Permalänk
Medlem

Ubiquitikameror med Wifi?

Hej allihopa,

Jag vill sätta upp ett övervakningssystem för utomhusbruk med Ubiquiti-kameror och skulle uppskatta råd från gemenskapen.

Min största utmaning är att jag inte kan dra Ethernet-kablar till kamerornas platser för internetanslutning. Därför undersöker jag möjligheten att ansluta dessa kameror via WiFi.
Dessutom vill jag ge dem ström genom en PoE-injektor eller en PoE-switch.

Har någon här lyckats sätta upp Ubiquiti-kameror med WiFi för dataöverföring och PoE för strömförsörjning? Om så är fallet, skulle ni kunna dela med er av era insikter gällande följande:

1. Vilka Ubiquiti-kameramodeller passar bäst för WiFi-anslutning samtidigt som de kan strömförsörjas via PoE?

2. Finns det några specifika konfigurationsinställningar eller steg som är avgörande för att säkerställa en stabil WiFi-anslutning och effektiv strömförsörjning?

3. Har ni några rekommendationer för felsökning av vanliga problem som kan uppstå när man försöker sätta upp ett övervakningssystem på detta sätt?

Jag förstår att det skulle vara idealiskt att dra Ethernet för internetanslutning, men på grund av begränsningarna på min plats är detta inte genomförbart. Jag hoppas kunna hitta en lösning som tillåter mig att använda WiFi för anslutning och fortfarande ge ström till kamerorna via PoE.

Tack på förhand för er hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör en radiolänk kopplad till POE-switchen som matar kamerorna. Låter märkligt att du skulle behöva wifi till varje kamera om det sitter en nätverkskabel i dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex precis. Det är bara montera upp t.ex Ubiquiti länk, PtP länk så är saken fixad.

Att använda kabel är att föredra där man har kameror monterade, om man sedan inte kan dra en matningskabel mellan t.ex. switchen och den andra platsen där jag antar routern finns eller åtkomst till Internet löser man det med en WiFi-länk. 5Ghz och med AC är att föredra, den länken jag kör med 80Mhz kanalbredd ger mig cirka 300-400Mbit stabilt. När den monterades fanns inte WiFi6 så något bättre fanns inte men jag behöver inte så hög hastighet, det är bara en bonus. Sträckan är cirka 800meter med nästan fri sikt.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara den allra minsta ubiquitykameran som har wifi? Så en trådlös länk till en switch som matar kamerorna är en lösning beroende på hur anläggningen ser ut

Permalänk
Medlem

Tack för era svar
min spontana lösning var att ge Poe via switch som jag gav kraft antingen via vanliga elnätet eller PoEinjector.
men hade dålig koll på om kamerorna hade funkat då.

givetvis kan jag ju sätta upp en AC eller liknande för att få en wifidkönk med utmatning till switchen.