Elon Musk kan stänga av X i EU

Permalänk

Personligen tycker jag att alla typer av medier skall eftersträva att vara sanningsenliga, kan tänka mig att alla i dagens samhälle inte läser tidningarna eller ser på nyheterna och då får sin sanning direkt från plattformar såsom x.

Jag ser heller inte mänskligheten som särskilt smart, drar min egen slutsats genom att se på vad som sker i samhället, olika politiker i världen, hur vi hanterar miljön, svält, krig mm. Självklart finns det ljusglimtar men ser lite dystert på oss just nu.

Så för min del tycker jag att det är bra att en granskande funktion rensar bland inlägg som har desinformation som mål.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Om det är så du tolkar förslaget så bevisar ju du att det här behövs, du har ju uppenbarligen antingen fallit för falsk information eller helt missförstått förslaget.

Att granska ett påstående och presentera fakta som motbevisar falska påståenden, genom att presentera verifierbara fakta, är inte samma sak som att en byråkrat på något kontor sitter och "bestämmer" vad som är sant eller falskt. Om du inte vet vad ett förslag går ut på så bör du inte yttra dig, det blir bara pinsamt.

Nej, det är exakt vad det handlar om. En auktoritet granskar fakta och bestämmer vad som är vilseledande eller inte. Du bevisar snarare problemet med det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är exakt vad det handlar om. En auktoritet granskar fakta och bestämmer vad som är vilseledande eller inte. Du bevisar snarare problemet med det här.

Vilken auktoritet? På vilket sätt "bestämmer" dom vad som är sant eller falskt? Kan du peka på exempel?

Permalänk
Medlem

Ånej... ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vilken auktoritet? På vilket sätt "bestämmer" dom vad som är sant eller falskt? Kan du peka på exempel?

Lagstiftarna bestämmer genom rättsväsende och sanktioner när de avgör om plattformarna brutit mot koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Nu är det Sweclockers som sprider desinformation?! Så som allt utvecklas just nu, går vi mot ett samhälle där det snart kommer att kriminaliseras att skriva saker som inte är sanna enligt någon högre moral.
Men boven är så klart Elon. Självklart.

Samma personer gillar och kritisera andra länder för censur diktatur men vill gärna importera det hit 😂

Permalänk
Medlem

Om "sanningsministeriet" i EU tvingar X till att stänga ner så är det väl bara att skaffa VPN istället. Har börjat lite med Telegram också, där verkar censuren vara minimal jämfört med Instagram, Facebook etc. Bara tråkigt att man ska behöva VPN för att slippa EU censur...

Skrivet av LeifSandvik:

Nu är det Sweclockers som sprider desinformation?! Så som allt utvecklas just nu, går vi mot ett samhälle där det snart kommer att kriminaliseras att skriva saker som inte är sanna enligt någon högre moral.
Men boven är så klart Elon. Självklart.

"Sanningsministeriet" i EU kan hota även Sweclockers om de inte skriver som de gör kanske?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Många, inklusive politiker och journalister, har upptäckt att det går att ljuga om allt utan konsekvenser. Folk sitter på sina sociala medier och läser t.ex om att det är Ukraina som startade kriget mot Ryssland... Och i diktaturstater matas befolkingen enbart av lögner. Självklart går det åt helvete med den här världen då.

Permalänk
Medlem

Jaaa,att låta hönsen i Bryssel bestämma vad som är sant låter ju som en utomordentilig fin ide! All makt åt Tengil!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Jaaa,att låta hönsen i Bryssel bestämma vad som är sant låter ju som en utomordentilig fin ide! All makt åt Tengil!!

Det finns ju en poäng att ställa krav på en stor aktör som x tycker du inte det? antigen så rättar sig musk efter det eller så får han dra sig ur... samma med tesla i sverige dom vägrar ju gå med på kollektivavtal helt sjukt...

Permalänk
Medlem

Woho! *kastar konfetti* Eller kanske lite tidigt att fira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lagstiftarna bestämmer genom rättsväsende och sanktioner när de avgör om plattformarna brutit mot koden.

Du skulle inte kunna vara lite vagare än så? Ge mig specifika exempel på vad i lagförslaget som stödjer ditt påstående att byråkrater kommer bestämma vad som är sant eller falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Du skulle inte kunna vara lite vagare än så? Ge mig specifika exempel på vad i lagförslaget som stödjer ditt påstående att byråkrater kommer bestämma vad som är sant eller falskt.

