Förnya Mobil Bank-ID kan komma att kräva giltigt pass eller nationellt ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bank-id är jättebra och inte alls besvärligt. Bankernas idiotiska idé om att på sikt kräva pass eller nationellt id-kort för att förnya är problemet.

För egen del tycker jag att det är bra att säkerheten på Mobilt BankID höjs.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

För egen del tycker jag att det är bra att säkerheten på Mobilt BankID höjs.

Fine att de vill att man identifierar sig men lägg då till identifikation med ett kort som de flesta redan har som duger som id överallt typ och inte nått fantasikort som ingen har för att de har andra kort att legitimera sig med...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Fine att de vill att man identifierar sig men lägg då till identifikation med ett kort som de flesta redan har som duger som id överallt typ och inte nått fantasikort som ingen har för att de har andra kort att legitimera sig med...

Fast körkortet duger väl? Du får visserligen ta dig till banken.

Från BankIDs hemsida:
"Förnya på ett bankkontor
Om du inte har svenskt pass eller nationellt id-kort kan du istället besöka ett bankkontor och visa upp annan godkänd ID handling som körkort eller Skatteverkets ID-kort. Du behöver ha ett svenskt personnummer för att kunna få ett BankID. Kontakta din bank för att få hjälp."

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Fast körkortet duger väl? Du får visserligen ta dig till banken.

Från BankIDs hemsida:
"Förnya på ett bankkontor
Om du inte har svenskt pass eller nationellt id-kort kan du istället besöka ett bankkontor och visa upp annan godkänd ID handling som körkort eller Skatteverkets ID-kort. Du behöver ha ett svenskt personnummer för att kunna få ett BankID. Kontakta din bank för att få hjälp."

Borde ju då duga på internetbanken också om det ändå duger i slutänden på deras kontor.

Min bank ligger 7 mil bort i en ort jag typ aldrig besöker eller äns är i närheten av så besöka bankkontor är bara att fetglömma.

Var inne på swedbank här i oskarshamn men de hänvisade mig till mitt sparbankskontor... Trodde de var under samma tak men tydligen inte.

Börjar misstänka att de får betalt för varje pass eller id kort som printas eller nått...

Och bra sugen på att byta trots trogen kund i snart 40 år... För de blir fan mer o mer osamarbetsvilliga för varje år som går...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Borde ju då duga på internetbanken också om det ändå duger i slutänden på deras kontor.

Min bank ligger 7 mil bort i en ort jag typ aldrig besöker eller äns är i närheten av så besöka bankkontor är bara att fetglömma.

Körkortet går inte att läsa av med NFC-funktionen, varför det inte kan duga för aktuellt tillvägagångssätt.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Körkortet går inte att läsa av med NFC-funktionen, varför det inte kan duga för aktuellt tillvägagångssätt.

Tror inte min telefon kan läsa det ändå vet k appt va de e äns. Iaf aldrig hittat nån funktion för det.

Typ samma som att alla säger att de ska gå att läsa qr koder med mobilkameran men aldrig fått den funktionen heller att fungera det bara tar en bild av qr koden...

Funkar med koder i bankid appen men inte kameraappen varesig på min gamla huwai p20 eller min nya ulefone.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror inte min telefon kan läsa det ändå vet k appt va de e äns. Iaf aldrig hittat nån funktion för det.

Typ samma som att alla säger att de ska gå att läsa qr koder med mobilkameran men aldrig fått den funktionen heller att fungera det bara tar en bild av qr koden...

Funkar med koder i bankid appen men inte kameraappen varesig på min gamla huwai p20 eller min nya ulefone.

De flesta telefoner har NFC. Bara att söka på din telefons modellnummer + NFC så bör du få svar på det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

De flesta telefoner har NFC. Bara att söka på din telefons modellnummer + NFC så bör du få svar på det

Försökte scanna mitt nfc passerkort till jobbet är enda kortet jag har som pratar nfc hände inte ett skit iaf å släpa kortet mot varenda kant på den.

Även om det är krypterat eller nått borde det ju iaf reagera om den har det.

Men inte en reaktion ens.

Den jag har nu är en ulefone armor 21.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den telefonen verkar ha stöd för nfc.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Den telefonen verkar ha stöd för nfc.

Uppenbarligen inte iom att den inte kunde äns känna mitt passerkort.

Eller behöver man nån speciell app för funktionen?

Sökte på nfc i applådan men i get kom upp iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Uppenbarligen inte iom att den inte kunde äns känna mitt passerkort.

Jag misstänker att du måste aktivera avläsningen på telefonen. Förmodligen gör BankID appen detta när man skall verifiera sin identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Försökte scanna mitt nfc passerkort till jobbet är enda kortet jag har som pratar nfc hände inte ett skit iaf å släpa kortet mot varenda kant på den.

