Köpråd 1440p AM5 budget 25.000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske kan det här hjälpa?:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

den här kanske är svårslagen för priset med din graf i ryggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

den här kanske är svårslagen för priset med din graf i ryggen
https://komponentkoll.se/bild/eKHpR.png

Absolut, kul att 6950XT kom tillbaks till 7597Kr.
RAM heter bara 6000, men är speccade för 5600MHz och verkar inte vara AMD EXPO så jag är lite tveksam till dom.
Billiga RAM:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr5/k...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Absolut, kul att 6950XT kom tillbaks till 7597Kr.
RAM heter bara 6000, men är speccade för 5600MHz och verkar inte vara AMD EXPO så jag är lite tveksam till dom.
Billiga RAM:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr5/k...

Har letat runt som en dåre efter att ha sätt https://youtu.be/GbyvhMMxua0
Hittade hynix dye med korrekta 36-40-40-96 å dom ska vara expo klara enligt denna youtuber
Vet inte om dom är överlägset allt annat dock? Kika gärna några minuter in i länken och ge mig din åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Har letat runt som en dåre efter att ha sätt https://youtu.be/GbyvhMMxua0
Hittade hynix dye med korrekta 36-40-40-96 å dom ska vara expo klara enligt denna youtuber
Vet inte om dom är överlägset allt annat dock? Kika gärna några minuter in i länken och ge mig din åsikt

Han vet vad han snackar om, men det är väl 30-40-40-96 https://komponentkoll.se/produkt/1302296-g-skill-ripjaws-s5-d... ?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Han vet vad han snackar om, men det är väl 30-40-40-96 https://komponentkoll.se/produkt/1302296-g-skill-ripjaws-s5-d... ?

Står inget om timings specifikt på amazon vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Han vet vad han snackar om, men det är väl 30-40-40-96 https://komponentkoll.se/produkt/1302296-g-skill-ripjaws-s5-d... ?

https://www.computersalg.se/i/8396748/ram-gskill-d5-6000-32gb...
denna länk tänkte jag beställa från, i spec så står exakta timings. mycket möjligt att det är samma på amazon bara att dom inte skriver ut de? Tänker på dom i länken från komponentkoll du skickade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

https://www.computersalg.se/i/8396748/ram-gskill-d5-6000-32gb...
denna länk tänkte jag beställa från, i spec så står exakta timings. mycket möjligt att det är samma på amazon bara att dom inte skriver ut de? Tänker på dom i länken från komponentkoll du skickade

Ja, det är samma som Proshop har för 1380Kr. Kör på dom det måste vara dom Buildzoid menar. Teamgroup & silicon power hittar jag inte, dom är nog USA specifika.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

här har du en liten ändring. Chassi du valde är inte super bra då den bara kommer med två fläktar. Och den jag valde kommer med mer. Om du ogillar rgb på den så finns det en knapp på chassit som stänger av det. Valde annat ram men om du vill ha lägre cl ta det. en ssd som är lite bättre för billigare. Och sen finns det endast ett okej val när det kommer till luftkylning och det är thermalright

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/QRaZv.png

här har du en liten ändring. Chassi du valde är inte super bra då den bara kommer med två fläktar. Och den jag valde kommer med mer. Om du ogillar rgb på den så finns det en knapp på chassit som stänger av det. Valde annat ram men om du vill ha lägre cl ta det. en ssd som är lite bättre för billigare. Och sen finns det endast ett okej val när det kommer till luftkylning och det är thermalright

Tack för det, nu börjar det närma sig 👍

Permalänk
Medlem

Gjorde en u-sväng och beställde följande istället:

Överväger en oled till detta och tror det komme bli suveränt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Gjorde en u-sväng och beställde följande istället:
https://komponentkoll.se/bild/ALrSo.png

Överväger en oled till detta och tror det komme bli suveränt 👍

okej ja du tog värkligen inte prestanda först alls.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

okej ja du tog värkligen inte prestanda först alls.

Jag har gjort en ny u-sväng och funderar om igen.
Det som grämer mig är egentligen grafikkort.
Det känns segt att köpa något under 16gb vram men samtidigt vill jag inte lägga 10,000 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Jag har gjort en ny u-sväng och funderar om igen.
Det som grämer mig är egentligen grafikkort.
Det känns segt att köpa något under 16gb vram men samtidigt vill jag inte lägga 10,000 plus

Alltså så du vet så skulle jag nog ej rekomendera att lägga dubbelt så mycket på moderkrot som cpu. Det är ganska sjukt. Det bygget du byggde därs prestanda kan du få i något för 8k. Och sen 16gb vram är nog lite overkill. Men det billigaste är 6800 xt just nu eller vänta till 7800xt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Alltså så du vet så skulle jag nog ej rekomendera att lägga dubbelt så mycket på moderkrot som cpu. Det är ganska sjukt. Det bygget du byggde därs prestanda kan du få i något för 8k. Och sen 16gb vram är nog lite overkill. Men det billigaste är 6800 xt just nu eller vänta till 7800xt.

så här långt är jag egetnligen ganska nöjd. kanske ska ta hem detta och vänta på nya 7800/7700 modellen då. ska komma kring sep/okt som jag förstår de enligt rykten

Permalänk
Medlem

ja det såg väldigt mycket bättre ut. Ändrade två saker. Chassitet då den du valde inte är så prisvärdig med bara två fläktar. Och om du inte gillar rgb så behöver du ju faktiskt inte sätta i kablarna på den jag valde. Fanns också ram med samma specs för lite billigare.

Sen du kan ju alltid skaffa en 6950xt för 7,5k och få 16gb vram ganska billigt ändå. Om du då inte vill vänta.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Nu är ju rubriken åt pipsvängen men då de drog igång en kampanj idag så har jag gjort ett bygge utan amd då jag inte riktigt känner mig trygg i am5

https://www.inet.se/datorbygge/b1406780/4070

Är jag ute och cyklar här eller är det ok utifrån vad det är? Tänkt till 1440p som sagt. Läst gott om processorn men är öppen för att byta den om ni så anser.
Tanken är att lägga till en toppskärm också så att prislappen landar kring 25. Fick inte riktigt plats med en oled men nära var de. Min laptop är oled och den är knivskarp

Permalänk
Medlem

nej nu blev det nog en liten fel svängning här igen. Bäst att fortsätta nygga på komponentkoll för att även om en sak ser bra prisad utt på inet kan det finnas bättre på andra stället.

6950xt är typ 10% starkare än 4070 såklart man tar den då. Och kombination av i3 13100f och 4070 är lite tokig och det blir bättre med större cpu. Valde då en riktigt stark i5 13600kf. Och du betalade mer på moderkort än cpu villket är en dålig ide. Så fick bli ett annat moderkort med ddr4 villket funkar bra. Men sen varför litar du inte på am5?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/VjEGs.png

nej nu blev det nog en liten fel svängning här igen. Bäst att fortsätta nygga på komponentkoll för att även om en sak ser bra prisad utt på inet kan det finnas bättre på andra stället.

6950xt är typ 10% starkare än 4070 såklart man tar den då. Och kombination av i3 13100f och 4070 är lite tokig och det blir bättre med större cpu. Valde då en riktigt stark i5 13600kf. Och du betalade mer på moderkort än cpu villket är en dålig ide. Så fick bli ett annat moderkort med ddr4 villket funkar bra. Men sen varför litar du inte på am5?

Jag har tittat och läst orimligt mycket och även om am5 är otroligt starkt med 7600 alternativt 7800x3d som jag också kikat på så är det ändå en hel del människor som upplever diverse problem.

Jag läser sällan detsamma om intel/Nvidia och det är även de sistnämnda jag använt exklusivt i 20år+

Att själva plattformen am5 är mogen nu är det nog inga tvivel om men gpu sidan om än starkare i mellansegmentet har många modeller sämre byggkvalitet och går betydligt varmare och drar mer vilket jag är lite allergisk mot.

Nu tror jag 7000 serien är bättre men då är frågan om jag ska orka vänta på 7800/7700.

Vilken CPU passar 4070? Kommer ddr4 va kompatibelt med kommande 14th gen?

Permalänk
Medlem

ddr4 är definitivt kompatibelt med 14th gen. Du kommer ju kunna använda moderkortet jag valde till 14th gen också. Så ser ingen anledning. Plus är det bara en 13th gen refresh. Sen så måste jag bara säga. 6950xt varianten vi har pratat om är en av dom bästa som finns. XFX brukar vara klassat som dom bästa modelerna. Över både asus och sapphire. Och ja den kommer dra mer ström. Och den kommer nog gå varmare. Men betydligt varmare tror jag inte. Och sen så är iallafall jag allergisk mot att missa prestanda. Men om du ändå vill ha en 4070 så tycker jag att du bara kan ta det bygget jag byggde där uppe. Och kasta i ett 4070. Sen så kanske du borde ta en tit på andra varianter av kortet. Låter dej spara lite extra med ett två fläkts kort. specielt asus dual kortet det är ritkgit bra.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

ddr4 är definitivt kompatibelt med 14th gen. Du kommer ju kunna använda moderkortet jag valde till 14th gen också. Så ser ingen anledning. Plus är det bara en 13th gen refresh. Sen så måste jag bara säga. 6950xt varianten vi har pratat om är en av dom bästa som finns. XFX brukar vara klassat som dom bästa modelerna. Över både asus och sapphire. Och ja den kommer dra mer ström. Och den kommer nog gå varmare. Men betydligt varmare tror jag inte. Och sen så är iallafall jag allergisk mot att missa prestanda. Men om du ändå vill ha en 4070 så tycker jag att du bara kan ta det bygget jag byggde där uppe. Och kasta i ett 4070. Sen så kanske du borde ta en tit på andra varianter av kortet. Låter dej spara lite extra med ett två fläkts kort. specielt asus dual kortet det är ritkgit bra.

Jag trodde mig ha läst att 14th gen blir på ny sockel, kanske va felaktigt alternativt att jag missuppfattade det jag läste.

Det känns viktigt att det åtminstone finns 1 uppgrade i framtiden på senaste plattformen.

Jag har fått hem hdv moderkortet och g skill 6000mhz cl 30 ram samt crucial p5 ligger på posten. Nog är man sugen på att klicka hem ett 7800x3d och ett 7900xt till det. Vågar man eller kommer det krångla för en vanlig dödlig med 0 erfarenhet av amd och dess plattform ?

Permalänk
Medlem

1th gen kommer definitivt vara på lga 1700 socketen. Det är för att det bara är en refresh av 13th gen alltså man får inte så mycket mer prestanda men det blir lite bättre iallafall.

okej så du kör amd och det låter ju bra. alltså så länge du tar en psu som har 850w eller mer så kommer en 7900xtx vara riktigt bra. Och det kommer nog inte direkt krångla. Enda problemet jag har haft med am5 är att det går ganska varmt men det går enkelt att fixa genom att undervolta. sen en 7900xt är la inte bästa vallet då 7900xtx är mer prisvärd och samma sak med 6950xt. Sen så skulle du ju ha en riktigt bra skärm om jag inte mins fel. Något typ för 7k. och då kan man ju få 4k upplösning för den summan. Och då är 7800x3d inte så bra. Utan då rekomenderar jag dej att gå upp till en 7900xtx och typ ha en 7700 eller en 7600 cpu till den.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-P...

här är den billigaste 7900xtx som finns och jag rekomenderar denna varianten. Du får även med starfield delux om du köper den villket gör att du får ett spel värde 1k samtidigt. ´Dock får man inte det spelet från amazon.se villket är där alla dom bilöligaste (och bästa) 7900xt finns. Men det är helt ditt val. Men jag tror ändå det kommer bli bra villken väg du än går.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

1th gen kommer definitivt vara på lga 1700 socketen. Det är för att det bara är en refresh av 13th gen alltså man får inte så mycket mer prestanda men det blir lite bättre iallafall.

okej så du kör amd och det låter ju bra. alltså så länge du tar en psu som har 850w eller mer så kommer en 7900xtx vara riktigt bra. Och det kommer nog inte direkt krångla. Enda problemet jag har haft med am5 är att det går ganska varmt men det går enkelt att fixa genom att undervolta. sen en 7900xt är la inte bästa vallet då 7900xtx är mer prisvärd och samma sak med 6950xt. Sen så skulle du ju ha en riktigt bra skärm om jag inte mins fel. Något typ för 7k. och då kan man ju få 4k upplösning för den summan. Och då är 7800x3d inte så bra. Utan då rekomenderar jag dej att gå upp till en 7900xtx och typ ha en 7700 eller en 7600 cpu till den.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-P...

