Twitter byter namn till X

Permalänk
Medlem

@Nr42 bra att du också förstår.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Tycker Elon är king! Helt rätt, nytt och fräscht!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Allt herr Musk gör skapar ju nyheter och buzz, men det här vette fan om det kommer att flyga. Jag har iaf inte länge efter Muskens intåg på Twitter avslutat mitt konto. Iofs inte bara för de förändringar som annonserades, utan för den härskna attityd som florerar där. Men lycka till iaf.

Visa signatur

"We don't stop playing because we get old, we get old because we stop playing" --George Bernard Shaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Finns ingen okunskap. Musk är en golden goose som vi ska bevara med alla medel.
Han tillåter människor vara omanipulerade männinskor på X. Att vi dessutom får en konstant utvecklande state of the art AI plattform i bakgrunden till X som inte vill manipulera oss är så fantastiskt att man blir tårögd.

Det största imperiet som människan någonsin skådat är påväg att bli verklighet med X och det är med rätt person och personal i spetsen som faktiskt står på folkets sida och som man verkligen vill ska lyckas och som man backar till 10000%. Privat bolag som inte regeringar, myndigheter och blackrock har sina klor i. Vi är äntligen skyddade från storaktieägarnas röster och inflytande av agendor.

IP Only till en skala av en miljard är vad X är.

Imperier är per definition skadliga, enligt den ursprungliga definitionen, då de bygger på erövring, dominans och underkastelse.

Hur kan ett privat bolag som inte regeringar, alltså demokratin, har något inflytande över vara bra för folket? Det låter för mig som en dröm för tyranner och andra förtryckare, på den enskildes bekostnad. Du verkar ha missat att regeringar och myndigheter styrs av demokratins institutioner och är till för att skydda folket. Om Blackrocks agerande är ett problem är det ett underbetyg till de institutioner som ska sätta ramarna för privata företag. Det problemet löser vi inte genom att avskaffa myndigheters inflytande, utan genom att vidareutveckla dem enligt den demokratiska rättstatens principer.

Jag hoppas verkligen att jag har missuppfattat dig. Förtydliga gärna ditt resonemang.

Så som du framställer Musk och hans ambitioner står jag gärna utanför och ignorerar skiten så gott det går.

https://en.wikipedia.org/wiki/Empire

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Imperier är per definition skadliga, enligt den ursprungliga definitionen, då de bygger på erövring, dominans och underkastelse.

Hur kan ett privat bolag som inte regeringar, alltså demokratin, har något inflytande över vara bra för folket? Det låter för mig som en dröm för tyranner och andra förtryckare, på den enskildes bekostnad. Du verkar ha missat att regeringar och myndigheter styrs av demokratins institutioner och är till för att skydda folket. Om Blackrocks agerande är ett problem är det ett underbetyg till de institutioner som ska sätta ramarna för privata företag. Det problemet löser vi inte genom att avskaffa myndigheters inflytande, utan genom att vidareutveckla dem enligt den demokratiska rättstatens principer.

Jag hoppas verkligen att jag har missuppfattat dig. Förtydliga gärna ditt resonemang.

Så som du framställer Musk och hans ambitioner står jag gärna utanför och ignorerar skiten så gott det går.

https://en.wikipedia.org/wiki/Empire

Jag tror att alla i tråden har kommit fram till att den du svarar på bara är ett troll. Titta bara på vad han hävdar om vetenskap i sitt sista inlägg, ingen kan ha så noll koll på hur saker fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte, men Elon har väl snackat om "X" länge som något slags "super app" där användarna ska göra *allt*.

Internet kallas det

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu skall vi vara medvetna om här att det inte handlar om censur. Censur är något staten genomför mot X part.

Vi kan ju åtminstone låtsas att det är så baserat på en väldigt snäv tolkning, på samma sätt som kapitalism bara är "ett fritt utbyte av varor och tjänster". Definitionen av censur har inte hängt med i förändringarna som dagens samhälle genomgått, och dessutom är det just direkta eller indirekta statliga påtryckningar som driver otillgängliggörandet av viss information.

