Elon Musk kan stänga av X i EU

Permalänk
Medlem

EU börjar likna en kommunistdiktatur så helt rätt att Elon Musk sätter ner foten. Bara en tidsfråga innan vi lever i något slags nordkorea uteslutet från omvärlden.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Mastodon är ju självsanerande då de hubbar som inte sköter sig blir bortkopplade från den stora massan.

Jo, men sköta sig är ju en sak, man kan ju ha god ton och vara skötsam men ändå dela saker som är felaktiga, medvetet eller omedvetet/missförstått det man delar. Iaf har jag sett en hel del även på det större nätverket som varit felaktigt och användaren har funnits kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är ju också en väldigt liten plattform, runt 8 miljoner registrerade användare och ca 1,8m aktiva användare (enligt dem själva) om vi jämför med Twitter. Jag har svårt att se att Mastodon blir en allvarlig utmanare på sikt.

Om Twitter begränsas så lär användarna söka sig någon annanstans och det finns inte så många alternativ till just twitter, är det ett företag bakom utmanaren så lär de behandlas på samma sätt som twitter, fb mfl, reglerna gäller ju inte bara jättarna, men ett open source-nätverk är svårt att göra något åt juridiskt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas. Facebook, TikTok och gänget får gärna följa efter.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Man kan alltid hoppas. Facebook, TikTok och gänget får gärna följa efter.

Om man inte gillar en tjänst så är man ju inte tvingad att använda den. Min närvaro på X är tämligen låg, tror jag var inne där för typ 2 månader sedan, fb använder jag för grupperna och marketplace, TikTok, Snapchat och Instagram har jag aldrig använt, men de får gärna finnas kvar för min del, inget som direkt berör mig.

Permalänk
Medlem

Är det ett hot eller löfte?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Var tvungen och logga in på X och kolla, senaste egna inlägget jag gjorde var 2 september 2019, efter det har jag 2 retwets 19 september 2019 och det sista 9 januari 2021. Varit inne och läst lite efter 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Om man inte gillar en tjänst så är man ju inte tvingad att använda den. Min närvaro på X är tämligen låg, tror jag var inne där för typ 2 månader sedan, fb använder jag för grupperna och marketplace, TikTok, Snapchat och Instagram har jag aldrig använt, men de får gärna finnas kvar för min del, inget som direkt berör mig.

Kanske man vill bespara sin omgivning och omvärld från dessa tech-giganter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kanske man vill bespara sin omgivning och omvärld från dessa tech-giganter?

Vad har du för rätt att bestämma vad jag ska gilla eller besparas från? Låter rent diktatoriskt faktiskt och det är så censur börjar, inget land som har censur har fått det tvärt utan i små steg med argument som låter vettiga, samma sak med tex diskussionen om att det ska finnas bakdörrar i krypteringsprogran för att jaga barnporr och kriminella, låter ju ädelt, problemet är att det drabbar alla inte bara de kriminella och skumma figurerna och dessa bakdörrar kommer ligga öppet på nätet tämligen omgående och alla kan läsa och höra dina privata konversationer

Permalänk
Medlem

Många som har Kina och Nordkorea som förebilder här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Många som har Kina och Nordkorea som förebilder här.

Dessutom kommer ju inte bara jättarna och beröras utan i slutänden vartenda forum och företag där folk medlemmarna har möjlighet att posta sina åsikter och tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast det bästa sättet att bli vilseledd är väl att ge upp sanningen till en liten mängd folk med särintresse (oavsett politik).

Däremot tycker jag att det vore bra med mer öppenhet vem som står bakom vad. Ren fakta. Exempelvis älskade jag den där "State affiliated media"-grejen. Då kan jag avgöra själv om jag vill tro på den eller inte.

