Permalänk
Medlem

Räkna ut själv: Amphere x 12 v ska vara mer än 256. Då räcker det.

Visa signatur

#mysko @-QNet

Permalänk

Skulle vara riktigt schysst av dig tjoppen

Permalänk
Medlem

Hm.. Knåpade ihop något bättre:

När peltieragget(som matar 3-12V till kretsen) slås på så börjar C1 laddas genom R1. Efter ungefär 60sek så är spänningen i C1 tillräckligt stor för att dra den första (schmitt-)invertern låg, vilket i sin tur får den andra hög. Detta leder i sin tur till att Q1 får ström i sisådär 0.5s, vilket sedan får driva reläts spole som kopplas in längst ut till höger i bild.

Från elfa:
2x 67-002-98 - 100µF 16V elektrolytkondensatorer
1x 60-105-08 - 1kOhm 1/4W
1x 60-108-39 - 680kOhm 1/4W
1x 73-506-14 - 74HC14( http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012864.htm för benkonfiguration(+ i VCC, - i GND))
1x 70-050-44 - 1A switchdiod
1x 71-000-68 - 2A småsignalstransistor

Mata helst kretsen med så låg spänning som möjlig(dock inte under 3V) men se till att relät klarar av att sluta vid den spänningen också.
Relä ids jag inte söka upp, det finns en uppsjö av sådana. Det räcker i princip med det billigaste du kan hitta.
Om det inte stått klar så ska relät kopplas till den jumper på moderkortet där on/off-knappen normalt sitter.

Det kan vara en bra idé att testköra kretsen före installation. Löd ihop och koppla in allt utom reläts kablar till moderkortet. Slå sedan på peltieragget. Efter ~60sek så ska relät klicka till och från relativt snabbt.

Jag kan inte garantera till 100% att kretsen funkar då multisim inte låter mig göra vissa saker så jag har inte kunnat simulera den fullt ut. Men allt tycks stämma. Någon annan får gärna verifiera alltihop.

edit:
Jag iddes söka upp ett relä trots allt:
37-057-04 - 5V spolspänning, 27kr

Om du vill så kan du försöka söka upp ett billigare. Kom ihåg att elfa har priserna ex. moms...

Observera polariteten på kondensatorerna. De är märkta med (-) (-) (-) på ena sidan.
Och dioden. Den sida med "ringen" motsvarar den sida med sträcket i bilden.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk

När du "tjuvstartar" ett nätagg, hur många volt ger dom sladdarna ? Och vilka sladdar är det man kortsluter ?

EDIT: Uppskattar verkligen allas hjälp, det är sådana som er som gör att sweclockers forum är så bra som det är.

EDIT2:Jag sökte och tror att jag fann, 230 v och grön och jord.

Permalänk

Det är nätagget som ska driva mobo, cpu osv. som ska slås på 60 sek efter resten. Mobot klarar nog inte att strömmen slås av och på även om det sker väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Såhär:
Du har/ska ha någon form av nätagg till peltiern, visst? Dess +5V matar du kretsen med.
Efter 60sek klickar relät till och från, vilket simulerar en tryckning på strömknappen.

Så länge du inte har ett AT-nätagg till datorn så är det oftast så man startar ATX-nätagg nuförtiden...

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk

Den har inget +5V fast kan ju sätta dit en resistor, fast jag vet inte vad agget leverar 17-19 volt varierande. Men kan man inte sätta en stor fet konding som jämnar ut spänningen ?

Permalänk
Medlem

Du Tjoppen! Det där schemat du hade knopat ihop visst går det att göra fördröjnings tiden längre till ca 4min, skulle vara perfekt till min nya homevapo som snart är klar....skulle du kunna knåpa ihop en liten modifierad ritning till mig ..snälla!!!! skulle bli väldigt glad då!

Visa signatur

XP 1700+@3119MHz=2:a i OC% SM JIUHB 0311 VPMW 2.2v direkt-die kompressorkyld - ABIT NF7s 2.0 - 2x256mb DDR TwinMOS - Radeon 9500np@9700pro@440/718MHz vattenkylt - 2*IBM 40gb raid0 - Lian-Li PC76 med homevapo REV 4 :::Kompressorkylningsguide

Permalänk
Medlem

Visst, byt bara ut 600kOhm-motståndet till ett 4MOhm sådant. Iofs finns det inget sådant i E12-serien så du kan antingen ta ett 3.9MOhm( 60-129-26 ) eller 4.7MOhm( 60-129-34 )-motstånd. Eller seriekoppla 4x 1MOhm