Om du inte kan se mönstret i att högerorienterade åsikter systematiskt "råkar försvinna" på nätet i extremt mycket högre grad än vänsterorienterade, oaktat hur harmlösa eller extrema de är, så beror det kanske på att du själv har en preferens för att blockera meningsmotståndare från att komma till tals?

De som hejar på censur verkar aldrig kunna föreställa sig är att maktkoncentration och bruket av auktoritära metoder för att stänga ute politiska motståndares åsikter en dag kommer att drabba dem själva när pendeln svänger tillbaka, vilket den alltid gör förr eller senare. Det är hela tanken med det öppna samhället att det INTE ska kunna bli så, vilket har uppluckrats i extremt snabb takt de senate decennierna i hela västvärlden. Allt påhejat av folk som ser sig som mer "goda" än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vi kan ju åtminstone låtsas att det är så baserat på en väldigt snäv tolkning, på samma sätt som kapitalism bara är "ett fritt utbyte av varor och tjänster". Definitionen av censur har inte hängt med i förändringarna som dagens samhälle genomgått, och dessutom är det just direkta eller indirekta statliga påtryckningar som driver otillgängliggörandet av viss information.

Om du inte kan se mönstret i att högerorienterade åsikter systematiskt "råkar försvinna" på nätet i extremt mycket högre grad än vänsterorienterade, oaktat hur harmlösa eller extrema de är, så beror det kanske på att du själv har en preferens för att blockera meningsmotståndare från att komma till tals?

De som hejar på censur verkar aldrig kunna föreställa sig är att maktkoncentration och bruket av auktoritära metoder för att stänga ute politiska motståndares åsikter en dag kommer att drabba dem själva när pendeln svänger tillbaka, vilket den alltid gör förr eller senare. Det är hela tanken med det öppna samhället att det INTE ska kunna bli så, vilket har uppluckrats i extremt snabb takt de senate decennierna i hela västvärlden. Allt påhejat av folk som ser sig som mer "goda" än andra.

Påståendet att "Högerorienterade åsikter" systematiskt försvinner till högre grad på t.ex. Twitter går verkligen att ifrågasätta.

https://www.wired.co.uk/article/twitter-political-account-ban...
https://observer.com/2022/12/left-wing-twitter-accounts-criti...

Framförallt verkar antalet vänsterorienterade konton vara mer utsatta än högerorienterade sådana sedan Musk tog över.

https://theintercept.com/2022/11/29/elon-musk-twitter-andy-ng...
https://www.marketwatch.com/story/free-speech-absolutist-elon...

Rent skralt verkar snarare vänsterprofiler ha större chans att bli avstängda från just Twitter än högerorienterade sådana..

Sedan har vi ju detta att Twitter i slutändan är en privat hemsida med sina regler. Så hela argumentet att det skulle på något sätt vara ett "hot" mot det "öppna samhället" är ju en kraftig överdrift. Det är ju som sagt ändå en privat hemsida.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Twitter har blivit en sund site efter att Musk tog över rodret, och namnbytet till X är väl ett bra sätt av dem att understryka att de tar avstånd från den smala åsiktskorridor som tilläts använda plattformen innan?

De har alla förutsättningar att växa när de i princip de är den enda större clearnet-site som törs tillåta kritik av västmedias narrativ. Detta är uppenbarligen anledningen till att det jobbas så hårt att smutskasta Elon och hans många teams fantastiska prestationer.

Det är inte så svårt att förstå att denna smutskastning kommer fortsätta accelerera fram till nästa val i USA.
Han förtjänar vårt stöd för det han gör för oss alla.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Knappast ett sundhetstecken att så okritiskt white knightea en person, oavsett vem det gäller.

Är musk snuskigt rik? Japp.
Betyder det explicit att han måste vara ett geni? Självfallet icke.
Styr han några extremt innovativa företag? Utan diskussion.
Censurerar musk på twitter? Yup.
Men vänta, han är ju världens största free speech advocate? Mhmm, finns fortf tillfällen då han censurerat.
Usch, det gör ont med kognitiv dissonans! Eller hur.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Snubben namngav sin son till X Æ A-12 så ribban var väldigt låg till att börja med.

Hur fan uttalar man det? Ser framför mig när ungen gör nåt dumt "X äh aaa, äsch... Ungjävel ge fan i det där!"

