AMD blandar stora och små kärnor i nya energieffektiva processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD blandar stora och små kärnor i nya energieffektiva processorer

AMD lånar in serversidans "Zen 4c" till energisnåla bärbara men förvirrar med samma namngivning och oklara klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur de mottas av media och testare. Specifikationer och vad det står på ett papper är sällan allt

Permalänk
Medlem

Den som jobbar med namngivning på AMD:

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Ska bli kul att se hur de mottas av media och testare. Specifikationer och vad det står på ett papper är sällan allt

Hittills är väl mottagandet till stor del viss frustration kring kommunikationen om specarna. Vill tillägga att jag inte riktar den kritiken mot specifikt vår kontaktperson, som i mitt tycke varit tydlig och gjort sitt bästa för att besvara de frågor jag haft, utan snarare mot lanseringen i stort För att vara helt transparent är det ibland knepigt som skribent att få till en rapportering som känns korrekt (och intressant) när man får intrycket av att det saknas relevanta pusselbitar.

(Edit: Kan även rekommendera Anandtechs artikel, som dyker ännu ett snäpp djupare i det )

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hittills är väl mottagandet till stor del viss frustration kring kommunikationen om specarna. Vill tillägga att jag inte riktar den kritiken mot specifikt vår kontaktperson, som i mitt tycke varit tydlig och gjort sitt bästa för att besvara de frågor jag haft, utan snarare mot lanseringen i stort För att vara helt transparent är det ibland knepigt som skribent att få till en rapportering som känns korrekt (och intressant) när man får intrycket av att det saknas relevanta pusselbitar.

(Edit: Kan även rekommendera Anandtechs artikel, som dyker ännu ett snäpp djupare i det )

Jag klagar inte på dig eller redaktionen i stort, men känns som det skulle behövas något sammanställande över dagens modeller, vad som finns, hur de presterar, prisklasser och så vidare

Det behövs ännu mer när företagen myglar och håller på med snarlika namn

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Jag klagar inte på dig eller redaktionen i stort, men känns som det skulle behövas något sammanställande över dagens modeller, vad som finns, hur de presterar, prisklasser och så vidare

Det behövs ännu mer när företagen myglar och håller på med snarlika namn

Ingen fara, tolkade det absolut inte som klagomål! Det var snarare jag som klagade en vända till på att det kändes rörigt

Håller helt med om att det skulle vara bra. En del av problemet är nog att flera av "Phoenix"-modellerna knappt hittat ut, blev rejält försenade och sedan typ hamnade i glömska. Slänger man då på "Phoenix 2" på det är det som bäddat för förvirring.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur energy-deliveryn fungerar för dessa chip? Kan olika kärnor få olika spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ingen fara, tolkade det absolut inte som klagomål! Det var snarare jag som klagade en vända till på att det kändes rörigt

Håller helt med om att det skulle vara bra. En del av problemet är nog att flera av "Phoenix"-modellerna knappt hittat ut, blev rejält försenade och sedan typ hamnade i glömska. Slänger man då på "Phoenix 2" på det är det som bäddat för förvirring.

Ja det är ju dels flera olika apuer men också chiplets och desktop-liknande chip… rörigt, men samtidigt gäller det ju att använda alla konstiga kombinationer av kisel som de har

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet med namngivningen. Man kan bra se c-kärnorna som identiska med de stora kärnorna, eftersom de har samma IPC. När man belastar få kärnor så väljer operativsystemet givetvis de snabbare kärnorna, eftersom denna mekanism redan finns. CPUen rapporterar vilka kärnor som ska prioriteras, och OSet följer detta.

Vid tillräckligt flertrådad belastning, när c-kärnorna kommer till användning, så hade frekvenserna ändå throttlat såpass att det inte är nån skillnad på om man kör på stora eller c-kärnor.

Dessa är ju till laptops, och där throttlas frekvenserna mycket snabbare när bara ett fåtal kärnor arbetar. C-kärnor till desktops lär komma till nytta först efter ett mycket större antal stora kärnor. Det ryktas t.ex om 8 stora + 16 c-kärnor som ett smart antal, där den nionde belastade kärnan pressar frekvenserna så lågt att c-kärnorna inte blir någon nackdel.

Jag tror inte det är till någons fördel om AMD marknadsför dessa som 2+4 kärnor som Intel. För det första är c-kärnorna på en helt annan nivå än Intels små kärnor. För det andra så kommer antagligen 2+4 ge *bättre* flertrådad prestanda än vad 6+0 hade gett tack vare samma IPC och mindre throttling pga bättre strömförbrukning.

Permalänk
Medlem

TLDR: Zen4c är identisk Zen4 men de tar bort allt mellanrum vilket leder till lägre klockfrekvens.
Mellanrum är bra för värmeutveckling och signalstörningar vilket tillåter högre klockfrekvens.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ChaosClocker:

TLDR: Zen4c är identisk Zen4 men de tar bort allt mellanrum vilket leder till lägre klockfrekvens.
Mellanrum är bra för värmeutveckling och signalstörningar vilket tillåter högre klockfrekvens.

Troligen optimerar de även fanout då de vet att de inte måste maxa peak-frekvens. "Mellanrum" brukas kallas "Dark Silicon" om man vill läsa mer på IEEE.

@landmarks detta är nog höstens för mig mest intressanta nya hårdvarugrej!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ajp_anton:

Jag ser inte problemet med namngivningen. Man kan bra se c-kärnorna som identiska med de stora kärnorna, eftersom de har samma IPC. När man belastar få kärnor så väljer operativsystemet givetvis de snabbare kärnorna, eftersom denna mekanism redan finns. CPUen rapporterar vilka kärnor som ska prioriteras, och OSet följer detta.