Om du kallar 705 folkvalda representanter och 27 folkvalda ministrar för liten grupp med särintresse... Ja då förstår jag att du har svårt med omvärlden. Och att du anser att en informationsbubbla skapad av en algoritm är bättre källa till sanning. (Extrapolerar dina ord baserat på vad du kommenterade emot och vad han du svarade på kommenterade)

Tror inte det finns nån större grupp med så helt skilda intressen är Europaparlamentet, därför det funkar så kasst

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Om man inte gillar en tjänst så är man ju inte tvingad att använda den. Min närvaro på X är tämligen låg, tror jag var inne där för typ 2 månader sedan, fb använder jag för grupperna och marketplace, TikTok, Snapchat och Instagram har jag aldrig använt, men de får gärna finnas kvar för min del, inget som direkt berör mig.

Jag tycker att de här tjänsterna tar fram det sämsta hos människor, så vad mig anbelangar får de gärna lägga ner.

Orkar inte skriva alltför mycket, eftersom det är of topic, men i min mening är grundproblemen följande:
- Sociala medier förvandlas lätt till ekokammare där extremism göds.
- På sociala medier är konsekvenserna för dåligt beteende små eller obefintliga, vilket leder till att folk är skitstövlar.
- Vem som helst som uttrycker sig väl kan sprida vilken dynga som helst, nästan oemotsagd

Tror hela den polarisering som präglar västvärlden grundar sig i att mpnga blir idioter så fort de går online.

(Med det sagt finns ingen återvändo. Yttrandefrihet och allt det där du nämner i andra inlägg. Men det innebär inte att den inslagna vägen är bra. Min lösning? Jag har ingen. Jag har gett upp om mänskligheten.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Vad har du för rätt att bestämma vad jag ska gilla eller besparas från? Låter rent diktatoriskt faktiskt och det är så censur börjar, inget land som har censur har fått det tvärt utan i små steg med argument som låter vettiga, samma sak med tex diskussionen om att det ska finnas bakdörrar i krypteringsprogran för att jaga barnporr och kriminella, låter ju ädelt, problemet är att det drabbar alla inte bara de kriminella och skumma figurerna och dessa bakdörrar kommer ligga öppet på nätet tämligen omgående och alla kan läsa och höra dina privata konversationer

Jag har ingen rätt alls, sa jag det? Svaret var en öppen frågeställning som svar på ditt tidigare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har ingen rätt alls, sa jag det? Svaret var en öppen frågeställning som svar på ditt tidigare svar.

I så fall bör du nog vara lite tydligare med hur du uttrycker dig

Permalänk
Medlem

Jisses så den människan håller på. 🤦🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

I så fall bör du nog vara lite tydligare med hur du uttrycker dig

Ja en fråga med ett frågetecken är ju väldigt otydligt, ska försöka förbättra mig där och skriva med större bokstäver⁉️

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag tycker att de här tjänsterna tar fram det sämsta hos människor, så vad mig anbelangar får de gärna lägga ner.

Orkar inte skriva alltför mycket, eftersom det är of topic, men i min mening är grundproblemen följande:
- Sociala medier förvandlas lätt till ekokammare där extremism göds.
- På sociala medier är konsekvenserna för dåligt beteende små eller obefintliga, vilket leder till att folk är skitstövlar.
- Vem som helst som uttrycker sig väl kan sprida vilken dynga som helst, nästan oemotsagd

Tror hela den polarisering som präglar västvärlden grundar sig i att mpnga blir idioter så fort de går online.

(Med det sagt finns ingen återvändo. Yttrandefrihet och allt det där du nämner i andra inlägg. Men det innebär inte att den inslagna vägen är bra. Min lösning? Jag har ingen. Jag har gett upp om mänskligheten.)

Instämmer helt med uppträdandet hos många. Men det går ju åtgärda utan att förbjuda innehållet och mot det mest extrema finns redan lagar tyvärr används de inte tillräckligt ofta utan man kan relativt ostraffat hetsa och hata och där har givetvis företagen ett ansvar också som de sköter väldigt dåligt. Tex fick jag en varning på fb och ett inlägg borttaget för att fb ansåg att jag uppmanade till våld men exakt hur de kom fram till det när jag delade en artikel från lokalpressen om att en man blivit misshandlad och förövaren var dömd, var uppmaningen till våld låg kan jag inte ens gissa 🤣 andra gånger så skriver folk att du borde slå någon på käften för ett eller annat utan någon som helst bestraffning, något som jag ser som en väldigt mycket tydligare uppmaning till våld

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

EU börjar likna en kommunistdiktatur så helt rätt att Elon Musk sätter ner foten. Bara en tidsfråga innan vi lever i något slags nordkorea uteslutet från omvärlden.

