Tolkande av anställningsavtal (Tjänstgöringsområde)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Men för att försöka förstå någon annan synvinkel då, låt oss säga att det hade stått "Norrköping, Linköping, Söderköping §3 mom 6" istället för bara "Norrköping §3 mom 6" i avtalet, hade det varit någon skillnad i vart jag ska jobba?

Varför finns "Tjänstgöringsområdet ska anges som ett geografiskt område genom uppräkning av kommuner, postnummer, riktnummer, inritat på en karta eller liknande." med i bemanningsavtalet, någon funktion måste väl meningen fylla?

Självklart så får man vara beredd på att pendla till flera olika orter och till olika arbetsplatser ifall man arbetar inom bemanning. Men det ska i så fall framgå av anställningskontraktet att det är så.

Jag var anställd i ungefär 17 år av ett bemanningsföretag i Nyköping. När jag blev anställd så fanns det inte någon tydlig gräns för hur stort som bemanningsområdet är utan det stod bara att ”90 minuter med normala kommunikationsmedel enkel resa från kontoret är att betrakta som normala resor till och från arbetsplatsen” på mitt anställningskontrakt. Regeln med att bemanningsområdet är en radie på 75 km från kontoret har tillkommit i Bemanningsavtalet på senare år.

Det har gjort att jag har haft uppdrag i Södertälje, Järna, Trosa/Vagnhärad, Nyköping, Oxelösund, Flen, Katrineholm och Norrköping helt på min egen bekostnad. Sen har jag även haft uppdrag i Linköping och Skänninge med till dessa har jag för mig att jag hade reseersättning eller så samåkte vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Okej vi verkar vara på samma mynt men ändå långt ifrån varandra. Skulle kanske rekommendera att hålla kommentarer som "Generation Kristall" till dig själv, fungerar säkert bra i husvagnen med folkölen och ciggen men inte i bland vuxna. Snarare bra att en generation står upp för sina rättigheter och inte lägger sig på rygg så fort arbetsgivaren säger något.

Fritt fram att vara otrogen i äktenskapsbalken om ni* så nu vill det (jobbigt för gifta swingers annars tänker jag), däremot är den tydlig med släktskap, ålder m.m.

Så TS: Tyvärr fungerar det såhär, arbetsgivaren förväntar sig att du ska kunna vara på plats 75km från huvudkontoret som i kollektivavtalet. De struntar fullständigt i dina förutsättningar eller hur omständigt det blir för dig, det handlar om pengar.

Återkoppla gärna vad du får för svar av facket

Jag tyckte att uttrycket var väldigt trevligt och politiskt korrekt sätt att uttrycka hur olika generationer ser (och inte ser) på arbete.

Äktenskapsbalken innehåller inget som heter äktenskapsbrott det vet jag. Äktenskapsbalken var mest en, för folks inre sinnen, en indikator avseende det här med trohet vs. otrohet eftersom de flesta kan förstå vad som åsyftas när man nämner Äktenskapsbalken d.v.s. Giftermålet och dess betydelse för tvåsamhet inom nämnda giftermål.

Jag håller inte på med folköl, cigaretter eller husvagnar. Blanda inte in mig i detta tack.

Som tips till Dig kan jag nämna att Du bör du kanske försöka att inte tolka allt så bokstavligt, när medlemmarna är taktfulla i debatten.

Att försöka vända på på allt som sägs till negativt skapar ingen bra bas och trivsel för debatten som sådan. Så jag ber dig vänligen att inte vända vänliga uttryck till något negativt (för det är bättre att - ur ditt PK perspektiv - säga "Generation kristall" än generation "än det ena och än det andra", trött, oengagerad eller vad vet jag). Det är något, som du själv sa, kanske (även om j a g inte anser detta såklart ) passar bland - såvitt jag förstår av ditt inlägg, talar du av egen erfarenhet - dina husvagns erfarenheter med tillhörande förut nämnda tillbehör.

Så TS: Som jag nämnde förut: det kunde och hade nog varit bra om Du tog detta jobbet m e n utnyttjar arbetsgivaren "din snällhet" då kan och bör man försöka hitta ett annat jobb så fort man kan.

Ett jobb - som har nämnts här i tråden - som passar dig bäst och är mer förenligt med ditt livspussel. Ponera att du har en familj (gift etc.) ja då behöver man förr eller senare ett jobb som ligger mer nära sin ort. (Som att jobba inom samma stad).

