Permalänk
Medlem

Med en PoE switch så behövs inga injektorer.
Se upp bara så den PoE som behövs av Nanostation och AC Mesh stöds av PoE switchen.

För NanoStation 5AC Loco:
Power method Passive PoE 2-Pair (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return)
Power supply 24V, 0.3A Gigabit PoE supply*
*PoE adapter not included.

AC Mesh supportar både passiv PoE och 802.3af.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Kanon, tack igen för bra svar @Prelatur!

Permalänk
Medlem

Hej igen allihoppa

Så har ni bestämt mig för att köra ubiquity, men har en sista fråga.

Jag har min fiber converter nere i källaren och vill maximera mitt nya wifi.

Kan jag, köpa en switch med POE och sätta i källaren som jag sen drar nätverkskablar ifrån upp till andra våning?

Tänkte mig en dreamrouer, ett par satelliter och radiolönk

Det vill säga, dreamrouter inkopplad mot konvertern och dras upp till första våning.

Sen drar jag tre nätverkskablar med poe för satelliterna och radiolänk till andra våningen.

Är detta fullgott system:?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/u...

Satelliter
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Utomhus länk
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

En fråga om utomhuslänken, om denna placeras på en stolpe /utomhus lampa med poe, behöver jag då två eller ska jag försöka se om denna ger mig räckvidd ända till verkstan?

Kommentera gärna om ni anser jag valt rätt saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Kan jag, köpa en switch med POE och sätta i källaren som jag sen drar nätverkskablar ifrån upp till andra våning?

Jajemän! Se bara till att räkna lite på vilken den totala PoE-budgeten för switchen är. På en 8-portars-switch kan det till exempel stå "24W per port" men sen står det också "60W total PoE-budget". Du behöver alltså ha koll på:

• Hur mycket varje PoE-enhet kräver

• Hur mycket varje port på switchen kan producera

• Att portarna kan leverera det som enheterna kräver

• Att summan av enheternas effekt inte överskrider switchens PoE-budget

Här saknar du dock switch. Jag har inte kollat, men den inbyggda switchen i Dream Router kanske är "good enough"? Annars ser det väl vettigt ut

Skrivet av Phalcore:

En fråga om utomhuslänken, om denna placeras på en stolpe /utomhus lampa med poe, behöver jag då två eller ska jag försöka se om denna ger mig räckvidd ända till verkstan?

Så länge du inte "köper bort dig" (typ köper en 4-portars-switch och sen inser att du behöver en 8/16-portars) är det alltid möjligt att köpa färre pryttlar och sen köpa fler efter behov. Jag köpte till exempel en U6 LR och upptäckte att den räckte hela vägen ut i garaget. Sparade mig några tusenlappar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jajemän! Se bara till att räkna lite på vilken den totala PoE-budgeten för switchen är. På en 8-portars-switch kan det till exempel stå "24W per port" men sen står det också "60W total PoE-budget". Du behöver alltså ha koll på:

• Hur mycket varje PoE-enhet kräver

• Hur mycket varje port på switchen kan producera

• Att portarna kan leverera det som enheterna kräver

• Att summan av enheternas effekt inte överskrider switchens PoE-budget

Här saknar du dock switch. Jag har inte kollat, men den inbyggda switchen i Dream Router kanske är "good enough"? Annars ser det väl vettigt ut

Så länge du inte "köper bort dig" (typ köper en 4-portars-switch och sen inser att du behöver en 8/16-portars) är det alltid möjligt att köpa färre pryttlar och sen köpa fler efter behov. Jag köpte till exempel en U6 LR och upptäckte att den räckte hela vägen ut i garaget. Sparade mig några tusenlappar.

Tack för svar, tänkte börja med dreamrouter och en satellit för att se räckvidden, kanske når den men är tveksam.
Annat blir det bygga vidare men måste ha med allt i budgeten, vill ju inte bestämma mig för något och det blir dyrare.

Kanske bättre köra poe-injector istället?