Även om det är krypterat eller nått borde det ju iaf reagera om den har det.

Men inte en reaktion ens.

Den jag har nu är en ulefone armor 21.

Den har NFC. GSMArena har all specs för din enhet https://www.gsmarena.com/ulefone_armor_21-12360.php

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Uppenbarligen inte iom att den inte kunde äns känna mitt passerkort.

Eller behöver man nån speciell app för funktionen?

Sökte på nfc i applådan men i get kom upp iaf.

Det är inte app, utan är en inställning. Finns under Inställningar -> Anslutna Enheter -> Anslutningsinställningar (nu går jag på Android 10 men tror det är rätt lika på nyare versioner) -> NFC

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Den har NFC. GSMArena har all specs för din enhet https://www.gsmarena.com/ulefone_armor_21-12360.php

Då borde den väl reagera på att ja släpa ett nfc kort mot den eller?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är inte app, utan är en inställning. Finns under Inställningar -> Anslutna Enheter -> Anslutningsinställningar (nu går jag på Android 10 men tror det är rätt lika på nyare versioner) -> NFC

Se där fanns en knapp för det.

Dock redan aktiv.

Så antingen pratar inte mn telefon nfc eller mitt passerkort.

Har inget annat att testa med så svårtestat iaf.

Jag vet att mitt bankkort ska kunna göra det men gillar inte riktigt fenomenet med trådlös läsning på det så har slagit ett hål i det med en hålpunch så det inte ska gå att läsa trådlöst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Då borde den väl reagera på att ja släpa ett nfc kort mot den eller?

Beror nog lite på. Kan dock vara så att ditt passerkort inte är NFC. Kan också vara så att mobilen inte har någon app som kan läsa NFC.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Beror nog lite på. Kan dock vara så att ditt passerkort inte är NFC. Kan också vara så att mobilen inte har någon app som kan läsa NFC.

Mycket möjligt.

Kunde som sagt inte aktivera bankid pga denna idiotiska funktion på den så de åkte bort igen och kör bankidlöst.

Vet inte varför matrisen på körkortet inte kan va godkännd de kan ju koda qr läsaren att även läsa matris i bankid appen...

Typ lika säkert fast de måste se matrisen å inte bara gå förbi med en nfc scimmer för att få koden från ditt kort...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Mycket möjligt.

Kunde som sagt inte aktivera bankid pga denna idiotiska funktion på den så de åkte bort igen och kör bankidlöst.

Om du har pass eller nationellt id-kort kan du aktivera mobilt bank-id då din telefon har NFC iallafall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Om du har pass eller nationellt id-kort kan du aktivera mobilt bank-id då din telefon har NFC iallafall.

Har bara körkort och inga planer på att skaffa för användning i 10 min typ var 3e år...

Nytt körkort blir om ett par år så får va utan till dess eller om de inte slagit ihop körkort och id till dess till byte efter det 10 år senare eller vad nu dötiden på körkprten är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Någon som vet om även barn måste ha inrikespass (Nationellt ID-kort) eller pass om de ska ha Bank-ID?

Eftersom vi bara reser inom EU, och knappt det, har vi inte haft pass på hur länge som helst, men nu verkar vi vara tvungna att skaffa skiten. Dyrt är det också, om man endast ska ha det till Bank-ID.

Men visst, om varje kommun har någon slags facilitet (Skatteverk, godkänd bank etc) som kan låta en skaffa bank-id eller motsvarande gratis så är det väl ändå överkomligt. Men så tycks inte vara fallet?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Någon som vet om även barn måste ha inrikespass (Nationellt ID-kort) eller pass om de ska ha Bank-ID?

Eftersom vi bara reser inom EU, och knappt det, har vi inte haft pass på hur länge som helst, men nu verkar vi vara tvungna att skaffa skiten. Dyrt är det också, om man endast ska ha det till Bank-ID.

Men visst, om varje kommun har någon slags facilitet (Skatteverk, godkänd bank etc) som kan låta en skaffa bank-id eller motsvarande gratis så är det väl ändå överkomligt. Men så tycks inte vara fallet?

Inrikespass? Nationellt ID-kort kan användas inom hela EU och EES, även länder som är med i EU men inte med i schengenområdet accepterar nationellt id-kort. Så du behöver inte pass, räcker gott o väl med nationellt id-kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Då borde den väl reagera på att ja släpa ett nfc kort mot den eller?

Det finns flera liknande tekniker, passerkort använder ofta äldre standarder än telefoner och betalkort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Någon som vet om även barn måste ha inrikespass (Nationellt ID-kort) eller pass om de ska ha Bank-ID?

Eftersom vi bara reser inom EU, och knappt det, har vi inte haft pass på hur länge som helst, men nu verkar vi vara tvungna att skaffa skiten. Dyrt är det också, om man endast ska ha det till Bank-ID.

