Kylning av server rum/förråd och delar för detta

Permalänk
Medlem

Kylning av server rum/förråd och delar för detta

God afton, har vi några ventilations experter på forumet?

Jag har min server i ett förråd, samma förråd innehåller även batteri till solcellerna, Problemet är att det blir jäkligt värmt där inne på sommaren.

Idag kör jag en ful lösning med en 125mm cirkulationsfläkt/kanal fläkt, denna går med en övergång till en 100mm vägg ventil,
detta har funkat sådär, men tempen har åtminstone varit under 30c för det mesta.

Nu bygger jag om server skåp och verktygsskåp och tänker då passa på att få till en bättre lösning.

i väggen idag sitter 2st 100mm vägg ventiler, tanken där är att man sätter en rektangulär ventil/insug med filter
som då är stort nog att täcka båda hålen. typ 250mm x 120mm skulle vara lagom, finns det en produkt för detta för infällning?

på insidan skulle jag helst köra rektangulära "rör" dvs något som ligger platt mot vägg och ansluter till ventilen utan att sticka ut, detta ska sedan dras under nya verktygsskåpet och in i ett större server skåp, i skåpets botten kommer fläkten sedan sitta och blåsa uppåt så luften passerar ut på överdelen.

Eller, på andra sidan rummet finns en 100mm ventil i takhöjd, är det kanske bättre att sätta en fläkt som bara blåser ut luft från rummet och bara ha vanliga ventiler där jag tänkt sätta insug? eller ska man kanske ha både och? tänker det blir kanske svårt att få luften att passera genom skåpet med den typen av lösning, fördelen med den är att ventilen sitter ovan batteriet så den skulle suga ut värmen direkt när det generas.

som ni märker är jag minst sagt osäker på bästa lösningen, jag vill inte riskera att dra in för mycket skit, dvs när när tog bort det gamla systemet var röret fyllt med myggor och damm så någon bättre filterlösning än standard ventil filter är nog bra.

Länka gärna till lämpliga produkter, behövs bilder så kan det läggas in i morgon.
jag behåller gärna dom två 125mm fläktarna jag har då dom funkar bra att styra med qubino dimmer (varvtalsstyrning via fas)
det är dock inget måste om det finns bättre lösningar. det viktigaste är att det klarar cirkulera luften ordentligt utan att suga in myggor och skit samt att ytter ventil/insug går att fälla in i väggen (kommer nog inte gå öppna dörren helt annars då insug är bakom dörren.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Expert på ventilation är jag inte, men hittar iaf ett galler
https://www.ahlsell.se/products/ventilation/ventiler-och-inom...
Finns andra alternativ på samma sida.

Fyrkantiga rör finns det massor av, bara sök på
rektangulär kanal ventilation

Insekter får man väl in nästan hurän man gör, men ett finmaskigt nät/myggnät håller ute det mesta, samtidigt som det dessvärre bromsar luftflödet. Gnagare kan göra hål i myggnät och ta sig in, de är duktiga klättrare och de riktigt små klämmer sig in genom hål som inte ens behöver vara 1cm stort, de påstås klara neråt 5mm, så eventuellt ett kraftigare metallgaller som komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Expert på ventilation är jag inte, men hittar iaf ett galler
https://www.ahlsell.se/products/ventilation/ventiler-och-inom...
Finns andra alternativ på samma sida.

Nackdelen med Ahlsell är att dom bara säljer till hantverkare så man måste ha egen firma för att handla där.
Annars har tex Biltema rektangulära kanaler.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationssyste...
Och naturligtvis även Amazon.se

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kollade en del på biltemas, dom tycks ha vad jag behöver, eller åtminstone saker så det blir en bättre lösning än dagens.
ingen som har en tanke gällande alternativ två dvs att bara blåsa ut luft och använda vanliga ventiler för insug?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.