Majoritet av EU parlamentet är vänster och den har alltid stått för åsiktsapartheid, dom vill styra vad som är sanning, vad som får sägas i det allmänna utrymmet och helst ha sin propaganda oemotsagd, att dom vill sätta munkavle på sociala mediaplattformar är inte så konstigt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Är det menat som ett hot?

Jag tar det som ett löfte, hoppas han håller det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Blir ju bara att folk går till någon annan liknande tjänst istället, så var ligger vinsten i att X försvinner, går användarna tex till Mastodon eller Diaspora så finns ju risken/fördelen att kontrollen blir obefintlig och myndighetena kan inte göra ett dugg

EU's krav på twitter/x och andra stora drakar är högst rimliga. Det är vansinne att främmande makt ska ges möjlighet att publicera deepfakes, vilseledande och antidemokratisk propaganda, riktade konspirationsteorier som t.ex det där om att socialtjänsten kidnappar barn, och där syftet är att skapa opinion, upplopp och oro för nåt som egentligen inte ens har hänt. Detta underblåst av tusentals heltidsanställda på trollfabriker som tutar ut dårskaperna på hundratusentals nyhetsflöden. Risken är inte liten att folk som läser det så småningom börjar tro det är sant. Det är direkt demokratihotande.

Vill social/asocial media inte plocka bort skräpet så ska de inte existera, oavsett hur stora eller små de är. Flyttar problemet ner på mindre plattformar är det ju inte mer komplicerat än att EU justerar lagtexten.

Permalänk
Medlem

X har lika stort sanningsvärde som Russia Today. Dvs, inte alls.

Stick!

---

Önskar för övrigt att dom som yrar om "censur" idag skulle fått spenderat, säg, ett år i gamla DDR och sedan komma tillbaka. Så genomruttet respektlöst mot de människor som levt igenom gamla östblocket, och nazisterna före det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Det finns flera problem i det här och med medier i allmänhet och det har uppstått undan för undan iom att allt går mycket fortare idag än för tex 20 år sedan, men även då så fick man lära sig i skolan att bara för något stått i tidningen eller sagts på tv var det inte nödvändigtvis sant och att det som framfördes skulle vara ordentligt underbyggt med källhänvisningar som gjorde det möjligt att skapa sig en egen uppfattning.

Idag har har det hänt något som gör åsikter till fakta och all form av motsatt åsikt är fel utan att det går att ha en diskussion där man framför olika argument och hänvisar till källor mm.
Tycker inte det är varken politikers eller plattformarnas ansvar för det kommer att sluta med att hellre stoppa inlägg än att ta risken att de kan vara fel oavsett om de är det eller inte.

Jag ser din poäng och tycker att det är bra argument, jag håller även med till viss del, det är en svår balansgång men tycker ändå att det skall finnas krav på plattformarna. Så att man vet att man måste göra sitt arbete för att ta bort desinformationen. Men som du skriver finns det risker med det med. Men jag känner att om vi har kraven så får de lagkunniga besluta om de olika plattformarna gjort tillräckligt eller ej.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Snälla EU, bli lika kritiska mot desinformationen som sprids på facebook. Så att den skiten också lämnar EU.

Det borde egentligen räcka med vad facebook tillåtits göra med Myanmar för att skiten ska förpassas till det förflutna. Men tydligen är inte alla företagsledare lika inför "lagen".

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

X har lika stort sanningsvärde som Russia Today. Dvs, inte alls.

Stick!

---

Önskar för övrigt att dom som yrar om "censur" idag skulle fått spenderat, säg, ett år i gamla DDR och sedan komma tillbaka. Så genomruttet respektlöst mot de människor som levt igenom gamla östblocket, och nazisterna före det.

Russia Today är väl bannad och inte går att besöka från Sverige. Blir mer och mer DDR här. Som sagt, VPN är ett måste numera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Russia Today är väl bannad och inte går att besöka från Sverige. Blir mer och mer DDR här. Som sagt, VPN är ett måste numera.