Hur är det vagt? Plattformarna har krav på sig att följa en kod som bestämts av EU. Om de inte följer den kan de dömas till böter på upp 6% av deras omsättning. Så vad händer när frågan prövas huruvida en plattform följt koden? Ägaren till plattformen säger att de visst granskat men inte flaggat vissa saker som inte bedömt som vilseledande. Nu måste rätten bestämma om innehållet var sant eller falskt.

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte fatta hur illa det är när EU ska bestämma vad som är sant eller inte, det är den nuvarande politiska makten som har bestämmanderätt.
Bara ämnen där ingen har att vinna på resultaten slipper vi korrumperade resultat, typ matte, fysik, astronomi.

Nu senast med masker, Folkhälsomyndigheten en sak om spridning, motsvarande i USA sa tvärtom. Rapporter från Karolinska censurerades som desinformation av amerikanska plattformar. Amerikanska narrativt vann, kanske inte för dom hade bäst argumenten eller forskning utan för att motståndarna hade munkavel.

Ser inga problem med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

Personligen tycker jag att alla typer av medier skall eftersträva att vara sanningsenliga, kan tänka mig att alla i dagens samhälle inte läser tidningarna eller ser på nyheterna och då får sin sanning direkt från plattformar såsom x.

Jag ser heller inte mänskligheten som särskilt smart, drar min egen slutsats genom att se på vad som sker i samhället, olika politiker i världen, hur vi hanterar miljön, svält, krig mm. Självklart finns det ljusglimtar men ser lite dystert på oss just nu.

Så för min del tycker jag att det är bra att en granskande funktion rensar bland inlägg som har desinformation som mål.

Det finns flera problem i det här och med medier i allmänhet och det har uppstått undan för undan iom att allt går mycket fortare idag än för tex 20 år sedan, men även då så fick man lära sig i skolan att bara för något stått i tidningen eller sagts på tv var det inte nödvändigtvis sant och att det som framfördes skulle vara ordentligt underbyggt med källhänvisningar som gjorde det möjligt att skapa sig en egen uppfattning.

Idag har har det hänt något som gör åsikter till fakta och all form av motsatt åsikt är fel utan att det går att ha en diskussion där man framför olika argument och hänvisar till källor mm.
Tycker inte det är varken politikers eller plattformarnas ansvar för det kommer att sluta med att hellre stoppa inlägg än att ta risken att de kan vara fel oavsett om de är det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det finns ju en poäng att ställa krav på en stor aktör som x tycker du inte det? antigen så rättar sig musk efter det eller så får han dra sig ur... samma med tesla i sverige dom vägrar ju gå med på kollektivavtal helt sjukt...

Jag skrev ju det,att låta maktfulländade Bryssel hjon sitta på sanningen är ju sjukt bra!..inget som kan gå fel där inte,och varför inte gå steget fullt ut o göra en Kina,låt dom bestämma ALLT som får finnas på nätet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Det vore ju det bästa som kunde hända med twitter. jävlar vilken trolltråd för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Alltså han är en sån jäkla tomte. Lycka till med att dra twitter ur EU, då dör plattformen. Det enda värdet som finns med den plattformen är att de har nått kritisk massa (? Eng. Critical mass) vad gäller användare och från tillräckligt många länder som använder den.
Social media måste vara global, eller åtminstone täcka västvärlden, annars är den dömd att misslyckas. Stannar inte twitter kvar i eu kommer nästa plattform att skapas och göras tillgänglig i båda marknaderna och vips så hoppar Twitters resterande användare, förutom de mest inbitna konspirationsteoretikerna, över till den nya.

Detsamma gäller exempelvis Facebook och de flesta andra tech-bolag som bygger på principen om att 'användaren är produkten', så varje gång de bolagen kommer med hot om att dra sig ur är det som att de egentligen säger "vi funderar på ekonomiskt självmord".

Alla förstår att den här lagen om DSA handlar inte om att byråkraterna i Bryssel bryr sig om EU invånarnas tillgång till information, isåfall pratar vi ju om ett rent omyndigförklarande, 1984.

Nästa plattform som skapas kommer lyckas till dem blir tillräckligt stora att bli drabbade av "Tech regleringarna" i EU och vips så har de hittat nästa kossa att mjölka för sina statliga budgetunderskott.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det vagt? Plattformarna har krav på sig att följa en kod som bestämts av EU. Om de inte följer den kan de dömas till böter på upp 6% av deras omsättning. Så vad händer när frågan prövas huruvida en plattform följt koden? Ägaren till plattformen säger att de visst granskat men inte flaggat vissa saker som inte bedömt som vilseledande. Nu måste rätten bestämma om innehållet var sant eller falskt.