För andra fördröjningar är formeln rätt enkel(förutsatt att 100µF-kondensatorn används):
R = t * 10kOhm

mao. 10kOhm/s

]OC[chaos: Hm.. 17-19V går inte så bra, varken logikkretsarna eller kondesatorerna klarar det. Det finns en enkel lösning dock; spänningsregulator. Då kretsen i sig inte drar speciellt mycket ström(rälet är i princip det som drar mest) så behövs ingen kylfläns till den heller.
1x 73-262-75 - 5V reg.
Relativt enkel att använda: Mata 17-19V i INPUT, GND -> GROUND(duh), 5V ut från OUTPUT.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

En sak bara... eftersom det är ett ostabiliserat nätagg så kan en diod och en extra kondensator före spänningsregulatorn vara en god ide' för att garantera att spänningen på regulatorns ingång aldrig faller under 6V.

Din relästyrning av moderkortet må vara användarvänlig, men om man vet hur man hanterar en multimeter så klarar man sig rimligtvis med en transistor eller optokopplare för att starta moderkortet.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Hm.. Hade inte tänkt på det. Saken är den att jag inte riktigt vet hur polariteten på on/off jumpern är så jag förkastade idén med en transistor rätt tidigt. Plus att jag inte skulle vilja mata ström i fel kontakt heller. En optokopplare kan funka däremot, fast man får köra trial-and-error då den kan kopplas åt två olika håll i kontakten...

Eller vänta, det går ju att mäta upp. Aja.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

Exakt. knappens polaritet går att mäta upp, och då kan man använda en transistor eller kanske helst en optokopplare.

Tror förresten det finns optokopplare som leder åt båda hållen...

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Läste på hemsidan till en tillverkare av peltiers, där rekommenderades det att likspänningen till peltiern skulle ha maximalt 5% rippel. Transformatorn byggd på nordichardwares hemsida kommer att ge i princip 100% rippel.
Men det blir nog bra det där.

Och innan någon börjar tjafsa om glättning: med så många ampere spelar det nästan ingen roll vad man sätter för konding, om man inte ska köra switchat så kan man lika bra låta bli den helt och hållet.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Efter formler på denna sida så skulle man behöva ungefär 100mF för att åstadkomma 2.5% rippel för 10A i 13V @ 50Hz

2x 67-543-29 t.ex. kostar dock runt 200kr ex. moms.

Men som sagt, ett switchat nätagg är att föredra vid så pass höga strömmar. Billigare, mindre, bättre.

Men nu går jag lite OT..
Optokopplare som leder åt båda hållen vore väldigt praktiskt, ja. Problemet är väl att de skulle kosta en del. De billigaste optokopplarna jag hittat på elfa kostar runt 9kr och då kan man ju lika gärna ta ett relä och få det ack så häftiga klickljudet på köpet :>

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Hm.. Knåpade ihop något bättre:
http://tjoppen.mine.nu/psudelay.png

När peltieragget(som matar 3-12V till kretsen) slås på så börjar C1 laddas genom R1. Efter ungefär 60sek så är spänningen i C1 tillräckligt stor för att dra den första (schmitt-)invertern låg, vilket i sin tur får den andra hög. Detta leder i sin tur till att Q1 får ström i sisådär 0.5s, vilket sedan får driva reläts spole som kopplas in längst ut till höger i bild.

Från elfa:
2x 67-002-98 - 100µF 16V elektrolytkondensatorer
1x 60-105-08 - 1kOhm 1/4W
1x 60-108-39 - 680kOhm 1/4W
1x 73-506-14 - 74HC14( http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012864.htm för benkonfiguration(+ i VCC, - i GND))
1x 70-050-44 - 1A switchdiod
1x 71-000-68 - 2A småsignalstransistor

Mata helst kretsen med så låg spänning som möjlig(dock inte under 3V) men se till att relät klarar av att sluta vid den spänningen också.
Relä ids jag inte söka upp, det finns en uppsjö av sådana. Det räcker i princip med det billigaste du kan hitta.
Om det inte stått klar så ska relät kopplas till den jumper på moderkortet där on/off-knappen normalt sitter.

Det kan vara en bra idé att testköra kretsen före installation. Löd ihop och koppla in allt utom reläts kablar till moderkortet. Slå sedan på peltieragget. Efter ~60sek så ska relät klicka till och från relativt snabbt.

