Spruckna kretskort påvisade hos Gigabytes grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Spruckna kretskort påvisade hos Gigabytes grafikkort

På Youtube och i sociala medier uppmärksammar flera användare att en designmiss från Gigabytes sida leder till spruckna kretskort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gigabyte. Det går bra nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Hmm har en stor pjäs till kort: Gigabyte Geforce RTX 3070 Ti 8GB AORUS MASTER

Får hoppas på att den inte påverkas.

Permalänk
Medlem

Så det räckte inte med hela psu historien?
Nej, men hoppas detta inte blossar upp till några stora volymer och att det endast är en liten batch som berörs.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gigabyte hade kretskortkvalitet som USP för typ 20 år sedan

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Gigabyte hade kretskortkvalitet som USP för typ 20 år sedan https://www.gigabyte.com/FileUpload/SE/Overview/Icon/4377.jpg

Var inte det angående kondensatorerna de använde, som ett direkt svar på Det Stora Kondensatorfiaskot™? Eller blandar jag ihop allt nu?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inte nog med det utan verkar som många åtminstone i USA nekats garanti eftersom det är fysisk skada på kortet vilket inte täcks av garantin då de kan påstå att användaren varit oaktsam.

Men tror inte att folk som köper Gigabyte kort jonglerar med dem utan något verkar vara fel på konstruktionen så borde inte nekas garanti.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Var inte det angående kondensatorerna de använde, som ett direkt svar på Det Stora Kondensatorfiaskot™? Eller blandar jag ihop allt nu?

Gigabyte gjorde en stor grej av det, ja. De körde med kondensatorer utan elektrolyt och sa att de var fantastiskt långlivade. Men Gigabyte var bra på den tiden, för typ 20 år sen - de har helt klart blivit sämre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Uppmanar alla med tyngre gigabyte grafikkort att lägga/ställa datorn så grafikkortet står upp och inte hänger i pci-e porten.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Uppmanar alla med tyngre gigabyte grafikkort att lägga/ställa datorn så grafikkortet står upp och inte hänger i pci-e porten.

Detta, men framförallt skall man stötta upp kortet om man transporterar datorn.

(Jag har ett uppochnervänt moderkort och PSUn i botten, så GPUn vilar bokstavligen på PSUn. Dessutom är det mer av ett mellanklasskort den här gången, så jag tar det rätt lugnt).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ända sen de kom ut på konsumentmarknaden har jag bojkottat Gigabyte. De var skräp då och de är skräp nu. De har aldrig gjort något som fått mig att omvärdera detta.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Som om det behövdes fler anledningar att inte köpa deras produkter. Maken till skitföretag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Snusfri

Sista produkten från Gigabyte för min del var ett 680 4GB, de har fyllt det blå skåpet med alldeles för mycket nummer 2 för att jag skall köpa något från dem igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Sista produkten från Gigabyte för min del var ett 680 4GB, de har fyllt det blå skåpet med alldeles för mycket nummer 2 för att jag skall köpa något från dem igen.

Mitt 670 dog efter typ 9 månader. Ett Windforce om jag inte minns fel. Oklart varför men fick inget nytt kort då 700-serien anlänt. Pengarna åter ner till varje krona var okej hanterat av ÅF iallafall.

Rapporterna här i forumet om lanseringskort från Gigabyte, 3080 Eagle där stiften i PCIe kontakterna var lösa från fabrik gjorde inte intrycket bättre direkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Där sprack den kvällen....

Permalänk
Medlem

Så överraskad jag blev av att Gigabyte har kvalitetsproblem.

Det kunde man verkligen inte tro!

Det har ju inte hänt upprepade gånger.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Någon som har en lista på alla tredjepartstillverkare från Asus, MSI, Gigabyte, Asrock osv och deras returer?

Hittade en ser inte så bra ut för Gigabyte

https://videocardz.com/newz/swiss-retailer-reveals-warranty-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sista produkten från Gigabyte för min del var ett 680 4GB, de har fyllt det blå skåpet med alldeles för mycket nummer 2 för att jag skall köpa något från dem igen.

Sista jag köpt från Gigabyte är också ett 4GB grafikkort.
Men mitt var nog mer nyligen än ditt köp.
Ett GeForce GTX 1650.

Minns inte när jag köpte det.
Men minns att efter jag köpt det kom det en nyhet om en ny revision av GTX 1650 med GDDR6 minne istället för GDDR5 minne och att den nya generellt skulle vara snabbare till ungefär samma strömförbrukning.
Att det var lite retligt att jag köpte den äldre GDDR5 versionen för jag visste inte att GDDR6 skulle komma till 1650.

Mitt GTX 1650 har två slotts kylare som inte är så lång och verkar inte vara tung.
Två små fläktar.
Som tur har det semipassiv kylning.
När man startar datorn startar fläktarna.
Men när datorn startar Windows och laddar drivrutinerna så stannar dem.
För kvaliten på fläktarna verkar sådär.
"Bashastigheten" typ om man bara går in i BIOS/UEFI och fläktarna går för de inte laddat drivrutinerna ännu.
Vid bashastigheten så verkar de inte flytta så mycket luft och ja de är inte högljudda, men ändå klart hörbara.
Låter mer vid idle jämfört med kort med högre kvalitet på fläktarna.
Det som räddar det är att de är semipassivt så med installerade och laddade drivrutiner så stannar fläktarna helt om man bara surfar nätet eller dylikt och då blir det tyst.