Tala jättegärna om <3 vad facket så om detta eftersom det är en lagtekniskt intressant knut att lösa. Som många har nämnt så tar avtalet upp "Från kontoret" radien men tillämpningarna verkar lysa med sin frånvaro.

Jag kan inte arbetsrätt men inom juridiken brukar man titta på praksis och "gängse förfaranden" d.v.s. Vad är normalt för just detta området, nischen eller situation att göra. Kan du med hjälp av fackets folk hitta sådana fall och exempel ja då har du något att stå på när du förklarar din ståndpunkt för arbetsgivaren.

Skrivet av kalle-anka:

Självklart så får man vara beredd på att pendla till flera olika orter och till olika arbetsplatser ifall man arbetar inom bemanning. Men det ska i så fall framgå av anställningskontraktet att det är så.

Jag var anställd i ungefär 17 år av ett bemanningsföretag i Nyköping. När jag blev anställd så fanns det inte någon tydlig gräns för hur stort som bemanningsområdet är utan det stod bara att ”90 minuter med normala kommunikationsmedel enkel resa från kontoret är att betrakta som normala resor till och från arbetsplatsen” på mitt anställningskontrakt. Regeln med att bemanningsområdet är en radie på 75 km från kontoret har tillkommit i Bemanningsavtalet på senare år.

Det har gjort att jag har haft uppdrag i Södertälje, Järna, Trosa/Vagnhärad, Nyköping, Oxelösund, Flen, Katrineholm och Norrköping helt på min egen bekostnad. Sen har jag även haft uppdrag i Linköping och Skänninge med till dessa har jag för mig att jag hade reseersättning eller så samåkte vi.

Jag tycker tids tillika angivelse i timmar (minuter) är mycket bättre för då vet man som arbetstagare att: "Riiiiiiiiiiiight...pendlingen/arbetarna gäller mellan Linköping och Norrköping med normala publika kommunikationer.

Det är ju inte för inte som arbetsgivaren fick facket att ändra" Från Timmar/minuter till Radie". Detta Anser jag vara en dålig modell eftersom det sätter arbetaren i klistret, genom att arbetaren måste "kunna och hinna" ta sig vart som helst inom radien (oaktat om det finns bra allmäna Kommunikationer eller inte), vilket detta exempel så väl exemplifierar.

Som någon sa: chefen sale slår ifrån sig med standarduttryck som: "Det är väl förankrat hos metall" men han ger inga bra exempel på HUR bra förankrad hans position är i frågan.

Dock så kan jag förstå att man ibland slänger iväg ett sms och säger att "jo men det är solklart" eftersom man vet på vad man syftar på och vad man tankemässigt avser i situationen. Men fråga chefen hur han anser att något är som det är. Återkoppla gärna som sagt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tolka detta hur jag Elektrikernas avtal ser ut..

Vårat avtal är uppbyggd på två sätt, Först en kollektivt avtal, sen kan man sätta en lokal hemortavtal, som överskriver det stora avtalet, om det är bättre än vad resereglerna säger i avtalet.
På min Filial i Norrköping(Passande nog nog) finns det ett lokalt hemortsavtal skrivit.
För att förenkla det hela så 3km i en rund cirkel från Hamnbron gäller betalda resor, Om det är med privata färdmedel, Företagets fordon eller kollektivtrafik gäller olika betalningar och regler.

Med detta som bakgrund så skulle jag tolka det som att du är anställd att jobba i Norrköping med radie inom 75km runt omkring. Sen står det faktiskt BÖR i avtalet och det innebär att ditt arbetsområde kan vara utanför dessa 75km. Det är en jäkla skillnad mellan bör och ska/skall i avtal

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Kul at det fortsätter trilla in svar. Som det ser ut nu så blir det att gå med i transports fackförbund och se vad de har att säga om saken, men lite osäker på hur snabbt de skulle kunna hjälpa till. Jag testade att skriva till IF Metall även om jag inte räknade med något bra svar, men de läste inte ens mailet för att jag inte är medlem.
Självklart är jag okej med att pendla inom mitt tjänstgöringsområde, så att jag "skulle ha tänkt på det innan jag skrev på" tycker jag ändå var precis vad jag gjorde, för jag förstår fortfarande inte hur det ska tolkas på något annat sätt än att jag ska pendla inom Norrköping.

Men för att försöka förstå någon annan synvinkel då, låt oss säga att det hade stått "Norrköping, Linköping, Söderköping §3 mom 6" istället för bara "Norrköping §3 mom 6" i avtalet, hade det varit någon skillnad i vart jag ska jobba?

Varför finns "Tjänstgöringsområdet ska anges som ett geografiskt område genom uppräkning av kommuner, postnummer, riktnummer, inritat på en karta eller liknande." med i bemanningsavtalet, någon funktion måste väl meningen fylla?

Jag är litet nyfiken på vad din plan är. Du och arbetsgivaren är uppenbarligen inte överens om hur långt ditt tjänstgöringsområde sträcker sig. Hoppas du på att övertyga dem om att du bara ska jobba i Norrköping? Om du lyckas med det och du går utan arbete en längre tid kommer det ju garanterat att försöka få dig att skriva på ett nytt avtal eller säga upp dig. Söker du nytt jobb?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag är litet nyfiken på vad din plan är. Du och arbetsgivaren är uppenbarligen inte överens om hur långt ditt tjänstgöringsområde sträcker sig. Hoppas du på att övertyga dem om att du bara ska jobba i Norrköping? Om du lyckas med det och du går utan arbete en längre tid kommer det ju garanterat att försöka få dig att skriva på ett nytt avtal eller säga upp dig. Söker du nytt jobb?

Tycker också TS verkar vara inne på den linjen och har "fastnat" lite i frågan.
Om vi lyfter blicken något är det ändå enligt min mening rimligt att en anställd i ett bemanningsföretag får pendla upp till 75 km ibland. Det är även vad arbetsgivaren tycker ingår i arbetet. Jag ser därför inte vad TS har att vinna på att "tjafsa" vidare i denna fråga. Även om du, mot förmodan, får rätt i sak kommer det bara ge ett dålig relation med arbetsgivaren och i förlängningen att de vill göra sig av med dig. Kan TS inte acceptera arbbetsgivarens tolkning är det lika bra att rösta med fötterna och se sig om efter ett jobb med en fastställd arbetsplats.
Om detta var en helt avgörande fråga för dig TS tycker jag nog att du borde efterfrågat tydliga besked innan du skrev på ett avtal med tanke på att det är inom en bransch där pendling ändå är helt normalt. På samma sätt som för konsulter mm.

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Tycker också TS verkar vara inne på den linjen och har "fastnat" lite i frågan.
Om vi lyfter blicken något är det ändå enligt min mening rimligt att en anställd i ett bemanningsföretag får pendla upp till 75 km ibland. Det är även vad arbetsgivaren tycker ingår i arbetet. Jag ser därför inte vad TS har att vinna på att "tjafsa" vidare i denna fråga. Även om du, mot förmodan, får rätt i sak kommer det bara ge ett dålig relation med arbetsgivaren och i förlängningen att de vill göra sig av med dig. Kan TS inte acceptera arbbetsgivarens tolkning är det lika bra att rösta med fötterna och se sig om efter ett jobb med en fastställd arbetsplats.
Om detta var en helt avgörande fråga för dig TS tycker jag nog att du borde efterfrågat tydliga besked innan du skrev på ett avtal med tanke på att det är inom en bransch där pendling ändå är helt normalt. På samma sätt som för konsulter mm.

Problemet är ju att det framstår som tydligt vad som gäller i anställningsavtalet men att arbetsgivaren sedan hävdar något annat. Med erat resonemang kan arbetsgivaren bete sig hur som helst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet är ju att det framstår som tydligt vad som gäller i anställningsavtalet men att arbetsgivaren sedan hävdar något annat. Med erat resonemang kan arbetsgivaren bete sig hur som helst.

Det är väl snarare att vara lite pragmatisk kring målet. Är målet med diskussionen att få sparken eller bli uppsagd pga arbetsbrist?
Finns det en rimlig chans att de kan erbjuda vad TS efterfrågar avståndsmässigt?
Mycket möjligt att de kan, har dålig koll på TS branch. Annars kommer de rimligtvis avyttra TS vid första bästa tillfälle - om vi inte snackar väldigt specifik spetskompetens.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Det är väl snarare att vara lite pragmatisk kring målet. Är målet med diskussionen att få sparken eller bli uppsagd pga arbetsbrist?
Finns det en rimlig chans att de kan erbjuda vad TS efterfrågar avståndsmässigt?
Mycket möjligt att de kan, har dålig koll på TS branch. Annars kommer de rimligtvis avyttra TS vid första bästa tillfälle - om vi inte snackar väldigt specifik spetskompetens.