Vid tillräckligt flertrådad belastning, när c-kärnorna kommer till användning, så hade frekvenserna ändå throttlat såpass att det inte är nån skillnad på om man kör på stora eller c-kärnor.

Dessa är ju till laptops, och där throttlas frekvenserna mycket snabbare när bara ett fåtal kärnor arbetar. C-kärnor till desktops lär komma till nytta först efter ett mycket större antal stora kärnor. Det ryktas t.ex om 8 stora + 16 c-kärnor som ett smart antal, där den nionde belastade kärnan pressar frekvenserna så lågt att c-kärnorna inte blir någon nackdel.

Jag tror inte det är till någons fördel om AMD marknadsför dessa som 2+4 kärnor som Intel. För det första är c-kärnorna på en helt annan nivå än Intels små kärnor. För det andra så kommer antagligen 2+4 ge *bättre* flertrådad prestanda än vad 6+0 hade gett tack vare samma throttling, IPC och bättre strömförbrukning.

I renodlad marknadsföring kan jag absolut se poängen med att förenkla det, men jag har lite svårt för att ena får exakt samma namn som en existerande med bara stora. Om inte annat blir det knepigt för de som kanske faktiskt hellre vill ha de små.

I övrigt får jag hålla med om att det inte är orimligt att se dem som samma, men jag tycker fortfarande det är knepigt att hålla detaljerna borta även från det ”finstilta”, inklusive i det material som delas med teknikmedia. Där är sådana detaljer intressanta av mer än ett skäl. Nu blir det nästan som att det som faktiskt är riktigt intressant hamnar i det fördolda, när det inte finns något skäl till det egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Jag ser inte problemet med namngivningen.

"7544" är mkt nyare arkitektur än "7915"

Jmf med "Ryzen 5000 series" som är en tidigare arkitektur än "Ryzen 7000 series".

Jag ser problemet med namngivningen.

Visst, det går att memorera nyckeln för AMDs nya schema men att det ska behövas en nyckel? Jag håller helt med bilden på mittlinjen ovan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen optimerar de även fanout då de vet att de inte måste maxa peak-frekvens. "Mellanrum" brukas kallas "Dark Silicon" om man vill läsa mer på IEEE.

@landmarks detta är nog höstens för mig mest intressanta nya hårdvarugrej!

Fanout? Vad är det?

Permalänk
Medlem

Intressant, hade ingen aning om att man kunde spara så mycket kisel-yta på att klocka lägre utan att ändra själva logiken. Konstigt att det inte gjorts innan. Särskilt av Apple som ju kontrollerar både hårdvaran och operativsystemet, vilket ju borde göra det lättare att göra såna här saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Intressant, hade ingen aning om att man kunde spara så mycket kisel-yta på att klocka lägre utan att ändra själva logiken. Konstigt att det inte gjorts innan. Särskilt av Apple som ju kontrollerar både hårdvaran och operativsystemet, vilket ju borde göra det lättare att göra såna här saker.

Det är inte den lägre klocken som möjliggör designen av kretsen utan den lägre klocken är resultatet av designen. Det går inte att ha lika hög frekvens pga att värmeutvecklingen drar iväg.
Orginalet är designad för att vara "modulär" så att det skall vara enkelt att designa om vissa delar av kretsen utan att påverka andra.
Nackdelen med detta är att kretsen blir större med dödytan som upptstår men värmen blir då inte lika koncentrerad som med 4c och möjliggör därför högre klockfrekvenser.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Intressant, hade ingen aning om att man kunde spara så mycket kisel-yta på att klocka lägre utan att ändra själva logiken. Konstigt att det inte gjorts innan. Särskilt av Apple som ju kontrollerar både hårdvaran och operativsystemet, vilket ju borde göra det lättare att göra såna här saker.

Inte säkert att Apples cpuer är byggda för att kunna skalas på detta sätt, och även om det är möjligt är det inte säkert att det ger något värde iom en helt annan arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Någon som vet hur energy-deliveryn fungerar för dessa chip? Kan olika kärnor få olika spänning?

Energi/strömleverans*

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Intressant, hade ingen aning om att man kunde spara så mycket kisel-yta på att klocka lägre utan att ändra själva logiken. Konstigt att det inte gjorts innan. Särskilt av Apple som ju kontrollerar både hårdvaran och operativsystemet, vilket ju borde göra det lättare att göra såna här saker.

Vad menar du? Det görs ju hela tiden? Titta bara på hur mycket högre densitet ARM-kretsar (som är optimerad för lägre frekvenser och strömförbrukning) har generellt i jämförelse mot högpresterande kretsar. T ex en ZEN3 CCD ser ut att ligga runt 50Mtr/mm2 (om man utgår från 4,15Miljarder transistorer på 83mm2) medan Apple A13 som också är tillverkad på 7nm hos TSMC ligger på närmare 90Mtr/mm2 (8,5miljarder på 98mm2), och t ex Nvidia GA100 ligger på 65Mtr/mm2.

Utöver att man blir tvungen att sprida ut vissa kretsar mer så påverkar vad kretsen innehåller rätt mycket, olika celler har olika densitet.

Permalänk
Medlem

High Yield publicerade dieshots på denna prolle förra månaden.
Han förklarade varför det blir mellanrum, varför det blir högre klockfrekvenser och beskrev också skillnaden mot Intels och Apples versioner av stort och smått:
https://www.youtube.com/watch?v=h80TB8K-Rfo

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
DingDongerMcDongface

Har förtydligat och utvecklat ett par stycken i texten, främst gällande frekvenserna