Förnya Mobil Bank-ID kan komma att kräva giltigt pass eller nationellt ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, men jag behöver kolla upp vilka tider och dagar bankkontoret är öppet, och tajma det med en dag jag har tid sett till jobbet. Kan inte göra det på stört.

Kan du inte förnya ditt befintliga? Varför gå till banken om du inte behöver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kan du inte förnya ditt befintliga? Varför gå till banken om du inte behöver det?

Det sägs ju att man måste ha pass eller nationellt ID-kort nu, och nåt sånt har jag inte och kommer aldrig att skaffa, så då är det att besöka bankkontoret fysiskt som gäller, vad jag har förstått.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommer inte fungera utan att du har NFC och nationellt id kort/pass.

Läs på din banks supportsidor hur du förnyar, den gamla ersätts när du gör det.

Det verkar fortfarande bero på bank. Hos Länsförsäkringar Stockholm, som jag har, står det fortfarande följande: "Om du använde din säkerhetsdosa när du godkände och signerade villkoren för ett nytt BankID kommer en extra digital kontroll av ID-handling göras. Kontrollen görs direkt i BankID-appen och du behöver ha ett giltigt pass eller Nationellt ID-kort från polisen tillgängligt. Det räcker inte med svenskt körkort då det inte är en giltig ID-handling." dvs om man loggade in med mobilt bank-id görs inte denna kontroll. Källa: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/bankid/

Skrivet av cyklonen:

Det sägs ju att man måste ha pass eller nationellt ID-kort nu, och nåt sånt har jag inte och kommer aldrig att skaffa, så då är det att besöka bankkontoret fysiskt som gäller, vad jag har förstått.

Vilken bank har du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilken bank har du?

SEB.
Men det finns flera kontor att besöka nära mig, så det är inget problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det verkar fortfarande bero på bank. Hos Länsförsäkringar Stockholm, som jag har, står det fortfarande följande: "Om du använde din säkerhetsdosa när du godkände och signerade villkoren för ett nytt BankID kommer en extra digital kontroll av ID-handling göras. Kontrollen görs direkt i BankID-appen och du behöver ha ett giltigt pass eller Nationellt ID-kort från polisen tillgängligt. Det räcker inte med svenskt körkort då det inte är en giltig ID-handling." dvs om man loggade in med mobilt bank-id görs inte denna kontroll. Källa: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/bankid/

Var precis det jag sade – väntar han tills att han inte kan logga in med bankid så behövs idkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

SEB.
Men det finns flera kontor att besöka nära mig, så det är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

<Uppladdad bildlänk>

Jo, jag kan också se det, men nu är ju nyheten att det inte längre räcker, utan att man måste skanna av ett pass eller ett nationellt ID-kort för att förnya. SEB har nog inte hunnit uppdatera hjälptexten bara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om någon undrar........

Jag fixade nationellt ID-kort hos polisen, tids bokning på Internet, bankid behövs för bokning.
Tag någon av legitimation, körkort, pass med giltighetstid.
Ingen väntetid foto och fingeravtryck på plats, gick snabbt kostade 400:-
Hämtas på några valfria polisstationer efter cirka dryg vecka.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, jag kan också se det, men nu är ju nyheten att det inte längre räcker, utan att man måste skanna av ett pass eller ett nationellt ID-kort för att förnya. SEB har nog inte hunnit uppdatera hjälptexten bara.

Det är inte krav vid varje tillfälle! Det är upp till banken. Bankid är också en giltig idhandling i det avseendet.

Idkontroll krävs garanterat om du väntar på att den går ut och loggar in med digipass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Var precis det jag sade – väntar han tills att han inte kan logga in med bankid så behövs idkontroll.

Ah! Du skrev "Kommer inte fungera utan att du har NFC och nationellt id kort/pass." Det var därför jag sa att det är beroende på bank, men då är vi på samma sida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah! Du skrev "Kommer inte fungera utan att du har NFC och nationellt id kort/pass." Det var därför jag sa att det är beroende på bank, men då är vi på samma sida

Var ett svar på att han menade att han han inte kunde förnya medans mobilt bankid var giltigt

Alla banker kan kräva idkontroll även när du förnyar med hjälp av bankid, men alla banker kräver idkontroll om du försöker beställa bankid med säkerhetsdosa. När/hur ofta det krävs vid första situationen är upp till banken, men god chans att det inte krävs.