Fientligt inställd makts propagandaorgan är inte välkommet att verka fritt i vårat land, nej.

Sverige är inte det minsta som DDR, skitsnack.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

EU's krav på twitter/x och andra stora drakar är högst rimliga. Det är vansinne att främmande makt ska ges möjlighet att publicera deepfakes, vilseledande och antidemokratisk propaganda, riktade konspirationsteorier som t.ex det där om att socialtjänsten kidnappar barn, och där syftet är att skapa opinion, upplopp och oro för nåt som egentligen inte ens har hänt. Detta underblåst av tusentals heltidsanställda på trollfabriker som tutar ut dårskaperna på hundratusentals nyhetsflöden. Risken är inte liten att folk som läser det så småningom börjar tro det är sant. Det är direkt demokratihotande.

Vill social/asocial media inte plocka bort skräpet så ska de inte existera, oavsett hur stora eller små de är. Flyttar problemet ner på mindre plattformar är det ju inte mer komplicerat än att EU justerar lagtexten.

Tänker på Joseph Goebbels
”Om en lögn upprepas tillräckligt blir den sanning”

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

EU's krav på twitter/x och andra stora drakar är högst rimliga. Det är vansinne att främmande makt ska ges möjlighet att publicera deepfakes, vilseledande och antidemokratisk propaganda, riktade konspirationsteorier som t.ex det där om att socialtjänsten kidnappar barn, och där syftet är att skapa opinion, upplopp och oro för nåt som egentligen inte ens har hänt. Detta underblåst av tusentals heltidsanställda på trollfabriker som tutar ut dårskaperna på hundratusentals nyhetsflöden. Risken är inte liten att folk som läser det så småningom börjar tro det är sant. Det är direkt demokratihotande.

Vill social/asocial media inte plocka bort skräpet så ska de inte existera, oavsett hur stora eller små de är. Flyttar problemet ner på mindre plattformar är det ju inte mer komplicerat än att EU justerar lagtexten.

Problemet i sig är inget som kommit med sociala medier redan på 90-talet så gick liknande rykten om tex socialtjänsten och det var före internet slagit igenom, det största problemet då var att det spreds via föreningar och liknande och det tog då ett bra tag innan myndigheterna förstod vad som pågick och kunde bemöta det.

Skrivet av NodCommander:

X har lika stort sanningsvärde som Russia Today. Dvs, inte alls.

Stick!

---

Önskar för övrigt att dom som yrar om "censur" idag skulle fått spenderat, säg, ett år i gamla DDR och sedan komma tillbaka. Så genomruttet respektlöst mot de människor som levt igenom gamla östblocket, och nazisterna före det.

Censuren i Tyskland och DDR kom som sagt inte på en dag utan i små steg, samma i Ryssland idag, Putin tog små steg i början för att sedan begränsa mer och mer tills förföljelse mot för frispråkiga började mm. Förhoppningsvis kommer vi aldrig så långt.

Som jag skrev i ett senare svar så en bra början är om sociala medier blir mer konsekventa med att hålla sig till sin egen policy, som det är nu är det väldigt godtyckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Heja Elon! Visst, besluten han tar kanske är konstiga eller rent utav korkade ibland men älskar att han ger etablissemanget gråa hår! EU är en sån varböld nu för tiden som lägger sig i precis allt

EU varböld eller inte - EU gör ju nu skillnad mot förr.
Förr var det om en jordgubbe inte håller sig inom måtten 4x6cm så är det ingen jordgubbe. Säkert en skröna måhända men det var så man pratade om EU för 25 år sen.
- Dagens jordgubbe är ju att laddbar småelektronik ska ha USB-C och man ska enkelt kunna byta batterier själv i telefoner (bland annat) eller att uppdateringar ska ske under ett x antal år eller mer - jag tycker det är positivt.
Lägg därtill EU:s engagemang att inte lämna ut sina medborgare platt för t.ex Google och Facebook - utan att Google och Facebook måste följa europeiska regler om de ska befinna sig här - klockrent att man inte viker sig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.