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag respekterar Musk men när en chef får för sig att gå in och detaljstyra på detta sätt så blir det aldrig bra. Har erfarenhet av detta inom denna bransch och det finns en risk att han kommer förstöra Twitter/X.

Permalänk
Medlem

Nu ska han också ta bort ljust läge i Twitter https://www.theverge.com/2023/7/27/23810140/elon-musk-twitter...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan förstå att lägga till mörkt läge men varför ta bort ljust läge? Mannen har verkligen ingen koll.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag kan förstå att lägga till mörkt läge men varför ta bort ljust läge? Mannen har verkligen ingen koll.

Ja, jag förstår inte heller. Nu gillar jag mörkt läge, och det har funnits i flera år i appen, men alla gillar inte det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kära gottfolk, måste ni vara så förvrängt extrema.

Vi kan väl alla erkänna att det där med politiskt korrekta beteenden och att man försöker trycka på folk att tänka vissa saker har varit/är ett problem? Sen behöver det ju inte vara så att folk förlorat jobbet eller fått hatkampanjer i särskilt stor mängd. Många gånger har ju såna extrema påföljder korrekt fördömts av människor.

Man kan erkänna basala fakta utan att förlora sin politiska uppfattning. Inget är perfekt 100 % så som vi önskar, och att ställa sig bakom "en sida" okritiskt är bara löjligt. Ta tillbaka era egna röster istället och samarbeta där det behövs. Ni behöver inte hata varandra.

Detta är inte en bra "hill to die on" som man säger på Engelska. Dels så kommer ni inte att "vinna" med sån tjockskallighet och dels orkar ingen lyssna på er till slut och ni riskerar att göra folk avpolitiserade.

Permalänk
Medlem

Grannarna är måttligt nöjda över namnbytet:
https://nitter.nl/realchrisjbeale/status/1685399749166551040#...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Tror det är olagligt med så starkt ljus, och enligt reddit har de inte sökt rätt tillstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Knappast ett sundhetstecken att så okritiskt white knightea en person, oavsett vem det gäller.

Är musk snuskigt rik? Japp.
Betyder det explicit att han måste vara ett geni? Självfallet icke.
Styr han några extremt innovativa företag? Utan diskussion.
Censurerar musk på twitter? Yup.
Men vänta, han är ju världens största free speech advocate? Mhmm, finns fortf tillfällen då han censurerat.
Usch, det gör ont med kognitiv dissonans! Eller hur.

Dock bara i de fall det har passat honom själv och då är det ju lätt att förespråka "yttrandefrihet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det är olagligt med så starkt ljus, och enligt reddit har de inte sökt rätt tillstånd

Om alla bara kunde sluta ge Elon Musk uppmärksamhet... Det är därför han gör allt det här och det fungerar riktigt bra, varje gång han fiser ska alla nyhetskanaler skriva om det

Det är en egenskap han delar med en annan legend, han och Trump är otroligt duktiga på att manipulera media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om alla bara kunde sluta ge Elon Musk uppmärksamhet... Det är därför han gör allt det här och det fungerar riktigt bra, varje gång han fiser ska alla nyhetskanaler skriva om det

Det är en egenskap han delar med en annan legend, han och Trump är otroligt duktiga på att manipulera media.

Trade offen är ju att en stor del av mänskligheten tycker du är en fullkomligt pompös idiot.

Men narcissister brukar inte ha problem med det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om alla bara kunde sluta ge Elon Musk uppmärksamhet... Det är därför han gör allt det här och det fungerar riktigt bra, varje gång han fiser ska alla nyhetskanaler skriva om det

Nu är det klart snäppet mer än en fis utan att en man köper ett av de största sociala medier som finns på Jorden samtidigt som han gör allt för att radera dess namns existens. Det är snarare det som gör just hela den här cirkusen så fascinerande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu är det klart snäppet mer än en fis utan att en man köper ett av de största sociala medier som finns på Jorden samtidigt som han gör allt för att radera dess namns existens. Det är snarare det som gör just hela den här cirkusen så fascinerande.

Det här har varit hans tillvägagångsätt långt innan han köpte Twitter Det är fortfarande lika ointressant dock.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2