Målet skulle ju helt enkelt kunna vara att få arbetsgivaren att hålla sig till vad som är avtalat, det är en helt rimlig förväntan. Precis som att arbetsgivaren inte skulle acceptera att arbetstagaren helt plötsligt börjar tolka avtalsvillkoren hej vilt så är det motsatta lika rimligt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Målet skulle ju helt enkelt kunna vara att få arbetsgivaren att hålla sig till vad som är avtalat, det är en helt rimlig förväntan. Precis som att arbetsgivaren inte skulle acceptera att arbetstagaren helt plötsligt börjar tolka avtalsvillkoren hej vilt så är det motsatta lika rimligt.

Nu verkar det ju som att TS och arbetsgivaren har litet olika förväntningar. Om jobben i Norrköping börjar tryta så kanske han ligger illa till. Det var därför jag frågade honom om han söker nytt jobb redan nu.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Målet skulle ju helt enkelt kunna vara att få arbetsgivaren att hålla sig till vad som är avtalat, det är en helt rimlig förväntan. Precis som att arbetsgivaren inte skulle acceptera att arbetstagaren helt plötsligt börjar tolka avtalsvillkoren hej vilt så är det motsatta lika rimligt.

Problemet med att hålla sig till vad som är avtalat är att det oftast finns en liten bit om hur avtalet sägs upp. Arbetsgivaren kan då hålla sig till avtalet och utnyttja den möjligheten, vilket får vara en del i beräkningen.
TS är såklart också fri att använda samma del för att säga upp avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet är ju att det framstår som tydligt vad som gäller i anställningsavtalet men att arbetsgivaren sedan hävdar något annat. Med erat resonemang kan arbetsgivaren bete sig hur som helst.

Tolkningen av avtalet är öppen för diskussion och inte alls given. Detta verkar vara en större arbetsgivare som sannolikt har på fötterna kring hur de utformar sina avtal och, i alla fall enligt uppgift från arbetsgivaren, är facket med på utformningen.
Men frågan är - återigen - vad TS har att vinna på att driva denna fråga in i kaklet? Ingenting om du frågar mig annat än att han hamnar först på uppsägningslistan och får en dålig relation med sin chef.
Hade jag varit TS hade jag antingen accepterat läget eller skaffat ett annat jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Tolkningen av avtalet är öppen för diskussion och inte alls given. Detta verkar vara en större arbetsgivare som sannolikt har på fötterna kring hur de utformar sina avtal och, i alla fall enligt uppgift från arbetsgivaren, är facket med på utformningen.
Men frågan är - återigen - vad TS har att vinna på att driva denna fråga in i kaklet? Ingenting om du frågar mig annat än att han hamnar först på uppsägningslistan och får en dålig relation med sin chef.
Hade jag varit TS hade jag antingen accepterat läget eller skaffat ett annat jobb.

Nu kan man inte hamna först på uppsägningslistan iofs... Om man inte var sist in.

Men avtal även hos större företag 'host *bravida *host * brukar inte följas alltid.
https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/elektrikerna-varslar-o...

Sen är arbetsgivare sällan sanna i sina beskrivningar av avtal utan tittar alltid på det mest vinstdrivande sättet, där av finns behovet av fackförbund.

I denna fråga skulle jag dock fråga om hur länge samt driva frågan om vart man jobbar parallellt och får sedan eventuellt retroaktivt resebidrag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nu verkar det ju som att TS och arbetsgivaren har litet olika förväntningar. Om jobben i Norrköping börjar tryta så kanske han ligger illa till. Det var därför jag frågade honom om han söker nytt jobb redan nu.

Tycker det klargick ganska tidigt att TS inte hade önskan om att pendla utanför Norrköping. Och han fick garantilön på 124kr/h om det inte fanns jobb.