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju hur är det för de andra märkena? och vilken modell berörs?
Vissa enklare modeller har väl PCB direkt från nvidia eller hur är det?

Permalänk
Medlem

Olyckligt, men frågan är ju om det gör någon skillnad funktionsmässigt.

Angående Gigabyte har jag väl inte haft så många produkter. Hade ett moderkort som gav för mycket spänning till CPUn, men det var början av 2000-talet.
Och mitt S775 EP35-DS4 moderkort är fortfarande i dagligt bruk hos svärmor. Borde väl vara 15 år eller nå sådant. Och själv kör jag fortfarande med mitt 1080 Windforce grafikkort. 24/7 drift i över 6 år.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Mitt i kröken ja. Ser ut som att de helt enkelt har haft en för liten radie på hörnet. Det är ett säkert recept på utmattningssprickor och exakt vad som gjorde att.. Läs mera om DeHaviland Comet som oturligt hade fyrkantiga fönster.

Permalänk
Medlem

Många som fuckar upp nu. Det blir nog till att undvika gigabyte och asus framöver för ett tag.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Ännnu ett nVidia problem....

Många drar AMD utför stupet så fort det är problem med en partnertillverkare. Så borde även gälla nVidia.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 4070 från gigabyte så är lite oroad. Mitt kort är inte så tungt, och har en stöd-bracket så hoppas att jag inte får problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Mitt i kröken ja. Ser ut som att de helt enkelt har haft en för liten radie på hörnet. Det är ett säkert recept på utmattningssprickor och exakt vad som gjorde att.. Läs mera om DeHaviland Comet som oturligt hade fyrkantiga fönster.

Förutom att just det där med fönstren på De Havilland Coment är en myt (eller missförstånd om man så vill). Sprickorna gick visserligen genom fönstren, men startade inte där, som Mentour Now förklarar i denna video.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Citat:

"...had reportedly worked on a dozen of the affected graphics cards."

Åh herregud, hela 12 st grafikkort. Gigabyte måste därför suga och bör bojkottas.

Ingen här eller på nätet, inte ens reparatören, vet den faktiska anledningen till att dessa kort felat. Kan vara tillverkningsfel likaväl som det kan vara handhavandefel. Att det bara handlar om 12 st kort gör att handhavandefel är mer troligt.

Hur som helst så har vi i Sverige bättre konsumentskydd så om det händer här kommer det gå på garantin, precis som med Asus och deras försök till friskrivning när det gäller BIOS som det skrevs så mycket om för några veckor sedan.

Gör en höna av en fjäder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zesty:

Åh herregud, hela 12 st grafikkort. Gigabyte måste därför suga och bör bojkottas.

Ingen här eller på nätet, inte ens reparatören, vet den faktiska anledningen till att dessa kort felat. Kan vara tillverkningsfel likaväl som det kan vara handhavandefel. Att det bara handlar om 12 st kort gör att handhavandefel är mer troligt.

Hur som helst så har vi i Sverige bättre konsumentskydd så om det händer här kommer det gå på garantin, precis som med Asus och deras försök till friskrivning när det gäller BIOS som det skrevs så mycket om för några veckor sedan.

Gör en höna av en fjäder...

Det är inte antalet grafikkort som räknas det är att folk tappat pengarna de har lagt på grafikkort skulle du tycka att det var okej om du ägde kortet?

När de beter sig så emot vissa kunder är det ju svårt att motivera att köpa från dem om man själv inte vill bli lurade eller?
Nä det kommer inte gå på garantin här heller däremot har vi reklamationsrätten i Sverige garantier är helt frivilligt även i Sverige och man sätter sina egna villkor.
Däremot har vi reklamationsrätten som gäller i 3år oavsett vad tillverkaren eller butiken säger, i Sverige har vi alltid rätten att gå tillbaka till butiken och göra en reklamation sedan får butiken driva ett ärende till importören eller tillverkaren.

Men det spelar ju inte så stor roll företag som gör som detta förtjänar inte någon konsuments pengar oavsett lag eller inte.

Permalänk

borde inte detta gälla alla kort utav de mer kraftfullare RTX korten? alltså inte bara gigabytes.
tanken slog ju mig när jag nu kikade in i chassit, det enda som håller denna best till grafikkorts tyngd, är ju PCI platsen samt skruvarna i porten bak på chassit, själva arslet på grafikkortet hänger ju i luften typ, borde inte det bli en påfrestning på plasten som är inkörd i PCI porten? eller tänker jag galet nu?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Uppmanar alla med tyngre gigabyte grafikkort att lägga/ställa datorn så grafikkortet står upp och inte hänger i pci-e porten.

eller så skaffar man VGA hållare

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Moderna grafikkort med stora kylare behöver en stötta som avlastar PCIe-anslutningen och förhindrar att kortet böjs. Detta insåg jag med mitt GTX 980 Ti Strix från Asus från 2015, vilket var mitt första (och sista) grafikkort som fick en tydlig permanent böjning av PCB. Backplates hjälper inte, de ökar snarare problemet genom sin vikt, men funkar ofta utmärkt att använda som stödpunkt.

Tyvärr hann flera billiga och bra GPU-stöttor försvinna från marknaden eftersom det inte blivit ett så brett erkänt problem förrän på senare tid, nu när t.o.m. är flera tillverkare som skickar med stöttor till sina större kort.