Problem med Swedbank, ApplePay och ny iPhone/Apple Watch

Permalänk

Problem med Swedbank, ApplePay och ny iPhone/Apple Watch

Några nya iPhone/AppleWatch ägare här, som har Swedbank som har problem att verifiera kort i telefonen? Jag kommer bara till BankId (från Swedbank plånbok-appen) men sen händer det inget mer, jag får inget att verfifiera liksom.
Upptäckte problemet när jag skulle lägga till det på nya klockan förra veckan, kontaktade Swedbank som sa att det var ett känt fenomen och att det jobbades på det.
Problemet kvarstår 1 vecka senare när jag uppgraderade telefonen också, jag kan inte verifiera mitt bankkort.
Nån som upplevt detta och vet om det går att fixa ändå på nått sätt?
Provade ringa swedbank igen ikväll. 55 minuters kötid = nej tack.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Är inte mycket till hjälp utan det ända jag kan säga är att jag fick en ny AW idag och upplever exakt samma problematik som dig, men kanske är en liten tröst att veta att du inte sitter ensam i båten!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oRBIT2002:

Några nya iPhone/AppleWatch ägare här, som har Swedbank som har problem att verifiera kort i telefonen? Jag kommer bara till BankId (från Swedbank plånbok-appen) men sen händer det inget mer, jag får inget att verfifiera liksom.
Upptäckte problemet när jag skulle lägga till det på nya klockan förra veckan, kontaktade Swedbank som sa att det var ett känt fenomen och att det jobbades på det.
Problemet kvarstår 1 vecka senare när jag uppgraderade telefonen också, jag kan inte verifiera mitt bankkort.
Nån som upplevt detta och vet om det går att fixa ändå på nått sätt?
Provade ringa swedbank igen ikväll. 55 minuters kötid = nej tack.

Har du prövat på en Androidlur? Du får inga meddelanden i Swedbank-appen?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Har du prövat på en Androidlur? Du får inga meddelanden i Swedbank-appen?

Äger ingen Android. Nej inga meddelanden, jag blir uppmanad att verifiera via BankID och hamnar alltså i den appen men så händer inget mer.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Efter dryga 1h i telefonkö idag med Swedbank så lyckades det bli löst. Man kan lägga till korten till ApplePay inne i Swedbank appen utan att behöva gå via deras plånbok-app som verkar ha nån typ av problem.
Man kan behöva ta bort sitt kort (om det står att kortet redan är anslutet till ApplePay) och lägga till igen men då går det att verifiera kortet.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Efter dryga 1h i telefonkö idag med Swedbank så lyckades det bli löst. Man kan lägga till korten till ApplePay inne i Swedbank appen utan att behöva gå via deras plånbok-app som verkar ha nån typ av problem.
Man kan behöva ta bort sitt kort (om det står att kortet redan är anslutet till ApplePay) och lägga till igen men då går det att verifiera kortet.

Problemet kvarstår, lyckades du att lägga till Apple Pay på Apple Watch?

Permalänk

Ja det går att lösa utan Swedbank plånboksappen. Jag har inte förloppet i huvudet riktigt för det var lite stökigt. Man fick ta bort kortet och lägga till igen. Nyckeln är att använda "plånbok och apple pay" i telefonens inställningar samt "plånbok och applepay" i applewatch-appen i telefonen. Swedbank-appen har ett menyalternativ som heter "Kort", där kan man fixa ApplePay på telefon och klocka.
Swedbanks support guidade mig igenom processen (ring på dem om du inte får fart på det).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Ja det går att lösa utan Swedbank plånboksappen. Jag har inte förloppet i huvudet riktigt för det var lite stökigt. Man fick ta bort kortet och lägga till igen. Nyckeln är att använda "plånbok och apple pay" i telefonens inställningar samt "plånbok och applepay" i applewatch-appen i telefonen. Swedbank-appen har ett menyalternativ som heter "Kort", där kan man fixa ApplePay på telefon och klocka.
Swedbanks support guidade mig igenom processen (ring på dem om du inte får fart på det).

Tack för hjälpen, fick till det nu.

  1. Ta bort Apple Pay för kortet i mobilen och klockan

  2. Logga in på Swedbank appen

  3. Klicka på "Kort"

  4. Klicka på "Kortet du vill använda för Apple Pay"

  5. Klicka på "Apple Pay"

  6. Gå genom guiden som tar dig genom processen, lägg till kortet för iPhone, lägg till kortet för Apple Watch

Nu fungerar det både för iPhone och Watch.

Permalänk
Medlem

De har fortfarande samma problem, men lorbit/Burners metod funkade bra.

Men värst av allt är nog att helt plötsligt låg kortet som verifiera i telefonen fastän jag inte lyckats initiera en BankID session när jag försökt med sb’s plånboksapp, kändes sådär säkert. Klockan var dock omöjlig utan att köra vanliga sb appen

Visa signatur

/Anders