Om nu avtalet säger Norrköping så är det arbetsgivarens problem. Visst dem kan säga upp TS med motiveringen arbetsbrist och då slipper han 45 karens. Men han bör inte säga upp sig själv.

TS har väl akassa? Känns som dem där pendlingskostnaderna ändå kommer äta upp mervärdet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Tolkningen av avtalet är öppen för diskussion och inte alls given. Detta verkar vara en större arbetsgivare som sannolikt har på fötterna kring hur de utformar sina avtal och, i alla fall enligt uppgift från arbetsgivaren, är facket med på utformningen.
Men frågan är - återigen - vad TS har att vinna på att driva denna fråga in i kaklet? Ingenting om du frågar mig annat än att han hamnar först på uppsägningslistan och får en dålig relation med sin chef.
Hade jag varit TS hade jag antingen accepterat läget eller skaffat ett annat jobb.

Så länge en inte har problem med det svenska språket så är avtalet absolut tydligt;
Arbetsområdet ska framgå av anställningsavtalet.

Det är allt paragrafen säger, förutom att den också säger att storleken på området inte bör vara mer än 75km från utgångspunkten.
Det går inte att hänvisa till paragrafen och tro att det innebär att det automatiskt läggs till 75km som standard på arbetsområdet, för det säger den inte.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Problemet är ju att det framstår som tydligt vad som gäller i anställningsavtalet men att arbetsgivaren sedan hävdar något annat. Med erat resonemang kan arbetsgivaren bete sig hur som helst.

Håller inte riktigt med. I avtalet står det Norrköping, och därefter exempelifieras med uppräkningar av kommuner, osv, osv, och bör inte överstiga 75 k, etc. Ingenstans står det att det är enbart det geografiska området "Norrköpings kommun", eller "Norrköpings tätort". Tolkningen är relativt öppen, och det kan mycket väl vara Norrköping som utgångspunkt, och med 75 km omnejd, likväl som man kan argumentera för att "Norrköping" enbart borde vara "det geografiska området som utgör Norrköping tätort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Håller inte riktigt med. I avtalet står det Norrköping, och därefter exempelifieras med uppräkningar av kommuner, osv, osv, och bör inte överstiga 75 k, etc. Ingenstans står det att det är enbart det geografiska området "Norrköpings kommun", eller "Norrköpings tätort". Tolkningen är relativt öppen, och det kan mycket väl vara Norrköping som utgångspunkt, och med 75 km omnejd, likväl som man kan argumentera för att "Norrköping" enbart borde vara "det geografiska området som utgör Norrköping tätort".

Generellt redogör man för varje kommun i kontraktet.
Precis som min firma har stor Stockholm, Uppsala, Knivsta, Enköping då vi är beläget i norrort. Men har inte några orter söder om Södertälje, även om det händer (men då har vi ju skäligt avtal enligt SEF) med betald restid eller till och med traktamente

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Håller inte riktigt med. I avtalet står det Norrköping, och därefter exempelifieras med uppräkningar av kommuner, osv, osv, och bör inte överstiga 75 k, etc. Ingenstans står det att det är enbart det geografiska området "Norrköpings kommun", eller "Norrköpings tätort". Tolkningen är relativt öppen, och det kan mycket väl vara Norrköping som utgångspunkt, och med 75 km omnejd, likväl som man kan argumentera för att "Norrköping" enbart borde vara "det geografiska området som utgör Norrköping tätort".

I avtalet har de bara skrivit Norrköping, ingenting om 75 km.
Och då är frågan vad "Norrköping" kan betyda om man inte sagt något mer... Kan det betyda 75 km? Kan det betyda 53 km? Kan det betyda något annat? Kanske, men alla de tolkningarna kräver ju mycket mer fantasi än TS dito.

i paragrafen det refereras till står det att man i anställningsavtalet ska ange tjänstgöringsområdet, och rabblar upp en massa exempel på hur man kan göra detta tydligt, t.ex. då genom att ange kommuner, postnummer, riktnummer eller en karta som visar vad området faktiskt är. Sedan då begränsningen att området inte bör innebära mer än 75 km resväg.

