Bilproblem - Knakande ljud Peugeot 307
Tjo
Jag behöver hjälp med att debug'a min Peugeot 307 -06 i och med att jag inte har råd med att lämna in den för det. Jag besiktade den för ca 8 månader sen utan anmärkningar och "bra att veta"-grejs.
Senaste 2 veckorna har jag börjat upptäckt ett knakande ljud framifrån när man kör i extremt låga hastigheter. Det låter typ som skeppen i Pirates of the Caribbean.
Ska låna ett fälgkors i övermorgon och kolla så de dragit åt bultarna ordentligt, men det känns inte som att det skulle kunna vara det. Fast man kan ju aldrig riktigt veta.
Det är lite lurigt att försöka återskapa problemet ibland men....
* Står man still och gör fullt utslag på ratten fram och tillbaka så knakar det inte.
* När man åker i typ 1-20km/h så knakar det som mest. Räcker att man börjar rulla så låter det. Fast inte alltid. Ju saktare man kör desto mer låter det.
* Åker man på typ tvättbräda i skogen så knakar det inte.
* Åker man 25+ km/h och rattar som en galning så knakar det inte heller.
* Provat att bromsa mjukt, hårt och allt däremellan men inget...
Enda fel som jag känner till är att det gnisslar lite då och då från ena bromsskivan bak. Misstänker att bromsklossen tar i, eller att nötta kanten tar i lite då och då. Men det luktar inte broms efter man har kört rätt mycket och bromsskivorna ser blanka och fina ut.
Har inte mer kompetens än de flesta så det är lite lurigt. Och hade det varit någon bussning eller sånt som börjat bli nött så hade de väl sagt till på bilprovningen att det kanske behöver bytas framöver. Men å andra sidan så har de väl haft fel förr.......
Vad tror ni att det är? Inte så sugen och lämna in då man inte har råd. Är säkert inget jättestort problem men man vill ju gärna fixa till det om det är något lagom enkelt.