Men visst, om varje kommun har någon slags facilitet (Skatteverk, godkänd bank etc) som kan låta en skaffa bank-id eller motsvarande gratis så är det väl ändå överkomligt. Men så tycks inte vara fallet?

Gratis?

Ska du ha bankid utan att besöka en bank behöver du ha nationellt id-kort eller pass, eller ett befintligt som du förnyar (där banken när som helst kan kräva nationellt id-kort eller pass). Både nationellt id-kort och svenskt pass går att läsa med NFC.

Det ingår i bankernas paket när du har konto, men gratis behöver det inte vara då man ofta får betala för att ha ett konto.

Id-kort, pass och förnya körkort kostar pengar.

Permalänk
Medlem

Ja å min brorsa fick nya mobiler samtidigt. Min gamla laddade inte som den skulle, men med lite meck så kunde jag få liv i den. Min brors gamla mobils skärm var dock helt trasig så han kunde inte alls använda den. Vi skulle installera nya bankid på våra nya telefoner och kunde då inte göra detta trots att vi hade våra säkerhetsdosor, utan krav på pass eller specialkoder krävdes. Men effersom min gamla mobil fortfarande fungerade hjälpligt så kunde jag förnya mitt bankid på min nya mobil, men min bror fick snällt åka till banken då hans pass sedan länge gått ut.

Nu frågar jag mig själv frågan: varför skulle det vara säkrare om man har en gammal mobil med giltigt bankid än tex ett körkort, eller varför inte en bankdosa? Detta rimmar enligt mig väldigt dåligt, men banken vill väl inte ha en anstormning till bankkontoret varje gång folk byter mobiltelefon.

Denna nya regel är helt urholkad säkerhet enligt mig och skulle endast fungera ifall alla alltid blev tvugna att ha ett giltigt pass för förnyat bankid, vilket jag gissar på skulle bli en del störningar i vardagen för många. Varför skall det vara högre säkerhet för vissa, medan andra endast behöver ha kvar sina gamla mobiltelefoner med giltigt bankid?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

@Nikodemous: Du vet att du kan återkalla bankid när som helst? Att banken om de känner för det eller tycker de ser något misstänksamt kan kräva digital id-kontroll även om du skapar ett nytt med ett befintligt? Är väl fullt rimligt om banken inte har några kontor.

Permalänk
Medlem

Tanken är väl god men tyvärr så funkar det inte för alla?

Farsan skulle skaffa nytt och då först Scanna passet med kamera. Allt frid och fröjd och sen på med NFC och så ska nåt chip/tagg läsas av. Detta fungerar inte, taggen hittas inte hur man än gör. Hans pass är från förra året så borde ha taggen som efterfrågas? Hans telefon har NFC givetvis..

Hade ju varit trevligt om man fått höra att detta skulle bli ett krav helt plötsligt?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hade ju varit trevligt om man fått höra att detta skulle bli ett krav helt plötsligt?

Mitt NFC-chip i passet var trasigt. Kan vara det som är fel också, men kanske inte så vanligt problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Nikodemous: Du vet att du kan återkalla bankid när som helst? Att banken om de känner för det eller tycker de ser något misstänksamt kan kräva digital id-kontroll även om du skapar ett nytt med ett befintligt? Är väl fullt rimligt om banken inte har några kontor.

Nu hänger jag inte med riktigt. Ja, jag kan återkalla bankid:t från hemsidan. Och ja, banken kan göra digital id-kontroll ifall det ser konstigt ut, men vad har det med att banken inte behöver ha några kontor? Min bank har dock fysiska kontor så detta spelar mig mindre roll. Däremot kvarstår problemet att en gammal mobil anses som en större säkerhet än en faktiskt fysisk bankdosa, det är detta jag anser vara dibbelmoral från bankens sida.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nu hänger jag inte med riktigt. Ja, jag kan återkalla bankid:t från hemsidan. Och ja, banken kan göra digital id-kontroll ifall det ser konstigt ut, men vad har det med att banken inte behöver ha några kontor? Min bank har dock fysiska kontor så detta spelar mig mindre roll. Däremot kvarstår problemet att en gammal mobil anses som en större säkerhet än en faktiskt fysisk bankdosa, det är detta jag anser vara dibbelmoral från bankens sida.

Får att det finns fler säkerhetsfunktioner i bankid än i en kod eller qr-dosa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Fick just ett meddelande från min bank att det kan komma att krävas ett giltigt pass eller nationellt ID för att förnya mobil bank-id, körkort är INTE en giltig handling.

Känns lagom "fånigt" att körkort inte fungerar då jag varken har behov av ett Pass eller ser nyttan med ett nationellt ID när jag redan har ett körkort jag identifierar mig med.

Beroende på bank så kan man ringa så kan dom ta bort det, gjorde det senast för en månad sen med Nordea.

Visa signatur

here we go!