Jag kan inte garantera till 100% att kretsen funkar då multisim inte låter mig göra vissa saker så jag har inte kunnat simulera den fullt ut. Men allt tycks stämma. Någon annan får gärna verifiera alltihop.

edit:
Jag iddes söka upp ett relä trots allt:
37-057-04 - 5V spolspänning, 27kr

Om du vill så kan du försöka söka upp ett billigare. Kom ihåg att elfa har priserna ex. moms...

Observera polariteten på kondensatorerna. De är märkta med (-) (-) (-) på ena sidan.
Och dioden. Den sida med "ringen" motsvarar den sida med sträcket i bilden.

vilket program ritade du kopplingsschemat i?

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Efter formler på denna sida så skulle man behöva ungefär 100mF för att åstadkomma 2.5% rippel för 10A i 13V @ 50Hz

Då är de fel eller felaktigt använda, men jag orkar inte studera dem just nu. För ett halvår eller nåt var det någon som försökte med några fetingkondingar till en 256-wattare, och när han mätte fick han 70% rippel eller vad det var.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

multisim?

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

Hmm, är det nån ide att ha en 80w pelt på cpu?

jag har en vattenkylning liggandes men har inte satt in den, jag tänker inte skaffa ett 200w+ pelt, då blir det så stressigt, köper heldre ett tjockt nätagg och driver allt på ett nätagg, det går väl?

hur bra nätagg behöver man om man ska driva:
80w pelt
fläktar (1-2st 80mm + 1st 120mm)
Gf4 ti4400
amd 2100+ (eller med en barton 2500+)
en cd
två 120gb (7400rpm)
två neonrör
lite småkrafs som några dioder etc

räcker 430w?

och vad behöver man mer än själva vattenkylningen+"extra blocket"+pelten?

Nejvbie: Multisim är ett simuleringsprogram för elektronik, det är extremt detaljerat och du kan simulera i stort sett vilket elsystem som helst, vi har det på skolan ganska dyrt prog dock

Edit2: såg att 224 (?)w pelten är tätad stog det på overclockers, vad betyder det?

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znurf
såg att 224 (?)w pelten är tätad stog det på overclockers, vad betyder det?

Det är för att förhindra kondens inne bland elektroniken i den, vilken man givetvis inte vill ha, rekommenderas att försegla 80w TEC också, helst med någon form av silikon.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

En peltier går bara på cirka 80 % av sin kapacitet om du matar den med 12 V så bygg ett nätagg istället, för de ger 17-19 V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znurf
Hmm, är det nån ide att ha en 80w pelt på cpu?

Nej det går inte. 80W betyder inte att den drar 80W utan den kan flytta så mycket värme. Din processor utvecklar nog minst lika mycket. Det blir inte kul om Peltiern inte kan flytta undan värmen. Då får du ringa brandkåren...

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl
Nej det går inte. 80W betyder inte att den drar 80W utan den kan flytta så mycket värme. Din processor utvecklar nog minst lika mycket. Det blir inte kul om Peltiern inte kan flytta undan värmen. Då får du ringa brandkåren...

Rätta mig om jag har fel, men att peltierna är på 80 watt betyder väl ändå att den kan flytta (80watt * verkningsgraden) extra. Den kan väl inte vara så att den bara kan förflytta 80 watt värme totalt?

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

uhm, jag menar, det borde väl bara bättre att ha en 80w pelt än ingen pelt alls? och då är frågan om det är värt det?

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Om peltiern inte kan flytta minst lika mycket värmeeffekt som processorn utvecklar så kommer temperaturen att stiga istället. Allt enligt

dT' = dT * (1 - P(CPU) / P(TEC))

Att den som försökte bygga ett 365W-agg fick 70% rippel är säkert inte helt omöjligt. Jag misstänker att de flesta kondensatorer har för högt ESR för att hinna laddas upp. Fast om man parallelkopplar ett par dussin mindre kondensatorer så kanske det går...

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

]OC[chaos: Fixa till signaturen kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Rätta mig om jag har fel, men att peltierna är på 80 watt betyder väl ändå att den kan flytta (80watt * verkningsgraden) extra. Den kan väl inte vara så att den bara kan förflytta 80 watt värme totalt?

