Permalänk
Medlem

En peltier är olinjär. Vid 12V ligger peltiern på ca 90% av sin effekt, men då producerar den själv mindre värme också.
Overclockers 80W peltier drar 8A vid ca 15V, vilket är 120W (bör nämnas att 80W är mängden värme den kan flytta, effekten som peltiern drar är betydligt högre).
En 80W peltier hamnar på 72W kyleffekt om man kör den på 12V, vilket inte är nån större skillnad, men då sänks även effekten som den behöver till 96W.

Anledningen till varför det är sämre att ha en för kraftig peltier är för att dT sjunker betydligt ju varmare varm-sidan är.

Om inte alla läst nordic hardwares artikel kan jag rekommendera den, den är väldigt intressant. Den finns på
http://www.nordichardware.se/artiklar/Kylning/2001/peltier/

Permalänk
Medlem

AmPz skrämde mig jag som funderade på pelt, men jag är inget fysiskt geni precis och han snackade om supervattenkylning etc, då antar jag att min inte duger :/ har en enheim 1048, maze3 (tror jag, den med plexi på toppen ) och ett till GPUn, till en tank på typ 1.2 liter sant en BIP (Black Ice Pro)

har också en amd 2100+
men jag kan ändå inte ha det nu, eftersom då måste jag göra ett eget nätagg, och det har jag inte plats med i min miditower

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meridan
En peltier är olinjär. Vid 12V ligger peltiern på ca 90% av sin effekt, men då producerar den själv mindre värme också.
Overclockers 80W peltier drar 8A vid ca 15V, vilket är 120W (bör nämnas att 80W är mängden värme den kan flytta, effekten som peltiern drar är betydligt högre).
En 80W peltier hamnar på 72W kyleffekt om man kör den på 12V, vilket inte är nån större skillnad, men då sänks även effekten som den behöver till 96W.

Anledningen till varför det är sämre att ha en för kraftig peltier är för att dT sjunker betydligt ju varmare varm-sidan är.

Om inte alla läst nordic hardwares artikel kan jag rekommendera den, den är väldigt intressant. Den finns på
http://www.nordichardware.se/artiklar/Kylning/2001/peltier/

Det är sant att peltiers drar mer elektrisk effekt än deras kyleffekt.

Visst, man ska inte ha en 500Watt's peltier, då får man problem att kyla ner den varma sidan, men ju kraftigare peltier, desto högre delta-T vid en given last. Så länge man dimensionerar vattenkylningen därefter så går det bra.
Men om man inte vill överdriva så är det som sagt rekommenderat att ha en peltier på dubbla processorns effekt.

Nordic hardware's artikel förklarar det hela rätt bra. Lite synd att de använder n00b uttrycken "volten" och "watten" istället för 'spänningen' och 'effekten', men fysiken, formlerna och resonemangen i övrigt stämmer bra.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

ok
då fattar jag

swiftechs kylare som jag pratade om tror jag är deras extremaste luftkylare - dvs. ska klara de senaste processorerna.

Men jag hade fel på att det var en 80w peltier. Hade fått för mig det plus att jag antog att doim skulle få stora problem att kyla en kraftfullare. Men även där hade jag fel.

Det är en 226w peltier som dom har klämt in i kylaren. Dom rekommenderar en fläkt (80 eller 92 mm) på 80 cfm så det är ingen tyst lösning.
http://www.swiftnets.com/products/mcx462plusT.asp

Permalänk
Medlem

Swiftech's kylare med tjock kopparbas och inpressade aluminiumpinnar är väldigt imponerande. Det går bara inte att bygga bättre flänsar.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

AmPz har aldeles rätt. Man ska aldrig underskatta effekten från en peltier.

För er som är osäkra på fysiken och hur man ska dimensionera kylningen så kan bara jag säga att ni ska tänka er ett rejält överdimensionerat system och sedan bygga det dubbelt så stort/effektivt \:D/ Det krävs mer än man till en början tror.

Ett av mina peltierkylda system genererar cirka 500W värme under belastning och det är enbart för CPU-kylningen! Lägg till resten av komponenterna och en 19" Sonytrinitron så inser ni snabbt att det kan bli lite problem.

Mitt problem är i nuläget inte att kyla själva systemet utan att få ut värmen ur rummet det står i. Temperaturen i systemet håller sig stabil under full belastning i ett par timmar sedan börjar den stiga. Det beror inte på att vattnet i slingan värmts upp som man kan tro med mindre system, nej, det nådde sin maxtemp efter bara några MINUTERS belastning. Det är omgivningstemperaturen som är problemet. Temperaturen i rummet kan lätt överstiga 35-40 grader om man inte passar sig!

Nu undersommaren har jag varit tvungen att sänka kyleffekten till 1/4, klocka ner och öppna fönstren på vid gavel för att det öht ska vara hanterbart.

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Swiftech's kylare med tjock kopparbas och inpressade aluminiumpinnar är väldigt imponerande. Det går bara inte att bygga bättre flänsar.

Jo den drar jämt med Alpha PAL8045... tror det var i SweCs test jag såg det. Så visst finns det!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag undrar om den skulla dra jämt när det gäller högre effekt ex. en 226w TEC+CPU...

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarwox
AmPz har aldeles rätt. Man ska aldrig underskatta effekten från en peltier.

För er som är osäkra på fysiken och hur man ska dimensionera kylningen så kan bara jag säga att ni ska tänka er ett rejält överdimensionerat system och sedan bygga det dubbelt så stort/effektivt \:D/ Det krävs mer än man till en början tror.

Ett av mina peltierkylda system genererar cirka 500W värme under belastning och det är enbart för CPU-kylningen! Lägg till resten av komponenterna och en 19" Sonytrinitron så inser ni snabbt att det kan bli lite problem.

Mitt problem är i nuläget inte att kyla själva systemet utan att få ut värmen ur rummet det står i. Temperaturen i systemet håller sig stabil under full belastning i ett par timmar sedan börjar den stiga. Det beror inte på att vattnet i slingan värmts upp som man kan tro med mindre system, nej, det nådde sin maxtemp efter bara några MINUTERS belastning. Det är omgivningstemperaturen som är problemet. Temperaturen i rummet kan lätt överstiga 35-40 grader om man inte passar sig!

Nu undersommaren har jag varit tvungen att sänka kyleffekten till 1/4, klocka ner och öppna fönstren på vid gavel för att det öht ska vara hanterbart.

Hehe, jag håller med dig. Jag har "bara" en 178W Peltier på min CPU, men efter ett par timmar så kan man nästan basta i rummet. Jag måste hitta på något för att fixa bättre ventilation

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Finns guiden för att bygga nägagg någon annanstans? nordichardware verkar ha tagit bort den...

Update* No bother, hittade det http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=289&page=1

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..