Permalänk

Bumpar tråden lite, Nordea kräver Pass/Nationellt ID för förnyelse. Riktigt skit.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Skrivet av Bael:

Kommer det inte att gå att förnya med befintligt Bank-ID?

Var inne på Sparbanken Skåne & kollade om detta, står inte ett endaste ord om detta!

Edit: Var inne på Swedbank med inte ett ord om det!

Jag har också sparbanken och jag är nu bankidlös pga att jag inte har något av de godkända id korten.

Bytte telefon och skulle skaffa ett till den nya men gick bet på det trodde också att man skulle kunna identifiera med det gamla bankidt eller iaf bankdosa.

Men verkar inte gå så väljer att vara utan istället.

Räcker gott å väl med ett idkort och det är giltigt i 3 år till innan det ska förnyas så man får fortsätta köra bil...

Helt jävla idiotisk ide skulle väl isf infört detta efter att alla fått ett körkort som är giltigt id eller id som är giltigt körkort och sen i fört det... One card to do it all...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag har också sparbanken och jag är nu bankidlös pga att jag inte har något av de godkända id korten.

Bytte telefon och skulle skaffa ett till den nya men gick bet på det trodde också att man skulle kunna identifiera med det gamla bankidt eller iaf bankdosa.

Men verkar inte gå så väljer att vara utan istället.

Räcker gott å väl med ett idkort och det är giltigt i 3 år till innan det ska förnyas så man får fortsätta köra bil...

Helt jävla idiotisk ide skulle väl isf infört detta efter att alla fått ett körkort som är giltigt id eller id som är giltigt körkort och sen i fört det... One card to do it all...

Så man är tvingad att skaffa minst nationellt ID? Allt för att registrera oss med fingeravtryck/foto kanske DNA med?

Edit: Hmm hittade detta!
https://support.bankid.com/sv/skaffa-mobilt-bankid/byta-telef...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag har också sparbanken och jag är nu bankidlös pga att jag inte har något av de godkända id korten.

Bytte telefon och skulle skaffa ett till den nya men gick bet på det trodde också att man skulle kunna identifiera med det gamla bankidt eller iaf bankdosa.

Men verkar inte gå så väljer att vara utan istället.

Räcker gott å väl med ett idkort och det är giltigt i 3 år till innan det ska förnyas så man får fortsätta köra bil...

Helt jävla idiotisk ide skulle väl isf infört detta efter att alla fått ett körkort som är giltigt id eller id som är giltigt körkort och sen i fört det... One card to do it all...

Bara att knata till ett bankkontor då. Jag har SEB och ska förnya på en av mina mobiler senast om 11 dagar. Ska bli intressant att se om det funkar med den andra mobilens bank-id som verifikation, eller om jag behöver ta mig till det enda SEB-kontoret i stan...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Bara att knata till ett bankkontor då. Jag har SEB och ska förnya på en av mina mobiler senast om 11 dagar. Ska bli intressant att se om det funkar med den andra mobilens bank-id som verifikation, eller om jag behöver ta mig till det enda SEB-kontoret i stan...

Jag kunde inte verifiera iaf äns med gamla bankidt på gamla telefonen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Bael:

Så man är tvingad att skaffa minst nationellt ID? Allt för att registrera oss med fingeravtryck/foto kanske DNA med?

Edit: Hmm hittade detta!
https://support.bankid.com/sv/skaffa-mobilt-bankid/byta-telef...

Det kräve också att jag legitimerade mig... Så moment 22...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förnyade nyss på min sekundärmobil, där det skulle gå ut under nästa vecka. Inga problem alls. Signerade med det existerande bank-ID:t och fick en verifieringskod på primärmobilen som jag kunde skriva in. Inget pass eller id-kort krävdes. SEB.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förnyade nyss på min sekundärmobil, där det skulle gå ut under nästa vecka. Inga problem alls. Signerade med det existerande bank-ID:t och fick en verifieringskod på primärmobilen som jag kunde skriva in. Inget pass eller id-kort krävdes. SEB.

Oroa dig inte, det kommer nog till SEB också, tids nog.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Oroa dig inte, det kommer nog till SEB också, tids nog.

Fast nästa som ska förnyas är 2025-nånting, så inget jag behöver bry mig om nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är många som klagar på detta, men en anledning till ändringen är ju att det ska bli svårare för obehöriga att ta ut bankID:n. För att senare kunna använda det nya bankID:t till att tömma bankkonton, kapa identiteter etc.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det är många som klagar på detta, men en anledning till ändringen är ju att det ska bli svårare för obehöriga att ta ut bankID:n. För att senare kunna använda det nya bankID:t till att tömma bankkonton, kapa identiteter etc.

Problemet är bara att man väljer en metod som gör det väldigt besvärligt för alla oss som inte har pass eller nationellt id-kort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Otur:

Det är många som klagar på detta, men en anledning till ändringen är ju att det ska bli svårare för obehöriga att ta ut bankID:n. För att senare kunna använda det nya bankID:t till att tömma bankkonton, kapa identiteter etc.

Problemet är ju att övergången inte skötts speciellt snyggt och man står där med brallorna nere oljar prutten och får betala extra för ett id man kommer använda i max 10 min för man har ett körkort som är giltigt överallt utom till detta...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Problemet är ju att övergången inte skötts speciellt snyggt och man står där med brallorna nere oljar prutten och får betala extra för ett id man kommer använda i max 10 min för man har ett körkort som är giltigt överallt utom till detta...

Det där sista är väl iofs på väg att ordnas upp det också?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det där sista är väl iofs på väg att ordnas upp det också?

Jo men de kunde väntat tills alla fått ett nytt körkort som är giltigt som id så runt 2035 eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jo men de kunde väntat tills alla fått ett nytt körkort som är giltigt som id så runt 2035 eller nått.

Nja, att medvetet vänta 12 år för att höja säkerheten känns inte speciellt vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nja, att medvetet vänta 12 år för att höja säkerheten känns inte speciellt vettigt.

Tillgänglighetsperspektivet slänger man i dass, bara... Nä, låt oss användare få välja vår säkerhetsnivå. Jag har koll på mina grejer, men jag har inte (och vill inte ha/kommer inte att skaffa) pass eller nationellt id-kort. Körkortet är perfekt som id-handling för alla mina behov, och hade varit lagom även här, om man nu absolut vill tvinga på folk så drakoniska och överdrivna säkerhetsmetoder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Tillgänglighetsperspektivet slänger man i dass, bara... Nä, låt oss användare få välja vår säkerhetsnivå. Jag har koll på mina grejer, men jag har inte (och vill inte ha/kommer inte att skaffa) pass eller nationellt id-kort. Körkortet är perfekt som id-handling för alla mina behov, och hade varit lagom även här, om man nu absolut vill tvinga på folk så drakoniska och överdrivna säkerhetsmetoder.

Exakt matrisen på körkprtet duger ju som identifiering för att hämta dina fortkörningsböter på posten så tycker de borde duga här också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tillgänglighetsperspektivet slänger man i dass, bara... Nä, låt oss användare få välja vår säkerhetsnivå. Jag har koll på mina grejer, men jag har inte (och vill inte ha/kommer inte att skaffa) pass eller nationellt id-kort. Körkortet är perfekt som id-handling för alla mina behov, och hade varit lagom även här, om man nu absolut vill tvinga på folk så drakoniska och överdrivna säkerhetsmetoder.

Du får väl låta bli att använda bankid om det är så besvärligt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du får väl låta bli att använda bankid om det är så besvärligt för dig.

Bank-id är jättebra och inte alls besvärligt. Bankernas idiotiska idé om att på sikt kräva pass eller nationellt id-kort för att förnya är problemet. Men nu gick det fint utan den här gången. Nu dröjer det till in på 2025 innan jag behöver bry mig om detta igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S