Dold text
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Håller inte riktigt med. I avtalet står det Norrköping, och därefter exempelifieras med uppräkningar av kommuner, osv, osv, och bör inte överstiga 75 k, etc. Ingenstans står det att det är enbart det geografiska området "Norrköpings kommun", eller "Norrköpings tätort". Tolkningen är relativt öppen, och det kan mycket väl vara Norrköping som utgångspunkt, och med 75 km omnejd, likväl som man kan argumentera för att "Norrköping" enbart borde vara "det geografiska området som utgör Norrköping tätort".

Nej, i anställningsavtalet står det Norrköping (varken mer eller mindre), och en hänvisning till en paragraf i Allmegas avtal.
Paragrafen i Allmegas avtal beskriver hur arbetsområdet ska beskrivas i anställningsavtalet, men tillför egentligen ingenting direkt relevant för anställningsavtalet.
Den öppnaste tolkningen jag kan göra av "Norrköping" är till "Norrköping kommun".
Paragrafen i Allmegas avtal är däremot tydlig; för att det ska vara "Norrköpingskontoret + 75km" som arbetsgivaren vill så ska det skrivas eller visas på en karta i anställningsavtalet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Så länge en inte har problem med det svenska språket så är avtalet absolut tydligt;
Arbetsområdet ska framgå av anställningsavtalet.

Det är allt paragrafen säger, förutom att den också säger att storleken på området inte bör vara mer än 75km från utgångspunkten.
Det går inte att hänvisa till paragrafen och tro att det innebär att det automatiskt läggs till 75km som standard på arbetsområdet, för det säger den inte.

Exakt, otroligt hur vissa andra inte har basal läsförståelse.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av buse_id10t:

Håller inte riktigt med. I avtalet står det Norrköping, och därefter exempelifieras med uppräkningar av kommuner, osv, osv, och bör inte överstiga 75 k, etc. Ingenstans står det att det är enbart det geografiska området "Norrköpings kommun", eller "Norrköpings tätort". Tolkningen är relativt öppen, och det kan mycket väl vara Norrköping som utgångspunkt, och med 75 km omnejd, likväl som man kan argumentera för att "Norrköping" enbart borde vara "det geografiska området som utgör Norrköping tätort".

Det står i bemanningsavtalet att tjänstgöringsområdet SKA anges i anställningsavtalet som ett geografiskt område genom uppräkning av kommuner, postnummer, riktnummer, inritat på en karta eller liknande.

Det enda rimliga sättet att tolka det som då står i anställningsavtalet är ju att Norrköping, som det står i anställningsavtalet, avser Norrköping kommun. Möjligtvis skulle det kunna avse Norrköping tätort men det är också en frikostig tolkning av avtalet (som skulle falla under "eller liknande" sätt att ange tjänstgöringsområdet).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Problemet med att hålla sig till vad som är avtalat är att det oftast finns en liten bit om hur avtalet sägs upp. Arbetsgivaren kan då hålla sig till avtalet och utnyttja den möjligheten, vilket får vara en del i beräkningen.
TS är såklart också fri att använda samma del för att säga upp avtalet.

Skrivet av Conqvistadoren:

Tolkningen av avtalet är öppen för diskussion och inte alls given. Detta verkar vara en större arbetsgivare som sannolikt har på fötterna kring hur de utformar sina avtal och, i alla fall enligt uppgift från arbetsgivaren, är facket med på utformningen.
Men frågan är - återigen - vad TS har att vinna på att driva denna fråga in i kaklet? Ingenting om du frågar mig annat än att han hamnar först på uppsägningslistan och får en dålig relation med sin chef.
Hade jag varit TS hade jag antingen accepterat läget eller skaffat ett annat jobb.

Vad han har att vinna är väl ganska självklart? Inte behöva åka på uppdrag utanför vad som är praktiskt eller vad som ingår i hans anställningsavtal, särskilt när han har garantilön.

Ni har ingen koll på hur fast anställning och LAS fungerar va? En arbetsgivare kan inte säga upp en fast anställning hur som helst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ni har ingen koll på hur fast anställning och LAS fungerar va? En arbetsgivare kan inte säga upp en fast anställning hur som helst.

Om arbetsgivaren anser att det är arbetsvägran så kan man bli uppsagd.

Jag håller med om att av det jag läst i tråden så tolkar jag anställningsavtalet som att tjänstgöringsorten är Norrköping och inte något annat. Dock kanske praxis i branschen är att utgå från kontoret och sedan en radie på 75 km.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Om arbetsgivaren anser att det är arbetsvägran så kan man bli uppsagd.

