på ratten vid stillastående

Det är också tecken på väldigt slitna drivknutar alt hjullager, om du kör i hög fart på en motorväg tex kan en drivknut skära och dela på sig så att drivaxeln släpper från hjulet helt och hållet. Det som sker då är att drivaxeln slår sönder det mesta på framvagnen inkl givare för ABS bromsar och liknande.

Då blir det dyrt och har du riktigt mycket otur kan även växellådan vid utgående axel spricka.

Du får i möjligaste mån undvika att köra bilen tills du har lagat felen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min spontana tanke är krängningshämmarna, det brukar börja "gneka" när de börjar ta slut, men inte sällan långt innan de är slut också. När jag jobbade på Volvo var det ett återkommande problem på helt nya bilar, någon (chef antar jag) hörde problemet eller fick höra det från någon, sen stoppade de alla bilar från att levereras tills problemet var löst, vilket innefattade jobbiga åtgärder med att slipa ner gummigrejer och så, tills någon annan chef fick nog och sen släppte man problemet. Detta hände typ varannat år eller så. Det var ju inget fel mer än justs ljudet egentligen.

Injicera litet handdiskmedel mellan gummi och kränghämmare och se om ljudet försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Trots att det knappt gick att dra åt bultarna nåt, så blev det även knakar när man vrider på ratten vid stillastående

Om det knakar när du vrider ratten stillastående så skall du kolla alla kulleder, både för styrning och spindelleder.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Om det knakar när du vrider ratten stillastående så skall du kolla alla kulleder, både för styrning och spindelleder.

Tack! Men jag kan inte mecka..... så jag måste lämna in på verkstad

Permalänk
Medlem

Skulle det faktiskt vara sådana fel som gör att halva framvagnen riskerar att trilla ur lär en besiktningsstation kunna hitta dem... Det brukar gå att få bilen besiktad utan att det blir besiktad, så att säga.

Permalänk
Medlem

allra enklast när man har såna här problem är ju annars att besöka närmaste bilverkstad där de utan kostnad provkör å talar om vad felet kan vara samt ger prisförslag...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Tack alla for era inputs!