En massa gamla gillette rakblad.

Permalänk
Medlem

En massa gamla gillette rakblad.

Hej, jag har en massa gamla gillette rakblad på kanske 10-15 år.
Dom ser ok ut, tror ni man kan använda dom?

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Smaka på dem, smakar de är ok så är det bara att köra på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Smaka på dem, smakar de är ok så är det bara att köra på!

Jag är ingen expert på rakblad men jag ska använda dom till att raka mig med.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Enklast är väl bara att pröva? Inte så att du kommer skära halsen av dig om de är för slöa, du känner ju lätt om rakningen inte blir bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Enklast är väl bara att pröva? Inte så att du kommer skära halsen av dig om de är för slöa, du känner ju lätt om rakningen inte blir bra

Ok, då ska jag testa! tack!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
DingDongerMcDongface

Prova någonstans du inte bryr dig om? Säkert ingen som märker om du rakar en liten ruta på ena benet eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Prova någonstans du inte bryr dig om? Säkert ingen som märker om du rakar en liten ruta på ena benet eller nåt

Det var ett bra tips, tack!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk

Varför skulle dom inte fungera för?! Anledningen till att man slänger rakblad är ju för att bladet blir slött. Har du inte använt dom och dom inte är typ rostiga så kör på.

Permalänk
Medlem

Om de är oöppnade så är det nog inga problem. Är de öppnade så kan det nog vara värt att koka bladen så det inte är en massa bakterier på dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Skulle precis skriva samma som Sarato ovan skrev. Är de oöppnade och oanvända så go for it. De blir inte slöare med tiden. Har de legat öppet hade jag saniterat dem på något vis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jaha då måste jag nog koka bladen, dom har legat öppna i badrumsskåpet i typ 10 år. tack så mycket för tipset!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk

Du får antagligen mer bakterier på dom efter en rakning. Använd rakskum. Egentligen skall man koka eller desinficera bladen ofta mellan rakningarna. Fast det är något iaf jag aldrig gjort. Brukar iof skölja dom i hett vatten under rakningen.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset julgranen, jag har inte använt rakhyvel på 10-15 år heller.
Så jag tar alla tips jag kan få.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Tack för tipset julgranen, jag har inte använt rakhyvel på 10-15 år heller.
Så jag tar alla tips jag kan få.

Jäklar vilket mäktigt skägg du måste ha nu då! 🎅

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag har använt en rakapparat, men den tar inte så bra tycker jag jämnt så
jag vill testa med rakhyvel ett tag. Men ett tomteskägg hade varit nice att ha.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gillette rakhyvel på rea på amazons rea, jag tror den ska passa med dom gamla
rakbladen jag har.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Använder du någon rakgel eller kräm? Något som gjorde min rakning 10 gånger så bra var vanlig rakgel från gilette, andra märken fungerar också bra, och sen körde jag rakapparaten med rakgelet och efter det tar jag gilette rakhyveln och finslipar det sista. Innan så körde jag apparaten bara men tyckte inte den tog så bra, eller bara hyvel men då tyckte jag att rakbladen blev så slitna men nu blir det toppenbra hela tiden

Permalänk

Den hyveln jag gillar bäst är mach3. Den är en bra och balanserad kompromiss på allt. Den senaste Fusion eller vad den heter. Har för tunna blad så dom slits ut fort och är inte lika smidig samt dyr i drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Använder du någon rakgel eller kräm? Något som gjorde min rakning 10 gånger så bra var vanlig rakgel från gilette, andra märken fungerar också bra, och sen körde jag rakapparaten med rakgelet och efter det tar jag gilette rakhyveln och finslipar det sista. Innan så körde jag apparaten bara men tyckte inte den tog så bra, eller bara hyvel men då tyckte jag att rakbladen blev så slitna men nu blir det toppenbra hela tiden

Tack för "rakgel" tipset, jag tog och beställde. Jag tror jag kommer köra något liknande som du, det lät som en bra idé.

Skrivet av julgranen:

Den hyveln jag gillar bäst är mach3. Den är en bra och balanserad kompromiss på allt. Den senaste Fusion eller vad den heter. Har för tunna blad så dom slits ut fort och är inte lika smidig samt dyr i drift.

Jag beställde en mach3! Ja först beställde jag en fusion men sen såg jag vad bladen kostade och avbeställde

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|