Sen tillkommer nästa komplikation. De flesta Peltiers har max drivspänning på 14-15V. Kör du den på 12V så har du kanske 80-90% av kylkapaciteten kvar...
Nordichardware har en bra artikel om Peltiers http://www.nordichardware.se/artiklar/Kylning/2001/peltier/

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

Tjoppen och MrRistl har helt rätt. Sätter man en 80Watt peltier på en processor som utvecklar 80Watt så kommer processorn att bli varmare.
Tumregeln är att Peltierns effekt ska vara minst dubbelt så hög som processorns värmeutveckling.
Det innebär att en normal processor på säg 80Watt behöver en 160Watt peltier för att peltiern ska kunna göra någon nytta.
Men, som Mr_Ristl påpekar, peltiers är ofta specade för sisådär 14-15Volt. Ska vi se vad som händer om man kopplar en 200Watts peltier specad för 15Volt till ett normalt 12Volt aggregat?

Vid 15Volt blir strömmen genom peltiern 200/15=13,3 Ampere. Peltierns resistans är alltså: 15/13,3=1,125ohm.

Om vi nu kopplar på 12Volt så blir strömmen genom peltiern: 12/1,125=10,67Ampere. Effekten blir då: 12*10,67=128Watt. (Oooops!)

En peltier på 200Watt 15Volt blir alltså en 128Wattare om den kopplas till ett 12Volts nätaggregat. Och som jag sa ovan så krävs det en peltier på minst 160Watt för en processor på 80Watt.

Sen till nästa bekymmer: Underskatta inte de enorma värmemängder som produceras av en peltier. Din processor producerar "bara" 80Watt. Men lägg till en peltier på 160Watt så har du helt plötsligt 240Watt värme som du måste göra dig av med på något sätt. Vattenkylning är det enda tekniskt möjliga. Och det måste vara ett vattenkylningssystem som är kraftigt dimensionerat. Vattenblocket på peltiern måste ha en absolut plan yta som täcker precis hela peltiern. Radiatorn behöver också dimensioneras ordentligt.

Peltiers är inget för nybörjare. Det är svårt att bygga ett peltierbaserat system så att man får ett bra resultat. Det krävs en del förståelse för fysik, som ni kan se ovan.
Gör man minsta misstag så får man lätt ett system där processorn blir varmare än utan peltier.

EDIT
En annan sak när det gäller peltierbaserade processorkylare. Om man lyckas bygga ett system som ger bra prestanda så kommer man att få stora kondensproblem. Och om man lyckas bygga ett väldigt väl fungerande system så kommer man att få isbildningsproblem!
Observera att en processor i "idle" producerar betydligt mindre värme än i fullt belastat läge. Peltiern däremot pumpar på lika mycket hela tiden. Resultatet är kraftiga temperatursvängningar beroende på processorbelastning. Man kan alltså lätt få tio minusgrader och isbildning vid idle, och tio plusgrader vid full belastning. Det finns givetvis ingen anledning att kyla ner processorn till tio minus vid idle om den ändå värms upp till tio plus vid full belastning, det enda man får är problem. Därför är en termostat verkligen att rekommendera för peltierbaserade system. Termostatens uppgift är att reglera peltierns effekt så att processorns temperatur hålls jämn oavsett belastning.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om det tekniska varför en 80w peltier inte skulle fungera. Även om jag har svårt att tro det (brist på kunskap) så får jag lita på det. Men är det inte Swiftech som har en inbyggd 80w peltier i en av sina luftkylare, hur går det ihop isf?

Permalänk
Medlem

Om swiftech har en inbyggd peltier i en luftkylare så lär den vara avsedd för processorer som producerar lite mindre värme. Sätter man en 80Watt peltier på säg en 60Watt processor så går det "typ" jämnt ut. Man får visserligen lägre temperaturer när processorn är idle, men det kommer att bli "sak samma" eller till och med lite högre temperaturer när processorn är fullt belastad.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Kom på ett sätt att förklara varför en 80Watt peltier inte fungerar för en processor på 80Watt eller mer.

En peltier är inget annat än en värmepump. Värmepumpar funkar på ungefär samma sätt som vattenpumpar, med skillnaden att de pumpar värme istället.

Säg att din processor öser ut 80liter vatten i sekunden i en behållare. Pumpens uppgift är då att pumpa det vattnet till en annan behållare belägen en meter högre upp. För att klara av det behövs det givetvis en pump som klarar av att pumpa minst 80liter vatten i sekunden en meter upp. Kopplar vi dit en för klen pump så kommer vattennivån i den nedre behållaren att stiga tills avståndet från vattennivån i den nedre behållaren till den övre behållaren är tillräckligt kort för att den lite klenare pumpen ska klara av att pumpa de 80 litrarna i sekunden.

Högre vattennivå=högre temperatur.

Att försöka kyla en processor med en för klen peltier är samma sak som att försöka länsa en läckande båt men en pump som pumpar ut mindre vatten än det kommer in.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk