Permalänk

Värdering äldre komponenter

Hej,

Har en del komponenter som sitter i ett gammalt chassi, det har inte använts på något år. Specifikationerna är följande;

Processor: Intel Core i5 2500k 3.30 GHz
Grafikkort: MSI Geforce GTX 560 Ti Twin Frozr III
Moderkort: GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Minne: Corsair Vengeance LP Blue DDR3 1600MHz 2x4GB
Nätverkskort: TP-Link 802.11AC

Finns det något värde i dessa delarna så att det kan vara värt att lägga ut?
(Skulle någon vara intresserad av delarna så är det bara att skicka ett PM)

Permalänk
Medlem

Separat är de knappast värda någonting, får du ihop en fungerande enkel gamingdator så lär det inte vara några problem att få ett par-tre tusen på Blocket eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Separat är de knappast värda någonting, får du ihop en fungerande enkel gamingdator så lär det inte vara några problem att få ett par-tre tusen på Blocket eller liknande.

Ett par-tre tusen? Jag tror inte man får det ens på Blocket. Kanske någon försöker sälja för det men tror inte någon någon köper.

Du får vara glad om du får en tusenlapp för den. Jag skulle säga att 750kr är mer realistiskt på sidor som Tradera. Säljer du här lär du få mindre kanske 500kr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ett par-tre tusen? Jag tror inte man får det ens på Blocket. Kanske någon försöker sälja för det men tror inte någon någon köper.

Edit: Kanske inte framgick tillräckligt tydligt att jag syftade på att slänga ihop en fungerande burk med grejerna. Har sålt några såna hopaplock av överblivna komponenter genom åren för långt över vad grejerna i sig är värda, just för att jag kompletterat (ibland med nya komponenter!), skruvat ihop och installerat så att det blir en komplett användbar dator.

Gå och kolla vad man för får stationära datorer på Blocket för 2500 kr, finns mängder av annonser nu. Vissa saknar helt specifikationer, och har "går att spela [populär barnspel-titel] på" som enda indikation på prestanda, samt är av stilen på chassit att döma inte från de senaste tio åren åtminstone. Andra i den prisklassen är den sortens datorer jag gett bort gratis till bekantas barn. Den som vill köpa en billig dator kommer sannolikt inte att skicka efter den från andra sidan landet heller, utan föredrar garanterat en man kan hämta (och testa) lokalt, även om den kanske är ett något sämre alternativ rent tekniskt (för den klick som alls har så mycket koll).

Har man lagt ut den för 2500 kr går det ju även att acceptera ett lägre bud, eller lägga till ett "BVSA".

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Jag skulle tro mellan 200-800 på Tradera, när man kollar liknande avslutade annonser med bud.
Om du kan tänka dig 200kr men med tur få 800 så lägg ut det på Tradera.
Risken är om bara en är intresserad så kommer du nästan ge bort de. När den inte är komplett så blir marknaden smalare med folk som vill köpa den.
265kr för en i5 2500 med sämre kort och inge ram såldes på Tradera iår utan chassi.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

265kr för en i5 2500 med sämre kort och inge ram såldes på Tradera iår utan chassi.<Uppladdad bildlänk>

Jo, det där är inte en fungerande dator som kan köras igång efter att ha kopplat in nödvändiga anslutningar för skärm/tgb+mus/el, så då tangerar priset snabbt noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det där är inte en fungerande dator som kan köras igång efter att ha kopplat in nödvändiga anslutningar för skärm/tgb+mus/el, så då tangerar priset snabbt noll.

Håller helt med dig, att om man sätter i ett nätaggregat och hårddisk i hans chassi så kommer de säljas för ett högre pris. Finns inte många som köper äldre datorer där de saknas delar för att kunna starta.
Jag ville bara ge svar på ts fråga gällande värde på hans komponenter och försöka ge en bild om vad han kan vänta sig vid en försäljning på typ Tradera med budgivning eller varför inte hör på sidan men då blir det nog lite lägre då många har koll på värdet här.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Håller helt med dig, att om man sätter i ett nätaggregat och hårddisk i hans chassi så kommer de säljas för ett högre pris. Finns inte många som köper äldre datorer där de saknas delar för att kunna starta.
Jag ville bara ge svar på ts fråga gällande värde på hans komponenter och försöka ge en bild om vad han kan vänta sig vid en försäljning på typ Tradera med budgivning eller varför inte hör på sidan men då blir det nog lite lägre då många har koll på värdet här.
Mvh Thomas

Jag har inte sålt riktigt så dåliga byggen, relativt sett till åldern på grejerna, men när man passerar typ 5 år gamla komponenter så är det oftast mer lönt att sälja grejerna som en komplett dator till någon som vill ha något enkelt och fungerande.

Permalänk
Medlem

Jag sålde en liknande dator för något år sedan, det år iaf att surfa och spela Genshin impact på den. Så en tusenlapp inklusive en 24" 1080p 60Hz skärm (värde 300:- kanske), det var iofs en 6 kärnig Phenom med 16GB DDR3 men GTX560 (ej Ti) i den.
Då var det dock även en 500GB HDD och en 60GB SSD och Windows 10 på den samt ett ganska färskt(2 år) PSU på 500W.

För det som listas tror jag är värt max 500Kr, men går den slå ihop till ett helt paket så kanske du kan få en tusing också bara för datorn.
Jag sålde trots allt den jag hade till kompispris.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tack för svar allihopa! Min tanke var absolut inte några större summor, mer om det fanns något som helst värde eller man lika bra kan hiva det på tippen. Det enda som egentligen fattas för att det ska vara en komplett dator är hårddisk. Komponenterna som jag skrev ovan sitter i ett Antec P280 med ett Corsair nätagg typ 500-550w. Kan kanske vara värt att lägga ut en annons med högstbjudande?

Permalänk

Har inte kommit vidare med att ens försöka sälja datorn så den står kvar i garderoben. Tänkte dock försöka fixa till den så min 8-åriga dotter kan få ha en egen dator. Om jag sätter in en SSD kan det funka som en dator för enklare spel? Och i så fall vad skulle man kunna lira på en dator med specen

Processor: Intel Core i5 2500k 3.30 GHz
Grafikkort: MSI Geforce GTX 560 Ti Twin Frozr III
Moderkort: GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3
Minne: Corsair Vengeance LP Blue DDR3 1600MHz 2x4GB
Nätverkskort: TP-Link 802.11AC
Hårddisk: Fixar en SSD så datorn blir komplett.