Är det bättre eller sämre än om Elon Musk själv bestämmer vad som är sant eller falskt?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Om han lägger ner twitter/x i EU kommer jag åka på fiket och fira med en bit tårta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det vagt? Plattformarna har krav på sig att följa en kod som bestämts av EU. Om de inte följer den kan de dömas till böter på upp 6% av deras omsättning. Så vad händer när frågan prövas huruvida en plattform följt koden? Ägaren till plattformen säger att de visst granskat men inte flaggat vissa saker som inte bedömt som vilseledande. Nu måste rätten bestämma om innehållet var sant eller falskt.

Det är det som blir problemet, om du tex skriver ett debattinlägg som du tycker det tydligt framgår att det inte är en sanning utan en åsikt med en del argument avsedd att få läsaren att tänka till lite så finns en risk att X väljer att stoppa inlägget för att inte riskera problem, till slut tystnar debatten helt och hållet för några kommer alltid att se det som skrivs som en sanning. Lär folk att vara kritiska och tänka till lite istället och dessutom hur man faktiskt har en diskussion på ett fungerande sätt.

Permalänk
Medlem

X är inget mer än extremas propaganda nuförtiden, på tiden någon vågar stå upp till den stora Elon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Om han lägger ner twitter/x i EU kommer jag åka på fiket och fira med en bit tårta.

Blir ju bara att folk går till någon annan liknande tjänst istället, så var ligger vinsten i att X försvinner, går användarna tex till Mastodon eller Diaspora så finns ju risken/fördelen att kontrollen blir obefintlig och myndighetena kan inte göra ett dugg

Permalänk
Medlem

Lite trubbigt men:
STÄNG NER SK*TEN OMGÅENDE TACK
Behåll ditt drama i Amerika

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Blir ju bara att folk går till någon annan liknande tjänst istället, så var ligger vinsten i att X försvinner, går användarna tex till Mastodon eller Diaspora så finns ju risken/fördelen att kontrollen blir obefintlig och myndighetena kan inte göra ett dugg

Mastodon är ju självsanerande då de hubbar som inte sköter sig blir bortkopplade från den stora massan.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite trubbigt men:
STÄNG NER SK*TEN OMGÅENDE TACK
Behåll ditt drama i Amerika

But why? Du behöver konsumera det. Twitter når rätt långt ut utanför amerikas gränser, det var ju inte så att Twitter var någon random blogsida innan musk tog över det.

Själv tycker jag "nyheter" som detta har låg relevans för oss i övrigt annat än att engagera folk i kommentarsfältet. Vi hade ju samma sak för något år sedan om Facebook vilket kanske höll större relevans men ändå blev en stor "nothing burger". Jag håller ändå Twitter som klart större relevant media än FB om man ser på en tid framåt på 10-15 år.

Musk är Trump-light. Sitt ner i båten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Xenoo:

Ska EU sälla sig till Kina och Ryssland och jaga bort sociala medier, om de inte censurerar tillräckligt mycket?

En gång i tiden var vi stolta över att vi hade yttrandefrihet och demokrati. Nu är det bara "vi är goda, de andra är onda, vi får göra vad som helst, vi är goda ändå". Godheten är såklart koncentrerad hos våra visa ledare, därför är yttrandefrihet ett hot, eftersom den kan leda fåren längre bort från sina goda fåraherdar.

Ja, diverse tomtar ljuger på nätet. De har friheten att ljuga, och du har friheten att säga att de ljuger.

Det tråkiga är ju att de glömt VARFÖR vi är goda. Inte det faktum att vi är goda.

Vi är goda för att vi står upp för frihet och demokrati. Vi verkar ha glömt den biten och bara tror att vi är goda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Mastodon är ju självsanerande då de hubbar som inte sköter sig blir bortkopplade från den stora massan.

Det är ju också en väldigt liten plattform, runt 8 miljoner registrerade användare och ca 1,8m aktiva användare (enligt dem själva) om vi jämför med Twitter. Jag har svårt att se att Mastodon blir en allvarlig utmanare på sikt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lite trubbigt men:
STÄNG NER SK*TEN OMGÅENDE TACK
Behåll ditt drama i Amerika

Behålla drama i Amerika, men du använder Amerikansk c*nsur.

M*ste vi v*rkligen ta hit pipljud ock*å för att vissa är känsliga för att någon yttrar enskilda ord?

edit: förutom D*nmark. Det bör censureras! D*NSKJÄVLAR!!!!
(självklart skojar jag)

Permalänk
Medlem

Är det inte dead-naming att säga Twitter nu? 😬