Jag håller med om att av det jag läst i tråden så tolkar jag anställningsavtalet som att tjänstgöringsorten är Norrköping och inte något annat. Dock kanske praxis i branschen är att utgå från kontoret och sedan en radie på 75 km.

Absolut. Men nu skrev de iofs:
"Problemet med att hålla sig till vad som är avtalat är att det oftast finns en liten bit om hur avtalet sägs upp."

Dvs de verkar tro att arbetsgivaren kan säga upp avtalet även fast man håller sig till vad som är avtalat.

Jag håller med om att det kan finnas praxis som säger annat än vad avtalet säger, och jag är ingen jurist. Men det betyder inte att man bara ska hålla tyst och låta arbetsgivare en köra över en, som vissa i tråden verkar tycka.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Absolut. Men nu skrev de iofs:
"Problemet med att hålla sig till vad som är avtalat är att det oftast finns en liten bit om hur avtalet sägs upp."

Dvs de verkar tro att arbetsgivaren kan säga upp avtalet även fast man håller sig till vad som är avtalat.

Jag håller med om att det kan finnas praxis som säger annat än vad avtalet säger, och jag är ingen jurist. Men det betyder inte att man bara ska hålla tyst och låta arbetsgivare en köra över en, som vissa i tråden verkar tycka.

Du har lite svårt med läsförståelsen, inget fel med det! Det är också lätt att brösta sig när man inte har någonting som hänger på utgången.

Lycka till TS, hoppas det löser sig. Alltid trist med konflikt på jobbet.

Permalänk
Medlem

Samtidigt står det i avtalet att "Om överenskommelse inte kan träffas ska primärkommun [...] med direkt angränsande kommuner, vara tjänstgöringsområdet för berörda anställda."

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Du har lite svårt med läsförståelsen, inget fel med det! Det är också lätt att brösta sig när man inte har någonting som hänger på utgången.

Lycka till TS, hoppas det löser sig. Alltid trist med konflikt på jobbet.

Kan du då vara så snäll och förklara för mig hur det avtalas i ett anställningsavtal hur anställningsavtalet säga upp från arbetsgivarens sida för en anställd som är fast anställd och har varit anställd i flera år och inte bryter mot något som är avtalat i anställningen? Och gärna vad exakt det är som brister i min läsförståelse? Jag är öppen för konstruktiv kritik och kan se förbi personangrepp. Jag kan säkert ha fel, men då får du gärna förklara varför jag isf har fel istället för att enbart komma med personangrepp.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan du då vara så snäll och förklara för mig hur det avtalas i ett anställningsavtal hur anställningsavtalet säga upp från arbetsgivarens sida för en anställd som är fast anställd och har varit anställd i flera år och inte bryter mot något som är avtalat i anställningen? Och gärna vad exakt det är som brister i min läsförståelse? Jag är öppen för konstruktiv kritik och kan se förbi personangrepp. Jag kan säkert ha fel, men då får du gärna förklara varför jag isf har fel istället för att enbart komma med personangrepp.

Arbetsgivaren har i regel tolkningsföreträdelse. Jag tycker att detta går att likställas vid omplacering till annan anställningsort, vilket arbetsgivaren har rätt att omplacera en arbetstagare till en närliggande ort även fast det står en specifik ort i anställningsavtal. Det finns praxis på detta från Arbetsdomstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Samtidigt står det i avtalet att "Om överenskommelse inte kan träffas ska primärkommun [...] med direkt angränsande kommuner, vara tjänstgöringsområdet för berörda anställda."

Det där är ju så taget ur sitt sammanhang att det lika gärna kunde stått ipsum lorem..

Permalänk
Skrivet av buse_id10t:

Arbetsgivaren har i regel tolkningsföreträdelse. Jag tycker att detta går att likställas vid omplacering till annan anställningsort, vilket arbetsgivaren har rätt att omplacera en arbetstagare till en närliggande ort även fast det står en specifik ort i anställningsavtal. Det finns praxis på detta från Arbetsdomstolen.

Så skulle det säkert kunna vara, men det är inte vad arbetsgivaren hävdar i det här fallet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det där är ju så taget ur sitt sammanhang att det lika gärna kunde stått ipsum lorem..

Det står bokstavligen i samma paragraf, bara i ett senare stycke.