Hårddiskutrymmet minskar plötsligt utan anledning

Permalänk
Medlem

Hårddiskutrymmet minskar plötsligt utan anledning

Hej,

Jag har problem med hårddiskutrymmet på min stationära dator då utymmet helt pötsligt började minska. Jag hade sist jag kollade ca 60-70 GB ledigt på SSD:n, när datorn helt plötsligt meddelar att hårddiskutrymmet var i stort helt slut. Jag avinstallerade något spel så att jag hade ca 40 GB ledigt, och ganska snart meddelade datorn igen att utrymmet var helt slut.

Där efter körde jag CCleaner så att jag nu har ca 10 GB ledigt.

Vad jag har märkt är att varje gång jag spelar Escape from Tarkov så sjunker hårddiskutrymmet något, men det återgår igen när jag stänger spelet och startar om datorn. Det verkar inte bli så med något annat spel.

Jag har virussökt datorn två gånger med Norton Antivirus, och den hittar inget virus. Även så har jag analyserat SSD:n med Samsung Magician (S.M.A.R.T.) och den hittar inget fel på hårddisken, vad jag kan se. Har även avinstallerat Escape from Tarkov, men har inte fått tillbaka hårddiskutrymmet.

Det borde vara runt 100 GB mer utrymme på hårddisken.

Vad kan detta bero på, och hur får man tillbaka utrymmet, och förhindrar att det minskar igen utan anledning?

Vore tacksam för tips och råd!

En del av datorns komponenter
Operativsystem: Windows 11 Home 64-bit
Processor: Intel Core i7 13700K 3,4 GHz
Moderkort: Gigabyte Z790
Minne: Kingston 32GB
SSD/Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Om man har lite ledigt utrymme så kommer win att hålla på ändra storlek på virtuellt minne och cachefiler eftersom de inte ryms i den storlek de borde ha men det kan även vara annat som påverka, du bör egentligen inte ha mindre än 30 Gbyte och inte under 20% ledigt på en systemenhet som är formaterad i ntfs för att win ska fungera smidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör WinDirStat så ser du vilka filer/mappar som tar mest plats. Troligen något under AppData eller C:\ProgramData som växer eller så är det page file som redan nämnts.

Kolla även om System Protection i Windows har skapat många Shadow Copies som tar plats (System Properties). Rensa eller stäng av System Protection om du inte behöver det.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!🙂

WinDirStat räddade mig, och som du skriver, Pepsin, så var det en mapp under ProgramData som hade med Witcher 3 att göra. Så det var inte alls något med Escape from Tarkov som jag trodde. Jag tog bort alla filer, så nu har jag allt hårddiskutrymme tillbaka.

Samma problem som personen beskriver i denna tråd (vet inte vad det är för forum i övrigt): https://forum.beyond3d.com/threads/programdata-nvidia-streaml...