här är den billigaste 7900xtx som finns och jag rekomenderar denna varianten. Du får även med starfield delux om du köper den villket gör att du får ett spel värde 1k samtidigt. ´Dock får man inte det spelet från amazon.se villket är där alla dom bilöligaste (och bästa) 7900xt finns. Men det är helt ditt val. Men jag tror ändå det kommer bli bra villken väg du än går.

Jag kommer köra lg 1440p oled som det ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Jag kommer köra lg 1440p oled som det ser ut

Okej ja då tror jag att du kommer ha mer nytta av en 7900xtx än en 7800x3d. Men båda är ju lite över din budget men du bestämmer. Sen så bara så du vet tror jag att alienware har den mest prisvärda oled skärmen nu. Men kör på det du vill

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Okej ja då tror jag att du kommer ha mer nytta av en 7900xtx än en 7800x3d. Men båda är ju lite över din budget men du bestämmer. Sen så bara så du vet tror jag att alienware har den mest prisvärda oled skärmen nu. Men kör på det du vill

Tack för att du mfl. orkar med mitt velande under denna process. Rätt eller fel så returnerade jag delarna till am5 bygger av lite olika anledningar.

Det är som det är men jag behöll psu som jag köpte på rean. Coolermaster V850 Gold I multi som jag läst gott om och som kostade 1100:- ca vilket kändes som ett riktigt bra pris.

I övrigt har jag satt ihop detta och tänkte beställa idag såvida ni inte anmärker på något.
Kommer som sagt lira i 1440p på en oled alternativt på en coolermaster tempest, det blir nästa utmaning 🙂

Frågeställning:
Bra matchning med CPUn? Jag överklockar inget så 12600k känns ovärd och varm.

16gb ram eller bör man gå på 32?

Moderkortet har det jag behöver i form av 2 nvme platser, wifi och har fått hyfsade rekommendationer, finns de någon annan contender runt 2000kr som jag bör överväga?

Kommer kyla cpun med något, assasin eller kanske något lite mindre beroende på vad som finns i lager - jag jobbar bara med luft iaf

Permalänk
Medlem

Denna tråden är definitionen av oväntade vändningar 😂.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Denna tråden är definitionen av oväntade vändningar 😂.

Det kan vara en process 🙂
Vad tycker du om hur det landar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Det kan vara en process 🙂
Vad tycker du om hur det landar?

Ja det är bra, man ska tänka igenom.

Av alla vändningar är den senaste bra. Hade säkert varit lika nöjd med AM5 delarna du skickade tillbaka. Visserligen tillbaka till ddr4 men i alla fall ingen 13100 eller A750 som plötsligt hoppade in nu 😅.

Gällande RAM (speciellt med billiga ddr4 som det nu blev), kör definitivt på 32 GB.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Ja det är bra, man ska tänka igenom.

Av alla vändningar är den senaste bra. Hade säkert varit lika nöjd med AM5 delarna du skickade tillbaka. Visserligen tillbaka till ddr4 men i alla fall ingen 13100 eller A750 som plötsligt hoppade in nu 😅.

Gällande RAM (speciellt med billiga ddr4 som det nu blev), klr definitivt på 32 GB.

Hur gör man då, 4x8gb eller 12x16gb? Om de inte spelar någon roll kanske priset får bestämma

Permalänk
Medlem

Två ändringar bara. Som snusious sa så är 32gb det du ska gå för. Och man ska ha 2x16gb för att det är billigare och du får mer uppgraderingsmöjligheter. Även om du inte ska uppgradera är det ju ändå billigare.

Enda moderkortet jag tycker är acceptabelt på lga1700 nu är Nzxt n5. Kostar mindre än den du vald och har typ dubbelt så mycket features. Enda tråkiga är att du behöver uppgradera bios för att använda 13the gen intel men det spelar nog inte så stor roll då det är väldigt enkelt då moderkortet har bios Flashback.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se