Permalänk
Medlem

ATX 12V x 2

Hej,

Länge sedan jag byggde ny dator och idag finns 2st ATX 12V anslutningar på moderkortet jag köpt (ASRock Z790 Riptide).
Kommer köra en i7 14700k och ett nVidia RTX 3060 grafikkort som jag har sedan tidigare.

Kommer högst troligen inte överklocka något så frågan är om jag behöver köra båda 8-pins till moderkortet eller kommer allt lira på fint med endast 1? Försökt finna vilka nätaggregat som dessutom har 2st ATX12V kontakter men där går jag bet då det inte riktigt verkar gå att sortera på hos de flesta datorbutiker vad jag hittar.

Utan att tänka speciellt mycket så köpte jag ett Corsair CX750W nätaggregat till men vad jag ser finns endast 1st 8-pins kontakt till CPU på detta nätaggregatet.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Hej,

Länge sedan jag byggde ny dator och idag finns 2st ATX 12V anslutningar på moderkortet jag köpt (ASRock Z790 Riptide).
Kommer köra en i7 14700k och ett nVidia RTX 3060 grafikkort som jag har sedan tidigare.

Kommer högst troligen inte överklocka något så frågan är om jag behöver köra båda 8-pins till moderkortet eller kommer allt lira på fint med endast 1? Försökt finna vilka nätaggregat som dessutom har 2st ATX12V kontakter men där går jag bet då det inte riktigt verkar gå att sortera på hos de flesta datorbutiker vad jag hittar.

Utan att tänka speciellt mycket så köpte jag ett Corsair CX750W nätaggregat till men vad jag ser finns endast 1st 8-pins kontakt till CPU på detta nätaggregatet.

Generellt har alla 850W 2x, men det borde räcka med 1 kontakt då du inte kommer OCa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Hej,

Länge sedan jag byggde ny dator och idag finns 2st ATX 12V anslutningar på moderkortet jag köpt (ASRock Z790 Riptide).
Kommer köra en i7 14700k och ett nVidia RTX 3060 grafikkort som jag har sedan tidigare.

Kommer högst troligen inte överklocka något så frågan är om jag behöver köra båda 8-pins till moderkortet eller kommer allt lira på fint med endast 1? Försökt finna vilka nätaggregat som dessutom har 2st ATX12V kontakter men där går jag bet då det inte riktigt verkar gå att sortera på hos de flesta datorbutiker vad jag hittar.

Utan att tänka speciellt mycket så köpte jag ett Corsair CX750W nätaggregat till men vad jag ser finns endast 1st 8-pins kontakt till CPU på detta nätaggregatet.

Så länge du går in i bios och säkerställer att den kör intel's "stock" inställningar så borde det vara lugnt!

Många moderkort för intel CPUer kommer idag ur lådan med upplåst/höjd power limit och om så är fallet med ditt kort så kan det bli problem om du startar upp någon syntetisk last eller någon form av krävande produktiv last då din cpu i sånt fall kan dra närmare 400 watt.

Visa signatur

here we go!