Rykte: AMD skippar toppklassen med nästa generations grafikkort

Permalänk
Medlem

Jag funderar mest på: "mellanklass" jämfört med vadå? Nuvarande generation har inte varit ute i ett år än. Om AMD har ny arkitektur redo för lansering tidigt 2024 är de ev. ett halvt till ett helt år före Nvidia till nästa generation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det handlar inte om olika läger. AMD's motsvarighet till cuda heter ROCm och det finns bokstavligen inte ens för deras konsumenthårdvara än? Det finns inget läger att välja, det finns inget alternativ.

HIP samt HIP RT (som ingår i ROCm) har körts i Blender ett tag nu och de fungerar på konsumenthårdvara.
En hel del konsumentkort stöds och listan finns här (Radeon tabben) https://rocm.docs.amd.com/en/latest/release/windows_support.h...

Nyligen gavs det Windows stöd i ROCm 5.5 och jag använde ROCm 5.5.1 för att bygga Blender 4.0, vilket både fungerade och gick att köra på RX 6800 kort. (tråden finns i citatet nedan)

Dock är ROCm idag inte lika mogen som CUDA men det ser lovande i.a.f.
Väntar på att PyTorch ska fixa stöd för ROCm 5.6 (är i preview stadiet) så att jag kan köra Stable Diffusion på mitt AMD kort. Ryktas mot September/höst har jag för mig.

Skrivet av HappyPie:

Hade varit intressant om Sweclockers kunde inkludera t.ex. Blender rendering på GPU, Blender Cycles (classroom) då Blender har stöd för HIP (haft det ett tag nu, tror sen 3.1).
Den har idag dessutom blivit snabbare jämfört med Phoronix 3.2 test där RX 6800 presterade runt 44 sekunder medans min 6800 på Blender 3.6 och 4.0 alpha på 34 sekunder.

Snabbtester Blender cycles, classroom med HIP:
3.1 - 51s
3.2 (phoronix) - 44s
3.4 - 39s
3.6.1 [HIP RT] - 33s
4.0 Alpha (230728) [HIP RT] - 33s
4.0 Alpha (230730) + ROCm 5.5 [HIP RT] - 33s edit2

4.0 Alpha delar idag en del kod med 3.6.1 så vi får se hur 4.0 release blir, har för mig att de var i slutet av Augusti som den blir "finalized".

Tror man behöver idag kompilera Blender själv för att få med ROCm 5.5 version av HIP och HIP RT, har tyvärr inte tid att undersöka samt göra det själv men det finns instruktioner på github av saadrahim för den som känner sig manad

PyTorch håller på med ROCm 5.5 idag (nightly build) men stödet för Windows finns ej än, få se om det kommer eller om det blir ROCm 5.6 istället för windows stödet.

EDIT:
Dokumentationen för ROCm finns även på github (istället för artikelns länk), där finns även installationshänvisning under "windows Quick Start"
https://rocm.docs.amd.com/en/latest/release/windows_support.h...

EDIT2:
Gjorde en build på 4.0 Alpha med manuellt tillagd ROCm 5.5. Prestandan är oförändrat sen 3.6.1.
Vi får se hur blender och HIP (med HIP RT) presterar med ROCm 5.6 istället.

Permalänk
Medlem

Smart sätt att positionera sig ändå, man kommer nog bara att jämföra med sina egna kort från förra generationen och skippa att positionera sig mot nvidia.

Sen lägger man kanske krut på generationen efter men då måste man ju ta täten med något, gissar att nvidias fokus kommer att vara något nytt it-word med AI inblandat.
AiForceX eller något muppigt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB